Icebugs? Broddar själv? Lös brodd?

Jag tänkte ge pappa ett par skor med brodd i julklapp för att han ska komma ut och röra sig mer. Dock finns risken att han stannar kvar i soffan, det är alltså inte läge att lägga flera tusen.

Vilka alternativ finns? Köpa vettiga promenadskor och broddar själv? Billiga "lösa" broddar är helt värdelösa att promenera i, finns det några rejälare som man kan spänna fast och som sitter en hel vinter?

Om jag visste att skorna faktiskt skulle användas ordentligt hade icebugs definitivt varit aktuella. Går de att få tag i billigt någonstans? Kanske på black friday? Dock måste det vara möjligt att byta, alltså inte utomlands beställning.

(Funderar egentligen på samma sak till både mig och sambon).

Jag har använt dra på dubbar i flera år på löparskorna, har man rätt storlek sitter de kvar utan problem. Har använt de från typ apotek och coop... Jag tycker dra på är absolut bäst, för då kan man ta av och på när man ska gå in. Kul att hälsa på folk och göra prickar/revor i lasyren på utetrappen liksom... men det måste vara sån som går över både tå och häl.

Best grip har jag använt på hästboots och mannens skor, det är lätta att skruva i men det ger ju skador på sulan om det är så att man vill brodda av till sommaren.
 
Den här varianten använder jag:
71ii7reqkgL._SL1200_-1068x400.jpg
 
Det är såna jag har haft ett antal par av och tycker att är helt värdelösa. :)

Oj så olika det kan vara! Dom lossnar alltså för dig? Jag har sprungit miltals varje vinter i åtta år med sådana, har dessutom köpt typ tre par under hela den tiden så de har t.o.m hållt bra:)

Nu senast köpte jag ett par till vardags, sandygrip tror jag de hette, med skydd på bara framfoten. Hann ur bilen så snärtade ena iväg så de sög totalt...
 
@Sharpless förtydligade åt mig. Med lösa menade jag "dra på".
Tack för svaret!

Inte testat rejäla, ska läsa på! Jag har testat billiga och klassat dessa som skräp. Vi har "riktig vinter" här uppe och inte mycket asfalt. Tack för din åsikt om att man faktiskt nöter ner icebugs, hade inte ens tänkt på det.

Och jag tycker "dra på broddar" är grymma! Det är min livförsäkring under vintern :D

Har även icebugs löparskor som är skitbra att springa i, sjukt bra grepp!
 
Oj så olika det kan vara! Dom lossnar alltså för dig? Jag har sprungit miltals varje vinter i åtta år med sådana, har dessutom köpt typ tre par under hela den tiden så de har t.o.m hållt bra:)

Nu senast köpte jag ett par till vardags, sandygrip tror jag de hette, med skydd på bara framfoten. Hann ur bilen så snärtade ena iväg så de sög totalt...
Nja, de lossnar inte, men sitter dåligt och glider åt sidan. Jag vrider fötterna när jag går, kanske kan bero på det?
 
Det finns skydd att dra på.

Tyvärr tycker jag Icebugs egna skydd för broddar är helt värdelösa, hade ett par de gick sönder på ett par veckor, fick nya och samma resultat. Dessutom gled de åt sidan och täckte inte alla broddar då och lossnade på hälen. Dessutom stenhårda, svåra att få på, det tog en evighet. Har ett par snygga kängor i rött. Jag gillar att gå på långpromenader och sen kunna gå in i en affär och handla men till det kan jag inte använda mina kängor. Försökt hitta något alterantiv men det är svårt, mailade en affär om galoscher men de rekommenderade inte det eftersom de tror att broddarna nöter sönder gummit. Funderar på om man ska gå tll en skomakare och be dem göra något.
 
Kolla på din lokala fiskebutik - jag köpte suveräna, broddade kängor på vår lokala ifjol, för hälften av vad IceBugs kostar. De är dessutom VÄLDIGT mycket varmare än Icebugs, de är ju gjorda för att hålla värmen när en står stilla och fiskar. :)
Hööks har ju också en broddad känga, på kampanj just nu, men den finns bara upp till storlek 41.
 
Jag tänkte ge pappa ett par skor med brodd i julklapp för att han ska komma ut och röra sig mer. Dock finns risken att han stannar kvar i soffan, det är alltså inte läge att lägga flera tusen.

Vilka alternativ finns? Köpa vettiga promenadskor och broddar själv? Billiga "lösa" broddar är helt värdelösa att promenera i, finns det några rejälare som man kan spänna fast och som sitter en hel vinter?

Om jag visste att skorna faktiskt skulle användas ordentligt hade icebugs definitivt varit aktuella. Går de att få tag i billigt någonstans? Kanske på black friday? Dock måste det vara möjligt att byta, alltså inte utomlands beställning.

(Funderar egentligen på samma sak till både mig och sambon).
20201207_180415_capture.jpg


Jag älskar dessa broddar! De är lätta att ta på och inte alltför svåra att dra av.
 
Blev äkta icebug till både pappa och mig själv. :) mina är redan använda många timmar och jag är nöjd än så länge!

Jag har såna också. Eller om det var något annat märke. Men jag är för lat för att ta på mig dem. Skor med snörning är lite väl drygt för hon som vant sig med arbetsskor som tar 3 sekunder att ta på sig. :D
 
Insett att jag måste köpa nya ice bugs, saknar verkligen mina sedan de gick sönder efter hårt användande i flera år. Bästa skorna den här årstiden 😍
 
En i huset införskaffade någon värstingkänga med dubb.
En promenad i trätrappan gav gräsliga hål. Nu får de bo i källaren (betong) och ska de användas går man ut den vägen.

Bra på halka, men så ska man ta sig in och ut?
 
En i huset införskaffade någon värstingkänga med dubb.
En promenad i trätrappan gav gräsliga hål. Nu får de bo i källaren (betong) och ska de användas går man ut den vägen.

Bra på halka, men så ska man ta sig in och ut?
Det kräver absolut lite planering. Jag och sambon ställer ut skorna på mattan utanför dörren och kliver i skorna utomhus för att inte råka repa klinkern.
 
En i huset införskaffade någon värstingkänga med dubb.
En promenad i trätrappan gav gräsliga hål. Nu får de bo i källaren (betong) och ska de användas går man ut den vägen.

Bra på halka, men så ska man ta sig in och ut?
Jag ställer dom på dörrmattan, vi har betongtrappa på huset så det är rakt ut på godkänt material. Trä/klinker är big no no! Det blir skitfula märken.
 

Liknande trådar

Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 095
Hästmänniskan Har ridit en häst i dryga halvåret nu. Inte vilken häst som helst, utan världens vackraste, peppigaste och mest mångsidiga bästa vän. En...
Svar
18
· Visningar
3 410
Senast: Lyrisk
·
Övr. Hund Förvarnar för en väldigt lång "skriva av sig-tråd".. Vet knappt vad jag ska börja med.. Eller ja, kanske "början" vore bra... Efter...
2
Svar
35
· Visningar
5 334
Senast: Philosophia
·
Hästvård Jag ser ljuset i tunneln, och nästa månad så ska lillknatten skos och sen får vi sätta igång - halleluja. Fast då kommer ju det...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 614

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp