Bukefalos 28 år!

icke silverhingst???

icca78

Trådstartare
jag funderar på o betäcka mitt sto till sommaren men alla hingstar jag faller för bär silvergen... mitt sto är silvergulsvart skäck där pappan är fuxskäck o mamman skimmel men troligtvis född silverbrun ( står född fux på WF) jag vill ha en hingst utan silvergen och utan fux gen!! och vill görna att avkomman får nån kul färg... förslag nån???:confused:
 
Sv: icke silverhingst???

Har du några andra kriterier än färgen? Det känns som att det borde komma i sista hand, framför allt när du har ett färgglatt sto, då har du ju ändå chans på roliga färger. Det finns dessutom ganska få homozygotsvarta hingstar, så du får extremt begränsade valmöjligheter om du vägrar använda hingst med fuxgen.
 
Sv: icke silverhingst???

de tär färgen jag vill åt... o att avkomman bli frisk o trevlig givetvis... o jag vet att jag inte har mycket att välja på det va därför jag frågade här.. om jag har fattat det rätt så blir det nästan garanterat en fux om bägge föräldrar har fux gen eller?
 
Sv: icke silverhingst???

Nej, har både föräldrarna en fuxgen är det bara 25% chans till fux. Måste dock säga att jag tycker det är konstigt att enbart avla på färgen. Även om du använder en färghingst är det ingen garanti att avkomman får nån rolig färg. Jag hade ett brunt sto tidigare, vars pappa var brunblack och mamma brunblackskäck. Man kan ha otur och då är det en klar fördel om avkomman har mer kvalitéer än att den är "frisk och trevlig".

Jag tror tyvärr inte att du kommer att få några vettiga svar här då de flesta är ganska mycket emot den typen av avel.
 
Sv: icke silverhingst???

det enda jag ville ha va förslag på hingstar utan silver o fux... hur jag sen väljer att avla på mitt sto är min ensak. jag är inte insatt i aveln o vet inte vad det finns för hingstar därför skrev jag här
 
Sv: icke silverhingst???

Oinsatt i avel och det viktigaste är "rolig" färg?
Klart att det är din ensak men det är ju inte konstigt att folk bli mörkrädda..

Men på islandshingstar.se finns de en massa info om de hingstar som betäcker i Sverige.
 
Sv: icke silverhingst???

vad e det för fl på att vilja ha färg? jag har ett trevligt sto med helt ok exteriör. jag skall ha avkomman själv och är inte ute efter nån vm häst så det spelar väl ingen större roll vilken hingst jag väljer eller? finn det ingen där ute somkan ge mig förslag på hingstar?
 
Sv: icke silverhingst???

KLart det spelar roll vilken hingst man väljer till sitt sto.
I mina ögon handlar avel om att vara tydlig med vad för sto man har, svagheter och styrkor och hitta en hingst som matchar och som stärker upp där stoet är svagare och dessutom har de kvaliteter man gärna vill ha i en kommande avkomma.
Jag tycker inte att det är "fel" att vilja ha en specifik färg, men att ha det som enda kriterie tycker jag är tokigt. Hur kul är det att få ett föl med rätt färg, men som inte alls passar det ändamålet man vill använda det för? Det är inte särskilt ofta man avlar för att ha en häst att titta på, ofta vill man ju nyttja hästen också.

Jag är övertygad om att du skulle få mer svar på din fråga om du ex skrivit såhär.
"Jag letar efter en hingst till mitt sto. Stoet är e. xxx och u. xxx (ue. xxx). Hon är xxx och xxx att rida. Hennes styrkor är xxx och xxx och svagheter xxx och xxx. Jag vill ha en hingst som är xxx och xxx och som dessutom inte har fux/silvergen. Avkomman ska jag använda själv till xxx"

Sen får var och en avla precis hur de själva vill, men man får räkna med att få mothugg på ett sånt här forum om man skriver om sånt som gör en som avlare lite lätt mörkrädd.
 
Sv: icke silverhingst???

jag skall ha avkomman själv och är inte ute efter nån vm häst så det spelar väl ingen större roll vilken hingst jag väljer eller?

Sådär är det många som resonerar. Men faktum är ju att man inte vet vad som händer 5-10 år framåt i tiden, det finns ingen garanti att man kan behålla avkomman. Det är heller inte säkert att det blir en häst man trivs med. Och jo, även om man inte ska ha en VM-häst så är det jätteviktigt. Det finns så många olika egenskaper, en häst med rena, väl separerade gångarter och som är lättriden brukar ju vara väldigt viktigt om man bara är ute efter en hobbyhäst och då har det stor betydelse hur man väljer hingst (och sto).

Så mitt tips är faktiskt att sätta dig in i aveln ordentligt, ta hjälp av kunniga människor och vänta några år med att avla tills du vet vad du gör.
 
Sv: icke silverhingst???

men självklar väljer jag ju inte en hingst som inte passar med henne! jag vill bara veta vad det finns för hingstar att välja mellan!
 
Sv: icke silverhingst???

Håller med alla ovanstående men tipsar iallafall om Viglundur fra Vestra-Fifilholti.
Det är dyrt att tillverka sin egen häst! Och man har ingen aning om vad som kommer ut, oavsett om man har lååång erfarenhet av avel och matchar sto och hingst! Jag skulle rekomendera att leta efteren inriden häst med kul färg som du gillar att rida! Kostnaden för ett föl som man har avlat fram själv är ca 50.000kr tills dess att den är 3 år och redo att rida in...
Hoppas att du får din drömhäst oavsett vad du väljer att göra!
 
Sv: icke silverhingst???

Jag har redan min drömhäst och vill ha en avkomma efter henne. jag har haft henne sen hon va föl o är väl medveten om vad det kostar. Tydligen va detta lätt att misstolka.. jag är inte nybörjare o jag vet vad jag gör. med att jag inte är insatt i aveln menade jag att jag inte har koll på vad det finns för hingstar att använda. det enda jag vill ha ut av detta är förslag på hingstar utan silver och fuxgener. slipper gärna påhopp och girlingar tack
 
Sv: icke silverhingst???

Jag menade inte alls att hoppa på dig utan försökte hjälpa dig att tänka på den stora bilden. Hade ingen aning om hur länge du haft din häst eller vad du har för erfarenhet...
Och jag gav dig ett tips på en bra förvärvare med kul färg!
 
Sv: icke silverhingst???

Om jag inte missminner mig totalt så är väl Hýreygur från Smärslid homozygot svart utan silvergen ... men jag är inte säker.
Då får du ju lite plus på chansen att få en skäck också. :)

Men om det är väldigt viktigt med fin färg så kan det vara bättre att köpa ett föl som redan finns. Nu ser jag ju att du har haft ditt sto länge och så så det kanske är en emotionell grej mera...

Tänker på min unghäst som jag sålde.. Hans pappa är silvergulsvart - som en riktig kaskad. Mamman rödblack med söt bläs. och ut kom: en svart utan tecken. Så kan det gå. :p
 
Sv: icke silverhingst???

det enda jag vill ha ut av detta är förslag på hingstar utan silver och fuxgener. slipper gärna påhopp och girlingar tack

Det enda jag vill ha ut av islandshästavel är att folk har ett avelsmål om att få fram bra ridhästar. Att betäcka med en hingst enbart med mål att få en frisk häst med rätt färg räcker inte då. Alla hästar som verkar i avel ska vara friska så just det är väl en ganska självklar sak.

Jag har betäckt med hingsten som nämndes ovan, Víglundur frá Vestra-Fíflholti. Detta då han har helt fantastiska ridegenskaper, vunnit avelsklassen på Landsmót och tävlat på VM. Dessutom känner jag hans mor som är ett helt fantastiskt avelssto och pappa Ófeigur är en legend.
Jag är jätteglad att jag fick ett blackfärgat sto (betäckte ett svart sto). Men färgen kom långt ner på listan över egenskaper jag eftersträvade.
 
Sv: icke silverhingst???

Flipi från Österåker är homozygot svart och har elitpremie för avkommor.
 
Sv: icke silverhingst???

Jag har redan min drömhäst och vill ha en avkomma efter henne. jag har haft henne sen hon va föl o är väl medveten om vad det kostar. Tydligen va detta lätt att misstolka.. jag är inte nybörjare o jag vet vad jag gör. med att jag inte är insatt i aveln menade jag att jag inte har koll på vad det finns för hingstar att använda. det enda jag vill ha ut av detta är förslag på hingstar utan silver och fuxgener. slipper gärna påhopp och girlingar tack

Kolla på islandshingstar.se. Där kan man färgordna dem, sen är det bara att titta på avkommor eller om de är dna-testade sen är det bara att välja.
Fast jag tycker, precis som andra, att färgen ska vara det sista man tittar på +att avla på sitt sto bara för att man älskar det är inget argument.
 
Sv: icke silverhingst???

klargör nu detta en gång till.. jag betäcker inte med en hingst bara för färgen! men jag väljer inte en hingst med silver eller fux gen. finns det ingen annan hingst som passar henne så tänker jag inte betäcka alls.. denna tråden va tänkt att handla om hingstar inte om mitt eller andras avelsmål. jag är inte heller intresserad av att köpa fler hästar då jag vill ha en avkomma efter mitt sto och hon skall troligtvis visas senare så det handlar inte om att jag vill ha ett föl för att min häst e gullig..... så åter igen så vill jag bara veta vad som finns att välja på :D
 
Sv: icke silverhingst???

Att betäcka med en fux låter som en utmärkt idé, tycker jag. Då har du chans på brun-skäck, svart-skäck, fux-skäck, isabell-skäck, isabell, brun, svart och fux. Och så alla varianter med silver-gen också. Risken att det "bara" blir en vanlig fux är ju minimal!
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 521
Avel Jag skulle behöva ha hjälp med namn på ett föl som troligtvis kommer bli skimmel då båda föräldrarna är det. Vill ha förslag på både sto...
Svar
4
· Visningar
1 014
Senast: Emiro
·
Islandshäst Har en idé om vilka hingstar jag skall använda iår, men har inte helt bestämt mig och vill ha lite tips. Både äldre och unga...
Svar
1
· Visningar
2 067
Senast: Gimlan
·
Islandshäst Jag har ett sto på Island som jag vill låta betäcka i sommar. Har någon förslag på hingst? Mitt sto är femgångare, Móálótt/Blue...
2 3
Svar
47
· Visningar
11 356
Senast: netia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Livförsäkring
  • Gräs i näshålan?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp