I valet och kvalet - Vilket program ska jag välja?

Rhodugune

Trådstartare
Unconditional offer5.jpg


Hej kloka buke, nu är jag tillbaks med en för mig livsavgörande fundering som jag skulle det skulle vara skönt att få bolla med er.
Så hur skulle ni tänka runt det här senariot om val av program för att öka chansen till framtida arbete och en inkomst?
Jag ber på förhand om ursäkt för att mitt inlägg blev så långt.

Jag har kommit in på 3 olika undergraduate programmes till hösten, för mig så står valet mellan två av dem.
Ett tre årigt program i psykologi och ett 4 årigt, där det i sista ingår ett års professional placement/praktik, det är den enda skillnaden programmen i mellan.

Det innebär dock att om jag väljer det 4 åriga programmet så kommer jag bara att ha veckor kvar för ca 1 års studier som jag kan ta studiemedel för, om jag skille vilja/behöva läsa vidare.
Trots det så lutar det åt att jag väljer det 4 åriga programmet, så att jag får möjlighet till ett års arbetslivserfarenhet att ta med mig i bagaget.

Det känns särskillt värdefullt för mig personligen eftersom jag inte jobbat något pga att jag inte fick min autismdiagnos förens för 3 år sen, vid 36 års ålder.
Min diagnos, med den självinsikten och det stöd jag fått, har lett till att jag numera klarar av en heltidssysselsättning.
Det är något som jag inte fått att fungera innan eftersom jag då inte lyckats balansera ett liv/fritid med en sysselsättning och fått det att fungera utanför enstaka kurser/praktik/ideellt arbete.

Min dröm är att få arbeta, få finnas med i ett sammanang och äntligen få möjlighet att tjäna mina egna pengar.
Att mina studier i slutändan leder till ett arbete som passar mig utifrån mina styrkor/svagheter som min diagnos innebär.

Det jag därimot inte har en aning om är hur en person med min bakgrund kommer att stå sig på arbetsmarkanden.
Så en av anledningarna till att jag valt att söka till ett universitet i England är att de programmen känns bredare, att det finns flera olika yrkesinriktingar att välja mellan efter avslutade studier.
Att jag hoppas att det ökar mina chanser att både hitta ett arbete som passar mig och där jag också kommer att erbjudas att arbeta.

Så ett stort tack till dig som orkat dig igenom den här långa texten. 😊
Jag skulle verkligen uppskatta lite feedback så mitt val känns så bra som möjligt, så långt som det är möjligt att ta med alla olika konsekvenser för mitt slutgiltiga val. 😋
 
Ärligt talat vet jag inte mer än att ämnet intresserar mig, psykologi, att förstå hur människor tänker och känner, varför de mår och beter sig som det gör har varit mitt ständiga specialintresse genom livet.
Jag hoppas att jag kan få utrymme känna på vilken inrikting som känns rätt genom att välja ett av de här programmen eftersom det ingår praktik i båda.

Sen är jag en empatisk person, människor öppnar sig gärna för mig, det verkar som jag har en framtoning som öppnar upp för samtal om känsliga ämnen, så jag hoppas hitta ett arbete där jag får utnyttja den förmågan.

Efteråt så skulle jag gärna vilja arbeta i England, men jag hoppas att det inte är helt omöjligt att kunna få arbete i Sverige sen om jag skulle ändra mig.
Att det inte är allt för komplicerat eller helt omöjligt att validera så att min utbildning ger behörighet också i Sverige.

Men jag känner att vad jag än väljer för utbildning, i England eller i Sverige så är det aldrig säkert att det leder till arbete för mig, så jag får helt enkelt göra mitt bästa och hoppas på att det räcker.
 
Jag tror det är vettigt att ta utbildningen med ett års praktik, eftersom du saknar arbetslivserfarenhet. Det brukar kunna påverka ganska mycket när det gäller att få jobb, tror att många drar sig från att anställa en som aldrig jobbat förut, så att få på papper att du faktiskt kan arbeta kan göra rätt stor skillnad.
 
Jag tror det är vettigt att ta utbildningen med ett års praktik, eftersom du saknar arbetslivserfarenhet. Det brukar kunna påverka ganska mycket när det gäller att få jobb, tror att många drar sig från att anställa en som aldrig jobbat förut, så att få på papper att du faktiskt kan arbeta kan göra rätt stor skillnad.

Tack för att du tog dig tid att svara, känns bra att jag inte är ensam att se det som det bättre valet. Och jag hoppas verkligen att det ligger mig i fatet så att jag äntligen kan få börja arbeta.
 
Tänker att psykologin skriker efter folk, åtminstone där jag bor, så jobb tror jag att du får ändå. Men självklart är det bra med arbetslivserfarenhet om man inte har det. Jag tror dessutom du inte ska stirra dig blind på csn, är det det här du vill göra finns det många inriktningar som du kan använda en utbildning till psykologi till och du lär inte bli kvar i samma fack.

Kul med någon som är lite äldre (nåja, över genomsnittet) som vågar satsa på en längre utbildning förresten, jag sökte, och kom in på, juristlinjen. Vet inte om jag vågar hoppa på den då jag egentligen behöver göra utlandspraktik i nuvarande utbildning, men den gynnar det jobb jag siktar mot (dock är den ju lååång, och jag är i typ samma ålder som dig).
 
Tänker att psykologin skriker efter folk, åtminstone där jag bor, så jobb tror jag att du får ändå. Men självklart är det bra med arbetslivserfarenhet om man inte har det. Jag tror dessutom du inte ska stirra dig blind på csn, är det det här du vill göra finns det många inriktningar som du kan använda en utbildning till psykologi till och du lär inte bli kvar i samma fack.

Kul med någon som är lite äldre (nåja, över genomsnittet) som vågar satsa på en längre utbildning förresten, jag sökte, och kom in på, juristlinjen. Vet inte om jag vågar hoppa på den då jag egentligen behöver göra utlandspraktik i nuvarande utbildning, men den gynnar det jobb jag siktar mot (dock är den ju lååång, och jag är i typ samma ålder som dig).

Det låter lovande, får hoppas att de kommer att behöva mer folk inom den inrikting som känns rätt för mig när jag är färdig utbildad.

Ja, mitt liv blev som det blev, det var verkligen inte rätt läge för mig att plugga vidare förens nu.
Jag har läst en del på komvux sen jag fick min diagnos, senast nu i vår och jag har satsat på kurser som är högskoleförberedande, plus att jag har bett mina lärare att ge mig feedback med det i åtanke, att mitt mål har varit att läsa vidare.

Så det känns rätt skönt och tryggt faktiskt att ta i tu med det här nu, kommer att ha precis fyllt 40 när skolan börjar i höst, ett nytt kapitel i mitt liv som jag verkligen ser fram emot.
University of Reading är ett rätt stort universitet, har många internationella studenter och jag hoppas att jag får chansen att få lära känna många nya härliga människor trots att jag kommer att vara mycket äldre än många av dem.

Vad spännande det låter att du kom in på juristutbildningen, även om jag förstår att du också har funderingar.
Jag hoppas att du också kommer att komma fram till vad som känns rätt för dig att göra.
 
Jag tänker nog att jag innan jag gick den utbildningen skulle kolla om jag fick behörighet som psykolog här i Sverige vilket jag antar att det är det som du vill arbeta som. Utbildningen till psykolog i Sverige är ju längre än 4 år. Fast det kanske inte är viktigt för dig. Jag började plugga förresten när jag var 35 till min drömutbildning och jag har aldrig ångrat mig.
 
Jag tänker nog att jag innan jag gick den utbildningen skulle kolla om jag fick behörighet som psykolog här i Sverige vilket jag antar att det är det som du vill arbeta som. Utbildningen till psykolog i Sverige är ju längre än 4 år. Fast det kanske inte är viktigt för dig. Jag började plugga förresten när jag var 35 till min drömutbildning och jag har aldrig ångrat mig.
Man får inte behörighet. I Sverige så får man söka om och sedan tillgodoräkna delar av sina poäng. Har man otur så kan det vara ganska mycket som behöver läsas om. Däremot så kan det kanske vara möjligt att fortsätta med en master här på en psykologisk institution (dvs inte psykologprogrammet) och arbeta med annat psykologiskt arbete som inte kräver leg.
 
Jag tänker nog att jag innan jag gick den utbildningen skulle kolla om jag fick behörighet som psykolog här i Sverige vilket jag antar att det är det som du vill arbeta som. Utbildningen till psykolog i Sverige är ju längre än 4 år. Fast det kanske inte är viktigt för dig. Jag började plugga förresten när jag var 35 till min drömutbildning och jag har aldrig ångrat mig.

Det psykologi som ämne som jag vill läsa till, för att bli psykolog så måste du läsa vidare en postgraduate programme.
Det är inget som jag har kollat ger behörighet att arbeta i Sverige som psykolog, men känner att det helt klart skulle vara intressant att veta om det är något jag vill sikta på.



Skulle ta den med praktik, för att få arbetslivserfarenhet och referenter att kunna hänvisa till.

Även jag skulle välja den fyraåriga, helt klart!
Tack för era svar, det känns så bra att få bekräftat att jag inte är helt ute och cyklar i mina funderingar.


Man får inte behörighet. I Sverige så får man söka om och sedan tillgodoräkna delar av sina poäng. Har man otur så kan det vara ganska mycket som behöver läsas om. Däremot så kan det kanske vara möjligt att fortsätta med en master här på en psykologisk institution (dvs inte psykologprogrammet) och arbeta med annat psykologiskt arbete som inte kräver leg.

Det var intressant att veta, tack för informationen, det är bra att veta att det kan vara ett alternativ i framtiden om jag vill bo och arbeta i Sverige.
 
Jag vet faktiskt inte riktigt vilka ”psykologijobb” som finns i sverige utanför universiteten/forskning.. Alla vårdyrken och dylikt där psykologi är relevant har ju sin specifika utbildning. Möjligtvis att det går att likställa med typ beteendevetare i sverige?

Precis som tidigare nämnts så kommer du inte kunna bli psykolog i sverige med en sån utbildning. Då måste du ha motsvarande utbildning i det andra landet plus komplettering. Det är jättesvårt att omvandla utländska psykologutbildningar till svensk motsvarighet, även folk med yrkeserfarenhet som psykologer i andra länder får komplettera massor.

Men oavsett. Jag hade nog valt den längre utbildningen med praktik. Bara du är medveten om vilka begränsningar som finns om du vill jobba i sverige, tror inte det finns då mkt sådana jobb här. Även kuratorstjänsterna kommer ju troligen bli socionomspecifika tex framöver. Men det är ju ingen skillnad mellan just dessa två val du har nu :)
 
Jag tänker nog att jag noga skulle undersöka arbetsmarknaden innan jag påbörjade utbildningen så att du vet vad som väntar sen. Eftersom om jag förstod dig rätt, det var viktigt för dig att få ett arbete och lön.
 
Det beror ju såklart på vad utbildningen innehåller, men brist på jobb har jag relativt svårt att se att det skulle vara. Tänker mig att det är fullt möjligt att jobba inom HR eller rekrytering med nåt liknande i bagaget (då, återigen, utan att veta vad som ingår i utbildningen). Men det beror ju såklart på vad för jobb som är intressanta för TS också.
 
Jag vet faktiskt inte riktigt vilka ”psykologijobb” som finns i sverige utanför universiteten/forskning.. Alla vårdyrken och dylikt där psykologi är relevant har ju sin specifika utbildning. Möjligtvis att det går att likställa med typ beteendevetare i sverige?

Precis som tidigare nämnts så kommer du inte kunna bli psykolog i sverige med en sån utbildning. Då måste du ha motsvarande utbildning i det andra landet plus komplettering. Det är jättesvårt att omvandla utländska psykologutbildningar till svensk motsvarighet, även folk med yrkeserfarenhet som psykologer i andra länder får komplettera massor.

Men oavsett. Jag hade nog valt den längre utbildningen med praktik. Bara du är medveten om vilka begränsningar som finns om du vill jobba i sverige, tror inte det finns då mkt sådana jobb här. Även kuratorstjänsterna kommer ju troligen bli socionomspecifika tex framöver. Men det är ju ingen skillnad mellan just dessa två val du har nu :)

Så mycket har jag koll på, att inte blir jag en psykolog efter bara 4 år, så tack för att du tar upp det så jag inte missat det.
Jag hoppas att det inte likställs med beteendevetare, min lärare i Etik rådde mig att inte söka den typen av utbildning eftersom det är så svårt att få arbete som det.

Det känns väldigt läskigt att veta att jag kanske inte kan komma att kunna ha möjligheten att enkelt flytta tillbaks till Sverige och för att direkt börja arbeta med det jag förhoppningsvis fått arbeta med i England.

Men någonstans måste jag ta första steget, göra ett val, för vad det leder till kan jag aldrig vara helt säker på.
I England har jag i alla fall kommit in på en utbildning som intresserar mig, som jag hoppas kan hjälpa mig till ett arbete.
Anleding att jag har behörighet att söka är att de inte bara går på medel.
Så jag kom in genom att ha samlat på mig 3 till A:n och 3 B i betyg nu under vinter- och vårterminen, sammanlagt behövde jag 8 A och 2 B för att ha behörighet att söka.
Några B hade jag inte sen innan eftersom mina 9 VG, näst högsta betyg när jag gick i skolan räknas som ett C.

För i Sverige så räcker inte mitt medel för att jag ska komma in på något jag är nyfiken på eftersom mitt slutbetyg från gymnasiet inte är mycket att hänga i julgranen. Jag har ca 12-13 i medel när jag räknade ut det för något år sen. Det för att jag var odiagnostiserad, så jag orkade inte nå de betyg jag var kapabel till för att det sociala i skolan tog det mest av min energi.


Jag tänker nog att jag noga skulle undersöka arbetsmarknaden innan jag påbörjade utbildningen så att du vet vad som väntar sen. Eftersom om jag förstod dig rätt, det var viktigt för dig att få ett arbete och lön.

Du har förstått mig rätt, det är väldigt viktigt för mig, så visst är det också läskigt att satsa på en utbildning som inte tydigt kommer att ge mig behörighet inom ett specifikt yrke eller område.
Det har fått mig att tveka mer än en gång, om det här är rätt val för mig.

Jag har kollat upp vilka områden som du kan få arbete inom med den här utbildningen och det är allt från att arbeta inom NHS, rättsväsendet till reklam. Något närmare än så har jag inte lyckats hitta någon info om eftersom ämnet är så brett.
Så på gott och ont så verkar det inte finnas några specifika yrken som jag kommer att ha behörighet att söka.

Det som gjort att jag sett det som intressant är; som jag nämnde i mitt första svar, är att jag än inte är helt säker på vad jag vill och kan arbeta med.
Så att få en bred utbildning som gör att jag inte blir utbildad till ett specifikt yrke eller bara kan arbeta inom ett område, känns ändå som ett plus mitt i min osäkerhet.

Det jag hoppas på med att gå det här programmet är att det kommet att ge mig en möjlighet att under utbildningens gång, genom det vi läser och de chanser till att få testa mina kunskaper praktiskt kommer att ge mig utrymme att få känna efter och komma på vad det är jag hoppas på få jobba med efter mina studier.

Kanske är det helt fel sätt, väg att gå, men som sagt jag kan inte vela hur länge som helst och tyvärr har tiden tagit slut.
Det för att jag var tvungen att flytta förra hösten, en lång historia och just nu har jag ett boende där jag bor för avsides för att en heltidssysselssättning ska fungera.
Det tog mig en och en halv timme enkel väg i vinter/vår att ta mig till skolan och det klarar jag inte i längden och jag har näst till ingen chans att hitta en praktikplats eller liknande närmare än så.
Och utan arbete har jag inte råd att flytta och utan lägenhet har jag inte möjlighet att arbeta...
 
Det beror ju såklart på vad utbildningen innehåller, men brist på jobb har jag relativt svårt att se att det skulle vara. Tänker mig att det är fullt möjligt att jobba inom HR eller rekrytering med nåt liknande i bagaget (då, återigen, utan att veta vad som ingår i utbildningen). Men det beror ju såklart på vad för jobb som är intressanta för TS också.

Utdrag på skolans hemsida, under careers, så jag hoppas att det stämmer, det som du tror och vad de själva påstår.

"You could go on to work for organisations such as the NHS, civil services, schools or charities. Skills learned on the course also open up many doors within the private sector, in areas such as HR, recruitment, management consultancy, publicity, finance and journalism. Alternatively you can choose to further develop your skills by moving into research, teacher training or postgraduate studies."
 
Om någon är nyfiken på vad skolan ger mer för info om programmet:

BSc PSYCHOLOGY WITH PLACEMENT YEAR C810
Full Time: 4 Years
Gain valuable clinical experience on a course that can be tailored to meet your interests.

This course is accredited by the British Psychological Society (BPS) and enables you to choose to take further training to become a professional psychologist. It incorporates a year-long placement that will enable you to develop valuable professional skills.

The degree will give you a thorough grounding in key areas of psychology and allows you to choose modules that suit your specific interests, including a range of modules from other subjects. Should you wish to study abroad, you can spend a term of your final year at a partner institution.

As a psychology student you can take advantage of research laboratories, neuroimaging facilities and resources for observing participant behaviour. Additionally, we have three in-house NHS clinics and the world-renowned Charlie Waller Institute for Evidence-Based Psychological Treatments on site.

The first year of the course will introduce you to the concepts required for BPS qualification, including cognition, neuroscience, development, perception and research methods. You will then cover these and other subjects in far greater depth during the second year. In the final year of the degree you can develop your knowledge by exploring the areas that interest you most. The vast majority of modules in this year are optional and are regularly revised in order to incorporate the latest developments in psychology. Recent modules have included subjects such as autistic spectrum conditions, behavioural economics, nutritional psychology, and emotion, empathy and their disorders.

Throughout the course you will gain practical experience, and learn how to devise and run your own experiments. During the final year you will carry out an original piece of research on a topic of your choice. In the past these have included the effects of emotion on cognition, the effects of Huntingdon's Disease on quality of life, and using puppets to test children's IQ. You may even have the opportunity to present your work at conferences, and a number of past projects have won awards from the BPS and British Neuroscience Association.

Placement
You can gain experience of working with professional psychologists by spending a year working within an NHS clinic, research lab or organisation. During this year you will work under an honorary Assistant Psychologist contract with the Berkshire Health Foundation Trust, and will be supported by an academic member of staff.

You may have the opportunity to carry out this placement at one of our in-house organisations. These include the Anxiety and Depression in Young People clinic, Speech and Language Therapy clinic, the Charlie Waller Institute, Centre for Autism, and the Berkshire Memory and Cognition Research Centre.

During the final year, you can opt to spend a term studying at a university abroad. We have links with many European institutions, as well as places further afield including locations in Australia, USA and Canada. This is also the possibility of spending a year studying at our Malaysian campus.

What career can you have?
As a graduate of this course you will be qualified for further training to become a professional psychologist. Our BSc Psychology with Professional Placement course is accredited by the British Psychological Society and provides you with the Graduate Basis for Chartered Membership.

This course will provide you with a range of transferable skills, including analytical qualitative abilities, writing experience, presentation skills and the ability to think and analyse scientifically.

You could go on to work for organisations such as the NHS, civil services, schools or charities. Skills learned on the course also open up many doors within the private sector, in areas such as HR, recruitment, management consultancy, publicity, finance and journalism. Alternatively you can choose to further develop your skills by moving into research, teacher training or postgraduate studies.
 
Så mycket har jag koll på, att inte blir jag en psykolog efter bara 4 år, så tack för att du tar upp det så jag inte missat det.
Jag hoppas att det inte likställs med beteendevetare, min lärare i Etik rådde mig att inte söka den typen av utbildning eftersom det är så svårt att få arbete som det.

Det känns väldigt läskigt att veta att jag kanske inte kan komma att kunna ha möjligheten att enkelt flytta tillbaks till Sverige och för att direkt börja arbeta med det jag förhoppningsvis fått arbeta med i England.

Men någonstans måste jag ta första steget, göra ett val, för vad det leder till kan jag aldrig vara helt säker på.
I England har jag i alla fall kommit in på en utbildning som intresserar mig, som jag hoppas kan hjälpa mig till ett arbete.
Anleding att jag har behörighet att söka är att de inte bara går på medel.
Så jag kom in genom att ha samlat på mig 3 till A:n och 3 B i betyg nu under vinter- och vårterminen, sammanlagt behövde jag 8 A och 2 B för att ha behörighet att söka.
Några B hade jag inte sen innan eftersom mina 9 VG, näst högsta betyg när jag gick i skolan räknas som ett C.

För i Sverige så räcker inte mitt medel för att jag ska komma in på något jag är nyfiken på eftersom mitt slutbetyg från gymnasiet inte är mycket att hänga i julgranen. Jag har ca 12-13 i medel när jag räknade ut det för något år sen. Det för att jag var odiagnostiserad, så jag orkade inte nå de betyg jag var kapabel till för att det sociala i skolan tog det mest av min energi.




Du har förstått mig rätt, det är väldigt viktigt för mig, så visst är det också läskigt att satsa på en utbildning som inte tydigt kommer att ge mig behörighet inom ett specifikt yrke eller område.
Det har fått mig att tveka mer än en gång, om det här är rätt val för mig.

Jag har kollat upp vilka områden som du kan få arbete inom med den här utbildningen och det är allt från att arbeta inom NHS, rättsväsendet till reklam. Något närmare än så har jag inte lyckats hitta någon info om eftersom ämnet är så brett.
Så på gott och ont så verkar det inte finnas några specifika yrken som jag kommer att ha behörighet att söka.

Det som gjort att jag sett det som intressant är; som jag nämnde i mitt första svar, är att jag än inte är helt säker på vad jag vill och kan arbeta med.
Så att få en bred utbildning som gör att jag inte blir utbildad till ett specifikt yrke eller bara kan arbeta inom ett område, känns ändå som ett plus mitt i min osäkerhet.

Det jag hoppas på med att gå det här programmet är att det kommet att ge mig en möjlighet att under utbildningens gång, genom det vi läser och de chanser till att få testa mina kunskaper praktiskt kommer att ge mig utrymme att få känna efter och komma på vad det är jag hoppas på få jobba med efter mina studier.

Kanske är det helt fel sätt, väg att gå, men som sagt jag kan inte vela hur länge som helst och tyvärr har tiden tagit slut.
Det för att jag var tvungen att flytta förra hösten, en lång historia och just nu har jag ett boende där jag bor för avsides för att en heltidssysselssättning ska fungera.
Det tog mig en och en halv timme enkel väg i vinter/vår att ta mig till skolan och det klarar jag inte i längden och jag har näst till ingen chans att hitta en praktikplats eller liknande närmare än så.
Och utan arbete har jag inte råd att flytta och utan lägenhet har jag inte möjlighet att arbeta...
Det kommer säkert vara lättare att hitta jobb i sverige om du efter utbildningen har jobbat i England och har ordentlig arbetslivserfarenhet :)
Men jag tror att det är beteendevetare som verkar ligga närmast om man jämför med svenska utbildningar.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag behöver hjälp att tänka, står vid ett vägskäl och vet inte var jag ska ta vägen. Jag sökte för en tid sedan två tjänster, både är...
Svar
2
· Visningar
738
Senast: Monkie
·
Tjatter Efter att SVT hade den dåliga smaken (sic!) att lägga ner det bästa TV-programmet ever har ni tagit saken i egna händer. Ni är nu...
67 68 69
Svar
1 366
· Visningar
37 837
Senast: Artline
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 131
Senast: Cilva
·
Kropp & Själ Hej, Under 1 års tid har jag gått runt och ständigt funderat över vad jag ska göra med mitt liv (kortsiktigt), flytta, plugga, jobba...
Svar
12
· Visningar
1 026
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp