Icke godkända hingstars stamtavlor - alla raser

Sv: Icke godkända hingstars stamtavlor

Någon som har koll på vem Toscamoons morfar Flox var?
Det fanns en Flox född 1973 e Emir u Ixora e Immer som gick svår dressyr och som jag har för mig var hingst. Någon som vet om jag är på rätt spår?
Fick syn på den här gamla tråden av en slump! Det var jag som ägde Flox (som fick en avkomma som hingst men valack när jag köpte honom 1978). Fantastisk häst! Jag sålde sen Flox till England 1984 där han fortsatte att tävla i svår dressyr.
Christina
 
Sv: Icke godkända hingstars stamtavlor

Jag har nu snackat med min kompis, och han är 100% säker på att stammen på skäckstoet som Sombrero betäckte var e fjordhingsten Mars u Magnolia e Orlando. Mars fanns några säsonger till avel på Nävra gård, Pataholm samt även på Ödevata Fångvårdsanstalt utan för Emmaboda. ( lite kuriosa, min kompis bror satt några månader på Ödevata pga bokföringsbrott, och körde då Mars !)
När nu tråden har surfat upp ur sin dvala var jag tvungen att läsa igenom den och kan då lägga till lite information. För sådär tio år sedan (:p) invände jag och skrev att det inte funnits någon godkänd fjordhingst som hette Mars. Det har det inte heller, men nu kom jag på att den som åsyftades naturligtvis borde vara hingsten Mass 27. Kollade snabbt och visst var han stationerad på Nävra gård på 1970-talet.

Ytterst oklart om någon längre är intresserad av den informationen, men nu har jag skrivit det i alla fall.
 
När nu tråden har surfat upp ur sin dvala var jag tvungen att läsa igenom den och kan då lägga till lite information. För sådär tio år sedan (:p) invände jag och skrev att det inte funnits någon godkänd fjordhingst som hette Mars. Det har det inte heller, men nu kom jag på att den som åsyftades naturligtvis borde vara hingsten Mass 27. Kollade snabbt och visst var han stationerad på Nävra gård på 1970-talet.

Ytterst oklart om någon längre är intresserad av den informationen, men nu har jag skrivit det i alla fall.
Klart man är intresserad, mins att Jag funderade samma, men sen föll det i glömska, så bra att du kollade upp det.
 
Blåser liv i en gammal men alltid lika aktuell tråd. Hade inget att göra, så jag satt och kollade stamtavlorna till ridskolans hästar. En är uppfödd hos Monika Schaller och är efter hingsten SCHmitzi (f.12 knabstrup/irländsk sporthäst), hennes egen uppfödning om jag förstått det rätt. Vad jag sedan hittar är denna hingst numera valack och bor på Värmdö ridskola. Såg också att de köpt ännu en häst av henne, SCHampagne (f.18), som skulle haft denna schmitzi som farfar och varit efter ponnyn på vår ridskola SCHester See (f.15 e. SCHmitzi u. Copper Princess e.Copper King). Cooper King är i sin tur efter den välkända NFhingsten Priory Dallas.

Saken är den att inga av dessa hästar är reggade någonstans (de är reggade i SHs blå basen med okänd stam) och all info jag hittat om vår SCHester är tagen från Monikas hemsida och där står det att SCHampagne också är efter SCHmitzi.
Vad kan man lita på (jag upplever beskrivningen på Schallers hemsida som lite förvirrad) ? Eller vet någon något mer om denna SCHmitzis hingstkarriär?
Mest nyfiken, men vore kul med info.
 
"Roar" mig med att undersöka hästarna i stallets härstamning. Har fastnat på ett par, delvis för att inblandade hingstar inte är godkända och delvis för att det verkar ha varit lite si och så med registreringen av hästar.

Jag har trott att man måste registrera hästar (åtminstone i SH) och föra språngrullar , men det verkar vara lite hur man har orkat och dessutom kan det skilja sig mellan olika ställen.
Tex en häst som inte finns överhuvudtaget i en stambok finns i en annan med någon slags härstamning och kanske till och med uppfödare.
Har en tur går det med den knapphändiga infon få reda på mer. Men jag har kört fast.

Häst 1 enligt stamtavlan i stallet heter Rolle val. f.2006 e. Okänd - Irco Marco
Enligt. SH val f. 2006 okänd - okänd
Enligt haststam.se. f. 2006 e. Elbastro - okänd uppf. Lennart Ankelhed, Hult Aneby.

Elbastro är ganska välanvänd av denna Lennart, som verkar ha bedrivit tveksam (lite för nära i mitt tycke om man parar halvsyskon) linjeavel på Icro Marco och en annan icke godkänd hingst Maximor.
Då det kom upp en hel del hästar på blup.se när jag sökte på uppfödare, dock inte denna Rolle. Där finns inte ens hans passnummer registrerat.

Är det ens möjligt att få reda på vem mamman kan vara till denna Rolle? Två ston efter Irco Marco har han betäckt med Elbastro (som har IM som mormorsfar).

Och vad kan man lita på för uppgifter egentligen? Jag har så mycket frågor...

Häst nr 2 Är en ponny
Stamtavlan I stallet SCHester See f. 2015 e.okänd-okänd.

Denna är uppfödd av och köptes från Monika Schaller och på hennes hemsida står den fortfarande kvar bland salunästarna. Där finns info om härstamning (en smula förvirrad info Enligt mig).
Men det jag kan hitta är att ponnyn är efter en hingst som heter SCHmitzi som hon själv fött upp och är en korsn. mellan knabstrup och irländsk sportponny.
 
"Roar" mig med att undersöka hästarna i stallets härstamning. Har fastnat på ett par, delvis för att inblandade hingstar inte är godkända och delvis för att det verkar ha varit lite si och så med registreringen av hästar.

Jag har trott att man måste registrera hästar (åtminstone i SH) och föra språngrullar , men det verkar vara lite hur man har orkat och dessutom kan det skilja sig mellan olika ställen.
Tex en häst som inte finns överhuvudtaget i en stambok finns i en annan med någon slags härstamning och kanske till och med uppfödare.
Har en tur går det med den knapphändiga infon få reda på mer. Men jag har kört fast.

Häst 1 enligt stamtavlan i stallet heter Rolle val. f.2006 e. Okänd - Irco Marco
Enligt. SH val f. 2006 okänd - okänd
Enligt haststam.se. f. 2006 e. Elbastro - okänd uppf. Lennart Ankelhed, Hult Aneby.

Elbastro är ganska välanvänd av denna Lennart, som verkar ha bedrivit tveksam (lite för nära i mitt tycke om man parar halvsyskon) linjeavel på Icro Marco och en annan icke godkänd hingst Maximor.
Då det kom upp en hel del hästar på blup.se när jag sökte på uppfödare, dock inte denna Rolle. Där finns inte ens hans passnummer registrerat.

Är det ens möjligt att få reda på vem mamman kan vara till denna Rolle? Två ston efter Irco Marco har han betäckt med Elbastro (som har IM som mormorsfar).

Och vad kan man lita på för uppgifter egentligen? Jag har så mycket frågor...

Häst nr 2 Är en ponny
Stamtavlan I stallet SCHester See f. 2015 e.okänd-okänd.

Denna är uppfödd av och köptes från Monika Schaller och på hennes hemsida står den fortfarande kvar bland salunästarna. Där finns info om härstamning (en smula förvirrad info Enligt mig).
Men det jag kan hitta är att ponnyn är efter en hingst som heter SCHmitzi som hon själv fött upp och är en korsn. mellan knabstrup och irländsk sportponny.
Det sista försvann visst.

Trots att SCHmitzi inte är registrerad alls, hittade jag att han numer bor på Värmdö ridskola som valack. De har även SCHampagne som de skriver är efter SCHester, men enligt Monikas hemsida är det SCHmitzi som är far även till den.

Vad ska man tro på här?

Är det någon som sitter på mer info om Elbastro (vet att han nämndes I den gamla tråden, men hittade aldrig någon information om honom) eller Schmitzis hingstkarriär?
Lite mer info vore trevligt!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp