I väntan på Regeringen

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kanske de hade bestämt sig för att träffas hela helgen, men att de blev klara idag pga enighet? Jag kunde inte ha ljudet på och lyssnade därför inte på presskonferensen.

Tillägg: Läste nu att röstsiffrorna i partistyrelsen var 17-8 och att de fattade beslut att godta överenskommelsen.
Hittade nu om imorgon:
Helt klart är det dock inte förrän Liberalernas partiråd tagit ställning till förslaget. Den omröstningen kommer att hållas på söndagen.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/jan-bjorklund-om-lofven-uppgorelsen
 
Säger samma. Detta är en pragmatisk lösning på ett omöjlig situation.

Det fruktansvärda i budgeten vet jag inte om jag helt håller med om. S' budget gick ju igenom. Plus M-ds reservationer på ett gäng punkter. Men i huvudsak är det en S-budget. Samt att en del av stolligheterna som M-Kd kom med nu kommer att rättas till.
Ja, det fruktansvärda är ju m-kd-budgeten, som l och c släppte fram. Jag är inte helt klar över hur långt från den budgeten det är möjligt att röra sig? Det jag har sett, är absolut förbättringar på flera viktiga punkter. Tex ser miljöpolitiiken bättre ut än jag hade vågat hoppas. Men som sagt, jag har inte fattat hur fria de kan stå från den där blåbruna budgeten?

(Är lite sjuk och därför utan koll på verkligheten.)
 
Ja, det fruktansvärda är ju m-kd-budgeten, som l och c släppte fram. Jag är inte helt klar över hur långt från den budgeten det är möjligt att röra sig? Det jag har sett, är absolut förbättringar på flera viktiga punkter. Tex ser miljöpolitiiken bättre ut än jag hade vågat hoppas. Men som sagt, jag har inte fattat hur fria de kan stå från den där blåbruna budgeten?

(Är lite sjuk och därför utan koll på verkligheten.)
Visst sträcker sig budgeten enbart över detta året? Jag tänker tex på jämställdhetsmyndigheten som skulle avvecklas under 2019 enligt den blåbruna budgeten, medan det nu ser ut som den ska vara kvar. Då måste det väl gå att vara flexibel på nåt sätt, tex att myndigheten får neddragningar detta år men sedan fortsätta 2020 med utökad budget..?
 
Ändringar i budgeten måste väl klubbas med majoritet....alltså måste både L o C rösta med S. Om de lägger ner röstwrna så vinner väl M ,KD o SD. Och budgeten står oförändrad...
 
Det var ju ändå ganska mycket som går att ändra. Tex fick Naturvårdsverket halverade anslag i m-kd-budgeten. Det bör ju betyda att det kan återställas? Och motsvarande med Jämställdhetsmyndigheten då.
Ja...med en majoritet i riksdagen...
 
Snälla, snälla vänsterpartiet. Bli inte arga och därmed bidra till att sätta Kristersson i förarstolen med ett maktgalet KD och ett hungrigt SD som driver på. Löfven och en liberal politik är ett halvdant alternativ- men "Så mycket bättre TM"-alternativ.

Vi vill ha er, vi behöver era ideer för att klara av att åtgärda kapitalkoncentrationen och ni kommer att växa till nästa val.

Jag förstår frustrationen - men den är inte värd att riskera SD-inflytande för att stilla.
 
Snälla, snälla vänsterpartiet. Bli inte arga och därmed bidra till att sätta Kristersson i förarstolen med ett maktgalet KD och ett hungrigt SD som driver på. Löfven och en liberal politik är ett halvdant alternativ- men "Så mycket bättre TM"-alternativ.

Vi vill ha er, vi behöver era ideer för att klara av att åtgärda kapitalkoncentrationen och ni kommer att växa till nästa val.

Jag förstår frustrationen - men den är inte värd att riskera SD-inflytande för att stilla.
:bow:
 
Snälla, snälla vänsterpartiet. Bli inte arga och därmed bidra till att sätta Kristersson i förarstolen med ett maktgalet KD och ett hungrigt SD som driver på. Löfven och en liberal politik är ett halvdant alternativ- men "Så mycket bättre TM"-alternativ.

Vi vill ha er, vi behöver era ideer för att klara av att åtgärda kapitalkoncentrationen och ni kommer att växa till nästa val.

Jag förstår frustrationen - men den är inte värd att riskera SD-inflytande för att stilla.
Å andra sidan. Om nu v röstar mot, vilket vore i högsta grad ideologiskt begripligt och kanske bra för många i partiet, så följer ju inte därav som en naturlag att vi får den blåbruna treklövern som regering. Den måste ju röstas fram av någon först. Och det lär inte bara V som röstar på dem.
 
Å andra sidan. Om nu v röstar mot, vilket vore i högsta grad ideologiskt begripligt och kanske bra för många i partiet, så följer ju inte därav som en naturlag att vi får den blåbruna treklövern som regering. Den måste ju röstas fram av någon först. Och det lär inte bara V som röstar på dem.

Det vore i högsta grad ideologiskt begripligt om man blundar för alternativet (välj: socialdemokratisk regeringsmakt med en liberal inriktning och ibland nyliberal touch ELLER en tokmoderat regeringsmakt med en högerextrem KD-styrd, konservativ och SD-bestämd rasistisk touch). Och den måste inte röstas fram av en enda ledamot. L och C kommer lägga ned rösterna för att undvika extraval.
 
Det vore i högsta grad ideologiskt begripligt om man blundar för alternativet. Och den måste inte röstas fram av en enda ledamot. L och C kommer lägga ned rösterna för att undvika extraval.
Men det kan ju, säger kan, vara så att ett extraval är en mindre katastrof än vi har målat upp det som?

Nånstans är det rimligt att tänka sig att var och en tar ansvar för sig och sitt, även i politiken. I betydelsen att varken v eller du eller jag bär ansvar för sd:s framgångar. Det gör de som röstar på sd.

Om nu v röstar mot. Och så har vi en ny omgång med m+kd - då får ju den samma resultat som förra gången och då börjar det dra ihop sig till nyval. M+kd blir det ju bara om tillräckligt många andra röstar för dem.

Jag testar bara alternativ här, jag orkar inte tycka så mycket idag.
 
Men det kan ju, säger kan, vara så att ett extraval är en mindre katastrof än vi har målat upp det som?

Nånstans är det rimligt att tänka sig att var och en tar ansvar för sig och sitt, även i politiken. I betydelsen att varken v eller du eller jag bär ansvar för sd:s framgångar. Det gör de som röstar på sd.

Om nu v röstar mot. Och så har vi en ny omgång med m+kd - då får ju den samma resultat som förra gången och då börjar det dra ihop sig till nyval. M+kd blir det ju bara om tillräckligt många andra röstar för dem.

Jag testar bara alternativ här, jag orkar inte tycka så mycket idag.

Alltså jag håller med om att det egentligen vore rimligt för V att rösta emot den nyliberala sörjan som föreslagits av S.

Men hoppas ändå att både V och vi andra vill leva i ett Sverige vi kan vara stolta över även kommande 4 år. Det är f-n inte lätt. Priset är så högt bara om SD får inflytande.

Finns det en annan lösning som ger oss mer socialliberalism tar jag emot den vilken dag som helst.

(L har inte råd med ett extraval och kommer av ren överlevnadsinstinkt att lägga ned rösterna.)
 
Snälla, snälla vänsterpartiet. Bli inte arga och därmed bidra till att sätta Kristersson i förarstolen med ett maktgalet KD och ett hungrigt SD som driver på. Löfven och en liberal politik är ett halvdant alternativ- men "Så mycket bättre TM"-alternativ.

Vi vill ha er, vi behöver era ideer för att klara av att åtgärda kapitalkoncentrationen och ni kommer att växa till nästa val.

Jag förstår frustrationen - men den är inte värd att riskera SD-inflytande för att stilla.
Då har vi nått den tidpunkten då du vänder dig till V...egentligen föga förvånande...
 
Jag och sambon sa precis att det känns horribelt att man nu ber vackra böner om att finaste (STOR ironi) V ska stoppa det hemska som är påväg att hända.

Förhoppningsvis blir det nyval och då lär det bli så att M, KD,SD får ta över! Med alla röster som C & L fick till både SD, M & KD så! Ⓜ💙

Enda som var bra med nuvarande förslaget är att det ska införas svensksprov & samhällstest för att få stanna i Sverige. Det är ju för fan det minsta!
 
Alltså jag håller med om att det egentligen vore rimligt för V att rösta emot den nyliberala sörjan som föreslagits av S.

Men hoppas ändå att både V och vi andra vill leva i ett Sverige vi kan vara stolta över även kommande 4 år. Det är f-n inte lätt. Priset är så högt bara om SD får inflytande.

Finns det en annan lösning som ger oss mer socialliberalism tar jag emot den vilken dag som helst.

(L har inte råd med ett extraval och kommer av ren överlevnadsinstinkt att lägga ned rösterna.)
V är väl antagligen inte så stolta över socialliberalism med tanke på politiken som de själva vill föra. Det är ingen som vet vad alternativet (nyval etc) faktiskt innebär och att då tycka att V borde indirekt stödja något de faktiskt inte alls står för bara för att man själv är ganska nöjd med det är ganska mycket begärt. Rent krasst så är liksom inte V närmare "det där" än vad t.ex. moderaterna är.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer OBS! vet att svaret på frågan i rubriken är nej, men hela min situation känns så absurd. Pepp önskas. OBS 2! Skriver anonymt då jag ej...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 912
Senast: Angel
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
31 889
Senast: Habina
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 411
Senast: lundsbo
·
Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 579
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp