machafuko

Trådstartare
Känner mig så otroligt ensam med det här problemet. Någon mer bukefalist som bokstavligen lider av IBS?

För ni matdagbok eller hur fungerar ni i vardagen? Jag kan tycka att det är så otroligt psykiskt påfestrande väldigt ofta.

Vad har ni märkt är väldigt dåligt för era magar?

Behöver verkligen få tala ut om det här, känner mig verkligen så ensam i tillståndet. :(
 
Jag har också IBS och har haft det sedan gymnasiet. Det kommer och går i olika långa perioder. Ibland är det mildare skov och ibland mer intentivt.
Jag har lärt mig att min mage fungerar bäst när jag får ta det lugnt på morgonen, äta en liten frukost, gå på toa i lugn och ro och hålla fasta matrutiner. Stress är rena döden för magen. Alkohol också, men det kan hänga ihop med att jag lätt får magkatarr.

Jag för ingen matdagbok men matmässigt har jag valt bort grönsaker och frukt i princip helt då det är så många som magen inte gillar. Det är för mycket fruktsocker och fibrer i de flesta, men vissa saker går bra i små mängder. Mörkt bröd och annan fiberrik mat går bort. Undviker mjölkprodukter så mycket det går (är även laktosintolerant så tar jag något så är det laktosfritt) och sen den här sommaren när jag fick väldigt intensiva magbesvär dygnet runt i 7 veckor i sträck har jag även tagit bort gluten på läkarens inrådan och har märkt en klar förbättring. :) Förut kunde jag inte bli hungrig utan att det kändes som att magen åt upp sig själv, så jag åt varannan timme en period. Men nu sen jag tagit bort gluten kan jag gå hungrig igen och vänta på nästa måltid utan att jag tror att jag ska dö..:up:

Jag äter tabletter (Dimor mot diarre och Papaverin mot kramper) för att få magen att stanna upp när den börjar gå på högvarv och då kan man lyckas stoppa besvären tillfälligt. Så ska jag iväg, särskilt kvällstid, och vet att jag ska vara borta länge så tar jag ofta ett par tabletter i förebyggande syfte, för att slippa eventuella besvär. Åt även gashämmande förut (Dimetikon) men märkte ingen större skillnad.

När jag är i stallet är magen för det mesta lugn. Tror det beror på att man alltid rör på sig och har fullt fokus på hästen. :) Den mentala biten är för min del väldigt viktig har jag märkt, för mår jag bra i skallen så mår magen mycket bättre. Därför är omställningar lite extra jobbiga när man inte vet exakt vad som väntar. Jag ska till exempel flytta till annan ort och börja skolan nästa vecka, vilket jag ser jättemycket fram emot! :) Men jag vet att det kommer att ta tid för magen att anpassa sig efter de nya rutinerna. :wtf:
 
Känner mig så otroligt ensam med det här problemet. Någon mer bukefalist som bokstavligen lider av IBS?

För ni matdagbok eller hur fungerar ni i vardagen? Jag kan tycka att det är så otroligt psykiskt påfestrande väldigt ofta.

Vad har ni märkt är väldigt dåligt för era magar?

Behöver verkligen få tala ut om det här, känner mig verkligen så ensam i tillståndet. :(
Min bästa kompis har IBS i skov. Det jag vet att hon blir sämst av är:
*ägg
*kolsyra
*vitlök
*chilli
*mjölkprodukter. Hon tål i mindre skala, men inte för mycket samtidigt.
*kaffe
 
Jag har också IBS och har haft det sedan gymnasiet. Det kommer och går i olika långa perioder. Ibland är det mildare skov och ibland mer intentivt.
Jag har lärt mig att min mage fungerar bäst när jag får ta det lugnt på morgonen, äta en liten frukost, gå på toa i lugn och ro och hålla fasta matrutiner. Stress är rena döden för magen. Alkohol också, men det kan hänga ihop med att jag lätt får magkatarr.

Jag för ingen matdagbok men matmässigt har jag valt bort grönsaker och frukt i princip helt då det är så många som magen inte gillar. Det är för mycket fruktsocker och fibrer i de flesta, men vissa saker går bra i små mängder. Mörkt bröd och annan fiberrik mat går bort. Undviker mjölkprodukter så mycket det går (är även laktosintolerant så tar jag något så är det laktosfritt) och sen den här sommaren när jag fick väldigt intensiva magbesvär dygnet runt i 7 veckor i sträck har jag även tagit bort gluten på läkarens inrådan och har märkt en klar förbättring. :) Förut kunde jag inte bli hungrig utan att det kändes som att magen åt upp sig själv, så jag åt varannan timme en period. Men nu sen jag tagit bort gluten kan jag gå hungrig igen och vänta på nästa måltid utan att jag tror att jag ska dö..:up:

Jag äter tabletter (Dimor mot diarre och Papaverin mot kramper) för att få magen att stanna upp när den börjar gå på högvarv och då kan man lyckas stoppa besvären tillfälligt. Så ska jag iväg, särskilt kvällstid, och vet att jag ska vara borta länge så tar jag ofta ett par tabletter i förebyggande syfte, för att slippa eventuella besvär. Åt även gashämmande förut (Dimetikon) men märkte ingen större skillnad.

När jag är i stallet är magen för det mesta lugn. Tror det beror på att man alltid rör på sig och har fullt fokus på hästen. :) Den mentala biten är för min del väldigt viktig har jag märkt, för mår jag bra i skallen så mår magen mycket bättre. Därför är omställningar lite extra jobbiga när man inte vet exakt vad som väntar. Jag ska till exempel flytta till annan ort och börja skolan nästa vecka, vilket jag ser jättemycket fram emot! :) Men jag vet att det kommer att ta tid för magen att anpassa sig efter de nya rutinerna. :wtf:

Jag har inte testat så många läkemedel. Förut hade jag något piller jag åt 20 minuter före varje måltid. Tyckte nog att det pillret gjorde en skillnad, men jag bodde i England då och minns inte alls namnet på det.

Nu har jag blivit tipsad om ett pulver som jag kan få receptfritt från apoteket. Har du testat något liknande? Jag avskyr alla dessa pulver som ska blandas ut med vatten. :wtf::arghh:
 
Känner mig så otroligt ensam med det här problemet. Någon mer bukefalist som bokstavligen lider av IBS?

För ni matdagbok eller hur fungerar ni i vardagen? Jag kan tycka att det är så otroligt psykiskt påfestrande väldigt ofta.

Vad har ni märkt är väldigt dåligt för era magar?

Behöver verkligen få tala ut om det här, känner mig verkligen så ensam i tillståndet. :(
Har också IBS mage. Stress är det obsolut värsta för min mage. Den slår bakut o allt jag äter "rinner igenom".

Sedan är mjölmat bland de sämsta jag äter. Som tex baguetter då blir jag dålig i flera dagar.

Jag mår bäst att äta fisk, ris, kokta grönsaker. Dricka mkt vatten. Fasta mattider o bra mat är A o O för mig.

Det jobbigaste är stress o skräpmat. Skoven som kommer kan variera från några dagar tom veckor o som värst månader. Men då är jag riktigt dålig. Som att ha magsjuka i flera månader. Då blir jag matt, trött o slut. Ja, riktigt sjuk.
 
Har också IBS mage. Stress är det obsolut värsta för min mage. Den slår bakut o allt jag äter "rinner igenom".

Sedan är mjölmat bland de sämsta jag äter. Som tex baguetter då blir jag dålig i flera dagar.

Jag mår bäst att äta fisk, ris, kokta grönsaker. Dricka mkt vatten. Fasta mattider o bra mat är A o O för mig.

Det jobbigaste är stress o skräpmat. Skoven som kommer kan variera från några dagar tom veckor o som värst månader. Men då är jag riktigt dålig. Som att ha magsjuka i flera månader. Då blir jag matt, trött o slut. Ja, riktigt sjuk.

Jag har problem dagligen, men precis som för dig har jag vissa perioder när det är så dåligt att jag blir riktigt sjuk under en längre period. Sist var det så för ca ett år sedan.

Hur klarar du/ni av jobb? För när ibsn är som svårast tycker jag att det är olidligt. Men även "vanliga" dagar störs jag av min ibs och vill helst vara hemma för att kunna äta/toa som jag vill och framförallt för att inte stressa.

Jävla skitsjuka :wtf:
 
Jag har inte testat så många läkemedel. Förut hade jag något piller jag åt 20 minuter före varje måltid. Tyckte nog att det pillret gjorde en skillnad, men jag bodde i England då och minns inte alls namnet på det.

Nu har jag blivit tipsad om ett pulver som jag kan få receptfritt från apoteket. Har du testat något liknande? Jag avskyr alla dessa pulver som ska blandas ut med vatten. :wtf::arghh:
Jag har inte provat några pulver, däremot har jag liksom du blivit tipsad om flera olika sådana. Har till och med några prov-förpackningar av ProIBS hemma som jag inte tagit mig för att testa. Vill inte stoppa mig full med pulver och grejer. :wtf:

Enligt min läkare så vet man inte vad som är den triggande faktorn för IBS så det går i princip inte att medicinera mer än att försöka lindra symptomen och hitta en kost som funkar.

Hur klarar du/ni av jobb? För när ibsn är som svårast tycker jag att det är olidligt. Men även "vanliga" dagar störs jag av min ibs och vill helst vara hemma för att kunna äta/toa som jag vill och framförallt för att inte stressa.
Det har gått lite upp och ner med hur bra jag klarar av att jobba. Senaste året har jag gått som hovslagarlärling, och det jobbet har varit jättebra för mig! :) Det är roligt, lugn miljö för det mesta och jag får jobba fysiskt och har bra matrutiner. Ibland har magen sagt upp sig förstås. Då har jag gått på toa, tagit ett piller och sen jobbat vidare, stånkat och stönat lite extra, och sen har det gått över. :up:

Däremot när jag jobbade mer stillasittande vid skrivbord gick det inte lika bra. Det var också stressigare och väldigt dålig stämning på företaget. :turd: Men jag bet ihop för det mesta och så fick jag spendera en stora delar av kvällarna på toa istället.
Och nu i somras så vikarierade jag på fritids, då var det sämre igen. Då mådde jag sämre än jag nånsin gjort förut, så det kanske hade blivit dåligt oavsett vad jag jobbat med. Men jag tror att magen påverkades negativt av dels den stressiga miljön då det var en väldigt orolig grupp med barn och dels att det var för mig dålig kost med mackor hela tiden. Då var jag glad om jag hann till toaletten i tid vissa dagar...:yuck:
 
Jag har problem dagligen, men precis som för dig har jag vissa perioder när det är så dåligt att jag blir riktigt sjuk under en längre period. Sist var det så för ca ett år sedan.

Hur klarar du/ni av jobb? För när ibsn är som svårast tycker jag att det är olidligt. Men även "vanliga" dagar störs jag av min ibs och vill helst vara hemma för att kunna äta/toa som jag vill och framförallt för att inte stressa.

Jävla skitsjuka :wtf:
Jag var en period sjukskriven. Jag hade ett långvarigt skov o behöll ingen mat. Det var tufft. Men hade turen att träffa bra läkare som kunde denna sjukdom. Innan jag sökte nytt jobb. Förra arbetsgivaren var ovillig att förändra arbetssituationen och stressen för mig o kollegorna var fruktansvärd.

Jag har alltid koll på var toalettetna är på jobbet. Tyvärr är även denna arbetsplats delvis stressig. Så jag har inte det optimala yrket även fast jag bytte arbetsgivare. Fast lite bättre är det iaf.

Ibland begränsar den även mig. När jag har skov händer det ofta att jag står över aktiviteter. Tyvärr! Det är stundvis jobbigt.

Det finns verkligen olika grader i hel-et med denna sjukdom/ dessa symtom.
 
Känner mig så otroligt ensam med det här problemet. Någon mer bukefalist som bokstavligen lider av IBS?

För ni matdagbok eller hur fungerar ni i vardagen? Jag kan tycka att det är så otroligt psykiskt påfestrande väldigt ofta.

Vad har ni märkt är väldigt dåligt för era magar?

Behöver verkligen få tala ut om det här, känner mig verkligen så ensam i tillståndet. :(
Jag är också periodare men med rätt hanterbara symtom. Tycker min mage håller sig mest chill av soppor och ris, även pasta funkar. Morötter, müsli, grovt bröd och knäckebröd är sämst. Även bär kan bli jobbigt. Blir också fisig av mkt laktos, men mjölkprodukter utan laktos funkar problemfritt!
 
Jag var en period sjukskriven. Jag hade ett långvarigt skov o behöll ingen mat. Det var tufft. Men hade turen att träffa bra läkare som kunde denna sjukdom. Innan jag sökte nytt jobb. Förra arbetsgivaren var ovillig att förändra arbetssituationen och stressen för mig o kollegorna var fruktansvärd.

Jag har alltid koll på var toalettetna är på jobbet. Tyvärr är även denna arbetsplats delvis stressig. Så jag har inte det optimala yrket även fast jag bytte arbetsgivare. Fast lite bättre är det iaf.

Ibland begränsar den även mig. När jag har skov händer det ofta att jag står över aktiviteter. Tyvärr! Det är stundvis jobbigt.

Det finns verkligen olika grader i hel-et med denna sjukdom/ dessa symtom.


Vad för stöd får du från läkaren, hur fick du kontakt med dem? Jag har bara fått springa till vanlig vårdcentral där de inte säger mer än att det är ibs och det finns inte mycket de kan göra. Får lite tips på pulver/piller emellanåt men inget mer än det. Därför känner jag verkligen att jag är så ensam i den här kampen, vilket jag i och för sig är då det är min mage och ingen annans :cautious:;)

När det är som värst begränsar den mig också, vilket givetvis stör mig. Försöker hitta en bra arbetsplats där min mage och jag trivs, men det är svårt. :(
Snart ska jag plugga deltid på distans så förhoppningsvis komer det att förbättra situationen. :confused:

Tack alla för era inlägg, att (tyvärr) inse att man inte är själv i det här problemet är... skönt men tråkigt att höra. Om ni förstår vad jag menar. :cool::down:
 
För mig är rapig/bubblig hals ett väldigt stort problem just nu. Rapar och sväljer luft väldigt ofta, flera gånger per minut. I och med att jag jobbar med telefonen som mitt närmsta verktyg så försvårar det även jobbet. Måste sitta och muta folk med jämna mellanrum för att "svälja rap" och får alltid folk som vrålar och frågar om jag är kvar. :D
 
Vad för stöd får du från läkaren, hur fick du kontakt med dem? Jag har bara fått springa till vanlig vårdcentral där de inte säger mer än att det är ibs och det finns inte mycket de kan göra. Får lite tips på pulver/piller emellanåt men inget mer än det. Därför känner jag verkligen att jag är så ensam i den här kampen, vilket jag i och för sig är då det är min mage och ingen annans :cautious:;)

När det är som värst begränsar den mig också, vilket givetvis stör mig. Försöker hitta en bra arbetsplats där min mage och jag trivs, men det är svårt. :(
Snart ska jag plugga deltid på distans så förhoppningsvis komer det att förbättra situationen. :confused:

Tack alla för era inlägg, att (tyvärr) inse att man inte är själv i det här problemet är... skönt men tråkigt att höra. Om ni förstår vad jag menar. :cool::down:
Jag fick gå på företagshälsovården. Fick Loperamid för att försöka få stopp på diarren. Omeorazol för magen. Fick gå stresshanteringsutbildning. Där vi fick lära oss avslappning, se stressmönster o försöka ändra tankesätt. Lära sig hantera stress. Bra utbildning MEN har man en arbetsgivare som underbemannar, sparar resurser på alla vis (vården) så hjälper inga kurser i världen.

Byta yrke eller arbetsgivare ser jag som en stor vinst om man lider av IBS om yrket förrvärar IBS'en. Samt ändra sitt privatliv. Jag drog drastiskt ner på föreningsliv o ideellt engagemang.

Var tvungen dra i handbrimsen rejält. Både yrkesmässugt o privat.

Sedan att äta nyttigt, motionera. En kropp i balans helt enkelt hjälper iaf mig att lindra symtomen. Men helt symtomfri är jag aldrig. Och ibland undviker jag att äta om det är något viktigt jsg måste göra. Allt för att slippa springa på toa.
 
Jag har IBS.
Magen tål inte spannmål, laktos, lök, linser, bönor, ibland kött, samt massor av saker jag inte kunnat sätta fingret på.... samt stress!.
Socker, chips, strips fungerar inte heller.

Har provat flera bulkpreparat men det passar inte min problematik (har även en förlossningsskada som försämrat motoriken via toabesök... gaah! blir galen på dessa tillsammans).
 
Jag fick gå på företagshälsovården. Fick Loperamid för att försöka få stopp på diarren. Omeorazol för magen. Fick gå stresshanteringsutbildning. Där vi fick lära oss avslappning, se stressmönster o försöka ändra tankesätt. Lära dug hantera stress. Bra utbildning MEN har man en arbetsgivare som underbemannar, sparar resurser på alla vis (vården) så hjälper inga kurser i världen.

Byta yrke eller arbetsgivare ser jag som en stor vinst om man lider av IBS. Samt ändra sitt privatliv. Jag drog drastiskt ner på föreningsliv o ideellt engagemang.

Var tvungen dra i handbrimsen rejält. Bpde yrkesmässugt o privat.

Sedan att äta nyttigt, motionera. En kropp i balans helt enkelt hjälper iaf mig att lindra symtomen.

Jag pendlar idag 1 timme enkel resväg (alltså 2h totalt) och funderar på att skära ner på det. Känns som att pendlingen till jobbet gör att jag känner mig mindre avslappnad. Ideellt engagemang har jag också gett upp.

Däremot ska jag skaffa hund nästa år och hoppas verkligen att det kommer att påverka situationen positivt. Har gått runt och känt mig deprimerad länge över saknaden av djur, så vi får se.

Har verkligen svårt att se vilket jobb eller jobbsituation som skulle vara optimalt för livsbalansen. Vill inte heller byta jobb varje halvår eller så, men men.. :)
 
Känner mig så otroligt ensam med det här problemet. Någon mer bukefalist som bokstavligen lider av IBS?

För ni matdagbok eller hur fungerar ni i vardagen? Jag kan tycka att det är så otroligt psykiskt påfestrande väldigt ofta.

Vad har ni märkt är väldigt dåligt för era magar?

Behöver verkligen få tala ut om det här, känner mig verkligen så ensam i tillståndet. :(
Jag har haft det i hela mitt liv, eftersom jag har en grundsjukdom som ger dessa besvär. Jag har slutat med mjölkprotein och nu fungerar magen bättre men vissa dagar bor en på muggen i alla fall. Jag äter också inolaxol. Jag har provat att utesluta det mesta, det blir ingen skillnad alls, utom just mjölkprotein.
Jag har faktiskt inrett en toalett hemma, vi har två stycken, väldigt trevligt med böcker och grejer. Jag bor ju där stundtals så varför inte?
 
Jag har problem dagligen, men precis som för dig har jag vissa perioder när det är så dåligt att jag blir riktigt sjuk under en längre period. Sist var det så för ca ett år sedan.

Hur klarar du/ni av jobb? För när ibsn är som svårast tycker jag att det är olidligt. Men även "vanliga" dagar störs jag av min ibs och vill helst vara hemma för att kunna äta/toa som jag vill och framförallt för att inte stressa.

Jävla skitsjuka :wtf:
Jag älskar mitt jobb så jag mår toppen av att jobba men magen ballar ur i perioder även där, och det är bara att springa på toa...ibland har jag faktiskt bajsat ner mig rejält på jobbet men jag har ombyte med mig, så det löser sig. Men visst, stress är ett jäkla gissel, och svårt att ta sig runt.
 
Ah, fellow IBSare. Låtom oss våndas tillsammans över detta helsike!
Sambon har diagnos sedan långt innan vi träffades, jag har inte fått höra det av läkare men misstänker IBS + rejäl stressmage för min del (grundlig provtagning visade inga fel, saknas symptom för att vara annat, borde träffa läkare men magen låter mig inte). Har ändrat kosten fram och tillbaka och hit och dit under de senaste tre åren (då mina problem gick från lite måttliga till livsförstörande) utan att det blivit mycket bättre.

Saker vi verkligen inte tål är lök och laktos så det har vi uteslutit helt. Med mängden laktosfritt på marknaden märks det ju knappt och vi har lök-koncentrat (både gul och vit) så vi behöver inte sakna löksmaken. Andra dåliga saker för båda är bönor, kolsyra och socker.
Sambon tål inte kryddad mat men det har inte jag problem med. Jag tål inte fruktos men sambon klarar det bra. Jag tål knappt feta saker heller. Extremt begränsande.

Ingen av oss jobbar, delvis pga magproblematiken, och det är extremt jobbigt när vi måste springa om varandra på toa. Borde verkligen ha flyttat till en lägenhet med två badrum. :grin:

Sambon har alltid haft skov-sorten och de är både färre och kortare sedan vi skaffade hund (då han började röra på sig mer).
Mina problem är konstanta och ett rent helvete. Kan inte ens åka och hälsa på familj, vågar inte gå på stan osv. Helt fast hemma pga den jävla magen de flesta dagarna. Bläääh. :yuck:
 
Jag har ibs och den är väldigt styrd av ångest och nervositet. Så får jag har ångest är det diarré. Sen är den kopplad till menscykeln. Innan och vid mens kass i kistan och några dagar efter mens stenhård.
 
Ah, fellow IBSare. Låtom oss våndas tillsammans över detta helsike!
Sambon har diagnos sedan långt innan vi träffades, jag har inte fått höra det av läkare men misstänker IBS + rejäl stressmage för min del (grundlig provtagning visade inga fel, saknas symptom för att vara annat, borde träffa läkare men magen låter mig inte). Har ändrat kosten fram och tillbaka och hit och dit under de senaste tre åren (då mina problem gick från lite måttliga till livsförstörande) utan att det blivit mycket bättre.

Saker vi verkligen inte tål är lök och laktos så det har vi uteslutit helt. Med mängden laktosfritt på marknaden märks det ju knappt och vi har lök-koncentrat (både gul och vit) så vi behöver inte sakna löksmaken. Andra dåliga saker för båda är bönor, kolsyra och socker.
Sambon tål inte kryddad mat men det har inte jag problem med. Jag tål inte fruktos men sambon klarar det bra. Jag tål knappt feta saker heller. Extremt begränsande.

Ingen av oss jobbar, delvis pga magproblematiken, och det är extremt jobbigt när vi måste springa om varandra på toa. Borde verkligen ha flyttat till en lägenhet med två badrum. :grin:

Sambon har alltid haft skov-sorten och de är både färre och kortare sedan vi skaffade hund (då han började röra på sig mer).
Mina problem är konstanta och ett rent helvete. Kan inte ens åka och hälsa på familj, vågar inte gå på stan osv. Helt fast hemma pga den jävla magen de flesta dagarna. Bläääh. :yuck:

Gillade fast ogillar samtidigt ditt inlägg. Låter jobbigt för dig med. Hade samma problem med att lyckas ta mig till en vårdcentral, men det var egentligen inte så svårt som jag trodde.

Du verkar ha samma problem med maten som jag har, kolsyrat är djävulens skapelse (fast så gott, ibland) :rage::rage:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har sån fruktansvärd magkatarr/skov av IBS nu så jag behöver Bukes samlade tips. Lider av IBS och reflux, men nu även gastrit. I...
2
Svar
31
· Visningar
1 847
Senast: Stinaelin
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 504
Kropp & Själ Vad har ni för erfarenhet? Jag har äntligen vågat ringa och boka läkartid för att diskutera PMS-besvär. Sedan minsta föddes för snart 3...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 374
Senast: Milosari
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 383

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp