I vilket skick överlämnar ni utrustning som medföljer häst?

Luna10

Trådstartare
Alltså när ni överlåter en häst; säljer eller lämnar på foder, och utrustning ingår? Det har hänt mig inte bara en gång att man fått hem en häst med utrustning och får konstatera att det är bara att sätta igång att putsa & och tvätta innan jag med gott samvete kan använda det på hästen. Då snackar vi alltså träns, bett o.dyl. med ingrodd smuts, vojlocker som inte ser ut att vara tvättade på månader och otvättade vintertäcken o.s.v. Jag har aldrig kommenterat detta åt ägaren utan bara konstaterat att alla har vi olika värderingar :meh:. Själv ser jag det som en självklarhet om jag lämnar tillbaka t.ex. en foderhäst att allt är putsat och rent. Samma sak när jag lämnat iväg hästar tillfälligt till beridare m.m., då ska medföljande utrustning vara hel och ren. Kan tillägga att jag är absolut ingen pedant men har som princip att hästen inte ska få skav eller obehag av det den har på sig. Täcken tvättas 1 gång/år med högtryckstvätten och läder putsas så ofta det behövs för att hållas mjukt, rent och fint. Hur resonerar andra? Eller är det bara jag som är onödigt noga? :o
 
Sv: I vilket skick överlämnar ni utrustning som medföljer häst?

Jag lämnar tillbaka det i samma skick eller bättre, har jag lånat en välgjord som blivit ner hårad och skitig så petar jag bort alla håren och skrubbar bort all skit, även om den redan var hårig och skitig när jag använde den.

Jag har en foderhäst och fick med en grimma, ett täcke och ett träns. Täcket läckte som ett sål och gick sönder så har slängt det, skickar med ett annat täcke istället. grimma hänger på en krok och kommer tvättas innan återlämnande, och tränset som används frekvent tvättas också minst en gång i veckan.
Försöker som sagt att återlämna allt i samma skick eller bättre än när det kom, trasiga saker som gått sönder här byts ut mot likvärdigt eller bättre.
Utrustning ska vara helt, rent och passa hästen. Förstår inte folk som skickar med trasiga och skitiga saker med hästen.
 
Sv: I vilket skick överlämnar ni utrustning som medföljer häst?

Nu har jag bara haft sköthästar, men har även där reagerat på shabrak med ingrodd smuts (samt ibland även trasiga/utnötta...), borstar som ser ut att vara flera år gamla och aldrig tvättade, likaså grimmor som ser ut att aldrig någonsin vara utbytta. Trasiga täcken...

Endel verkar överhuvud taget inte bry sig om sin utrustning :banghead:

När jag lämnade min egen häst på inridning såg jag till att all utrustning var hel och ren, även hästen ;)
Och fick tillbaka allt i fint skick!
 
Sv: I vilket skick överlämnar ni utrustning som medföljer häst?

Jag fick med en hel del saker till foderhästen i varierande grad av tvättat/otvättat. Majoriteten av sakerna var dock hela och välfungerande, jag har valt att använda en del av sakerna hästen fick med sig men inte allt. Det som jag inte använd gjordes rent om det behövdes och har förvarats på lämpligt sätt.

Kommer lämna tillbaka allt tvättat och rengjort för det är så jag tycker att man ska göra. Nu är det ingenting som har gått sönder men hade detta skett så hade jag ersatt det med något som var likvärdigt.

Saker som jag köpt till hästen kommer jag att behålla alt sälja, kanske nån liten sak som får följa med hästen tillbaka till ägaren men täcken, sadlar och dyrare grejor som jag köpt kommer jag att behålla.
 
Sv: I vilket skick överlämnar ni utrustning som medföljer häst?

Givetvis ska hästens utrustning vara fräsch.

Men man ser ju att det varierar när man bara åker förbi en del stall, hästarna står t.ex. med dubbla täcken varav de är lagade och sitter ihop med diverse balsnören eller hänger halvt på sidan så innetäcket som är under är alldeles lerigt/blött. Man undrar ju om man själv är ett undantag då när alla hästar har hela (om de inte råkat haft sönder det under dagen då, vilket har hänt någon gång) täcken som passar bra.
 
Sv: I vilket skick överlämnar ni utrustning som medföljer häst?

*KL
Jag har inte ens tagit emot skitig utrustning. Med undantag av ev sadel.
Är inte intresserad av att städa efter andra och har hellre köpt nytt som jag har underhållit och har kunnat haft skydd/träns/schabrak etc till flera hästar.
Har jag tagit emot sadel så är den såklart rengjord och välputsad vid återlämnandet. Tycker faktiskt det är rätt fräckt att lämna med skitiga schabrak/täcken och träns etc till fodervärd/ny ägare.

Om täcken i hagen:
Undrar hur man får pålle att fatta att täcket ska vara på hela tiden i hagen och med gärna kan få vara helt dessutom. Det egna täcket är inte en tuggleksak när de andra hästarna inte vill leka...:meh:

Har man en täckesmarodör så ser täckena ut på det viset (vi syr på lappar och sätter silvertejp ovanpå sömmarna -täckena håller längre då) tyvärr.
Så länge det fungerar får han ha det. Andra hästar i samma stall har ett täcke under flera år, vi köper nog nytt åtminstone 3 ggr under täckesperioden...:banghead:

Har snälla stallkamrater som donerar gamla täcken de inte vill ha kvar ibland när de köper nytt som marodören kan få använda. Han får täcke sist och blir av med det först men är tunnpälsad även på vintern och när det är kallt/blåser så måste hans rygg ha lite skydd.
 
Sv: I vilket skick överlämnar ni utrustning som medföljer häst?

när jag lämnade min ponny till fodervärd, all tänklig utrustning medföljde, så var allt nytvättat förutom det regntäcke hon använt fram till flytten.
Fick dock tillbaka allt i skitigt skick, stigbyglar, sadelgjord o stigläder saknades på sadeln. fina lädergrimman var trasig. inget verkade putsat sen jag lämnade hästen i stort sett. det var lite trist...

Men kanske man inte ska räkna med att andra sköter ens utrustning så som man själv gör.

JAg är dock alltid noga när jag lånar något eller tar hand om någon annans häst.
 
Sv: I vilket skick överlämnar ni utrustning som medföljer häst?

Men kanske man inte ska räkna med att andra sköter ens utrustning så som man själv gör.
Dagens ledord.
Jag försöker se till att skicka med minimalt med saker när hästen ska iväg, och när så görs att sakerna som åker med är i ett helt och rent skick. Helt ärligt är jag tacksam bara jag får tillbaka grejerna som skickades med, även om de är i misskött och ofräscht skick, alternativet är att inte få dem alls eller behöva jaga rätt på dem hos fodervärden :mad:
 
Sv: I vilket skick överlämnar ni utrustning som medföljer häst?

När jag sålde min valack för många år sedan.

Så skickade jag med all hans utrustning, det var ju hans och jag ville att han skulle ha den med sig vid försäljning, allt var nerpackat helt och fräscht när han hämtades av sin nya ägare, jag skulle ha skämts ihjäl om jag lämnat iväg skitna saker.:(:(:(:(
 
Sv: I vilket skick överlämnar ni utrustning som medföljer häst?

Hel, ren och passande..... ALLTID
 
Sv: I vilket skick överlämnar ni utrustning som medföljer häst?

Hel, ren och passande..... ALLTID

Samma här. Annars kan jag ju lika gärna bespara mig besväret med att packa och skicka med grejerna..
Dock skulle jag inte tvätta ett fräscht täcke som använts om hästen lånades ut under täckessäsong. Jag skulle inte skicka med ett täcke fullt med lera, men jag skulle nöja mig med att borsta av det ordentligt om hästen ändå ska skita ner det igen dagen efter ankomst. (Tvättar mina täcken en gång om året, innan de läggs undan för säsongen, och vill inte tvätta utetäckena i onödan.)

Förväntar mig (naturligtvis) samma sak tillbaka om/när jag tar tillbaka häst som varit ute på foder - när jag lånade ut min förra häst (med full utrustning) skrevs det även in i kontraktet att grejerna skulle skötas så att de hålls fräscha, och trasig utrustning skulle antingen repareras av kunnigt folk eller ersättas med likvärdig (även en bilaga med en lista över prylarna, i vilket skick och ungefär vilket värde i nuvarande skick).
 
Sv: I vilket skick överlämnar ni utrustning som medföljer häst?

Nej du är inte ensam. Jag skulle inte komma på tanken att lämna utrustning som inte är tvättad eller putsad.
 
Sv: I vilket skick överlämnar ni utrustning som medföljer häst?

Självklart har min häst fått med sig hel, ren och passande utrustning när han åkte iväg till fodervärden och jag förväntar mig att få tillbaka allt helt och rent.
Har någonting gått sönder på vägen förväntar jag mig att det ersätts med något likvärdigt när han ska hem igen.
Men visst några vojlockar/schabrak och grimmor har väl varit lite gamla och urtvättade och därmed mindre vackra men de har iaf varit hela och rena så de går att använda som slit och släng.
 
Sv: I vilket skick överlämnar ni utrustning som medföljer häst?

Håller med tidigare talare men tänker också på omständigheterna kring försäljning/utlåning. Kanske har det varit ett tufft beslut, eller gått väldigt fort? Kanske har tidigare ägare helt enkelt inte orkat psykiskt eller hunnit med att putsa alla grejer?

Däremot är det ju underligt, för aldrig har det hänt att jag fått med utrustning som passar den häst jag köpt... Däremot har det varit "bruksskicks-rent", inte pedant putsat, men helt ok.

Det bästa kan jag tycka är att bara få med grimma och grimskaft samt rejäla transportskydd då man köper en häst.
 
Sv: I vilket skick överlämnar ni utrustning som medföljer häst?

När jag köpte min ena som 2-åring fick han med sig en grimma. Punkt. Dock ny och fin i läder.
De andra däremot har fått med sig grejer i varierande skick, bl.a. en sadel som var så mycket för vid att den tryckte på manken när man satt ner... Och dessutom var bommen av O_o. Ponnyn fick med sig 6 st grimmor varav 2 passade. Resten var för stora.
Urtvättat bryr jag mig inte om men när vojlocken är så skitig att den är svartblank på undersidan är det inte ok.

Håller med tidigare talare men tänker också på omständigheterna kring försäljning/utlåning. Kanske har det varit ett tufft beslut, eller gått väldigt fort? Kanske har tidigare ägare helt enkelt inte orkat psykiskt eller hunnit med att putsa alla grejer?
Det har inte varit fallet med någon av de jag har tagit över tyvärr...
 
Sv: I vilket skick överlämnar ni utrustning som medföljer häst?

Det har varierat.
När jag köpte min Betty för ett antal år sedan, fick jag med träns, sadel som skulle ha varit utprovad till henne, och några vojlockar. Allt var slitet och otvättat.
Det visade sig snabbt att sadeln satt illa. Bettet var ett pessoa-bett som det inte föll mig in att använda.

Å andra sidan hade jag betalat 1000kr för häst inklusive utrustning, så skicket på utrustningen var faktiskt fullständigt oväsentligt. bettet slängde jag. Sadeln passade inte och var så pass gammal och sliten att jag skänkte den till en kompis som skulle ha den som leksak på ett dagis. Vojlockarna tvättade jag och den sista kastade jag för en månad sedan, hade då haft den i sju år eller något liknande.

En annan gång fick jag en travhäst på foder. Med honom följde en bra, ganska ny grimma (finn tack; ingen billig skit), ett huvudlag och ett fodrat regntäcke. Ägaren bad om ursäkt för att täcket var otvättat och lerigt (i verkligheten inte så farligt). Tränset behövde visserligen oljas in men även det var av god kvalitet.
Hästen är på livstidsfoder/skänkt och jag tycker att det är helt OK att behöva olja in ett träns som man får med en gratishäst.

Saken är ju att man som regel behöver olja in även nytt läder, innan användning. Så att jag har behövt olja in träns och liknande som jag fått, tycker jag inte är så mycket att säga om.

Saken hade varit annorlunda om det var en foderhäst för en viss period och jag fick som "straffarbete" att omedelbart rusta upp utrustningen.

Det jag "råkat ut för" med foderhästar är i stället att de kommer hit i akut behov av verkning. Gällande en av dem, tog jag ut hovslagare dagen efter att hästen kom hit. Där bad ägaren om ursäkt för att hästen behövde skos och erbjöd sig att betala för skoningen. Ägaren betalade också för vaccination, som behövde ordnas första veckan hästen var hos mig, inklusive bensinpengar för mig att köra hästen till klinik. Det var inte jag som behövde be om ersättning utan ägaren som självklart erbjöd. Eftersom den hästen var hos mig ganska kort tid - tre eller fyra månader - så tycker jag att det var rimligt att ägaren betalade.

Gällande den andra hästen, var hovarna katastrofala när den kom hit och i fodervärdsavtalet stod det att hästen skulle återlämnas nyskodd... ganska fult men jag vet att den hästägaren kör med den strategin: lämnar ut hästar i akut behov av verkning/skoning och begär att återfå dem nyverkade och nyskodda.
 
Sv: I vilket skick överlämnar ni utrustning som medföljer häst?

Skönt att höra i alla fall att fler tänker som jag!:)
 
Sv: I vilket skick överlämnar ni utrustning som medföljer häst?

Vi fick med all utrustning till gammelhästen. Jag backade dock baklängses när jag fick sakerna. En sadel i storlek 15. (Eh?) en sadelgjord i storlek 150 (hästen har storlek 100!) ett sönderdrigt träns, ett alldeles för grov bett jag aldrig skulle sätta i munnen, och trasigt täcke.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp