I väntan på Regeringen

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tillräckligt tillförlitliga för at hamna överst på SvDs nätsida.

Jag kan tycka att det är ansvarslöst. Vilket är alternativet? Mer handlingsförlamning? Nyval (vem tjänar på det?) ?

Nu har vi ett alternativ på boret som är den typiska kompromissen. Ingen är helt glad. Men det är ett alternativ som verkar ha flest anhängare av de vi hittills sett.
Klart att skvaller är intressant i det här läget. Allt hänger på V och i brist på offentliga uttalanden så tar de vad som finns.
 
Jag är förvånad över alla på Vänsterpartiets fb som gapar om att de ska rösta nej. När jag röstade valde jag mellan MP och V och hade såklart mycket hellre sett att V fick inflytande än L och C. Men det verkar ju inte gå att få till nåt bättre alternativ än det här, och jag tror ju alternativet blir M/KD/SD eller extra val :(.
 
En tanke.. De inom V som kritiserar överenskommelsen tar ju bland annat upp att överenskommelsen helt saknar jämställdhetspolitik. Och det är ju rätt, det finns inget om jämställdhet alls i dokumentet.

Minns jag fel eller står det inte i överenskommelsen att de inblandade partierna inte får samarbeta med andra partier i de frågor som överenskommelsen reglerar?
Isf - kan det betyda att S och MP kan samarbeta med V i just jämställdhetsfrågor?

Eller minns jag helt fel/fattat fel?
 
Kollade upp, det står såhär:
”I de sakfrågor som omfattas av överenskommelsen kommer Centerpartiet och Liberalerna fullt ut medverka i beredningsprocesser både av utredningsdirektiv, propositioner till riksdagen, förordningsändringar som följer av ny lagstiftning samt i förekommande fall också uppdrag eller regleringsbrev till myndigheter. Det innebär också att de ingående partierna i de sakfrågor som dokumentet omfattar inte ensidigt samverkar med andra partier i riksdagen. Denna överenskommelse innebär att Vänsterpartiet inte kommer att ha inflytande över den politiska inriktningen i Sverige under den kommande mandatperioden.”
 
En tanke.. De inom V som kritiserar överenskommelsen tar ju bland annat upp att överenskommelsen helt saknar jämställdhetspolitik. Och det är ju rätt, det finns inget om jämställdhet alls i dokumentet.

Minns jag fel eller står det inte i överenskommelsen att de inblandade partierna inte får samarbeta med andra partier i de frågor som överenskommelsen reglerar?
Isf - kan det betyda att S och MP kan samarbeta med V i just jämställdhetsfrågor?

Eller minns jag helt fel/fattat fel?
Överenskommelsen tar upp de frågor där C och L vill ha inflytande. Det finns mängder av politiska frågor. Detta är de som man diskuterat.

att jämställdheten inte står med är kanske för att man i det stora delar uppfattning?
 
Överenskommelsen tar upp de frågor där C och L vill ha inflytande. Det finns mängder av politiska frågor. Detta är de som man diskuterat.

att jämställdheten ine står med är kanske för att man i det stora delar uppfattning?
Ja precis. Men det är många upprörda röster från V om att just jämställdhetsfrågorna inte är med i överenskommelsen. Då verkar de missa att det är något bra eftersom det möjliggör att V får vara inblandat i en av sina viktigaste frågor.
 
Absolut men utan V:s godkännande har inte S, MP, C, L majoritet. Dessa lever ju på hoppet att V ska släppa fram dem utan att själv få något i gengäld.
De var ju på det klara med att SD skulle kräva inflytande...borde de då inte inse att V gör detsamma?
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Ja precis. Men det är många upprörda röster från V om att just jämställdhetsfrågorna inte är med i överenskommelsen. Då verkar de missa att det är något bra eftersom det möjliggör att V får vara inblandat i en av sina viktigaste frågor.
Det är väl jättemycket som inte är med i överenskommelsen?
 
Ironiskt nog är Kristerssons, Busch-Thors och Åkessons sista hopp nu att Sjöstedt ger dem makten. Sällan har så många konservativa högerextrema krafter uppmanat till och älskat vänsterpartisters ideologiska envishet.
Men så är det väl inte? Kd+m+sd kan inte väljas med mindre än att någon mer röstar för eller som minst lägger ner sina röster. Jag tror inte att den någon kommer att vara v.
 
Men så är det väl inte? Kd+m+sd kan inte väljas med mindre än att någon mer röstar för eller som minst lägger ner sina röster. Jag tror inte att den någon kommer att vara v.
Då nu MP anslutit sig till S/C o L så har man väl majoritet att välja statsminister. En annan femma blir ju sedan när man ska börja försöka bryta ner besluten om budgeten. Där har ju L o C ställt sig bakom liggande budget och då lär det vara svårare för dem att backa i den frågan med. Så man kan väl inte säga annat än att manegen är krattad för en spännande holmgång ;)
 
Finns inte så många alternativ kvar. Så ja lär bli nyval isåfall och då troligen Kristersson. Så hoppas verkligen att det blir en mellanpolitik med Stefan Löfven i spetsen :nailbiting:
Jag tycker inte så mycket just nu. Testar tankar, snarare. Hur ett nyval går vet vi ju inte på förhand.

Och oavsett kan man inte lasta v för att folk röstar m och sd. Precis som man inte heller kan göra det omvända.

Och nu står vi i en situation där v har blivit behandlat på sätt som jag inte kan minnas sen kalla kriget. Och då vill man att v lägger sig platt för nyluberalismen?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer OBS! vet att svaret på frågan i rubriken är nej, men hela min situation känns så absurd. Pepp önskas. OBS 2! Skriver anonymt då jag ej...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 012
Senast: Angel
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
32 628
Senast: Habina
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 712
Senast: lundsbo
·
Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 637
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp