Bukefalos 28 år!

I valet och kvalet, igen!

Mia_R

Trådstartare
Så har vi återigen fått den smickrande förfrågan av en uppfödare om vi kan tänka oss att ta en hund på foder. Det är en valp efter väl meriterade föräldrar och visst är det roligt när "kändisar" frågar, men vi blir lika veliga varje gång hur vi ska göra och nu är vi närapå sömnlösa, igen, om vi ska skaffa fler djur. :confused: Egentligen är det väl kanske inte så stor skillnad på om vi har två eller tre hundar och vi har ju både plats i bilburen om vi tar ut mellanväggen även om det inte är det ultimata + vi har dryga 3000 kvm inhägnad tomt som de röjer på.

Vi vill gärna ha en varm liten valpmage att pussa på i sommar, men inte ta oss vatten över huvudet. Samtidigt så bor uppfödaren inte så långt ifrån oss så vi kan få mycket hjälp, tips och råd av henne om vi vill satsa på det här med bruks och utställningar. Det kan vara en stor fördel att ha en seriös "gammal" räv att luta sig mot och vi är som sagt väldigt smickrade av att hon frågade oss nu på Lilla Sthlm. Men vi har ju redan både katter, hundar och hästar + ska ev hyra in lite höns hos grannen...

Hå, hå, ja, ja... :crazy:
 
Sv: I valet och kvalet, igen!

Katterna klarar sig själva, de behöver bara lite mat och gos, det är inget jobbigt :) Om du behöver gosa med hönsen, det tror jag inte ;) Så de behöver också bara lite mat och sköter sig själva. Så huxflux fick du tid för en hund till. Slå till :D
 
Sv: I valet och kvalet, igen!

Du var ju inte till så mycket hjälp direkt. ;) Jag vill ha lite argument till varför vi inte skulle skaffa ytterligare en hund, lite balans till hur enkelt det skulle vara att utöka beståndet... :angel:
 
Sv: I valet och kvalet, igen!

Du fick ju massor av hjälp ;)
Utöka beståndet, jag det gör det här av bara farten. Det går himla bra :D
 
Sv: I valet och kvalet, igen!

Dumma dig! :rofl:

Så till hösten kommer vi isf att ha ett 10-tal höns med tupp, fyra hästar, två katter och tre hundar? :eek: :idea: Pratade med sambon nyss och han har svängt över helt och tycker att vi absolut har plats, vi ska bara se till att avsätta mer tid till träning av de befintliga vovvarna, anmäla valpis till valpkurs, hinna renovera huset och de sorgliga resterna av trädgård + mitt nyinköpta växthus med odlingar... :angel:

Hönsen kommer att bo i grannens fina hönshus och de håller med foder mot att de istället får ägg av oss. Hönsgården får jag sätta upp själv men han trodde att de har nät liggandes och stolp får vi ta hur mkt som helst. :bow: Då är det hästarna som ska ha sitt med hantering och träningar... :p
 
Sv: I valet och kvalet, igen!

Haha.. hade själv samma problem som ni för ett par veckor sedan...:smirk:(förutom höns och hästar då)

Jag tackade dock nej. Orsaker:

1. Vi har nu en hund, 2år gammal. Hon är nyopererad och måste hållas lugn tills vidare.

2. Jag ville inte binda mig hela sommaren, kisspölar, olydig liten grej som bits och behöver sällskap= glömma det mesta av sommarens planer och diverse annat roligt.

3. Ville inte lova att jag har tid att skola den lille och för den på utställningar och jaktprov. Jag blir lätt lat ifall jag känner att jag gör något för att jag måste, och då är det inte kul längre. Är också rädd att tid och ork bara räcker till en hund och då blir den egna hunden utan träning eftersom man lovat att träna den nya.

4. Har nyss övertagit en frisörsalong och har kunder för två personer tills jag får fixat en underhyresfrisör.

5. Alla utfärder och besök(hos t.ex föräldrar)blir mycket jobbigare med två hundar än med en.

6. Ingen vill vara barnvakt åt mina två (flattar) eftersom "mor- och farföräldrarna" inte direkt är hundmänniskor.

7. Jag skulle bli tvungen att byta bil..


:rofl: Varsågod, där har du några svar på varför inte..:rofl:

Har ni hundar på foder nu??
 
Sv: I valet och kvalet, igen!

1. Vi har två hundar som aktiverar varandra större delen av deras vakna tid, 2 respektive 6 år gamla. Ingen av dem vet vad "lugnt" är. :bump:
2. Vi är redan rätt bundna som det är. :angel: Enkelt att ha dem ute sommartid och låta dörren stå öppen så de kan gå ut och in som de behagar. :idea:

3. Vi ställer redan idag ut 2-åringen så en mer eller mindre på utställningarna spelar ingen roll, blir bara lite längre där. :crazy:

4. Jag jobbar skift och är ledig mkt medan min sambo jobbar kontorstider = ofta någon hemma.

5. Vi åker redan som det är idag med både hundarna och katterna om vi reser bort.

6. Våra husse- och matteföräldrar är eller har fått bli djurvana. :D

7. Vi behöver inte byta bil pga hundarna utan gör det när det är dags av andra skäl.

Vi har som sagt redan 2 egna hundar + är emellanåt hundvakt åt andra. :)
 
Sv: I valet och kvalet, igen!

Hahaa... det tycks ju vara klappat och klart då..???;) :banana:
 
Sv: I valet och kvalet, igen!

Hm, ja enligt husse då. För ovanlighetens skull så är det jag som bromsar även om jag alltid ser realistiskt på mina egna infall. :cool:
 
Sv: I valet och kvalet, igen!

Äh, jag har ungefär samma. 3 katter, 6 hundar (5 är mina) 2 hästar, men blir snart 3 för en ska föla i maj. Och sen en himla massa grisar :)
Fåglar har vi också, men de är ute, gråsparvar, pilfinkar, blåmesar mm mm :angel:
Jag håller på din sambo :)
 
Sv: I valet och kvalet, igen!

Otäcking! Jag som just nu sitter och letar efter mina hönor på nätet och försöker att inte tänka allt för mycket på små ulliga, gulliga valpisar... :love:
 
Sv: I valet och kvalet, igen!

Tänk vet du, en liten pussvänlig liten valpismage :love: ;)

Nu ska jag inte retas på en stund, ska ut med några av mina hundar. Man kan inte ta alla samtidigt (inte dit jag ska nu), men det går så bra att bara ta några i taget, de andra är med gubben. Så kan ju du och din sambo också göra :angel:
 
Sv: I valet och kvalet, igen!

Jepp, vi(dvs jag :angel: ) ska bli med höns i år har jag tänkt. Försöker hitta höns från genbank, äkta lantras. :D
 
Sv: I valet och kvalet, igen!

Tur jag ska åka hem från jobbet snart så jag inte behöver sitta kvar här och läsa dina retsamma inlägg längre, på en stund! :mad: :rofl:
 
Sv: I valet och kvalet, igen!

Jaha, så har jag då fallit för grupptrycket och kontaktat uppfödaren. :angel:

Fick nyss ett mail där hon skrev att hon blivit jätteglad över att vi kunde tänka oss valpen, men att tiken som börjat valpa bara fött 4 hannar än så länge och det är en tik som vi väntar på. Nu fick jag nytt mail och det har fötts fem hannar och en tik... :idea:

Ser ut som om vi blir med valp i sommar då? :cool: :bump:
 
Sv: I valet och kvalet, igen!

Mmmmmm, iväg med dig och gör lite nytta i min nya namntråd nu! :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp