I väntan på Regeringen

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja och det hade kunnat komma tillstånd även med en alliansregegering, om det inte var för att Löfven bara är intesserad i rollen som statsminister.

"
Centerns partisekreterare Michael Arthursson pekar ut statsministerfrågan som en förklaring:
– Att hitta en lösning där Stefan Löfven eller någon annan socialdemokrat inte är statsminister, det har S överhuvudtaget inte varit beredda att diskutera, säger han i P1-morgon."

S ska ha statministerposten and damn all else. S sträcker ut handen... verkar mer som en knytnäve faktiskt.
 
Både ja och nej. En stor del av deras väljare vill ju inte ha något SD-stöd som kräver förhandling, vilket SD krävt. M och KD måste ha fattat det redan under valrörelsen med tanke på att L och C byggde hela sitt kampanjande kring detta. Det obegripliga är att alliansen som helhet saknat plan och det visar bara på vilket luftslott allt prat om en alliansregering var.

De vill inte det eftersom Lööf och Björklund lärt dem att det är norm. Ändrar Lööf och Björklund åsikt i frågan kommer väldigt många av deras väljare att följa efter.
 
"
Centerns partisekreterare Michael Arthursson pekar ut statsministerfrågan som en förklaring:
– Att hitta en lösning där Stefan Löfven eller någon annan socialdemokrat inte är statsminister, det har S överhuvudtaget inte varit beredda att diskutera, säger han i P1-morgon."

S ska ha statministerposten and damn all else. S sträcker ut handen... verkar mer som en knytnäve faktiskt.

Vad konstigt att ett parti som har 28 procent anser att de ska ha statsministerposten och inte ett parti med 8 procent.

Att ens komma med förslaget att Lööf ska vara statsminister är löjeväckande. Precis lika löjeväckande som om Fridolin eller Sjöstedt krävt detta. De två sistnämnda har dock viss självinsikt varför de inte ens tagit upp frågan.

Den som röstar C eller L ska verkligen skämmas över sitt val. Partierna har inte ens ett realistiskt alternativ på hur landet ska styras, samtidigt som de säger nej till allt.

Välj V, välj S, välj Mp, välj SD, välj KD eller välj M så att vi kan skapa en regering. Förhoppningsvis åker både C och L ur riksdagen vid nästa val.
 
Vad konstigt att ett parti som har 28 procent anser att de ska ha statsministerposten och inte ett parti med 8 procent.

Att ens komma med förslaget att Lööf ska vara statsminister är löjeväckande. Precis lika löjeväckande som om Fridolin eller Sjöstedt krävt detta. De två sistnämnda har dock viss självinsikt varför de inte ens tagit upp frågan.

Den som röstar C eller L ska verkligen skämmas över sitt val. Partierna har inte ens ett realistiskt alternativ på hur landet ska styras, samtidigt som de säger nej till allt.

Välj V, välj S, välj Mp, välj SD, välj KD eller välj M så att vi kan skapa en regering. Förhoppningsvis åker både C och L ur riksdagen vid nästa val.

Det är väldigt oroväckande med det ökande föraktet mot demokratin och den demokratiska processen. Sådant förakt är något att skämmas för, om nu någon ska skämmas.
 
Det är väldigt oroväckande med det ökande föraktet mot demokratin och den demokratiska processen. Sådant förakt är något att skämmas för, om nu någon ska skämmas.

Vi fick det valresultat som var det mest troliga. Ändå har Centern ingen aning om hur de ska agera vid detta resultat. Detta är ingen demokratisk process utan på sin höjd politiskt spel.

Det är en fara för demokratin och landet om väljarna accepterar det ansvarslösa beteendet från Centern. Om nu väljarna skulle varit hårdare i sin dom hade vi haft en regering för längesedan, vilket givit stabilitet och bättre förutsättningar för en god utveckling för landet.
 
Vad konstigt att ett parti som har 28 procent anser att de ska ha statsministerposten och inte ett parti med 8 procent.

Att ens komma med förslaget att Lööf ska vara statsminister är löjeväckande. Precis lika löjeväckande som om Fridolin eller Sjöstedt krävt detta. De två sistnämnda har dock viss självinsikt varför de inte ens tagit upp frågan.
Jag tänker så här, att om det är en statsminister från något annat parti än S eller M som gör att en blocköverskridande överenskommelse blir möjlig, då kanske det är just ledaren för 8%-partiet som blir den samordnande parten som skulle kunna accepteras av de inblandade partierna.
Men där har ju S sagt hårdnackat nej, så det kommer inte hända.

En stilla undran bara, från en som fortfarande är rätt dåligt insatt i politiken i stort - har statsministern extra stor makt, eller varför är just den posten så viktig?
Kanske skulle det vara talmannen eller någon annan typ neutral part som sitter där för samordningens skull?
 
Jag tänker så här, att om det är en statsminister från något annat parti än S eller M som gör att en blocköverskridande överenskommelse blir möjlig, då kanske det är just ledaren för 8%-partiet som blir den samordnande parten som skulle kunna accepteras av de inblandade partierna.
Men där har ju S sagt hårdnackat nej, så det kommer inte hända.

En stilla undran bara, från en som fortfarande är rätt dåligt insatt i politiken i stort - har statsministern extra stor makt, eller varför är just den posten så viktig?
Kanske skulle det vara talmannen eller någon annan typ neutral part som sitter där för samordningens skull?


Det innebär stor informell makt att leda regeringens arbete. Han har även bland annat befogenhet att avsätta statsråd.

Finns ingen statsministerkandidat som har mer stöd än Kristersson eller Löfven. SD skulle aldrig rösta för Lööf, inte heller V. Så kvar skulle då vara Lööf som statsminister i en Allians+S regering men det är naturligtvis varken M eller S intresserade av.
 
Vi fick det valresultat som var det mest troliga. Ändå har Centern ingen aning om hur de ska agera vid detta resultat. Detta är ingen demokratisk process utan på sin höjd politiskt spel.

Det är en fara för demokratin och landet om väljarna accepterar det ansvarslösa beteendet från Centern. Om nu väljarna skulle varit hårdare i sin dom hade vi haft en regering för längesedan, vilket givit stabilitet och bättre förutsättningar för en god utveckling för landet.

Jag vänder mig alltså mot att du tycker C och Ls väljare ska skämmas för att Sverige saknar regering. Om du taggade ner lite så skulle diskussionen kunna vara givande och intressant. Nu låter du bara hätsk och det är rent trist att läsa vad du skriver.
 
Jag vänder mig alltså mot att du tycker C och Ls väljare ska skämmas för att Sverige saknar regering. Om du taggade ner lite så skulle diskussionen kunna vara givande och intressant. Nu låter du bara hätsk och det är rent trist att läsa vad du skriver.

Det var icke korrekt formulerat av mig. Jag tycker inte att deras väljare ska skämmas.
 
Om mediauppgifterna stämmer så tycker jag att S bjöd till ganska bra. Intressant i senare läge att veta vilka detaljer som fällde avgörande för C, till så hög grad att de hellre kanske släpper inflytande till extremantiliberalisterna.

Läste precis att L var förvånade över det S presenterade, i positiv bemärkelse. Uppenbarligen var inte C det, eller så fick de hybris över hur stor makt 10% kan ge.
Hahaha det är så underbart att se er skriva en massa saker om hur allt kommer att bli men ni har ju haft fel varenda dag sedan valet och nu när snaran dras åt timme för timme och SD kommer att få sitt inflytande till sist. Varför har vi ingen regering? Jo därför att SD har inflytande. Varför kan politiker inte räkna sina mandat och dra slutsatser som en vanlig medborgare? Som Jimmie sa i valrörelsen, Jag förstår inte hur dom ska få ihop en budget o en regering utan att prata med oss. Ge oss ett extra val nu så SD kan slå spiken i kistan en gång för alla plus att L och MP kastas ut.

Kom bara ihåg att M och KD i sin budet har kraftigare nedskärningar i migrationsverket och migration än vad SD har i sitt budget förslag och nu kommer SD att rösta på denna budget som kommer att gå igenom tillsammans med M och KD. Grattis Sverige det behöver vi och grattis till den regering som måste sätta den i verket. Grattis till 4 kommande år med SD inflytande. I många kommuner är SD med o bestämmer redan. Efter nästa val är SD med i en regering. Det är så det kommer att falla ut

Nu tillbaka till mitt andra nick för att inte avslöja mig. Ni vet att jag finns här;)
 
Kom bara ihåg att M och KD i sin budet har kraftigare nedskärningar i migrationsverket och migration än vad SD har i sitt budget förslag och nu kommer SD att rösta på denna budget som kommer att gå igenom tillsammans med M och KD. Grattis Sverige det behöver vi

Underbara nyheter! Har funderat på migrationens anslag i budgeten men inte läst något om det. Vad har du för källa?
 
Då återstår bara att det röstat igenom imorgon.

Vet du med hur många procent anslagen kapats?
20% eller om man vill 4,2miljarder kr. Det är verkligen nått som heter duga:)
Med det vill man omfördela medel till oss själva genom skattesänkningar för 20miljarder kr varav jobbskatteavdrag för 10miljarder kr. Så det blir rejäla kr till oss själva nu framöver. Sjukvård o polis får mer för att få ordning på den misskötsel som landet utsatts för liksom rättsväsendet + mycket mer. Googla på m kd budget så får du upp allt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer OBS! vet att svaret på frågan i rubriken är nej, men hela min situation känns så absurd. Pepp önskas. OBS 2! Skriver anonymt då jag ej...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 912
Senast: Angel
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
31 896
Senast: Habina
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 412
Senast: lundsbo
·
Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 579
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp