Icke prop ekipage. Så trött.

Status
Stängd för vidare inlägg.
E

Exmoorponny

Jag är så trött på att alla skall gnälla på oss som är mullig eller kraftig som rider en häst som vi är lite lång på?

Ex om ryttare 1 som är smal och väger 50 kg och är 165 cm lång rider en häst som är robust och så. Så säger alla. att dem är fin ihop.
Men skulle då ryttare 2 som är 165 lång väger 75 kg och är kraftig/tjock rida samma häst så gnäller man direkt trots att ryttare 1 inte har bra balans och hoppar omkring på ryggen och ryttare 2 rider jättebra.

Men just det med att man är utseendefixerad. Jo det ligger något i det.
Ni kan ju inte blunda för att man vill se en smal ryttare på en häst och ingen tjock ryttare eftersom enligt många av er så får man ej rida häst när man är kraftig.

Lika så. Jag är en stolt ponnyryttare på 24 år. Rider min Exmoorponny utan problem och våran tränare en som är proffs och tävlar sm säger inget om att jag är för stor. Lite lång är jag det vet jag men så länge hästen inte tar stryk så kan jag rida.

Denna förening är vi med i och där rider det nästan bara vuxna. Även om det är i England. Men denna ras är till för oss lite äldre då hästen är byggd bra och så så orkar den upp till 80 kg på vissa typer så som min.

Kolla in sidan så förtår ni.
Man rider inte ponnyn för dem bara har den rasen utan för den är även lämplig till vuxen då den är superstark. Är som en ardenner.

http://www.exmoorponysociety.org.uk//index.php?option=com_zoom&Itemid=26&catid=8&PageNo=2&offset=0


Men vill nu se alla ekipage som inte ser bra ut och varför.
Även ni som är lång och tävlar mm mm mm.

www.teamjobby.dinstudio.se


där är vi. Stolt.

Även om jag har min bebiskropp kvar så vill inte jag få skit för det.
Inget förtal.

Även om man säger att ponnys är barnens tävlinghäst så stämmer ej det.
Bara för dem är små så innebär inte det att ett barn kan hantera dem alls eller hur.

:confused:
 
Sv: Icke prop ekipage. Så trött.

Förstår inte vad du vill ha ut av tråden?

Jag har -aldrig- hört någon säga att någon är för stor för sin ponny/häst annat än i längdhänseende. Men visst, är man i överkant på längden blir det väl inte bättre precis om man dessutom är tung. Inte för att man blir för tung för hästen att bära, utan för att det är ännu mer som ska balanseras upp ovanför sadeln.

Sen är det ju långt ifrån alla som rider på för små hästar som rider Exmoor/viktbärande ras...
 
Sv: Icke prop ekipage. Så trött.

Det jag vill få ut av detta är att man inte skall stitrra sig blind på ryttaren på bilder och så utan se deras fina samspel IRL.

Jag skulle aldrig rida en häst om jag visste att den inte orkar mig och jag rider iaf.

Näe- Han orkar mig och enligt mig och flera så ser vi trots allt bra ut.

Kan mätas i styrka och viktbärande som islandshäst eller nordsvensk.

Han är nog grövre i kroppen än vad många islandhästar är då dem är smäckra men ej som denna stora Exmoor är.
:love:

Jag är stolt över min ponny och vi trivs bra ihop.

Jag föll för Exmoor eftersom det är en familjeponny man aldrig växer ur utan den kan alla rida, men ej för mkt vikt självklart.
Men 75-80 kg klarar dem av. Som en isis.
Kort rygg kompakt. Stakra skenben och kraftiga hovar. Rejäla muskler och bra träning. Därför är han viktbärande.

Varför är ingen glad över att vi har hittat varandra?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Icke prop ekipage. Så trött.

Jag förstår inte heller vad du vill med tråden? Roligt att du har en häst du trivs med, men det är ju alla hästägare glada för. Det finns en tråd någonstans om vuxna som rider ponny, kan vara på dressyr eller här på ridning.

Är det någon som uttalat att de inte är glada för att du och din ponny hittat varandra?
 
Sv: Icke prop ekipage. Så trött.

Ja flera-
De tycker inte att jag skall rida min ponny fast den orkar mig och jag inte är för tung eller stor.

Tväörtom.
 
Sv: Icke prop ekipage. Så trött.

Jag förstår inte riktigt heller vart du vill komma med tråden? Jag har nog aldrig varit med om att folk klagat öppet på folks val av hästar. Jag kan själv tycka ibland känna att jag är på gränsen till stor för min egen ponny (connemara), men det är aldrig någon som kommenterat det.

P5200068.jpg


P3200060.jpg


PS:

Varför är ingen glad över att vi har hittat varandra?

Har någon påstått något annat? Väldigt ohyfsat i så fall...
 
Sv: Icke prop ekipage. Så trött.

Men om nu flera påpekat detta. Är det inte bättre att ta diskussionen med dem direkt? Jag tror inte att hela häst sverige (eller bukefalos) har något emot vuxna människor som rider ponnys. Så länge ryttaren verkligen inte är för stor så klart.
 
Sv: Icke prop ekipage. Så trött.

Personligen tycker inte jag att en 80kilos ryttare har på en liten exmoorponny att göra. Är den stor och robust med kort musklad rygg och ryttaren är mycket duktig och välbalanserad så visst, kanske, men hur ofta är det så?

Anledningen till att många säger ifrån när det gäller för stora ryttare är för att de bryr sig om hästens välbefinnande. Har man fötterna nästan i marken när man rider (tex långa män på små islandshästar) så påverkar det balansen för hästen.
Likaså om man är överviktig (inte bara några extra kilo utan alltså är tjock/fet) så tycker inte jag man ska rida av hänsyn till hästens välbefinnande. Då borde man göra hästen en tjänst och träna bort en stor del av övervikten först. Kan man inte unna hästen det?

Ang detta:
"Ex om ryttare 1 som är smal och väger 50 kg och är 165 cm lång rider en häst som är robust och så. Så säger alla. att dem är fin ihop.
Men skulle då ryttare 2 som är 165 lång väger 75 kg och är kraftig/tjock rida samma häst så gnäller man direkt trots att ryttare 1 inte har bra balans och hoppar omkring på ryggen och ryttare 2 rider jättebra."
Är det alltid så svart eller vitt? :crazy: Bara för att den lilla ryttaren skumpar så betyder väl inte det att hästen mår bra av en tyngre ryttare? (beroende på vad det är för hästen). Det är tomt meningslöst argument som ofta används av tunga ryttare; "Men det är väl bättre med en tung ryttare med bra balans än en liten ryttare med dålig balans". :crazy: Löjligt argument.
 
Sv: Icke prop ekipage. Så trött.

Jag förstår inte riktigt heller vart du vill komma med tråden? Jag har nog aldrig varit med om att folk klagat öppet på folks val av hästar. Jag kan själv tycka ibland känna att jag är på gränsen till stor för min egen ponny (connemara), men det är aldrig någon som kommenterat det.

Jag läser såna här trådar med förundran. Vart ligger era referens ramar? I vilken bemärkelse skulle du vara för stor för din ponny? du har varken ett långt överliv som sätter ponnyn ur balans, eller skänklar som hänger nedanför magen. du är liten på din ponny!

Trådskaparen: vad är problemet. rid din ponny om det gör dig lycklig och det funkar. vad folk tycker är väl inte ditt problem om du är nöjd?

jag tycker 75 kg är väldigt mycket, och det står jag för.
 
Sv: Icke prop ekipage. Så trött.

jag tycker inte att en ryttare på 75 kg ska rida en ponny på runt 130 i mkh.

(Speciellt inte regelbundet. Att bara sitta upp ngn gång ibland är en annan sak dock, såvida det rör sig om ngn slags tillridning av ponnyn av en balanserad ryttare)
 
Sv: Icke prop ekipage. Så trött.

75 kg i förhållande till vad?
Jag är 173 cm och väger ca 75 kg.
Jag har 2 hästar, varav en är 160 cm och en är 175 cm i mkh.
Jag känner mig på gränsen på den lilla, och lagom på den stora..
Jag tror inte att jag är gravt överviktig precis, men jag hade inte gärna satt mig på en 130 cm-ponny. Kanske inte nödvändigtvis för att den inte orkar mig, men för att det hade känts mycket skumt för min del..
Ninjastr.jpg

såhär ser jag ut på min lilla. Tycker det ser bättre ut än det kändes i början, men kanske är för att jag haft större hästar tidigare.(det är luft under västen.... den har numera klassats som ful-klädsel efter jag såg denna bild... haha)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Icke prop ekipage. Så trött.

Det är väl inte övervikten i sig som är problemet? Utan storleken på hästen i så fall. Det spelar ju ingen roll om det är 90kg till 180cm eller 90kg till 150cm rent viktmässigt, det är samma tryck nedåt. Båda bör väl sätta sig på en kuse som är vältränad nog.
 
Sv: Icke prop ekipage. Så trött.

Kikade på ena hemsida där det fanns en bild på er(?) Jag kommer bli hatad nu men jag kan stå för min åsikt. Det ser fruktansvärt ut. Bara för att en ponny klarar av en vikt betyder det inte att det är speciellt sunt för den att släpa runt på en stor ryttare alltid.

Och det exempel du skrev. Två ryttare med samma längd men där den ena väger drygt 25 kg mer, klart det gör skillnad :grin:
 
Sv: Icke prop ekipage. Så trött.

Att folk reagerar beror ju på att de vill hästens bästa. Jag tror inte någon här är ute efter att "hacka" på långa eller tunga ryttare, alla människor måste såklart få rida. Men lika självklart är att man väljer en häst som passar till ens egen längd och vikt.

Hur vet du att din ponny är tillfreds med att ridas av dig varje dag? Att en häst orkar bära upp en ryttare bör ju inte definieras som att den "orkar bära ryttaren utan att ramla ihop", utan att den ska tycka det är behagligt att gå under ryttaren ifråga. Jag tycker du ska leta efter en betydligt större häst, det hade iaf jag gjort!:confused:
 
Sv: Icke prop ekipage. Så trött.

Men vill nu se alla ekipage som inte ser bra ut och varför.
Även ni som är lång och tävlar mm mm mm.

Jag tycker själv att jag är för tjock för min nya häst.
Hon är kallblod och 1.55, jag är 1.64 och väger för mkt.
Jag jobbar dock på vikten och förhoppningsvis är jag på väg ner.
Har aldrig varit direkt tjock innan, men med barn nr 3 och 4 med bara 1 år emellan och på väg mot 40, så fastnade en del :)

29286133.jpg


Igår sålde jag min underbara d-ponny just för att jag tycker att jag är för tung.
 
Sv: Icke prop ekipage. Så trött.

Ja flera-
De tycker inte att jag skall rida min ponny fast den orkar mig och jag inte är för tung eller stor.

Tväörtom.

Måste undra lite, vart går gränsen för för tung för dej? Eller menar du att oavsett storlek så kan alla rida små starka exmoors?
 
Sv: Icke prop ekipage. Så trött.

och Mackan:

Tack.

Kan för min egen del säga att referensramarna kommer från att ha sett andra ekipage där jag tycker ryttaren varit för stor eller för tung för ponnyn. Eftersom man vill sin ponnys bästa vill man heller inte utsätta den för mer än den klarar av. (Sen sitter jag på mindre ponnyer ibland också för att t.ex. känna på ridskolans nyinköpta, men då handlar det om 10-15 min, inte regelbunden ridning som med min egen)
 
Sv: Icke prop ekipage. Så trött.

Ryttare & häst ska se propotioneliga ut, både för häst och ryttares skull. Hade jag varit i dina skor hade jag nog övervägt att köpa en större ponny alternativt en stor häst.

Är inte så kul att sälja sin lilla ögonsten, men tror de flesta av oss har gjort det & med vetandet av att det är för hästens bästa..

kvick.jpg

Bild på mig och min c-ponny (nu såld). Är glad nu i efterhand att omgivningen reagerade & sa till mig (på ett snällt sätt) att jag började bli för stor, var inget som jag själv just då såg, eller rättare sagt; ville se :angel:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 794
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
11 976
Senast: Badger
·
Hästvård Hej. Jag var för en tid sedan medryttare på en häst som var hur snäll som helst. Varför jag valde att söka till denna annonsör var för...
Svar
9
· Visningar
3 069
Senast: Djurvän
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Vad ska man säga. Ingen av de medföljande sadlarna passar optimalt :meh:. Är väl något dottern misstänkt med fick det bekräftat i...
Svar
3
· Visningar
799
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp