Bukefalos 28 år!

Icke rumsren....

Luff

Trådstartare
Jag är nu kattvakt åt systers 2 innekatter och den ena är bedrövlig.
Jag skurar golv varje dag - både kiss o bajs.

Detta är provat
Helt ren kattlåda varje dag m ny sand - dom har två lådor.
Grovmalen svartpeppar på favoritskitgolvet.
Någon sorts antiskurspray.
Maten serveras på den toalett där dom har lådorna.

Så snälla någon som har tips, syster kommer att komma hem till ett stinkande hus, katten gör tydligen såhär även när dom är hemma men inte ständigt som nu
 
Sv: Icke rumsren....

Jag antar att du bara har kissarna tillfälligt, att ändra på ett betende som man inte gillar tar nämligen tid.
Att "hugga" kisse direkt när den sovit och placera den på lådan, det brukar nämligen var ett "toalätttillfälle".
Att passa kisse som en hök, och när den sätter sig, samma sak, i lådan, detta även om så att säga bestyret redan är avklarat.
Sen kan man ju undra om detta är ett beteende som enbart gäller när de är hos dig? Kan det rent av vara ett "vi gillar faktiskt inte det här-beteende"? I så fall skulle jag hök-passa när jag är hemma, och stänga in kisse i badrummet när jag är borta =lättskurat.
 
Sv: Icke rumsren....

Jag har själv haft en sådan katt..

Passade man inte henne minst 25 timmar om dygnet, så gjorde hon inte sina behov i lådorna...

Hon hade dessutom lite andra "sjukdomar", så min vet rekomenderade avlivning...
Då fick uppfödaren spader och krävde katten i retur, efter 4 år!!..
Efter mycket om och men så fick dom katten, och då placerade dom ut den hos en fodervärd....vilken tur att jag hade kastrerat den då den absolut inte passade till avel...
Och mycket riktigt...efter några veckor hände samma sak igen...passas varje minut på dygnet annars gjorde hon behoven överallt....säng, spis, skor, soffa, bord, stolar m.m.

Mycket kan jag ha överenseende med, men inte att dom skiter överallt....det är inte normalt..och kan man inte ha katten som utekatt, så rekomenderar jag avlivning...
Låter hårt, men jag vill varken själv ha en sådan katt, eller sälja en katt som beter sej så till någon annan....

Men jag håller med tidigare "talare"...stäng in den i badrummet när du inte har full uppsikt över den...

Och försök sen tala med din syster...det är inget naturligt beteende för en katt att göra sina behov överallt...
 
Sv: Icke rumsren....

Att dom beter sej annorlunda när matte är borta förstår jag, jag var borta lite för länge en dag (dagsresa och kom hem sent) och lilla katten hade rivit ned från galgen och kissat ned fullständigt en av mina fleecejackor, den var alltså dyngsur inte liite blöt :crazy:
Men det hade ingenting med lådan eller hur lortig den var att göra, det var helt enkelt en protest.
Han kissade föresten också i tvättkorgen när jag hade en öppen modell -som liten brukade han ramla ned i och inte ta sej upp :love: så när jag vaknade sent omsider av hans skrik så satt han och hade kissat ned sej.. sen fortsatte det som en taskig vana.
Jag bytte ut korgen mot en med lock och då la han av på en gång, det behövdes bara det.
 
Sv: Icke rumsren....

Luff skrev:
Maten serveras på den toalett där dom har lådorna.

De flesta katter föredrar att ha mat och toalett på olika ställen.
Det är inte naturligt för dem att göra sina behov vid maten.
Som första åtgärd hade jag flyttat ut maten till ett annat rum.
 
Sv: Icke rumsren....

Katterna är i sitt eget hus och beteendet är alltså inte nytt, hon har nu bara ett alternativ till lådan av dom toarum hon etablerat sig i - finrummet - då det inte går att stänga till.
Jag har successivt stängt rum efter rum.

Att ha en katt i ett badrum i 24 h verkar ganska grymt så nu är det stor hall, tvrum o finrummet som gäller. Att maten serveras i badrummet en bit från lådan är ett gammalt tips jag lärt mig och i det här läget också det enda möjliga då övriga golv inte tål slabb som inte torkas upp direkt.
Tro att golvet bakom systers finrumssoffa är lite fult om man tittar noga...
Jag fick en liten effekt som varade i några dagar genom att helt enkelt sätta flaskan med antidoft på golvet men det slutar ju lukta efter ett tag.
Jaja, på onsdag är det systers problem igen.

Själv tror jag det är inavelsproblem och taskig uppväxt - hon är räddad som halvstor (eller rättare sagt mycket liten) kattunge från någon kattsamlande gård där djurinspektör fick gripa in.

Tilläggas ska att så fort dom blivit könsmogna och steriliserade kommer dom att få gå ut.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 501
Katthälsa Jag har varit iväg på en "minisemester" i några dagar, utan katterna. När jag kom tillbaka berättade mina föräldrar att den kattsäng jag...
Svar
4
· Visningar
1 194
Senast: Sasse
·
Katthälsa Hej! Jag har ett bekymmer jag försökt få bukt med länge men har inte hittat nån bra lösning än, och det är dålig lukt av kattlådorna...
Svar
7
· Visningar
2 146
Senast: Holly92
·
Katthälsa Vi har problem med var katt, han har valt ut vart arbetsrum som hans toalett, han kissar/bajsar även i tvättstugan om vi glömt dörren...
Svar
14
· Visningar
3 586
Senast: turbofling
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp