Bukefalos 28 år!

Icke normalt beteende

C

Cronis

Jo, som en del kanske vet så har jag ju hand om en liten Jack Russel. Ägaren har åkt hem till England över jul-nyår.
Jag är jätte glad över att ha hand om hunden han är ju gudasnäll å underbar. Värmer gott om natten gör han åxå! :D

Men, till problemet.
Han har inte ätit sedan juldagen, knappt drukigt något heller.
Inte bajsat sedan juldagen, bara liiite idag, men du va han jätte hårt i magen så han kunde knappt bajsa.
Igår kräktes han.
(jag vet att han ätit lite gräs)
Men ni hundfolk, som kan lite mer än mig, är detta normalt?
Kanske saknar han ägaren, man då borde han ju kunna bajsa?? :crazy: :confused:

Tacksam för svar! :bow:
 
Sv: Icke normalt beteende

När mina hundar brukar bli hårda i magen så köper jag burkmat.
På ett par dagar så brukar det fixa till sig.
Man kan även köpa katrinplommon purre som finns i barnmats burk.
 
Sv: Icke normalt beteende

Häll i en tsk grädde i vattenskålen, så att han ser det!
Det brukar få vovvarna att dricka lite mera.
Huvudsaken är att dom får i sig vatten, mat kan dom vara utan lite längre utan att det gör så mycket.
 
Sv: Icke normalt beteende

Skall man ge hundar grädde?
Jag vet bara att deras magar inte kan ta hand om laktos men det spelar kanske ingen roll att de får det i sig?
 
Sv: Icke normalt beteende

Spelar det någon roll vad det är för mjukmat?
Vilken sort?
Eller man kan köpa vilken som helst?

Är dock lite skeptisk till att byta foder helt så där, så det inte är min hund, å han inte är van.
Han äter bara torrfoder, å får inget annat.
Han får heller inte några rester av vanlig "människo-mat"...
 
Sv: Icke normalt beteende

Uppdatering

Nu har jag fått i han några bitar mat.
Jag matade honom. Annars äter han inte.
Fick tvinga honom att dricka...

Fick tipset om att ge honom kokt ris, samt vattnet från det kokta riset.
Men vattnet man kokar riset i kokar ju bort, hur ska man då kunna ge det? :confused:
Och hur funkar det att ge hunden ris eller burkmat som någon skrev, eftersom det blir foderbyte...?
Hunder är ju endast van vid torrfoder!
 
Sv: Icke normalt beteende

Du har nog rätt i att dom inte bör dricka/äta sånna produkter..
Jag fick det tipset av en veterinär (iofs ingen garanti på att man kan eller bör göra så.. :crazy: ) när min vovve vägrade äta och dricka.

En tsk grädde utspädd i någon liter vatten tror jag inte gör så mycket faktiskt, min hund har inte visat några som helst tecken på att det skulle ha skadat honom på något sätt.
Hugo tyckte iaf att det smakade väldigt gott med grädde i vattnet och fick i sig den vätska han behövde.. :)
 
Sv: Icke normalt beteende

Nä det kan kanske vara så att det inte gör någon nytta men heller ingen skada? Eller nytta gör det ju om hunden dricker men du förstår.
 
Sv: Icke normalt beteende

Finns det nåt han tycker mycket om. En bit korv eller nåt sånt? Du kan ju prova att lägga nåt han tycker mycket om i vattenskålen så han är tvungen att dricka för att komma åt det.
Du kan ju prova att pensla smält smör över torrfodret och se om han äter. Har alltid funkat för mig. Då får han ju dessutom i sig lite fett som smörjer tarmarna lite. Lycka till.

Mia.
 
Sv: Icke normalt beteende

Grejjen är den att han BARA äter torrfoder.
Han får ingenting annat hos ägaren, men han äter säkert korv!

Men problemet är löst nu! :bow:
Idag bajsade han en STOR hög, å suckade sedan av lättnad! :D
 

Liknande trådar

Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 483
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 637
Senast: Imna
·
Hästvård Hej! Jag skulle behöva bolla lite. Det är så här att jag har en 15 årig halvblodskorsning som för flera år sen drabbades av fång. Vi...
Svar
19
· Visningar
3 482
Senast: Efwa
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 502
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp