I väntan på Regeringen

Status
Stängd för vidare inlägg.

lbb

Trådstartare
Att nu L-ordföranden klagar på en storm av hot o skällsord är heller inte förvånande...Men jag skulle tro att en avsevärd del av vad han kallar för grovt, är vanlig ilska och besvikelse..
 
Att Björklund erfar sådant hat från mer eller mindre fanatiska meningsmotståndare är ju förklarligt, även här degraderas ju meningsmotståndare till svin...En saklig diskussion är dock svårare att föra så... ;)
 
Ska bli intressant att se om Annie Lööf kan få regeringsbildningen att ta några steg framåt. Jag tror det är bra att det har varit en omröstning innan hon fick uppdraget, att hon inte fick det direkt efter UK och SL. Den där talmannen kanske är ganska smart faktiskt...:sneaky:

Jag håller med!

Jag tror dock inte att det är taktik från talmannens sida. Då hade han inte släppt fram Ulf Kristersson på det sättet som han gjorde. Vår talman är, trots att han är moderat, en person med mycket god känsla för rättrådighet och det är nog enbart det som har styrt honom.
 
Ja, Annie Lööf har nog att göra om hon ska få ihop det hela, utan att partierna tar avstånd från tidigare i affekt yttrade ord
 
Jag håller med!

Jag tror dock inte att det är taktik från talmannens sida. Då hade han inte släppt fram Ulf Kristersson på det sättet som han gjorde. Vår talman är, trots att han är moderat, en person med mycket god känsla för rättrådighet och det är nog enbart det som har styrt honom.

Ja, jag menade inte att det var taktiskt smart utifrån att få till en regering innehålandes Moderaterna utan utifrån hans uppdrag; att få till en regering öht. Och i det låsta läget som är - och som var förväntat från första dagen att vi skulle hamna i - så tror jag det är ett smart upplägg.

Eller så är han bara desperat som så många andra, jag kanske tror för mycket om honom :D Men han verkar både ödmjuk och mycket mån om att vi tids nog ska ha en (någorlunda livskraftig) regering, utan att för den skull stressa fram den. Det gillar jag hos honom.
 
Jag är jättenöjd med talmannen! Jag tror inte många hade gjort det bättre än han i det rådande läget. Och jag har ingen känsla av att han sas favoriserar sitt eget parti. Tvärtom, det var ju dömt att misslyckas för Kristersson, men han tutade på som han tydligen brukar.
 
har jag startat den här tråden? var mer än vad jag visste..tyckte att rubriken "för val snack var roligare..
 
Jaha, så gick det som väntat med Annies sondering. Platt fall.
"
Bergström är inte överraskad att Annie Lööf inte lyckades hitta något nytt regeringsalternativ under en veckas sonderingar med de sex partierna mellan V och SD.
– Det var ett orealistiskt projekt och en fullständigt döfödd tanke att man skulle bilda regering med till exempel alliansen och Miljöpartiet, när både M och S samtidigt säger att de inte släpper fram en sådan regering.
– På ett sätt var det här bara ett slöseri med tid, men det var nödvändigt att skjuta det här projektet i sank eftersom Liberalerna och Centern hängde upp hela sin strategi på det, analyserar K-G Bergström. "
https://www.expressen.se/nyheter/val-2018/k-g-bergstrom-nu-ar-det-totalt-dodlage/

Nu får vi se vad Majorn o Annie kommer upp med för strategi när man målat in sig i varenda litet hörn som finns i ett rum.
 
Generellt är jag otroligt trött på människor som enbart sitter och klagar, gärna förlöjligar människor och ämbeten och såklart dessa hat-svansar. När man börjar rispa på ytan så märker man att det ofta handlar om människor som inte gör något alls för att förändra något utan bara sitter och gnäller, gärna med något bidrag som de är rädda för att förlora av en eller annan anledning.

O konstigt nog är dessa människor på "samma nivå" som de dessa typer hela tiden klagar på, men det vågar man inte inse själv.
 
Jaha, så gick det som väntat med Annies sondering. Platt fall.
"
Bergström är inte överraskad att Annie Lööf inte lyckades hitta något nytt regeringsalternativ under en veckas sonderingar med de sex partierna mellan V och SD.
– Det var ett orealistiskt projekt och en fullständigt döfödd tanke att man skulle bilda regering med till exempel alliansen och Miljöpartiet, när både M och S samtidigt säger att de inte släpper fram en sådan regering.
– På ett sätt var det här bara ett slöseri med tid, men det var nödvändigt att skjuta det här projektet i sank eftersom Liberalerna och Centern hängde upp hela sin strategi på det, analyserar K-G Bergström. "
https://www.expressen.se/nyheter/val-2018/k-g-bergstrom-nu-ar-det-totalt-dodlage/

Nu får vi se vad Majorn o Annie kommer upp med för strategi när man målat in sig i varenda litet hörn som finns i ett rum.

Underligt att två små partier förväntas lösa regeringsproblemet. Mycket märklig utgångspunkt. Intressantare är väl vad S och M har för strategi för att ta ansvar, som enskilt har fler röster än L och C tillsammans. Eller ska de sluta kalla sig statsbärande nu? Det epitetet börjar klinga väldigt falskt med tanke på senaste månaderna.
 
Det är ju statsministerposten som är problemet. S och M håller hårt, och det är ju rimligt på något sätt. Det som är svårare är ju de mindre partier som vill samarbeta bredare men vägrar släppa ”sin” statsministerkandidat.
C och L sitter ju i en rävsax. De måste bryta vallöften åt ena eller det andra hållet. Frågan är vad de i slutändan kommer välja - okeja en annan statsministerkandidat eller passivt stöd från SD.

Edit. Tycker förövrigt att det är bra att saker får ta sin tid och att de försöker få till sina önskeupplägg. Det blir lättare att motivera ett ändrat förhållningssätt (inom partiet och mot väljare) när man testat allt annat.
Jag vet ju dock vilket alternativ jag hoppas på..
 
Underligt att två små partier förväntas lösa regeringsproblemet. Mycket märklig utgångspunkt. Intressantare är väl vad S och M har för strategi för att ta ansvar, som enskilt har fler röster än L och C tillsammans. Eller ska de sluta kalla sig statsbärande nu? Det epitetet börjar klinga väldigt falskt med tanke på senaste månaderna.
Givetvis ska dom lösa problemet de själva orsakat. Eller tycker du S ska kliva in och lösa upp C och Ls löften hit och dit?
"Tre partiledare har misslyckats med sina sonderingar. Att Annie Lööf skulle misslyckas verkar i stort sett alla utom hon själv och Jan Björklund ha insett. På ett sätt var därför hennes sondering en veckas bortkastad tid.
Men eftersom de båda fortsatte att driva uppenbart orealistiska krav, så var det nödvändigt att förslagen om Allians+MP-samarbete liksom något slags samarbete mellan S och Alliansen kördes i botten.
Annie Lööf och Jan Björklund måste anses ha ett ytterst tungt ansvar för att regeringskrisen nu förvärrats ytterligare "
https://www.expressen.se/kronikorer/k-g-bergstrom/regeringskrisen-varre-an-nagonsin-tidigare/

En alliansregering med MP skulle inte ha en enda chans i riksdagen för S+V och SD skulle omedelbart rösta mot och fälla en sådan givet att de har majoritet (175+ röster mot)
 
Det är ju statsministerposten som är problemet. S och M håller hårt, och det är ju rimligt på något sätt. Det som är svårare är ju de mindre partier som vill samarbeta bredare men vägrar släppa ”sin” statsministerkandidat.
C och L sitter ju i en rävsax. De måste bryta vallöften åt ena eller det andra hållet. Frågan är vad de i slutändan kommer välja - okeja en annan statsministerkandidat eller passivt stöd från SD.

Edit. Tycker förövrigt att det är bra att saker får ta sin tid och att de försöker få till sina önskeupplägg. Det blir lättare att motivera ett ändrat förhållningssätt (inom partiet och mot väljare) när man testat allt annat.
Jag vet ju dock vilket alternativ jag hoppas på..

Nej, det måste de inte alls. De måste ta ansvar för den lilla pott väljare de fick vid valet. De kan säga nej till alla alternativ de inte tycker är lämpliga alls.

(De är inte ens vågmästare på nåt sätt i de förslag som hittills diskuterats - så fixeringen vid dessa mandat tycker jag är helunderlig).

Jag tycker att det är mycket rimligare att partier som kallar sig statsbärande och har stor andel av mandaten (dvs där det spelar större roll hur de ställer sig) - tar det ansvaret.
 
Givetvis ska dom lösa problemet de själva orsakat. Eller tycker du S ska kliva in och lösa upp C och Ls löften hit och dit?
"Tre partiledare har misslyckats med sina sonderingar. Att Annie Lööf skulle misslyckas verkar i stort sett alla utom hon själv och Jan Björklund ha insett. På ett sätt var därför hennes sondering en veckas bortkastad tid.
Men eftersom de båda fortsatte att driva uppenbart orealistiska krav, så var det nödvändigt att förslagen om Allians+MP-samarbete liksom något slags samarbete mellan S och Alliansen kördes i botten.
Annie Lööf och Jan Björklund måste anses ha ett ytterst tungt ansvar för att regeringskrisen nu förvärrats ytterligare "
https://www.expressen.se/kronikorer/k-g-bergstrom/regeringskrisen-varre-an-nagonsin-tidigare/

En alliansregering med MP skulle inte ha en enda chans i riksdagen för S+V och SD skulle omedelbart rösta mot och fälla en sådan givet att de har majoritet (175+ röster mot)

Jag kan inte se att man aktivt orsakat något problem genom att lansera ett regeringsalternativ tillsammans med andra partier och sedan få alldeles för få röster. Visst är det synd att inte Liberalerna fick 30 procent och en socialliberalt dominerad mittenregering fick makten och kunde se till att utveckla landet åt rätt håll. Men du vet, vi lever i en demokrati där alla röster räknas lika.

Även de som blev av pga ignorans, kvinnohat, främlingsfientlighet, rasism och protektionism.
 
Senast ändrad:
Jag har rensat lite till i den här tråden. Tror det vore bra att försöka sänka tonläget en aning här.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer OBS! vet att svaret på frågan i rubriken är nej, men hela min situation känns så absurd. Pepp önskas. OBS 2! Skriver anonymt då jag ej...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 915
Senast: Angel
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
31 906
Senast: Habina
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 415
Senast: lundsbo
·
Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 581
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp