Icke prop ekipage. Så trött.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Icke prop ekipage. Så trött.

Återigen så blir ditt problem ytterligare större i och med att du BÅDE är tung och lång. Det blir oproportionerligt och MYCKET svårt för ponnyn att kunna arbeta harmoniskt, även om den tekniskt sett orkar gå framåt med dig på.

ett "standardmått" ang. LÄNGD, om vi lägger det till vikt, är att man bör vara max ca 1 dm längre än sin hästs mankhöjd. Om din ponny är 130 cm bör du alltså vara max runt 140 cm lång. Du är dock hela 3,5 dm längre än rekommenderat max längd och sen lägger du din vikt ovanpå det problemet så kanske du börjar förstå vidden.

Eftersom du startar den här tråden så måste ju många ha sagt till dig att du är för stor och för tung på din ponny? Säger det dig inte något, när ALLA påpekar detta och blir rent ut sagt chockade?

Lite OT

Hmm...Hur stora hästar har Ludger Berbaum?:angel: Han är väl närmre två meter?


http://images.google.se/imgres?imgu...r+beerbaum&gbv=2&ndsp=18&hl=sv&sa=N&start=270
 
Sv: Icke prop ekipage. Så trött.

Jättebra att du är på väg att lyckas med din viktminskning. Det är ingen annan som påstått något annat...

Men vad i hela friden ska du med liten ponny till? Det är det som åtminstonde inte jag kan begripa..

Jag är som sagt också överviktig och hur fasiken jag än skulle lyckas banta har jag ändå inte på dotterns ponny att göra. jag är för lång även om jag bara är 165ca.
 
Sv: Icke prop ekipage. Så trött.

Men Du... hur kan det då komma sig att du i andra trådar försöker hävda att ni är ett toppenekipage:confused: Det verkar inte alls som om du egentligen är medveten om problemet... utan bara kommer med konstiga undanflykter... ser man i de andra trådarna som du skrivit hävdar du att det går så bra för er i träningen och att ni minsann är ett jättebra team... DET är ni inte... tvärtom... det ser alldeles ELÄNDIGT UT.... DU HAR FÖR LITEN HÄST... det är ju inte ens en häst.. det är en PONNY... inte ens mina UNGAR rider PONNY:grin:
 
Sv: Icke prop ekipage. Så trött.

Varför skall jag försvara mig i att jag vill ha en ponny.

Exmoor är en drömhäst.
Den har jag nu.

Vi trivs ihop och mår bra tillsammans.

Men vissa av er låter som avundsjuka enligt mig.

Jag la upp en bild på mig och visade oss. Men skrev inget påhopp eller förtal.
Utan bara vill visa oss.

SUCK.


folk får som jag skrev tidigare köpa vilka hästar/ponnyer de vill. Det innebär inte att de bör rida dem..
 
Sv: Icke prop ekipage. Så trött.

Ingen av er har rätt att dömma oss efter ett kort utan man skall alltis de ekipage irl.
Kan ju lägga upp vem som helst på ett kort och ni gnäller eller så eller hur?

Näe sluta döm mig nu jag gör ej det mot er.

Tråden var ang mulliga som rider ej bara om mig.. kolla nästa gång innan ni skriver.

Jag rider honom runt 15 minuter och det går bra. Han bär upp mina 75 kg bra. Vinglar ej på honom eller så. sitter stadigt och kan rida.
Så jag skadar ej honom som ni tror. ingen plågare så ge upp nu. Blir arg på er.

Skiter i denna tråd nu.. försvara mig och hästen i flera timma rnu.

Ni skirver bara på lösa grunder efter ett foto. Inget annat man kan säga.

Sitter som en anka på bilden men när jag rider rider jag bra och ståtligt.
Värre med en tung ryttare som ej kan rida än en tung ryttare med balans och som kan rida.

Jag anser detta.


Om jag va för lång skulle andra sagt till förr men inte.. lika när jag köpte honom. Ryttaren där va lika stor. Men jag är tung men ej för lång.
 
Sv: Icke prop ekipage. Så trött.

Jag undrar vem i landet som satt den gränsen på exakt 1 dm och 1/6 del av hästens vikt.

Den vill jag tala med,

Säg då detta till alla ryttarna som tävlar att dem är mer än 1 dm för lång och mer än maxvikten så får även dem sluta rida tycker jag,
jag tänker ej försvara mig mer för detta.

jag är tung och går ner i vikt för att bli normalviktig.

tro vad ni vill om min vikt men jag vet ju eller hur.

Jag rider då och då inte regelbundet och tycker ej jag plågar honom att sitta i 15 min på ryggen i skritt.



Förstår att det måste vara jobbigt att känna sig lite ”attackerad”.

Men det vore kanske en god idé då att ta bort från din presentation att du aktivt tränar Western när du säger i tråden att du skritta max 15 min åt gången… :confused:

Klart att det provocerar folk och du får således räkna med att bli ifrågasatt!
 
Sv: Icke prop ekipage. Så trött.

mackans svar är ju bara riktlinjer...
Ludger är lång ja, Det skapar ibland problem för honom ja...Ludger är smal som en humlestör....:D
 
Sv: Icke prop ekipage. Så trött.

Varför skall jag försvara mig i att jag vill ha en ponny.

Exmoor är en drömhäst.
Den har jag nu.

Vi trivs ihop och mår bra tillsammans.

Men vissa av er låter som avundsjuka enligt mig.

Jag la upp en bild på mig och visade oss. Men skrev inget påhopp eller förtal.
Utan bara vill visa oss.

SUCK.


Ja, vi är alla jätteavundsjuka på att du är för stor för din häst och egentligen inte borde sitta på den alls, nu har du avslöjat oss.

Väx upp och gå ner i vikt INNAN du sätter dig på ponnyn igen, alternativt köp en häst som lämpar sig bättre för dig storleksmässigt.
 
Sv: Icke prop ekipage. Så trött.

Det är inte din kropp vi gnäller på, utan att du sitter på en för liten ponny.

Dessutom har du lagt till en massa medryttare efter hand.

När jag la in mitt kort var jag jättenervös då jag känner mej tung på mitt kallblod. Hade jag fått kritik hade jag tagit åt mej och försökt ta till mej det då jag antagit att folk vill hästens bästa.

Jag skrittar i skogen, klättrar lite i terrängen och rider på åkern.
Jag håller mej gärna till skritt då jag känner mej klumpig och osmidig men hästen tar varje chans att få trava då hon tycker att det är kul.

Hade 20-30 personer sagt att jag skadar min häst hade jag slutat rida på momangen och lagt in mej på hälsohem.

Avundsjuka? Knappast, men du borde öppna dina ögon innan den stackars ponnyn blir skadad.
 
Sv: Icke prop ekipage. Så trött.

Jag rider min ponny om jag vill.

Klart jag vill träna och tävla honom.

jag vill ha ponny för jag trivs med den storleken och så.

Behöver ingen storhäst för att trivas.
Haft en storhäst när jag va mindre men tyckte inte alls om den.

Så.

Återigen tänker ej försvara mig..

Jag tränar ju samtidigt jag rider 15 minuter eller hur.
Men rider ej länge pga min vikt.

När jag kommer ner i min vikt jag vill vara i rider jag mer.
Annars hjälp med detta av medr.

Min häst och jag bestämmer.
Oavsett vad ni säger om en bild så är jag ej en djurplågare.
 
Sv: Icke prop ekipage. Så trött.

Förstår att det måste vara jobbigt att känna sig lite ”attackerad”.

Men det vore kanske en god idé då att ta bort från din presentation att du aktivt tränar Western när du säger i tråden att du skritta max 15 min åt gången… :confused:

Klart att det provocerar folk och du får således räkna med att bli ifrågasatt!

Ja det skall jag göra direkt..
 
Sv: Icke prop ekipage. Så trött.

Vi reagerar på det vi ser och på det du skriver... Du måste ju förstå att det ser oerhört illa ut när någon så pass tung som du sitter på en "liten" pålle.... Vad hade du förväntat dig... Jag själv är en tung ryttare... men inte bölar jag runt för att försöka få sympatier för att samtidigt sitta på en stackars liten krake som jag håller på att knäcka ryggen på... RID inte din häst mer... du har inte den fysiken... sorry så är det bara... :cool:
 
Sv: Icke prop ekipage. Så trött.

jippie!

Jag gillar små smidiga hästar..måste vara betydligt billigare och lättare än de som är större.
kan jag rida falabella tycekr du? Behöver nog bara gå ner lite i vikt först..


Herre jesus.:rofl:
 
Sv: Icke prop ekipage. Så trött.

Jag rider min ponny om jag vill.

Klart jag vill träna och tävla honom.

jag vill ha ponny för jag trivs med den storleken och så.

Behöver ingen storhäst för att trivas.
Haft en storhäst när jag va mindre men tyckte inte alls om den.

Så.

Återigen tänker ej försvara mig..

Jag tränar ju samtidigt jag rider 15 minuter eller hur.
Men rider ej länge pga min vikt.

När jag kommer ner i min vikt jag vill vara i rider jag mer.
Annars hjälp med detta av medr.

Min häst och jag bestämmer.
Oavsett vad ni säger om en bild så är jag ej en djurplågare.

Hur hade du reagerat om en ryttare på låt säga 165/70 red en minishettis sagt som du gör ovan?
 
Sv: Icke prop ekipage. Så trött.

Vi reagerar på det vi ser och på det du skriver... Du måste ju förstå att det ser oerhört illa ut när någon så pass tung som du sitter på en "liten" pålle.... Vad hade du förväntat dig... Jag själv är en tung ryttare... men inte bölar jag runt för att försöka få sympatier för att samtidigt sitta på en stackars liten krake som jag håller på att knäcka ryggen på... RID inte din häst mer... du har inte den fysiken... sorry så är det bara... :cool:

Knäcka ryggen på. nej det gör jag ej.

Sluta rida. Nej.

Banta: ja för fullt.

Inge synd om honom som ni alla säger.
Han sviktar ej på ryggen eller stånkar och stönar. han går med egen vilja fram.

Rider därför lite.

Fattar ni inte vad jag skrver eller så?

Inte er häst jag gör som jag vill. Men bantar för min skull då jag vill gå ner sedan graviditeten. Vägde då 60 kg.

Sluta kalla mig skit saker och plågare.

Fått nog av er
 
Sv: Icke prop ekipage. Så trött.

Jag rider min ponny om jag vill.

Klart jag vill träna och tävla honom.

jag vill ha ponny för jag trivs med den storleken och så.

Behöver ingen storhäst för att trivas.
Haft en storhäst när jag va mindre men tyckte inte alls om den.

Så.

Återigen tänker ej försvara mig..

Jag tränar ju samtidigt jag rider 15 minuter eller hur.
Men rider ej länge pga min vikt.

När jag kommer ner i min vikt jag vill vara i rider jag mer.
Annars hjälp med detta av medr.

Min häst och jag bestämmer.
Oavsett vad ni säger om en bild så är jag ej en djurplågare.

Kan det vara så att du helt enkelt är ett troll... för så här DUM och OBILDBAR kan väl ingen vara:confused::eek:
 
Sv: Icke prop ekipage. Så trött.

du vet om att hästar gärna försöker springa ifrån obehag va?

Så bara för att ponnyn pinnar på betyder det faktiskt inte att den uppskattar en för stor och tung ryttare..
 
Sv: Icke prop ekipage. Så trött.

Men snälla. en minishettis är ju 80 cm hög.
Han är 133 cm och jag sitter inte och vinglar, har bra balans.

man kan ej jämföra 2 hästar så.

Vissa av er tycker även jag inte passar hästen men säger inget för man är inte lika elak som er.



Han orkar mig dessa små turer även mer om jag vill det men det gör jag ej.

La upp bild för jag ville ha synpunkt på den inget mer.
 
Sv: Icke prop ekipage. Så trött.

Inge synd om honom som ni alla säger.
Han sviktar ej på ryggen eller stånkar och stönar. han går med egen vilja fram.

Rider därför lite.

Fattar ni inte vad jag skrver eller så?

Inte er häst jag gör som jag vill. Men bantar för min skull då jag vill gå ner sedan graviditeten. Vägde då 60 kg.

Sluta kalla mig skit saker och plågare.

Fått nog av er

Jag blir beklämd när jag ser dina svar. Du är VÄLDIGT okunnig när du skriver att för att hästen inte stånkar och stönar och för att den ändå går fram så är det helt okej. Förstår du ö.h.t vad du skriver? En häst eller ett djur ö.h.t i människans tjänst, går över eld och vatten för att vara till lags. Om den skulle stånka och stöna och svikta, ja då är det så illa att den inte med bästa vilja i världen FÖRMÅR mera, fattar du inte det? men så länge den alls kan, så ställer den upp, även om det sliter på dess kropp.

du gör precis som du vill, och baserat på dina svar, så har jag insett att du inte är intresserad av din ponnys bästa, eller att ö.h.t ta emot några tankeställare trots att du inte är rätt insatt eller rätt kunnig för att inse ditt problem. svårt att göra ngt med såna personer, jag hoppas för din ponnys bästa att du tar dig en rejäl tankeställare.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 805
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
12 061
Senast: Badger
·
Hästvård Hej. Jag var för en tid sedan medryttare på en häst som var hur snäll som helst. Varför jag valde att söka till denna annonsör var för...
Svar
9
· Visningar
3 075
Senast: Djurvän
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Vad ska man säga. Ingen av de medföljande sadlarna passar optimalt :meh:. Är väl något dottern misstänkt med fick det bekräftat i...
Svar
3
· Visningar
803
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp