Icke engelskspråkig film/serie

stjarnhimmel

Trådstartare
Jag vill veta vad ni för för tips på filmer och serier som inte är svenska eller engelska? Måste dock vara textad på nåt av de språken.
Vid närmare eftertanke kan jag dock tänka mig från tex Irland också. Vill komma ifrån amerikanska och engelska som är det som jag ser mest. Jag vill bredda mig och upptäcka mer!
Ett plus om det finns på netflix. Här har jag hittat en spansk film samt ett par franska.

Hit me!
:banana:
 
Jag vill veta vad ni för för tips på filmer och serier som inte är svenska eller engelska? Måste dock vara textad på nåt av de språken.
Vid närmare eftertanke kan jag dock tänka mig från tex Irland också. Vill komma ifrån amerikanska och engelska som är det som jag gillar mest.
Ett plus om det finns på netflix. Här har jag hittat en spansk film samt ett par franska.

Hit me!
:banana:

Amelie från Montmarte
Pans labyrint
The Orphanage (spansk)

Överlag älskar jag franska filmer, men har så svårt att komma på någon vid namn just nu
 
Ja Amelie har jag sett flera gånger och har på dvd hemma
Älskar den!
Älskar mystiken!
Det finns något i tonfallet som jag gillar i de franska filmer jag sett. Sen har jag inte sett tillräckligt mkt för att uttala mig om det är olika i olika genrer etc i fransk film.
 
Om du inte sett den så kolla för allt i världen Das Leben der Anderen (De andras liv). Fantastiskt bra med inblick i Östtyskland under Stasis övervakning. Särskilt fenomenal skådespelarinsats av Ulrich Mühe. Oscarbelönades rättvist för bästa utländska film.
 
Volver av Almodóvar är bra tycker jag. Och så är jag helt hooked på den spanska serien Sin Identidad.
 
Vad är det för genre du söker? Nu är det ett bra tag sedan jag orkade engagera mig i serier så mina tips är tyvärr rätt gamla, men några favoriter... Hm
Kimi wa petto (du är mitt husdjur) och Kekkon dekinai otoko (mannen som inte kunde gifta sig) är två serier jag - tror att jag :D - fortfarande gillar. Båda har temat att vara socialt avvikande, jag tycker de är väldigt intressanta. :up:
(Obs, de japanska serierna! Absolut inte de koreanska versionerna, första serien blev en film och den andra en serie.)

Sen producerar Korea de mest fantastiska serier, du kan nog lägga ett helt liv på att försöka se alla avsnitt! :laugh: Mycket av det är skräp, ännu mer av det är riktigt bra men förlorar katastrofalt i kvalitet ca 60-70% in i serien (de filmar i live shoot-system, serierna är inte färdiga när första avsnittet sänds utan både skrivs och filmas under tiden vilket gör det rätt pressat mot slutet ofta...), och en del är verkligen jättebra! Så gott som vilken genre du nu dras till finns att välja på där, scifi, deckare, skräck, humor, romantik, vad du nu vill.
Kommer inte på någon serie att tipsa om direkt (om du preciserar mer vad du letar efter kanske jag kommer på något, men som sagt har jag inte hängt med senaste åren), men kan kanske tipsa om filmer istället? Castaway on the Moon och Plan Man tyckte jag om, tex. :up:
(Även de handlar om människor som inte passar in i samhället... Hm, tydligen de som fastnar hos mig! :laugh:)
 
En klart udda film om du gillar sådana är grekiska (!) Dogtooth.

Också prisbelönt på diverse filmfestivaler, som sagt väldigt annorlunda och inte någon allmän fredagsmys-film. Men jag gillade den mycket.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har fått för mig att jag vill lära mig lite spanska och har anmält mig till en distanskurs hos Komvux. När jag var yngre avskydde...
2
Svar
33
· Visningar
2 406
Senast: Kilauea
·
Tjatter Wild Kids är ett överlevnadsspel likt Expedition Robinson, men istället för att vara på en öde ö utanför Europa befinner sig deltagarna...
18 19 20
Svar
381
· Visningar
14 101
Skola & Jobb Ja som rubriken säger, på mitt jobb har vi en kollega som rent skiter i att göra vissa arbetsuppgifter, vilket då är sådant som drabbar...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 574
Senast: _Taggis_
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
32 642
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp