Icke godkända hingstars stamtavlor - alla raser

När jag träffade ägarna/uppfödarna våren 88 kom dom med stoet för betäckning med SS, och då hade dom också med sej en då brun unghingst som skulle gå med andra unghingstar.
Han bör då vara drygt året.

Då jag hade kärat ner mej i en annan IM avkomma, Garden Marco snällaste skimmeln jag träffat, undrade jag varför dom inte använde honom skrattade pappan bara och sa att dom bara använder IM, om han var inne, eller SS.
Och just då var det bara SS, GM och en ung mycket mörkt grå connemarahingst i stallet.

Men jag frågar gärna kompisarna igen om det fanns någon med namnet Icro Marco.
 
Jag som av olika orsaker och mest slumpen har ägt och delägt flera Blixtenavkommor har också fått informationen att han är e: Icro Macro som i sin tur är e: Irco Marco.
Helt rätt, e Icro Macro (Irco Marco-CarnoustieXX) var far till Blixten, modern var ett prickigt irländskt sto som kom med samma transport som Kingsettle Tankah till Sverige från hästhandlaren Robertsson i England. Träffade Mårtensson varje gång jag körde förbi Ekeröd och fick massor av info om skäckigt och prickigt blod i skåne.
 
Den här tråden som jag en gång i tiden startade har ju blivit väldigt lång och jag vet inte om jag har nämnt i den att min häst Jerry e: ovan nämnde Blixten och undan ett irländskt skäckigt ponnysto vid namn Tinka (utan härstamning) enligt uppgift hade blivit far till fem föl innan jag köpte honom.
Skulle någon av ägarna till de fölen läsa här, kan det kanske vara intressant att se ett par bilder på honom.


 
Helt rätt, e Icro Macro (Irco Marco-CarnoustieXX) var far till Blixten, modern var ett prickigt irländskt sto som kom med samma transport som Kingsettle Tankah till Sverige från hästhandlaren Robertsson i England. Träffade Mårtensson varje gång jag körde förbi Ekeröd och fick massor av info om skäckigt och prickigt blod i skåne.


Jag har ånyo pratat med några av dom som jobbade och var uppstallade i samma stall som Irco Marco.
Visst fick han många avkommor efter ston som var mer eller mindre fullblod, men ingen har någon som helst minne av att någon avkomma skulle ha hetat Icro Macro.

Samma personer säger också att stoet bara betäcktes med Irco Marco och en eller två gånger med SS.

Och @via

Din häst är väldigt lik sin mamma innan hon blev helt vit, eller helt dyngsur efter att ha tvättats ;) :love:
 
  • Gilla
Reactions: via
Jag har ånyo pratat med några av dom som jobbade och var uppstallade i samma stall som Irco Marco.
Visst fick han många avkommor efter ston som var mer eller mindre fullblod, men ingen har någon som helst minne av att någon avkomma skulle ha hetat Icro Macro.

Samma personer säger också att stoet bara betäcktes med Irco Marco och en eller två gånger med SS.
Han finns här iallafall http://hastkatalogen.se/showhorse.php?id=69780 och här med en annan stavning http://www.blup.se/sv-SE/horses/77160-irco-macro-ej-kval
 
@palle @via @Linda8142 @Pazuzu
Simple Simon
Kalla mig långsökt, visst. Men med tanke på vad som står på andra raden om man läser här: http://haststam.se/horse/view/130454
Kan det inte vara så att Simple Simon är identisk med Icro Macro? Jag menar, de där hästarna verkar ju haft mer än ett namn så att säga...:grin:
Jag vet absolut inte, men det var bara en spontan tanke.
Hmm...

Här är SS född 1984 och har en avkomma född 1984...http://haststam.se/horse/view/37609 men på blup är den avkomman född 1989.
 
Ser ut som ett stavfel om man kikar på registreringsnumret, ändrar det meddetsamma!
@Pazuzu, är den sidan din?

I så fall kan Pontiacs avkommelista utökas med stoet Mynta. Vet ej mamman mer än att det ska vara en skäck. Jag minns inte vilket år hon är född, men det kan jag ta reda på och jag har ett par bilder.
 
Senast ändrad:
@Pazuzu, är den sidan din?

I så fall kan Pontiacs avkommelista utökas med stoet Mynta. Vet ej mamman mer än att det ska vara en skäck. Jag minns inte vilket år hon är född, men det kan jag ta reda på och jag har ett par bilder.

Jag är en av medarbetarna där. :) Då ska jag se till att hon kommer in också!
 
  • Gilla
Reactions: via
Jag såg tidigare i tråden att en hingst vid namn Vulcan hade använts i Vimmerby-trakten. Vet någon här om det är fysiskt möjligt att få en skimmel, även om pappan är skäck? Verkade han fortfarande i avel runt millenieskiftet? Misstänker nämligen att han -om så är möjligt- ev. kan vara far till en häst som är just skimmel...
 
Jag såg tidigare i tråden att en hingst vid namn Vulcan hade använts i Vimmerby-trakten. Vet någon här om det är fysiskt möjligt att få en skimmel, även om pappan är skäck? Verkade han fortfarande i avel runt millenieskiftet? Misstänker nämligen att han -om så är möjligt- ev. kan vara far till en häst som är just skimmel...

Om mamman är skimmel finns det ju inga hinder för avkomman att bli det.
 
@palle @via @Linda8142 @Pazuzu

Kalla mig långsökt, visst. Men med tanke på vad som står på andra raden om man läser här: http://haststam.se/horse/view/130454
Kan det inte vara så att Simple Simon är identisk med Icro Macro? Jag menar, de där hästarna verkar ju haft mer än ett namn så att säga...:grin:
Jag vet absolut inte, men det var bara en spontan tanke.


Kompisen har nu fått fatt i ett barnbarn till Irco Marco's ägare, och det fanns en icke godkänd hingst vid namn Irco Macro som användes i avel.
 
Passar på att fråga här om någon vet något om min förra ponnys pappa, enligt Blå basen har han bara en avkomma (min fd ponny), men har svårt att tro att en så duktig ponny bara har en enda avkomma.
Hingsten heter/hette Brave Star f. 1985 e. Öxenholm Bobby RC 42 u. Bessie e. Nicholas Kamik RC 20 . Fux med vita tecken, gick SM i hoppning i början av 90-talet (92 kanske).

En renrasig connemara som inte blev godkänd hingst för att han var för stor, han var 148 cm hög och klarade därför ponnygränsen, men connemaror fick (får?) max vara 147,3 cm höga för att vara godkända, kvalitetsbed. med poängen 910910888677 exteriör 35 . Ägdes av Eva och Anders Wilson i Kågeröd. Någon som vet något mer om honom eller avkomma till honom?
 
Måste bara tillägga att på ridskolan jag red stod både Charabang och Kariol som nämndes i början av tråden e. Gandalf Grå. Charabang som ridskolehäst (minns att han slängde av mig rätt ordentligt in i väggen en gång) och Kariol som privatägd häst. Båda ganska små på gränsen till ponnyer och isabellfärgade.
 
Passar på att fråga här om någon vet något om min förra ponnys pappa, enligt Blå basen har han bara en avkomma (min fd ponny), men har svårt att tro att en så duktig ponny bara har en enda avkomma.
Hingsten heter/hette Brave Star f. 1985 e. Öxenholm Bobby RC 42 u. Bessie e. Nicholas Kamik RC 20 . Fux med vita tecken, gick SM i hoppning i början av 90-talet (92 kanske).

En renrasig connemara som inte blev godkänd hingst för att han var för stor, han var 148 cm hög och klarade därför ponnygränsen, men connemaror fick (får?) max vara 147,3 cm höga för att vara godkända, kvalitetsbed. med poängen 910910888677 exteriör 35 . Ägdes av Eva och Anders Wilson i Kågeröd. Någon som vet något mer om honom eller avkomma till honom?

Det fanns nog andra skäl till varför han inte blev godkänd. har man 35 i exteriörpoäng blir man inte godkänd. Jag tror att tex Poetic Justice är typ 152 eller så.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp