Icke djurtestad kosmetika

_Taggis_

Trådstartare
Jag kan inte vara ensam med att vilja köpa produkter som ej är djurtestade så jag skapar en tråd för tips...

Kroppsprodukter som duschkräm, lotion och annat smörja köper jag på Body Shop. Jag har även använt smink från Body Shop och känt att det gör gott i själen, men jag börjar tröttna på att det inte finns produkter som passar mig. Mascara tex, oavsett vilken volymmascara jag köper så är det som en fis i havet vad gäller volymen :( Jag har inte jättemkt ögonfransar av naturen, men inte heller speciellt korta och glesa utan snarare helt normala...
Ögonbrynspenna i min färg (svart) finns öht inte på Body Shop, jag har frågat och frågat. Eyeliner är det enda jag lyckas hitta där som funkar år efter år.

Så, tipsa här i tråden om märken som ej är djurtestade. Gärna med utlåtanden :)
 
Vi har ett svenskt företag som funnit sedan 1967 - de var först med att inte använda djurförsök på sina produkter och är fortfarande fria från djurförsök. De har bra kvalité på sina produkter till rimligt pris.

Oriflame

/Lizzie
 
Det finns väldigt många märken som inte djurtestar, så en bra start är väl att utgå från leaping bunny-listan och sen söka vidare om du verkligen inte hittar något som funkar. Cruel Free Kitty är ett annat ställe som håller uppdaterade listor.

Själv använder jag mycket från urban decay och jane iredale, men även väldigt kända märken som too faced, Kat von D, everyday minerals, japonesque, NYX m.fl kan vara värda att testa. NYX är dessutom väldigt billiga och får ofta bra recensioner.

(Vissa av dem ägs av bolag som även äger märken som djurtestar, men det gäller ju även Body shop så jag utgick från att det är ok för dig. Jag är i viss mån ok med det utifrån att det fortfarande är lagkrav på en stor del av världsmarknaden och då blir det väldigt knepigt att som stor ägarstruktur helt undvika.)
 
Vi har ett svenskt företag som funnit sedan 1967 - de var först med att inte använda djurförsök på sina produkter och är fortfarande fria från djurförsök. De har bra kvalité på sina produkter till rimligt pris.

Oriflame

/Lizzie

Måste jag gå på sminkpartyn för att handla därifrån? :o
 
(Vissa av dem ägs av bolag som även äger märken som djurtestar, men det gäller ju även Body shop så jag utgick från att det är ok för dig. Jag är i viss mån ok med det utifrån att det fortfarande är lagkrav på en stor del av världsmarknaden och då blir det väldigt knepigt att som stor ägarstruktur helt undvika.)

Jag har faktiskt ingen koll på ägarförhållanden i branschen. Jag har tänkt att det viktiga är att jag inte köper sånt som djur haft inkletat i ögonen, typ. Men det är klart att en bör gräva djupare än så.
 
MÅ har smink också. Jag är slarvigare med smink pga använder så sällan men alla vardagsprodukter köper jag därifrån. Tillverkas i Halland dessutom :)
 
Alla ämnen som används i smink har väl någon gång blivit testade på djur? Även om inte företag X gör det nu så har något företag gjort det för 5, 10, 15 eller 40 år sedan.
:confused:
 
Alla ämnen som används i smink har väl någon gång blivit testade på djur? Även om inte företag X gör det nu så har något företag gjort det för 5, 10, 15 eller 40 år sedan.
:confused:

Det går ju inte att göra något ogjort, så vad skulle det hjälpa att idag bojkotta märken som faktiskt slutat med djurtester? Tvärtom, om konsumenterna väljer bolag som helt slutat med djurtester finns ju ett incitament att sluta. (Vilket det inte gör annars, man avsäger sig en marknad men får ingen ny.)

Kosmetika i EU får väl inte testas på djur längre?

I de flesta fall inte, men säljer man även i Kina som bidrar man, direkt eller indirekt, genom att Kina tidigare haft krav på djurtestning av importerade produkter. (Numera tror jag man testar ett urval, men en producent kan alltså inte avsäga sig testning och samtidigt sälja i Kina.)
 
@Sassy Jag har inte skrivit något om bojkott.

Det var inte tänkt som ett motargument mot just dig, utan en vidarespinn på om det är relevant att fundera på när man, som TS, letar efter icke-testade produkter. Sorry att det inte framgick.

I förlängningen kanske det tom är bra att prioritera internationella bolag som ändå väljer bort testning (eftersom det är en marknad där de bolag som testar konkurrerar) framför de indie-märken som ändå inte utgör en relevant nisch att konkurrera inom? I strikt djurliv räknat alltså, utan att ta in andra moraliska argument? :idea:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Barn och djur
  • Gryta och matberedare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp