IB-gymnasiet?

Kort fråga - någon här som gått IB-gymnasiet? Erfarenheter, tankar, allt möjligt? Tack :)
Har inte själv gått, men har både vänner som gått och vänner vars barn gått. Alla är mycket positiva! Det är hög närvaroplikt (iaf om man jämför med vanliga gymnasieprogrammet där jag kanske hade tre lektioner i veckan sista året, medan mina IB-vänner gick 8-17 varje dag typ) och väldigt lektionsbundet, men de har alla älskat sin utbildning och den smältdegel av olika kulturer och bakgrunder som möts på utbildningen. Samtliga har känt sig mkt väl rustade för vidare studier, de flesta har dock studerat utomlands efteråt, någon har explicit uttryckt att engelskan blev så dominant att hon kände sig mer studieredo inom engelskspråkig vidareutbildning än svensk, men det beror säkert på att hon också bott utomlands under långa perioder under högstadiet också och därför har mer av ett barnsligt svenskt språk och ett mer "intellektuellt" engelskt.
 
Kort fråga - någon här som gått IB-gymnasiet? Erfarenheter, tankar, allt möjligt? Tack :)
Jag kom in men valde sedan konstlinje p.g.a. lathet. Syrrans man gick. Han älskade det och kom in på Oxford efteråt. Dock valde han ett annat universitet.

Jag upplevde att IB-klassen var en sammansvetsad grupp där alla verkligen satsade på utbildning. Dock var det väl lite hipstervarning.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag skulle behöva läsa upp Matte från gymnasiet. Då hette kursen Matte B, och nu förstår jag att den heter Matte 2 a, 2b och 2c och att...
Svar
16
· Visningar
811
Senast: Linn-Nora
·
Hundavel & Ras Hej är 16 men fyller 17 tänker skaffa mig en valp när jag blir 18 men vill hitta ett bra kennel nu. Bor i Norrbotten och går på ett...
Svar
6
· Visningar
861
Senast: Vovve
·
Kläder & Bli fin Jag har funderat mycket på vad min sambo ska få i julklapp. Han ligger troligtvis någonstans på autismspektrat och får sensory issues av...
Svar
12
· Visningar
1 269
Senast: Sassy
·
  • Artikel
Hästnyheter Han har precis gått ut nian – och tänker inte påbörja gymnasiet. Tanken på att bli bäst gör att 16-årige Liam Nilsson nu väljer att gå...
Svar
0
· Visningar
429
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp