I väntan på Regeringen

Status
Stängd för vidare inlägg.
Då är väntan över och Sverige har fått en regering. Så går det till när Högerstövlarna stoppas ifrån att marschera in i Rosenbad; vilket fantastiskt litet land vi är. Heja Sverige och väl svetsat. Det här blir jättebra.
 
Ja, extremhögern jobbar med näbbar och klor för att flytta skalan så långt att de ska bli salongsfähiga. Att M och KD försöker hjälpa dem är trist, men inte alldeles oväntat. Då kan deras mest extrema förslag helt plötsligt kallas mittenpolitik.

Betraktar med viss humor hur marknadshyror, borttagen värnskatt och försämrad arbetsrätt betraktas som vänsterliberal smörja och alldeles nyss blev jag också utnämnd till en av Stalins bästa kompisar. Jag som mittenväljare med en stark liberal övertygelse hamnar i facket kommunist, där inte ens Vänsterpartiet har varit i närheten av i praktisk politik på årtionden. Jag tycker istället att överenskommelsen innehåller en hel del populistisk nyliberal smörja som jag absolut inte vill ha utan att man kan ta ett större grepp på de riktiga problem vi står inför. Samma reformer som inte ens en moderatledd regering var beredda att införa för 10 år sedan eftersom de var alldeles för mycket höger och marknadsliberalism.

Skalan rör sig. Det är mycket otäckt.
Ja. Såklart både bidrar brunhögern till och gillar utvecklingen. Men den drivande/viktiga faktor för den här högerglidningen som statsvetare pekar på, är ofta just att socialdemokratin går mot mitten. Det tycks vara mer en sorts sanning än en åsikt.

Sen är det då min åsikt att detta tyder på att liberalism i praktiken är ett uselt skydd mot brunhöger. I Sverige just nu är ju dock (ny)liberalism det enda alternativ som står till buds på den parlamentariska nivån. Så vi får väl hoppas på det bästa.
 
På det sättet är @Zoya s tolkningar som hen lägger fram dem i tråden lite exotiskt spännande.

Nu tror jag inte att dina inlägg, @Zoya , speglar vad politiskt skolade personer på högerkanten tänker, men du visar tankegångar från ett perspektiv som är fullständigt främmande för mig (som är ideologiskt skolad).

Intressant att du nämner mig i ett inlägg där du svarat @MiniLi där hon har synpunkter på folk som gnällt över att V skulle ha svikit sina väljare. Jag vet inte om jag missförstår ditt inlägg men var någonstans har jag haft synpunkter på hur V agerat i denna fråga?
 
Men de etablerade partierna GICK ju tillslut SD:s vägar!!! (asyl och migration) Bedrövligt att de tog sån förbaskat lång tid på sig bara för dom ville leka solidaritesleken…….. på köpet fick Sverige ett starkt SD. Nu är dom och du, skitsura över att det finns ett starkt SD ---som om det är SD:s fel _liksom_. (Det är den där skitlekens fel! (Vem vill leka "Vi bygger inga murar" räcker upp en hand) .

Med tanke på att ett av "kraven" från C gentemot S är att omedelbart (från och med i sommar) öppna upp för anhöriginvandring igen efter det stopp vi haft (något som dessutom fullt ut stöds av MP och V), så undrar jag om dessa partier på något skruvat masochistiskt sätt vill att SD ska växa ännu mer? Majoriteten av svenska folket vill ju nämligen inte ha mer invandring. Åtminstone inte innan alla övriga samhällsproblem /utmaningar lösts först.
 
Med tanke på att ett av "kraven" från C gentemot S är att omedelbart (från och med i sommar) öppna upp för anhöriginvandring igen efter det stopp vi haft (något som dessutom fullt ut stöds av MP och V), så undrar jag om dessa partier på något skruvat masochistiskt sätt vill att SD ska växa ännu mer? Majoriteten av svenska folket vill ju nämligen inte ha mer invandring. Åtminstone inte innan alla övriga samhällsproblem /utmaningar lösts först.
Vad menar du egentligen när du säger att majoriteten av svenska folket inte vill ha mer invandring?
Vad är det du syftar på?
 
Ja. Såklart både bidrar brunhögern till och gillar utvecklingen. Men den drivande/viktiga faktor för den här högerglidningen som statsvetare pekar på, är ofta just att socialdemokratin går mot mitten. Det tycks vara mer en sorts sanning än en åsikt.

Sen är det då min åsikt att detta tyder på att liberalism i praktiken är ett uselt skydd mot brunhöger. I Sverige just nu är ju dock (ny)liberalism det enda alternativ som står till buds på den parlamentariska nivån. Så vi får väl hoppas på det bästa.

Ja, hade inte socialdemokratin (och högerpartierna) flyttat på sig så hade det varit svårt att påstå att det rör sig på skalan. Frågan är vad det är som är hönan och ägget och hur processen ser ut. Jag ser inte att socialdemokratin är de som initierat processerna utan uppfattar det mer som att de i försök att anpassa sig på gott och ont rör på sig. Mest ont blir det ju, eftersom skalan rör på sig och vi accepterar alltfler absurda högerextrema ideer som normaliserade.

I den senare analysen delar vi inte åsikt då jag ser människors frihet och internationellt samarbete som bästa skyddet mot "brunhögern". Om dagens europeiska uttalat liberala företrädare verkligen är på den vägen kanske vi är mer överens om än vad du tror. Jag ser väldigt lite socialliberalism här hemma, i Europa och i regeringsöverenskommelsen. (Frihet för kapital tror jag är en dimension som vare sig utgör skydd eller bränsle för brunhögern)
 
Ja, hade inte socialdemokratin (och högerpartierna) flyttat på sig så hade det varit svårt att påstå att det rör sig på skalan. Frågan är vad det är som är hönan och ägget och hur processen ser ut. Jag ser inte att socialdemokratin är de som initierat processerna utan uppfattar det mer som att de i försök att anpassa sig på gott och ont rör på sig. Mest ont blir det ju, eftersom skalan rör på sig och vi accepterar alltfler absurda högerextrema ideer som normaliserade.

I den senare analysen delar vi inte åsikt då jag ser människors frihet och internationellt samarbete som bästa skyddet mot "brunhögern". Om dagens europeiska uttalat liberala företrädare verkligen är på den vägen kanske vi är mer överens om än vad du tror. Jag ser väldigt lite socialliberalism här hemma, i Europa och i regeringsöverenskommelsen. (Frihet för kapital tror jag är en dimension som vare sig utgör skydd eller bränsle för brunhögern)
Jag är inte så inläst på det där statsvetenskapliga, att jag kan redogöra för detaljerna. Men jag har grovt tolkat det som att det är när sosseriet rör sig åt mitten som hela skalan förskjuts. Till skillnad från då det enbart tillkommer nya partier till höger om de tidigare. I de fallen blir skalan snarare förlängd än förskjuten. Typ.

Den poäng jag dragit av det hela är egentligen bara att om det är extremhöger, högervridning i allmänhet och att liberalismen blir alltmer nyliberal vi ogillar, så är det som möjligen kan hålla den politiska skalan "på plats" att sosseriet förblir mer av typ vänster än av liberaler. Därför att då sosseriet blir liberalt, förskjuts hela skalan åt höger. Vilket gör såväl nyliberalism som brunhöger successivt alltmer normaliserat.

Dvs, samma typ av konklusion som de vänsterröstare som inte ville att V skulle gå med på det här för fram.
 
Själv känner jag mig rätt nöjd. Nej det är inte perfekt men utifrån dagens läge tycker jag det är bästa möjliga just nu.
Hade inte velat ha extraval.
Jag har den meningslösa känslan att jag gärna hade velat ha ett extraval - om det hade gått att ångra det om resultatet (enligt min bedömning) av det blev sämre än det redan var. Jag fattar att sådant inte funkar, jag argumenterar absolut inte för det. :p
 
Däremot måste vi som inte vill ha brunt inflytande stå upp för våra värderingar och hitta lösningar. Som gjorts.
Precis och dom lösningarna -att tagga ner på den falska svenska godheten, och INSE att inget annat land än Sverige och Tyskland tänkte ge sig in i leken "Vi bygger inga murar". Hade det varit lite förstånd i de etablerade partierna, som ju någonstans djup inom sig också vet att alla lekar måste någon gång ta slut även "Vi bygger inga murar" leken. Så valde de att delta lite fesljummet -för vem vill ha samma åsikter som nu Jimmie tjuvstartade med.
Det är ingen jävla lek - det är vår gemensamma framtid som står på spel.
Exakt!! Jag tycker det är fullt rimligt att våra etablerade partier fattar svåra och kloka beslut i TID, och inte låter någon liten populistisk smörja få grepp och stärka sin ställning i Sverige!!! Och dessutom helt på egen planhalva och gratis. Jag menar kan ju inte bara ha varit Åkeson som i tid tyckte något i asyl och migrationsfrågan? Det borde väl de andra också anat..(Eller:confused:)
 
Precis och dom lösningarna -att tagga ner på den falska svenska godheten, och INSE att inget annat land än Sverige och Tyskland tänkte ge sig in i leken "Vi bygger inga murar". Hade det varit lite förstånd i de etablerade partierna, som ju någonstans djup inom sig också vet att alla lekar måste någon gång ta slut även "Vi bygger inga murar" leken. Så valde de att delta lite fesljummet -för vem vill ha samma åsikter som nu Jimmie tjuvstartade med.
Exakt!! Jag tycker det är fullt rimligt att våra etablerade partier fattar svåra och kloka beslut i TID, och inte låter någon liten populistisk smörja få grepp och stärka sin ställning i Sverige!!! Och dessutom helt på egen planhalva och gratis. Jag menar kan ju inte bara ha varit Åkeson som i tid tyckte något i asyl och migrationsfrågan? Det borde väl de andra också anat..(Eller:confused:)

I tid? Du menar mantrat ”Stoppa massinvandringen” som spelat som en raspig LP-skiva sedan 1980-talet oavsett invandringsstatus?
 
Vad menar du egentligen när du säger att majoriteten av svenska folket inte vill ha mer invandring?
Vad är det du syftar på?

Det är ju bara V, MP och C som vill släppa anhöriginvandringen lös. Dessa partier har ca 20% av folkets röster.
Sedan finns det en hel del undersökningar gjorde det senaste året där majoriteten (>50%) inte vill ha fortsatt hög invandring. Här är några artiklar om det.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/KvRg1E/motstand-mot-flyktingar-kvar-pa-hog-niva
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/dn-ipsos-sex-av-tio-valjare-vill-ha-farre-flyktingar
 
Med tanke på att ett av "kraven" från C gentemot S är att omedelbart (från och med i sommar) öppna upp för anhöriginvandring igen efter det stopp vi haft (något som dessutom fullt ut stöds av MP och V), så undrar jag om dessa partier på något skruvat masochistiskt sätt vill att SD ska växa ännu mer? Majoriteten av svenska folket vill ju nämligen inte ha mer invandring. Åtminstone inte innan alla övriga samhällsproblem /utmaningar lösts först.
Mmm... C känner sig manad att ha det kravet , men med tanke på alla Krav, listor och minnesanteckningar och möten skett och inte skett så när det ska röstas igenom så blir det fortsatt linje som idag. Jag kan bara inte tro att det nybildade gänget hittar på en ny lek för ynka 4 år -och låta SD stärka sig ytterligare inför nästa val. Nej det kan jag bara inte tro......
 
Precis och dom lösningarna -att tagga ner på den falska svenska godheten, och INSE att inget annat land än Sverige och Tyskland tänkte ge sig in i leken "Vi bygger inga murar". Hade det varit lite förstånd i de etablerade partierna, som ju någonstans djup inom sig också vet att alla lekar måste någon gång ta slut även "Vi bygger inga murar" leken. Så valde de att delta lite fesljummet -för vem vill ha samma åsikter som nu Jimmie tjuvstartade med.
Exakt!! Jag tycker det är fullt rimligt att våra etablerade partier fattar svåra och kloka beslut i TID, och inte låter någon liten populistisk smörja få grepp och stärka sin ställning i Sverige!!! Och dessutom helt på egen planhalva och gratis. Jag menar kan ju inte bara ha varit Åkeson som i tid tyckte något i asyl och migrationsfrågan? Det borde väl de andra också anat..(Eller:confused:)

Om jag ropar det är ”16 januari idag” kommer jag ha rätt en gång om året. Även om jag dessutom påstår att det är muslimernas fel, då tideräkningens historia innehåller många stora muslimska tänkare. Om jag däremot tror att färre muslimer i Sverige skulle ge fler eller färre 16 januari per år har jag käpprätt fel. Varje dag på året.

Tips; det är inte vederhäftig, intelligent och aktuell omvärldsanalys som ligger bakom SDs analys om migration.
 
Det är ju bara V, MP och C som vill släppa anhöriginvandringen lös. Dessa partier har ca 20% av folkets röster.
Sedan finns det en hel del undersökningar gjorde det senaste året där majoriteten (>50%) inte vill ha fortsatt hög invandring. Här är några artiklar om det.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/KvRg1E/motstand-mot-flyktingar-kvar-pa-hog-niva
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/dn-ipsos-sex-av-tio-valjare-vill-ha-farre-flyktingar

Ihop med hyfsat många liberaler, många socialdemokrater och en avsevärd andel (men med stor sannolikhet inte nära majoritet) av både M och KD. (På samma sätt som det finns enstaka vänsterpartister, miljöpartister och en liten del av centerpartiets väljare som inte vill ha förslaget)

Att "släppa anhöriginvandringen lös" är återigen en fantastisk överdrift av ett system låter vissa familjer, barn med sina föräldrar, efter flera år på flykt återförenas och kunna bygga upp sina liv på riktigt. Prognosen är att det omfattar sådär 8000 personer per år. Majoriteten på flykt från kriget i Syrien.

Ett av de riktigt bra förslagen i denna överenskommelse som annars består mest av en hoper plottriga detaljreformer i spridda riktningar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer OBS! vet att svaret på frågan i rubriken är nej, men hela min situation känns så absurd. Pepp önskas. OBS 2! Skriver anonymt då jag ej...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 985
Senast: Angel
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
32 417
Senast: Habina
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 673
Senast: lundsbo
·
Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 632
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra och smakligt blötfoder?
  • Brexz
  • Ingen fart på agilitytävling

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp