I valet och kvalet om att köpa cykel eller inte

Har verkligen saknat en egen cykel sen den förra blev stulen. Har testat hyrcyklarna här i stan men är inte riktigt överens med dem cyklarna då de saknar fotbroms så trivs inte riktigt med dem. Problemet med att köpa en cykel är att det stjäls så himla mycket som jag ser det. Vet en kompis som hade tre lås på sin cykel varav ett med larm och den blev ändå stulen. På min förra cykel hade jag kraftiga lås men det hjälpte inte heller. Lyssnade på ett program på SR play, uppklarande av cykelstölder är 0,4 promille. Polisen har mer eller mindre gett upp när det gäller att klara upp cykelstölder enligt det som framkom i programmet, de ser det i första hand som en försäkringsfråga. De har inte resurser att prioritera det. De sa väl mer eller mindre att man inte kan räkna med att få behålla en cykel och det känns ju lite deppigt.

Att köpa en begagnad cykel känns sådär då det är så otroligt många begagnade cyklar som är stulna och säljs på marketplace eller blocket. Jag har svarat på några annonser och efterfrågat kvitto då har jag inte fått något svar tillbaka överhuvudtaget. Så frågan är om det är värt att köpa en ny cykel eller inte?` Även om jag köper en gpstracker och sätter den i ramen så räknar jag väl inte direkt med att polisen har några resurser att lägga.
Hur använder du cykeln? Min cykel är alltid inlåst om jag inte ser den. Det funkar, den blir inte stulen. (Jag har haft den i fem år, och det är en stöldbegärlig modell)
 
När jag bodde i studentstad med mycket stölder så virade jag in min splitternya cykel i orange tejp. Det var på fyllan och virran men tejpen blev kvar. Och så också cykeln! I fyra år. Trots slarv med lås och sena nätter på osäkra platser. Har en teori om att tejpen gjorde att den såg så iögonfallande ut att tjuvar drog sig för att ta den.
 
Hur använder du cykeln? Min cykel är alltid inlåst om jag inte ser den. Det funkar, den blir inte stulen. (Jag har haft den i fem år, och det är en stöldbegärlig modell)

Jag brukade cykla för det mesta, till affären för att handla mat, när jag skulle shoppa, längre sträckor på några mil för motion, till och från jobbet, till träningen m.m. så nästan jämnt skulle jag nog säga att jag använde cykeln. Lite svårt att låsa in den utanför affären eller gymmet t.ex. Jag cyklade även tjejvättern på hemmaplan med den. Det är mestadels på stora köpcentrum jag fått cyklar stulna och även en gång utanför gymmet.
 
Jag brukade cykla för det mesta, till affären för att handla mat, när jag skulle shoppa, längre sträckor på några mil för motion, till och från jobbet, till träningen m.m. så nästan jämnt skulle jag nog säga att jag använde cykeln. Lite svårt att låsa in den utanför affären eller gymmet t.ex. Jag cyklade även tjejvättern på hemmaplan med den. Det är mestadels på stora köpcentrum jag fått cyklar stulna och även en gång utanför gymmet.
Då får du nog se cykeln som förbrukningsvara. Alltså att du har den ett tag tills den blir stulen.

Jag använder inte cykeln om jag inte kan låsa in den när jag kommer fram. Alltså aldrig cykeln till gymmet eller affären t ex. På jobbet tar jag in cykeln på mitt rum. Eller motionsrundor som börjar och slutar hemma.
 
Jag har aldrig fått en cykel stulen, och jag har bott i Lund och värre städer utomlands. Tricket är att ha en ful cykel, och låsa den jävligt bra. Typ nåt sånt här:


Förstärkte ofta med kätting runt/genom båda låsen också om den skulle stå länge.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp