Bukefalos 28 år!

ID-handling till barnen

ameo

Trådstartare
Moderator
Två av mina avkommor ska åka tåg till sina kusiner senare i vinter, utan att någon förälder åker med. Det betyder att de måste ha en ID-handling av något slag. Eftersom vi inte åkt utomlands med dem (och inte heller planerar att göra inom överskådlig framtid) har de inga pass, ingen annan ID-handling heller.

Jag själv använder körkortet för att legitimera mig. Men det är ju ett antal år kvar tills barnen får körkort, så...
Var kan man skaffa sig ID-kort numera? Vad kostar det?
Eller är det kanske både enklare och billigare att ordna pass till dem? (hos polisen va? Och båda föräldrarna måste vara med?)
 
Polisen utfärdar id-kort med. Tror båda föräldrarna måste vara med, men är inte helt hundra.
 
Båda föräldrar måste inte vara med, men den som inte är med måste skriva under ett papper som man tar med till polisen. Se deras hemsida för utskrift :)
 
Kolla med din bank. När mina barn behövde id så var det den enklaste och billigaste vägen att gå. Vad det kostar idag vet jag tyvärr inte eftersom det var ett tag sedan det var aktuellt här.
 
Banken är rätt smidigt! Jag ska fixa tid nu under jullovet och dels fixa lite mer med dotterns konto och kort så hon kan ha mobilbanken i sin telefon och swish men även id-kort och vi har fått erbjudande att id-kort ingick när man skaffade mobilbanken.
 
Två av mina avkommor ska åka tåg till sina kusiner senare i vinter, utan att någon förälder åker med. Det betyder att de måste ha en ID-handling av något slag. Eftersom vi inte åkt utomlands med dem (och inte heller planerar att göra inom överskådlig framtid) har de inga pass, ingen annan ID-handling heller.

Jag själv använder körkortet för att legitimera mig. Men det är ju ett antal år kvar tills barnen får körkort, så...
Var kan man skaffa sig ID-kort numera? Vad kostar det?
Eller är det kanske både enklare och billigare att ordna pass till dem? (hos polisen va? Och båda föräldrarna måste vara med?)
ID-kort kostar 400:- och finns att ansöka om hos polisen, de är nationella och går således att resa på inom Schengen. Rekommenderar ID-kort om ni inte har planer på att resa utomlands! Pärmen slits FORT när de används som ID och då kan det i stället bli problem när ni väl ska resa.

Båda föräldrarna behöver inte vara med vid ansökan, det räcker med att en av föräldrarna är med och har giltig legitimation med sig. Däremot behöver ni ha en vårdnadsbilaga ifylld, som också ska vara bevittnad av en utomstående (granne, kollega, vän etc.). Ni får inte bevittna varandras namnteckningar och BÖR heller inte låta t.ex mormor eller dyl. bevittna.
 
ID-kort kostar 400:- och finns att ansöka om hos polisen, de är nationella och går således att resa på inom Schengen. Rekommenderar ID-kort om ni inte har planer på att resa utomlands! Pärmen slits FORT när de används som ID och då kan det i stället bli problem när ni väl ska resa.

Båda föräldrarna behöver inte vara med vid ansökan, det räcker med att en av föräldrarna är med och har giltig legitimation med sig. Däremot behöver ni ha en vårdnadsbilaga ifylld, som också ska vara bevittnad av en utomstående (granne, kollega, vän etc.). Ni får inte bevittna varandras namnteckningar och BÖR heller inte låta t.ex mormor eller dyl. bevittna.
Tillägg: Var lite snabb, i och med flyktingsituationen och hårdare gränskontroller har det begränsats med var man kan åka med ID-kortet så en kan inte resa i hela Schengen längre. Men jag rekommenderar ändå ID framför pass om det huvudsakligen ska användas till identifikation inom landet!
 
Tack för alla svar!
Tillägg: Var lite snabb, i och med flyktingsituationen och hårdare gränskontroller har det begränsats med var man kan åka med ID-kortet så en kan inte resa i hela Schengen längre. Men jag rekommenderar ändå ID framför pass om det huvudsakligen ska användas till identifikation inom landet!
Var kan man hitta vilka länder som inte fungerar?
Det finns viss risk att den äldsta avkomman kommer lämna landets gräns (dock inom EU/Schengen - via de båtar som går över östersjön) under nästa år, så om någon vet vilka länder som har stramat åt regelverket vore jag glad.
 
Tack för alla svar!

Var kan man hitta vilka länder som inte fungerar?
Det finns viss risk att den äldsta avkomman kommer lämna landets gräns (dock inom EU/Schengen - via de båtar som går över östersjön) under nästa år, så om någon vet vilka länder som har stramat åt regelverket vore jag glad.
Men då är väl ett pass säkrast? Min dotter fick sitt första pass när hon var 2 eller 3 tycks jag minnas (innan dess räckte det med mitt). Idag skulle jag satsa på både id-kort och pass, ifall id-kortet inte är tillräckligt i vissa situationer. Jag skulle inte chansa.

Även äldre barn behöver papper på att de får resa utomlands utan föräldrarna. Jag och min dotter reste till USA i vintras med dotterns kompis, 14. På vägen hem (!) i London blev vi stoppade och grundligt utfrågade och tillrättavisade då vi inte hade papper på att det andra barnet hade rätt att resa med oss. Och då var vi ändå på hemresa.
 
Tack för alla svar!

Var kan man hitta vilka länder som inte fungerar?
Det finns viss risk att den äldsta avkomman kommer lämna landets gräns (dock inom EU/Schengen - via de båtar som går över östersjön) under nästa år, så om någon vet vilka länder som har stramat åt regelverket vore jag glad.

Jag skulle skaffa pass åt dem, det är ju en frihet att ha ett pass, då är man inte fången inom landets gränser.
 
Även äldre barn behöver papper på att de får resa utomlands utan föräldrarna. Jag och min dotter reste till USA i vintras med dotterns kompis, 14. På vägen hem (!) i London blev vi stoppade och grundligt utfrågade och tillrättavisade då vi inte hade papper på att det andra barnet hade rätt att resa med oss. Och då var vi ändå på hemresa.
När mina systerdöttrar var 16-17 år tågluffade de i Europa och blev bestulna på någon väska. När de var till polisen och anmälde så blev de liksom kvarhållna för att polisen trodde de rymt hemifrån ... :angel:
Ungefär så.
Fast även om man har papper på att en omyndig får resa utan föräldrarna så kan väl vem som helst skriva ett sånt papper, eller är det någon speciell blankett som ska fyllas i hos polisen hemma, t ex?
 
Tack för alla svar!

Var kan man hitta vilka länder som inte fungerar?
Det finns viss risk att den äldsta avkomman kommer lämna landets gräns (dock inom EU/Schengen - via de båtar som går över östersjön) under nästa år, så om någon vet vilka länder som har stramat åt regelverket vore jag glad.
Från Sverige sett ska man kunna resa i alla schengen-länder, men det kan vara lite kinkigt i kontrollerna hos landet man ska resa till. Så det allra bästa är att dubbelkolla med ambassaden i det landet resan är planerat till. Men det är mer tillfälligt i och med hårdare gränsbevakning till följd av flyktingsituationen. (Vilka länder NID gäller i ska stå på polisen.se).

Men i situationen som är, skulle jag i så fall kombinera ID + pass. Är barnet dessutom i den åldern där behovet av id växer, så skulle jag INTE använda pass till vardags.
 
Jag skulle skaffa pass åt dem, det är ju en frihet att ha ett pass, då är man inte fången inom landets gränser.
Så länge man är i deras ålder får man snällt hålla sig där föräldrarna är... Och föräldrarna har inga planer på att åka utomlands, inte längre bort än att man (normalt) klarar sig med ID-kort. Den dagen utlandsresa är aktuell måste även föräldrar och övriga syskon skaffa pass och den dagen, den sorgen.
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 866
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 845
Senast: fejko
·
R
Hundavel & Ras Försöker hitta en hundras som kan passa mig men hittar alltid något fel. Fel som i att trots att t.ex. rasbeskrivningen låter vettig så...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
14 492
Senast: Raderad medlem 148099
·
Relationer Vill bara berätta ang detta ensam när man bor på äldreboende, där jag jobbar är det flera med många barn/barnbarn men inga kommer och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
6 707
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp