Icke säker hästhantering

Det förvånar mig att hästar leds till och från hagar, som är i någorlunda anslutning till stallet. De är ju fullt kapabla att gå in och ut själva; mycket enklare och effektivare.
Det funkar ju om hästarna vet vart de ska. I tonåren var jag ofta på en ridskola och hjälpte då till med in/utsläpp.
Utsläpp: En person släpper ut hästarna en och en hagvis där några andra personer stängde grindarna efter dem, de traskade snällt ut i sina hagar förutom när de ville busa, då kunde de ta en tur runt stallet.
Insläpp: En person öppnade hagarna en åt gången, med lite mellanrum så de som tog emot hästarna inne i stallet hann med att se till att de gick in i rätt spilta.
Detta fungerade fint med de hästar som var hemmastadda.
 
Det funkar ju om hästarna vet vart de ska. I tonåren var jag ofta på en ridskola och hjälpte då till med in/utsläpp.
Utsläpp: En person släpper ut hästarna en och en hagvis där några andra personer stängde grindarna efter dem, de traskade snällt ut i sina hagar förutom när de ville busa, då kunde de ta en tur runt stallet.
Insläpp: En person öppnade hagarna en åt gången, med lite mellanrum så de som tog emot hästarna inne i stallet hann med att se till att de gick in i rätt spilta.
Detta fungerade fint med de hästar som var hemmastadda.

Jag har direktutsläpp/insläpp för mina hästar. De går alltså ut själva från stallet ut till sin hage och likaså går de in. Men jag har 3 st som bott i stallet och samma box flera år. De har en tydlig rangordning och går in/ut i samma ordning varje gång. Så med hemmastadda hästar funkar det bra.

På vår stora ridskola i stan går ridskolehästarna ut och in till hagen själva. Dock är det personalen som ser till att alla hästar är inne i stallet INNAN ridskolan börjar. Hästarna behöver ju få äta sin em-mat innan det är dags att börja jobba.

Så om man ser till TS' händelse så verkar det helt galet. Om sedan händelsen berodde på att hästarna var hungriga och hade bråttom in i stallet pga av detta - det gör ju inte det hela bättre. Då ska de alltså rida lektion på hungriga hästar.

Här behöver verkligen verksamhetsutövaren se över sina rutiner.

/Lizzie
 
Exakt! Och vill inte verksamhetsinnehavaren få lite koll på hur hästarna mår innan det är dags för kvällens lektioner? Kolla av hästarna så de inte kommer in med sår, vrickningar, hovböld, etc som kan hända i hagen under dagen. Det tar ju tid att hålla på byta häst om man i början av lektioner upptäcker att den man ska rida är halt. Ska man då som lektionsryttare ut och hämta en ny häst och göra ordning? Det skulle jag aldrig gå med på.

/Lizzie
Tänkvärda ord.
 
Om man låter hästarna själv gå in kan det bli värre. Hade min häst inackoderad på ett ställe där man gjorde så. Slutade med att jag själv blev översprungen av en annan häst vid grindhålet när jag skulle ta in min egen. Inte hästens fel hon trodde ju att hon skulle in. Men det blev farligt
Ja, helt säkert verkar inget kunna vara, vare sig man är van eller inte. Jag ältar väldigt om det var jag som gjorde fel eller inte.
 
Jag vill säga att jag har förtroende för verksamheten i stort. Jag tycker det är bra att hästarna har mycket utetid och de är överlag (det jag sett hittills) trevliga och väluppfostrade hästar. Just denna häst är lite "nervös" och någonting hände som gjorde det värre, oklart vad, och så gick det snett. Men som flera av er säger: det måste nog byggas bort och införas andra rutiner för det kan alltid gå snett. Även den lugnaste häst han bli stungen av en geting eller whatever och då spelar det ingen roll om man är värsta ta-in-taggade-hästar-från-hagen-i-lera-och-mörker proffset. Jag vill dock försöka se konstruktivt på det hela och lära mig så mycket som möjligt av det. Jag kommer att vidtaga egna försiktighetsåtgärder (som att ha hjäm) och jag tänker att jag nästa gång ska gå med som medhjälpare (öppna/stänga grind etc) tills jag känner hästarna lite bättre. Kanske ta in de lugna hästarna som står närmast stallet. Kort sagt vara försiktigare och höja ribban lite långsamt. Hoppas det blir bra.
 
Nej det är inte "så man gör" när det är elever i stallet och folk ska rida. Min erfarenhet säger mer att hästar som inte låter sig ledas tränas till det och släpps inte vind för våg. En häst som beter sig såpass illa att den inte kan gå in utan problem är väldigt dåligt uppfostrad.

Dom stallen jag vet gör så gör så för att det går fortare att släppa in dom helt enkelt, en bekvämlighetsgrej. Vilket inte är fel sålänge hästarna är harmoniska och lugna.

Det är fel sätt att se på det att det är bättre att låta hästen gå in i stallet själv än att ta tag i problemet. I detta fallet är det nog lätt löst genom att fodra hästarna i hagen en stund innan intag, livsfarligt att släppa en stressad och ivrig häst in i stallet lös. Inte bara för människornas skull utan även för att hästen kan halka osv.
Fast jag föredrar att inte leda en gudasnäll häst heller i totalt mörker och ankeldjup lera. För dels kan jag halka och skrämma hästen och dels kan hästen oavsett bli rädd eller ha en dålig dag. (eller så bara halkar jag och bryter benet utan att varken hästen blir rädd eller halkar). Om hästen halkar med en människa nära kan det bli värre för hästen också om den försöker låta bli att kliva på människan.

Att låta hästarna gå in själva en halvtimma innan eleverna kommer så de kan torka osv låter ju mycket bättre.

Så kan ridskolan uppfostra den ouppfostrade hästen sedan, istället för eleverna, någon torr sommardag i dagsljus.
 
Senast ändrad:
Fast jag föredrar att inte leda en gudasnäll häst heller i totalt mörker och ankeldjup lera. För dels kan jag halka och skrämma hästen och dels kan hästen oavsett bli rädd eller ha en dålig dag. (eller så bara halkar jag och bryter benet utan att varken hästen blir rädd eller halkar). Om hästen halkar med en människa nära kan det bli värre för hästen också om den försöker låta bli att kliva på människan.

Att låta hästarna gå in själva en halvtimma innan eleverna kommer så de kan torka osv låter ju mycket bättre.

Så kan ridskolan uppfostra den ouppfostrade hästen sedan, istället för eleverna, någon torr sommardag i dagsljus.
Det är ju upp till var och en huruvida man vill leda hästen i mörker eller inte. Jag ser inte det som ett problem sålänge hästen inte stressar in. Olyckor kan hända oavsett om det är ljust eller mörkt, helt säker är man aldrig.

Jag tycker oavsett inte det är säkert eller bra varken för hästar eller människor att stressade hästar springer från hagen till stallet. Som sagt det finns enkla lösningar här, antagligen hade hästarna varit kolugna om dom blivit fodrade nån timma innan insläpp. Är hästen allmänt bråkig oavsett mat eller inte så är det ju personal som bör ta hästen helt enkelt.
 
Det är ju upp till var och en huruvida man vill leda hästen i mörker eller inte. Jag ser inte det som ett problem sålänge hästen inte stressar in. Olyckor kan hända oavsett om det är ljust eller mörkt, helt säker är man aldrig.

Jag tycker oavsett inte det är säkert eller bra varken för hästar eller människor att stressade hästar springer från hagen till stallet. Som sagt det finns enkla lösningar här, antagligen hade hästarna varit kolugna om dom blivit fodrade nån timma innan insläpp. Är hästen allmänt bråkig oavsett mat eller inte så är det ju personal som bör ta hästen helt enkelt.
Att det är mörk ökar risken massor.
Innebär det att du är utan reflexer när du går eller rider längs väg i mörker bara för att du kan ju bli påkörd även när det är ljust ute.
 
Det är ju upp till var och en huruvida man vill leda hästen i mörker eller inte. Jag ser inte det som ett problem sålänge hästen inte stressar in. Olyckor kan hända oavsett om det är ljust eller mörkt, helt säker är man aldrig.

Jag tycker oavsett inte det är säkert eller bra varken för hästar eller människor att stressade hästar springer från hagen till stallet. Som sagt det finns enkla lösningar här, antagligen hade hästarna varit kolugna om dom blivit fodrade nån timma innan insläpp. Är hästen allmänt bråkig oavsett mat eller inte så är det ju personal som bör ta hästen helt enkelt.
Ja men det var ju inte mörkret som var det största problemet utan leran egentligen. Mörker på en fin grusstig är väl typ ok. Mörker i bottenlös lera är en helt annan sak. Bottenlös lera i dagsljus är inte heller kul, men marginellt bättre.

Läste inte stressad häst, de andra hästarna var ju lugna, utan ouppfostrad häst. Extra instruktioner för just den hästen, att rycka och ryta, fanns ju.

Sedan springa, ingen har skrivit att hästarna skulle springa från hagen till stallet. Lunka är ju mer lagom.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
571
Senast: Lutten
·
Hästmänniskan Hej Hur har ni lagt upp schema för in/utsläpp, vatten i hagen mm..? Vi är nu två stycken som har hästar på box. Har fram tills nu...
2
Svar
20
· Visningar
2 489
Senast: Habina
·
Träning igår var jag (som åhörare) på clinic med John Ricketts. Jag hade innan hört avsnittet av Ridpodden där han medverkar och tyckte det lät...
2
Svar
31
· Visningar
4 890
Senast: Magnum
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 052
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp