Icebugs? Broddar själv? Lös brodd?

Unafraid

Trådstartare
Jag tänkte ge pappa ett par skor med brodd i julklapp för att han ska komma ut och röra sig mer. Dock finns risken att han stannar kvar i soffan, det är alltså inte läge att lägga flera tusen.

Vilka alternativ finns? Köpa vettiga promenadskor och broddar själv? Billiga "lösa" broddar är helt värdelösa att promenera i, finns det några rejälare som man kan spänna fast och som sitter en hel vinter?

Om jag visste att skorna faktiskt skulle användas ordentligt hade icebugs definitivt varit aktuella. Går de att få tag i billigt någonstans? Kanske på black friday? Dock måste det vara möjligt att byta, alltså inte utomlands beställning.

(Funderar egentligen på samma sak till både mig och sambon).
 
Varför tycker du lösa broddar som man skruvar i själv är värdelösa? Jag broddar (med Best grip)mina skönaste skor med mest dämpning i och går problemfritt hela vintern. De Icebugs jag har får jag svinont i fötterna av så de används inte. De är stenhårda för fötterna.
 
Varför tycker du lösa broddar som man skruvar i själv är värdelösa? Jag broddar (med Best grip)mina skönaste skor med mest dämpning i och går problemfritt hela vintern. De Icebugs jag har får jag svinont i fötterna av så de används inte. De är stenhårda för fötterna.
Tror du tolkade fel, tror det inte handlar om broddar man skruvar i, utan sådana som man drar på över skorna.
 
Har ni testat rejäla dra-på broddar? I linje med typ Snowline trail.
Jag hade sådana rätt länge (springer trail på vintern, så mycket backar och isgata) och de funkade bra tyckte jag. Drog på dem när underlaget blev isigt och tog av dem till våren, så behövde inte fippla något med dem.

Nu har jag investerat i Icebugs (pytho, som ju är löparskor men de har ju även vanliga gåkängor mm) och älskar dem. De var värda varenda krona. Kanske går det att få tag på begagnade som folk köpt men sen inte gått i så mycket?
Nackdelen med Icebugs är ju att broddarna slits när man går på underlag som inte är is/snö. När de är nernötta måste man ju då köpa nya. Jag har dock haft mina i 3 år nu och de är knappt nötta, men då använder jag dem minimalt på asfalt osv.

Brodda själv har jag testat en gång men tyckte det var jobbigt att pilla med och att man kände broddarna i fötterna.
 
Varför tycker du lösa broddar som man skruvar i själv är värdelösa? Jag broddar (med Best grip)mina skönaste skor med mest dämpning i och går problemfritt hela vintern. De Icebugs jag har får jag svinont i fötterna av så de används inte. De är stenhårda för fötterna.
@Sharpless förtydligade åt mig. Med lösa menade jag "dra på".
Tack för svaret!
Har ni testat rejäla dra-på broddar? I linje med typ Snowline trail.
Jag hade sådana rätt länge (springer trail på vintern, så mycket backar och isgata) och de funkade bra tyckte jag. Drog på dem när underlaget blev isigt och tog av dem till våren, så behövde inte fippla något med dem.

Nu har jag investerat i Icebugs (pytho, som ju är löparskor men de har ju även vanliga gåkängor mm) och älskar dem. De var värda varenda krona. Kanske går det att få tag på begagnade som folk köpt men sen inte gått i så mycket?
Nackdelen med Icebugs är ju att broddarna slits när man går på underlag som inte är is/snö. När de är nernötta måste man ju då köpa nya. Jag har dock haft mina i 3 år nu och de är knappt nötta, men då använder jag dem minimalt på asfalt osv.

Brodda själv har jag testat en gång men tyckte det var jobbigt att pilla med och att man kände broddarna i fötterna.
Inte testat rejäla, ska läsa på! Jag har testat billiga och klassat dessa som skräp. Vi har "riktig vinter" här uppe och inte mycket asfalt. Tack för din åsikt om att man faktiskt nöter ner icebugs, hade inte ens tänkt på det.
 
Det brukar gå utmärkt att hitta icebugs på rea, iaf om man inte är extremt kinkig med vilken modell det ska vara! Jag har köpt flera par skor från dem för sisådär 800-900kr (modeller som vanligtvis legat på närmare 2000kr). Kika på black friday, kolla även butiker som enbart finns på nätet som tex footway. Sportbutikerna brukar också ha bra erbjudanden. Själv tycker jag att icebugs är underbart. Med dem kan jag gå som om det var torr sommarväg oavsett underlag, det gör jag normalt sett inte när det är blankis någonstans ;)
 
Det brukar gå utmärkt att hitta icebugs på rea, iaf om man inte är extremt kinkig med vilken modell det ska vara! Jag har köpt flera par skor från dem för sisådär 800-900kr (modeller som vanligtvis legat på närmare 2000kr). Kika på black friday, kolla även butiker som enbart finns på nätet som tex footway. Sportbutikerna brukar också ha bra erbjudanden. Själv tycker jag att icebugs är underbart. Med dem kan jag gå som om det var torr sommarväg oavsett underlag, det gör jag normalt sett inte när det är blankis någonstans ;)
Tack för tips! Jag tror pappa behöver både rejäla skor plus brodd. Får fundera vidare helt enkelt!
 
Säger Icebugs alla dar i veckan! Jag har deras löparskor och dom är helt grymma på vintern, springer lika obehindrat på blankis som på barmark. Slitstarka dessutom, använder mina 3år sen byter jag. Inte för att dubbarna slits utan pga att jag tycker löparskor blir stumma när dom blir för gamla/använda för mkt.
 
Jag broddar befintliga skor med BestGrip, precis som @vackerdag. Det funkar perfekt. Men det kanske inte är det du är ute efter. Alternativet är skor med broddar som Icebugs.

Dra-på-broddar är inte alls bra - tycker jag. Jag har visserligen haft ett par som har varit bra, men de går inte att få tag på längre.
 
Jag älskar Icebugs! Har köpt till min mamma också, det är så fantastiskt skönt att kunna promenera utan att vara rädd att halka.
Önskar så att jag hade haft dem när jag var gravid....
 
När jag köpte Icebugs hade jag turen att få upp en modell som var på rea. Tror jag gav lite över 500 för dom.
Testa och gör en sökning, så kanske liknade dyker upp.
 
Har haft ett par ice bug kängor i flera år tyvärr har de gått sönder nu älskade dem! Man kunde ta av broddarna när de inte behövdes.
 
Det finns en sko/kängmodell på Stadium Outlet med brodd, liknande Ice Bugs. Har haft mina flera år och bra fortfarande. Kostade 5-600kr.
 

Liknande trådar

Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 093
Hästmänniskan Har ridit en häst i dryga halvåret nu. Inte vilken häst som helst, utan världens vackraste, peppigaste och mest mångsidiga bästa vän. En...
Svar
18
· Visningar
3 410
Senast: Lyrisk
·
Övr. Hund Förvarnar för en väldigt lång "skriva av sig-tråd".. Vet knappt vad jag ska börja med.. Eller ja, kanske "början" vore bra... Efter...
2
Svar
35
· Visningar
5 331
Senast: Philosophia
·
Hästvård Jag ser ljuset i tunneln, och nästa månad så ska lillknatten skos och sen får vi sätta igång - halleluja. Fast då kommer ju det...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 614

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hat
  • Pusseltråden
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp