I vilket "moln" har ni era bilder?

Rie

Trådstartare
Tänker kopiera över mina mobilbilder till en molntjänst men eftersom jag är väldigt okunnig på detta område så frågar jag här.

Jag vill gärna att man ska logga in också så att inte någon kan se bilderna om de råkar komma åt min mobil.
Och gratis...…..har förstått att en del molntjänster är det men att kapaciteten varierar.

Vad säger ni?
 
jag kör backup till Dropbox - eftersom jag har måååånga stora filer så har jag köpt till extra utrymme men tror de är ganska så generösa innan man måste börja betala.
Jag har även backup till en extern hårddisk - WD Cloud som är mitt eget privata moln som jag når från alla datorer.
 
  • Gilla
Reactions: Rie
...Och jag som är säkerhetsfreak avseende Internet, skulle aldrig i helvete lägga mina bilder i någon som helst molntjänst...

Tänk på att den som har kontroll över hårdvaran i molntjänsten, också har kontroll över ditt material, och kan bli hackad, kan utsättas för sabotage, kan välja att radera ditt material, eller välja att låsa in ditt material, om du inte betalar en ny avgift, eller så bestämmer molntjänsten att de inte längre vill stödja något filformat, och så har all data i det formatet plötsligt kastats...
Kolla villkoren mycket noga, det kan finnas "intressanta" finstilta paragrafer.

Jag har mina bilder/foton/viktiga filer på tre ställen ( t.o.m. fyra ställen för viss information): i den stationära datorn, som också fungerar som "arbetsstation" för jobb, t.ex. bokföring, korrespondens av jobbkaraktär.
Det är till den jag tankar in alla bilder från mobil eller kamera, samt sorterar dessa i en för mig relevant struktur.

Den är kopplad till en extern hårddisk, till vilken det sker automatisk backup (ja, det måste man konfigurera själv, men det är inte så svårt), en (nästan ny, bytsnär det behövs) bärbar dator som endast kopplas upp mot Internet när det är absolut nödvändigt, och där användaren gjorts så anonym som det nu går i Windows 10, samt ett några stycken USB-minnen avsedda för olika ändamål.
Tidigare brände jag ner viss data på cd, men det gitter jag inte göra längre.

Extern hårddisk, "fristående" bärbar dator, usb-minne, och en kopia på bokföringen hos revisorn, gör att jag inte förlorar mina bilder, eller plötsligt saknar access till dem.

Visst är det lite pyssel med flytten av data till bärbara datorn, och till "livrem och hängslen" back-uperna på USB-sticka men jag har full kontroll över min viktiga data, och kan konvertera filformat när det behövs.

Vill man ha tillgång till sina bilder/sin data överallt, så har man släppt säkerheten, och riskerar att förlora allt, eller att obehöriga tar för sig på olika sätt.
Även om man väljer att lägga delar av informationen i en molntjänst, t.ex. för att ha den tillgänglig på annan plats via Internet så bör man ha egen back-up, och faktiskt fundera över om man ska lägga "allt" där, eller endast viss utvald information.
 
Jag kan tänka mig att ha det som back-up. Sannolikheten är låg att den skulle bli otillgänglig precis samtidigt som min hårddisk kraschar. Och jag har saker som iofs är personliga, men inte så känsliga att det kan ställa något mer allvarligt om de skulle komma ut.
Och möjligen för något som är stora mängder, men som man kan ta risken med förlust. Nu har inte jag det idag. Men t.ex. ladda ner alla bilder, om jag sedan plockar en utvald mängd som är viktigare och som skulle bli riktig förlust till annan lagringsplats. I regel bör man ju ändå sortera/märka på sätt något sätt för att hitta när man behöver dem.

Håller med @skogaliten om att det är viktigt att tänka över helheten med sitt behov ur flera olika aspekter..
Säkerhet blir aldrig 100% och man får värdera vilken riskfaktor som är ok för en själv. De faktorer
 
Skulle stå också att de faktorer som är en fördel med moln är vid förlust pga stöld och brand i hemmet. En risk som jag tror ofta underskattas är beroendet av lösenord/inloggning som kan glömmas/tappas bort. (speciellt om det händer en något och man behöver hjälp av andra att ordna saker t.ex. vid plötslig sjukdom eller olycka då man inte är klar i huvudet)
 

Vill man ha tillgång till sina bilder/sin data överallt, så har man släppt säkerheten, och riskerar att förlora allt, eller att obehöriga tar för sig på olika sätt.
Även om man väljer att lägga delar av informationen i en molntjänst, t.ex. för att ha den tillgänglig på annan plats via Internet så bör man ha egen back-up, och faktiskt fundera över om man ska lägga "allt" där, eller endast viss utvald information.

Jag vill ha det där för att kunna komma åt bilderna om jag förlorar mobilen.
Har inte haft det tidigare, och det har känts lite osäkert, men min gamla mobil har nog inte varit så attraktiv ur stöldsynpunkt, men den kan ju försvinna ändå. Den nya är åtskilligt vassare så där får jag hålla koll.

Jag vet varken in eller ut snart. Fick rådet om moln av säkerhetsmänniska.
Har i alla fall kopierat bilderna nu till ett moln.
Flera moln är inte aktuella nu i alla fall.
Kan man ha extern hårddisk att koppla till mobil?
 
Jag vill ha det där för att kunna komma åt bilderna om jag förlorar mobilen.
Har inte haft det tidigare, och det har känts lite osäkert, men min gamla mobil har nog inte varit så attraktiv ur stöldsynpunkt, men den kan ju försvinna ändå. Den nya är åtskilligt vassare så där får jag hålla koll.

Jag vet varken in eller ut snart. Fick rådet om moln av säkerhetsmänniska.
Har i alla fall kopierat bilderna nu till ett moln.
Flera moln är inte aktuella nu i alla fall.
Kan man ha extern hårddisk att koppla till mobil?
Har du en dator av något slag? Stationär eller bärbar.

Det är enkelt, att tanka in sina bilder från mobilen till datorn. Det är bara att ansluta en sladd, och så finns det standardprogram som startar automatiskt, som guidar dig i sparandet av bilderna på datorn.


Det finns olika aspekter på säkerhet.
Det finns många som jobbar med IT-säkerhet, som skulle svara "i molnet", på en fråga om var man ska/bör lagra information. Men allt beror på vilken fråga som egentligen ställts, och hur den tolkats av respondenten.

Jag svarade på snarare på frågan om det är säkert att spara information i molnet. Det anser jag inte att det är i generella termer. Man måste ta ansvar själv för sin information.
Att använda molnet för informationsförvaring, i synnerhet "gratis"-tjänster, är som att gå in på en stormarknad, och låsa in prylar i förvaringsboxarna som finns där, sådana där boxar där man stoppar in en femkrona som man får tillbaka när man hämtar sin väska. Lämnar man prylarna för länge, så tas de bort, det är rätt lätt att bryta sig in, och har man riktig otur, så har boxarna upphört helt om man kommer tillbaka efter några månader.

Back-up i egen regi är det enda helt säkra.
 

Liknande trådar

Tjatter Hej någon mer än jag som roar sig ibland med att göra ai-bilder? Tänkte det kunde vara kul att dela med sig lite av det och se andras...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 316
Senast: cili
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
14 436
Senast: Cattis_E
·
Kläder & Bli fin Som jag skrev i förhållandetråden har jag friat ❤. Jag hade sen många år sen två bilder sparade på ringar jag ville ha om det skulle bli...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 090
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 857

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp