Icke prop ekipage. Så trött.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Icke prop ekipage. Så trött.

Ni vet inget om dem och så

Vad vet du om det? :crazy: Du verkar snarare extremt okunnig vad gäller hästar, som tex tror att de ska stånka och stöna av en för tung ryttare.

Jag var tidigare intresserad av att köpa en exmoor som körponny och hade då kontakt med ett gäng uppfödare som absolut tyckte att MINDRE vuxna kunde rida dem om de var välmusklade och stora, men då vuxna med en vikt på kanske 60-65 kilo MAX.
 
Sv: Icke prop ekipage. Så trött.

Jag tror det de flesta reagerat på är att TS skriver nu att hon bara rider 15 min och att detta inte skadar ponnyn.
Men detta stod i en tråd med samma bild som hon lagt upp där hon nu säger att hon bara satte sig på för att visa oss:

Här hänger jag ut oss.

Jag är ca 164 han runt 133 men bär upp mig bra.
jag är lute lång men vi fungerar bra ihop och så.

Han är dock mycket grov och inte taniga som många C-ponnys är.

På denna bild sitter jag lite slarvigt då det var i slutet av ridpasset och man är så där lagomt stel i kroppen =)
Men vill inte ha skitkritik eftersom många anser att man skall rida storhäst.
Men köpte honom för att vi trivs ihop och jag tycker inte vi är ett så omaka par.



Detta tyder ju på att TS faktiskt rider ponnyn, för inte blir man stel av att sitta på en häst för att ta ett kort?
Jag kan bli stel om jag rider ett 2-timmars pass i skogen om jag haft ett riduppehåll.

Jag bryr mig inte om TS vikt men jag tycker det är synd om hon fortsätter att rida på ponnyn.
 
Sv: Icke prop ekipage. Så trött.

Du väger 75 kg, fine. Men med sadel och annan utrustning bör du väga 80-85 kg och det ÄR mycket för en ponny i 400 kg klassen. Jag kan väldigt lite om just exmoorponnyer men håller med många andra om att du ser väldigt stor ut på din ponny. Själv hade jag en ponny som vägde mellan 400-450 kg, henne sålde jag för jag ansåg att jag var för stor. Då vägde jag 60 kg och var 164 cm lång. Hon var av den grövre typen och en d-ponny, dock reds hon hårt men var väldigt välmusklad samt reds i ändamålsmässig form.

Det jag har svårt för, precis som andra, är att du skriver som om det vore en rättighet att rida på vilken ponny som helst. Att vuxna rider ponny överlag tror jag ingen bryr sig om, precis som jag skrev i början av tråden (innan jag sett din bild). Men problemet är ju när för stora människor, oavsett ålder, rider för små hästar.

Sedan håller jag också med om att du tyvärr ger ett okunnigt intyck, kan mycket väl vara för att du känner dig besvärad och pressad av situationen och därför uttrycker dig så. Men detta gör nog att människor här i tråden i ren desperation försöker få dig att förstå att det inte är någon rättighet att rida.

Alla ryttare har ett enormt ansvar över sin hästs välbefinnande. En del slarvar och tar inte sitt ansvar, oftast på grund av okunnighet för i regel vill ju alla sina hästar väl. Det är ju ren logik att andra, utomstående, då vill hjälpa till genom att få vederbörande att förstå att den faktiskt skadar eller ger sin häst obehag.

Jag tycker det är bra att du bantar samt håller på att köra in din ponny, för jag hoppas innerligt att det verkligen är så och att du inte bara ljuger för att försvara dig :bow:. Sen tycker jag ändå att du ska att dig en funderare på om det verkligen är lämpligt att vara så lång och rida en liten ponny, även om du bara väger 55-60 kg. Man kan inte ha en liten ponny bara för att man tycker bättre om dem än större, det är ju som sagt var ingen rättighet. Jag hade jätte gärna fortsatt rida ponny, men inser att jag har bättre förutsättningar att utvecklas och ha roligt med en häst. Sen att jag ändå funderar på att köpa en fjording är ju en annan sak :angel:.
 
Sv: Icke prop ekipage. Så trött.

Nu funkar inte bilderna och så har jag inte läst tråden, men i lugnt tempo vet jag att exmoorponnyn och den gamla kraftigare typen av russ klarar en mindre vuxen, det är helt rätt. Men det handlar då inte om hoppning eller längre stunders arbete på ridbanan utan lugnare turer med ordentliga pauser, och en häst som är fullt frisk och i kondis.

Tycker det är bra av dig attt ta åt dig av de vettigare inläggen och kanske mest inrikta dig på att kanske köra in, promenera, tömköra osv. Klarar du att ta dig ner under 65 kg kan du nog även rida lättare pass på ponnyn.

Trots att jag har lite större hästar som lätt klarar min vikt gör jag en massa roliga saker som jag varvar ridningen med. För att bygga upp rygg och rumpa tar jag långa turer då jag leder hästarna ut i skogen över stock och sten, jag tömkör på ridbanan, löshoppar, kör, tricktränar. Att gå ut i skogen och klättra med hästen i grimskaft är väääldigt effektiv träning och håller även min kilon i schack. Och kan du låna en större häst är det ju roligt om en mindre ryttare kan följa med på din exmoor. :idea:
 
Sv: Icke prop ekipage. Så trött.

Ingenting.

Helt vanlig person.

Men fått mig en tankeställare.

Därför tänkte jag träna honom ifrån marken och låta en annan rida honom och jag rider på en större häst tillsvidare.

KL
Jag tycker nog att TS svarat och mycket mer går inte att utröna i tråden så nu kan vi lägga ner hacket tycker jag, eller älta samma sak om och om igen, eller hur?

Elizette: det måste varit på vikingatiden som vuxna män red jakt på exmoorponnyer, för ärligt har jag så pass koll att jag vet att den absolut inte använts till detta de senaste decennierna, och att det typiska användningsområdet är för SMÅ vuxna, barn, och vuxna som KÖR ponnierna.

att den är en exmoor förtar inte läng och vikt begrepp såtillvida att dessa blir orelevanta, vare sig du vill det eller ej.
 
Senast ändrad:
Sv: Icke prop ekipage. Så trött.

*kl*

Nu har jag läst igenom tråden och jag har iofs inte sett någon bild på ekipaget men jag kan kanske tycka att tonen är rätt hård!

Jag tror att skälla på och idiotförklara TS inte direkt leder till någon förändring.......

Men - jag skulle velat se en bild.....

Men kan vi inte försöka vara lite trevliga mot varandra...snälla :)

Till TS

BRA att du håller på att gå ned i vikt! Jag är lång (ca 177 cm) och "fet som en ko". Rider inte nu men ska när jag gått ned - funkar som morot - läääängtar!!!

Men min första häst var liten, ca 156 cm och jag var alltid för lång för honom (jag var dock smal då). Jag älskade honom men så här i efterhand hade jag önskat att jag köpt en större häst.....
Om du vill får du gärna PMa en bild (jag ska INTE skicka den vidare), jag är bara nyfiken.
 
Sv: Icke prop ekipage. Så trött.

Även den vikttabell jag hittar när jag googlar på exmoorponny styrker det du skriver. Exmoorponnyn finns med för kraftigt byggda upp till 135 cm.
 
Sv: Icke prop ekipage. Så trött.

Jag betvivlar starkt att du har koll på hur synen på rasen exmoor har varit de senaste decennierna, men motbevisa mig gärna och det med källor tack.

Vari mitt uttalande har jag påstått att de skulle vara irrelevanta faktorer? jag säger endast att de är faktorer som inte gäller principiella rättelseverk som man genrellt räknar efter.

Exmoor har en unik ras-renhet (det krävs mycket för att godkännas inom avel som exmoor, och det är få generationer (mig veterligen 3) som efter att tagits ifrån heden klarar av att uppfylla raskriterierna). Detta innebär att variationen inte är speciellt stor inom rasen. Detta gör att få exemplar utav rasen inte håller de mått och har den uppbyggnad som en exmoor bör ha. (vilket innebär att man inom rasen kan generalisera saker så som hur mycket den kan bära)

Jämför med den relativt sönderavalade islandshästen, En islandshäst klarar och får utan problem bära en man som är 90 kg,. (mig veterligen standard hos turridningsställen därav antar jag att den klarar av det och gör det utan problem). Men ok, vissa mer skeptiska säger 80.

Och nej, det behandlar inte SMÅ vuxna. SMÅ vuxna väger 45 kg de också. SMÅ är inget mått eller rättelsesnöre.
 
Sv: Icke prop ekipage. Så trött.

Och likväl så hittar du samma information på exmoor.se som jag länkade till, att det är rekommenderat SMÅ vuxna.

Jag vet INGA vuxna karlar som rider exmoor i nutida läge - eller som gjort det de senaste decennierna i hemlandet - vet du?!

rekommenderar du på fullt allvar att TS ska fortsätta rida och träna sin ponny med de vikt och längdmått hon har - har du sett bilderna?

tillägg: att exmooren även räknas som familje häst hör också den engelska/skottska traditionen till i det att utställningsklasser är lika vanligt som ridklasser.
 
Sv: Icke prop ekipage. Så trött.

Vilken fruktansvärt irriterande människa, ursäkta det var inte snällt skrivet, MEN nu har du skrivit samma svar 1000g. Jo vi förstår vad DU skriver och vad DU tycker. Men snälla förstå att andra INTE tycker som du gör. De flesta här tycker att du är förstor för din ponny även om du går ner mycket i vikt. DU tycker inte att du plågar din ponny men det finns andra som tycker det. Att du skriver att du utgår från din ponny hela tiden är otroligt störande när du sen skriver massor av gånger att DU gör som du vill med DIN ponny.

Hoppas, hoppas detta är ett troll... verkar tyvärr inte vsra så. Förlåt att tonen är hög, känner mej riktigt taskig. Förstår även att du känner dej påhoppad men du är verkligen inte smidig i det du skriver, det snuddar nästan till hetts mot folkgrupp.
 
Sv: Icke prop ekipage. Så trött.

och oavsett vem det är som säger det, så är "små" inte ett mått.

Jag har inte sett vad du har länkar till, men det finns inte någon som äger domänen exmoor.se i allafall. (?)

Jag har sett flertalet män rida exmoor ponnies under åren, likväl som jag har sett män rida islandshäst. Känner du någon alls som rider exmoor? Bara för att DU inte har sett något, implicerar inte det att det är någon sorts universell "sanning".

Utöver det har jag inte sagt något alls till ts, eller sett dennes bilder. Det är bristen i resonemanget hos övriga i tråden som jag reagerar på. Bara för att den enda gör "fel" (ts som ni påstår) betyder inte det att ni för den saken skulle skull ha "rätt". Ni är nog ganska goda kålsupare allihopa låter det som, bara det att eran del utav "the mob" är betydligt elakare. (i mina ögon)
 
Sv: Icke prop ekipage. Så trött.

Det som är problemet är väl att TS tror vi mobbar henne för själva vikten.. DET görs inte... Jag är själv en tjockis som rider... men jag har en HÄST som är stor nog för mig... dessutom så vägrar hon inse att en PONNY för henne är för litet eftersom hon nog aldrig lär väga fjädervikt... dessutom så krånglar hon in sig i LÖGNER och vet till sist inte ens vad hon skrivit själv... Helt ok för en tung person att rida, bara man har en anpassad pålle... det har inte hon...
 
Sv: Icke prop ekipage. Så trött.

*kl*

Jag undrar lite vad TS ville ha ut av den här tråden?
Jag är tillräckligt säker i mig själv för att inte behöva 1: försvara mig 2: försöka omvända hela världen till mitt synsätt, så det känns som en tråd som bara vill provocera. Men det kanske inte är fallet, vad vet jag.

Däremot så tror jag att många irriterar sig på att storyn ändras hela tiden. Först rids och tränas det och ska tävlas. Sen dyker en medryttare upp. Sen rids det bara en kvart i taget och sen rids det max en kvart i veckan. :confused: Sen ska det tävlas, men plötsligt vet man inte vem som ska tävla hästen. Känns som det bara är påhittat för att få tyst på folk.

(Jag har själv islandshäst som är 1.36, själv är jag 1.58 och lite rundlagd, se avataren, så jag är inte alls ute efter att vara elak på något vis)

TS: lycka till med bantning och din häst. :) Det finns ju massor av roliga saker man kan hitta på tillsammans. Jag brukar tex gå ut och gå med gammeltant lös (har dock ett grimskaft runt halsen på henne OM det skulle vara något) kanske en dag i veckan och så leker vi 'följa john', alltså att hon följer efter mig i zickzack mellan träd, upp och ner för backar, litet skutt över grenar osv. Det är hur kul som helst och hon har blivit jätteduktig på att följa mig.
Tömkör lite, går ut och letar bär i skogen, tricktränar osv.
 
Sv: Icke prop ekipage. Så trött.

du TROR detta om TS, men du VET inte.

- du vet inte vad hon väger eller om hennes häst klarar av att bära henne. Du har aldrig träffat någon utav dem, ställt någon utav dem på en våg. Sen gör jag ett antagande om att du inte heller har sakkunskap i exmoorponnies, deras uppbyggnad och anatomi.

Är det en god grund att säga elaka och nedvärderande saker om människor på ? Sen säger jag inte att alla i denna tråd har varit sådana, men det finns vissa som har uttryckt sig riktigt plumt och andra som har förmedlat deras åsikt (tro)(den som du nu förmedlade) på ett lugnt och pedagogiskt sätt, utan påhopp och elakheter - det har jag inte alls emot.
 
Sv: Icke prop ekipage. Så trött.

Hur skall kag kunna ta bort den när den låg i en annans bildmapp som de hade sparat på sin dator och lagt upp.

Varför skulle jag ta bort min bild när jag gjort en tråd av min.

jag försöker komma in på min sida men vet inte varför jag ej kan det.

kom ju in nyss.

Du ljuger. Den var länkad från din sida.
 
Sv: Icke prop ekipage. Så trött.

kl

Även om du skulle gå ner till 60 kg skulle du ju vara alldeles för tung för den stackars ponnyn :crazy: Tänker på den lilla exmoorponnyn vi har i stallet, skulle aldrig sätta mig på den och då väger jag ändå inte mer än 55 kg med utrustning + sadel.
 
Sv: Icke prop ekipage. Så trött.

*knapplån*

Det verkar som diskussionen kommit till vägs ände och jag låser den därför. Möjligen kommer den också att saneras.

Lovis
moderator
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 818
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
12 112
Senast: Badger
·
Hästvård Hej. Jag var för en tid sedan medryttare på en häst som var hur snäll som helst. Varför jag valde att söka till denna annonsör var för...
Svar
9
· Visningar
3 078
Senast: Djurvän
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Vad ska man säga. Ingen av de medföljande sadlarna passar optimalt :meh:. Är väl något dottern misstänkt med fick det bekräftat i...
Svar
3
· Visningar
804
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp