Icke säker hästhantering

Jag var med om en ”incident” igår. Jag har egentligen analyserat händelsen och har själv svaret på ev. frågor men vill ändå skriva av mig lite..
Jag tar lektioner i ett stall där hästarna går i hagar en liten bit ifrån stallet. Det är tjock lera på vägen dit och ingen belysning. Det är ute på landet så det finns inga andra ljus som lyser upp så det är becksvart. När hästarna tas in på kvällen är de hungriga och ivriga att komma in, och igår hände detta: den häst jag blivit tilldelad att ta in (som jag inte känner alls) var väldigt taggad. Jag kunde inte hålla honom och blev omkulldragen i leran och mörkret. När jag låg på marken såg jag ingenting, jag hade ingen aning om var hästen och hans hovar var. Jag försökte bara så snabbt som möjligt rulla iväg åt det håll jag trodde att han inte var… Det gick bra, jag hade tur. Han hade stannat någon meter bort och jag kunde byta häst med mitt sällskap, som tog över honom. Jag hade fått instruktionen innan att man var tvungen att vara ”bestämd” med honom och ryta och rycka i grimma och grimskaft för att hålla honom. Den sortens hantering ligger inte för mig. Det känns som en bestraffning för något brott som hästen inte har en aning om att den begått, men jag vet i ärlighetens namn inte vad alternativet är när det handlar om att hantera en krånglig häst bara då och då, när man inte har tid att bygga upp en relation med den och jobba bort oönskat beteende. Då återstår liksom bara rytande och ryckande.
Jag hade en liten pannlampa på mig och mitt sällskap trodde att han kanske blev rädd för den. En annan förklaring var att jag skulle ha hållit grimskaftet för kort. Eller så var det inte mitt fel.
Jag tänker på hur jag ska hantera det här i fortsättningen.
Jag ska 1, ha hjälm på mig. 2, inte ha pannlampa (ingen aning om hur jag ska se då). 3, insistera på att bara ta in de hästar som (åtminstone brukar) går lugnt.
Jag inser att det här är en hästägares vardag: att ta in ivriga hästar från leriga hagar i beckmörker.
Men det känns inte som att omständigheterna är säkra och jag håller på att vrida huvudet ur led för att få bukt med min ångest inför kommande inhämtningar.
Om de vet att man måste vara "bestämd" och rycka en massa i grimman på honom så är man ju förvånad över att de inte har kedja eller träns från början? (samtidigt kan man ju då skada hästen om man halkar och dinglar i huvudlaget)

Men jag vet inte om jag tycker att det hade hjälpts, är ingen entusiast för lera efter att ha brutit benet utanför en lerig hage efter att ha lett en häst som var lugn som en ko dit (på försök till grusad gång no less, men precis utanför hagen var där ett hål).

Jag gillar idén med trådgångar till stallet (vårt stall kör på det när alla hästarna ska in och ut). Det kanske går att peta in bara "rätt" hästar i rätt hage så man kan tråda in dem.
 
Nu kanske detta är en sak som du inte kan påverka men att hämta hungriga hästar i hagen borde rimligtvis vara ganska lätt att påverka genom att ge mer eller fler portioner mat i hagen. Lösningen att släppa hästarna lösa i leran tycker jag är som att be om skador.
 
Jag hade provat ta en hink med hästgodis/ kraftfoder och låtit hästen ha sitt fokus i den medan jag leder in den.
Jag är inte säker på att hästägaren vill att man ger dem en sådan vana. Jag tycker också att det borde gå att promenera lugnt från hage till stall ändå, och det flesta av hästarna gör det. Jag får hålla mig till dem i fortsättningen men helt säkert blir det aldrig- hästar är hästar.
 
Kan ni inte ordna en led så att hästarna kan gå lösa ända fram till stallet? Jag hade själv inte velat ta in främmande hästar under de förhållanden som du beskriver.
Fast det är inte en jättebra idé heller om det är hungriga hästar som rusar in. Annars om dom är lugna och harmoniska så går ju sådant bra.

Jag tror annars lösningen kan vara att fodra dom ute en stund innan så att dom inte är hungriga när dom går in. Väldigt ofta som hästar går för länge utan mat i hagen och därför ofta flippar vid ingång. Fodras dom en timma innan ingång så är dom ofta mycket lättare att hantera.
 
Fast det är inte en jättebra idé heller om det är hungriga hästar som rusar in. Annars om dom är lugna och harmoniska så går ju sådant bra.

Jag tror annars lösningen kan vara att fodra dom ute en stund innan så att dom inte är hungriga när dom går in. Väldigt ofta som hästar går för länge utan mat i hagen och därför ofta flippar vid ingång. Fodras dom en timma innan ingång så är dom ofta mycket lättare att hantera.
De är så man gör och länge har gjort när det gäller hästar (och andra större djur) som inte villigt låter sig ledas för att kunna ta in dem på ett säkert sätt.
 
Förvånar mig att hästarna inte är inne när de ska lektion oavsett nivå på ridskola.

Nu är de ju så leriga så de måste ju torka litegrann innan man kratsar hovar, kollar mugg etc. om man inte gör det i samband med ridning med då ganska erfarna ryttare som uppenbarligen är betrodda och kan ta in hästar själva , när ska de då kollas?
 
Förvånar mig att hästarna inte är inne när de ska lektion oavsett nivå på ridskola.

Nu är de ju så leriga så de måste ju torka litegrann innan man kratsar hovar, kollar mugg etc. om man inte gör det i samband med ridning med då ganska erfarna ryttare som uppenbarligen är betrodda och kan ta in hästar själva , när ska de då kollas?

Exakt! Och vill inte verksamhetsinnehavaren få lite koll på hur hästarna mår innan det är dags för kvällens lektioner? Kolla av hästarna så de inte kommer in med sår, vrickningar, hovböld, etc som kan hända i hagen under dagen. Det tar ju tid att hålla på byta häst om man i början av lektioner upptäcker att den man ska rida är halt. Ska man då som lektionsryttare ut och hämta en ny häst och göra ordning? Det skulle jag aldrig gå med på.

/Lizzie
 
Tycker inta att det är ok att hästarna beter sig på det viset. om dom nu är hungriga och ivriga på att komma in går det inte att fodra dom med lite hö innan insläppet så att dom inte är så hungriga?? tex kan den som kommer först upp till stallet på em/kväll slänga åt dom lite hö ,det kanske ska mockas innan dom tas in och då hinner dom pilla i sig det dom fått i hagen.. bara en tanke för att hästarna inte ska vara så taggade??
 
Det är jättebra och lära sig hästhantering från marken, man lär sig massor MEN om man bara leder hästar då och då ska man inte leda de svåra hästarna, det får de ansvariga göra.
Just pannlampor kan hästar tycka är läskiga. Jag använder själv sådan ibland.
Vill man inte ha vrålhungriga hästar så kan man dela ut lite hö en stund innan i tag.
Be om belysning/ lampa på vägen till och från hagen.
Lycka till!
 
De är så man gör och länge har gjort när det gäller hästar (och andra större djur) som inte villigt låter sig ledas för att kunna ta in dem på ett säkert sätt.
Nej det är inte "så man gör" när det är elever i stallet och folk ska rida. Min erfarenhet säger mer att hästar som inte låter sig ledas tränas till det och släpps inte vind för våg. En häst som beter sig såpass illa att den inte kan gå in utan problem är väldigt dåligt uppfostrad.

Dom stallen jag vet gör så gör så för att det går fortare att släppa in dom helt enkelt, en bekvämlighetsgrej. Vilket inte är fel sålänge hästarna är harmoniska och lugna.

Det är fel sätt att se på det att det är bättre att låta hästen gå in i stallet själv än att ta tag i problemet. I detta fallet är det nog lätt löst genom att fodra hästarna i hagen en stund innan intag, livsfarligt att släppa en stressad och ivrig häst in i stallet lös. Inte bara för människornas skull utan även för att hästen kan halka osv.
 
Senast ändrad:
Nej det är inte "så man gör" när det är elever i stallet och folk ska rida. Min erfarenhet säger mer att hästar som inte låter sig ledas tränas till det och släpps inte vind för våg. En häst som beter sig såpass illa att den inte kan gå in utan problem är väldigt dåligt uppfostrad.

Dom stallen jag vet gör så gör så för att det går fortare att släppa in dom helt enkelt, en bekvämlighetsgrej. Vilket inte är fel sålänge hästarna är harmoniska och lugna.

Det är fel sätt att se på det att det är bättre att låta hästen gå in i stallet själv än att ta tag i problemet. I detta fallet är det nog lätt löst genom att fodra hästarna i hagen en stund innan intag, livsfarligt att släppa en stressad och ivrig häst in i stallet lös. Inte bara för människornas skull utan även för att hästen kan halka osv.
Man har en led till stallet, inte in i stallet. Leden blir som en förlängning av hagen bara, om det praktisk kan ordnas är det inget konstigt alls.
 
Man har en led till stallet, inte in i stallet. Leden blir som en förlängning av hagen bara, om det praktisk kan ordnas är det inget konstigt alls.
Så körde vi i stallet jag jobbade i också, både in och ut. Tyckte det var mycket säkrare att kunna stänga en dörr om sig om det blev lite väl exalterat precis utanför än att stå och vifta med ett "litet snöre" vid grinden. Aldrig att vi släppte in hästarna lösa i stallet, det hade blivit kaos med tanke på att vi hade flockar med ca 15-20 hästar i varje. Dessutom var det perfekt på vintern/mörkare delen av året då det var fint upplyst precis vid stallet.
 
Om man låter hästarna själv gå in kan det bli värre. Hade min häst inackoderad på ett ställe där man gjorde så. Slutade med att jag själv blev översprungen av en annan häst vid grindhålet när jag skulle ta in min egen. Inte hästens fel hon trodde ju att hon skulle in. Men det blev farligt
 
Så körde vi i stallet jag jobbade i också, både in och ut. Tyckte det var mycket säkrare att kunna stänga en dörr om sig om det blev lite väl exalterat precis utanför än att stå och vifta med ett "litet snöre" vid grinden. Aldrig att vi släppte in hästarna lösa i stallet, det hade blivit kaos med tanke på att vi hade flockar med ca 15-20 hästar i varje. Dessutom var det perfekt på vintern/mörkare delen av året då det var fint upplyst precis vid stallet.
Bra ide så länge det är en permanent gång.
 
Man har en led till stallet, inte in i stallet. Leden blir som en förlängning av hagen bara, om det praktisk kan ordnas är det inget konstigt alls.
Hästar som redan är för ivriga och hungriga är det inte en bra ide att göra så. Hästar bör lära sig att ta det lugnt vid ingång.

Som sagt, bra ide om man har lugna hästar som inte stressar och väldigt effektivt om det är större flockar. Men väldigt dålig ide om det handlar om hästar som stressar in, det blir inte direkt lugnt och harmoniskt då vid intag.
 
Vilken hemsk arbetsmiljö TS beskriver för både hästar och stallpersonal🤢

Tänk er att vara ansvarig om något händer där i leran och mörkret. Oftast är hästar som beter sig otrygga (detta även om de försöker ta över - tror de på tvåbeningarnas ledarskap brukar de acceptera det). Ta in hästar är ett av de farligaste momenten. Risker ska byggas bort! Både för att olyckor ska undvikas och för att alla inblandade ska känna sig tryggare. Jag skulle faktiskt inte rida där
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej Hur har ni lagt upp schema för in/utsläpp, vatten i hagen mm..? Vi är nu två stycken som har hästar på box. Har fram tills nu...
2
Svar
20
· Visningar
2 489
Senast: Habina
·
Träning igår var jag (som åhörare) på clinic med John Ricketts. Jag hade innan hört avsnittet av Ridpodden där han medverkar och tyckte det lät...
2
Svar
31
· Visningar
4 890
Senast: Magnum
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 052
Senast: MML
·
Anläggning Jag har en kanske lite löjlig fråga men den har gnagt på mig ett tag nu och jag börjar fundera på att flytta på min häst. Jag hyr in min...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
13 530
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hat
  • Barn och djur

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp