Ibd och cancer

Jennymaria87

Trådstartare
Jag undrar om någon vet hur lång tid det tar att utveckla förtjockning på tarm vid sjukdom ibd och hur tjock tarmen kan bli om om den fortsätter förtjockas tills det blir stopp?

Även cancer i tarmen under hur lång tid det kan utvecklas innan det ger förtjockning? Har läst det finns en långsam och en mer aggressiv.
 
Jag undrar om någon vet hur lång tid det tar att utveckla förtjockning på tarm vid sjukdom ibd och hur tjock tarmen kan bli om om den fortsätter förtjockas tills det blir stopp?

Även cancer i tarmen under hur lång tid det kan utvecklas innan det ger förtjockning? Har läst det finns en långsam och en mer aggressiv.
Det kan gå mycket fort men också långsamt. Allt beror på hur kraftig inflammationen är och hur aggressiv cancern är, samt hur länge djuret gått obehandlad. Det går tyvärr inte att dra några slutsatser om det ena eller den andra utan att ta vävnadsprover från förändringen.
 
Det kan gå mycket fort men också långsamt. Allt beror på hur kraftig inflammationen är och hur aggressiv cancern är, samt hur länge djuret gått obehandlad. Det går tyvärr inte att dra några slutsatser om det ena eller den andra utan att ta vävnadsprover från förändringen.
Min katt hade förtjockning 0,7 mm på tarmen. Betyder det att det pågått länge?
 
Kan ibd leda till cancer? Har försökt hitta svar men bara att båda symtom ät likvärdiga.
Kroniska inflammationer kan ge en ökad risk för cancer, rent generellt. Om det finns studier på risk att utveckla cancer vid IBD hos katt specifikt vet jag inte.

Som sagt behöver man ta vävnadsprover för att få diagnos och kunna sätta in rätt behandling. Är det cancer är det viktigt att upptäcka det så snart som möjligt för att evtl behandling ska fungera på bästa sätt och prognosen ska förbättras.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag kom att tänka på min allra första hund hon var 1 år när jag köpte henne och jag var 19 år och det var den mest fantastiska tiden i...
2
Svar
33
· Visningar
2 710
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 988
Senast: Mabuse
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 494
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 304
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp