Bukefalos 28 år!

ID i Coronatider?

Mia_R

Trådstartare
Hur bär man sig åt för att hämta ut nytt ID hos polisen när man tillhör riskgrupperna i samhället och inte bör ha kontakt med andra? Min mamma har inget giltigt ID längre och var till polisen före utbrottet för att fixa det. Nu ligger det ett nytt där men då hon är 80+ och har underliggande sjukdomar bör hon vara hemma och inte gå ut bland folk, men nu kan hon ju inte legitimera sig och det går inte heller att hämta ut paket eller rek via ombud då det inte finns något ID att ta med sig så hur gör man då? :confused:

Enligt reglerna så ska det hämtas ut personligen. :(
 
Hur bär man sig åt för att hämta ut nytt ID hos polisen när man tillhör riskgrupperna i samhället och inte bör ha kontakt med andra? Min mamma har inget giltigt ID längre och var till polisen före utbrottet för att fixa det. Nu ligger det ett nytt där men då hon är 80+ och har underliggande sjukdomar bör hon vara hemma och inte gå ut bland folk, men nu kan hon ju inte legitimera sig och det går inte heller att hämta ut paket eller rek via ombud då det inte finns något ID att ta med sig så hur gör man då? :confused:

Enligt reglerna så ska det hämtas ut personligen. :(

Håller de inte på ID rätt länge? Jag har i alla fall sex månader på mig att hämta ut passet även i 'normala' tider.
Jag tänker att det nog inte behövs kris och panik just nu. :)
 
Bäst är nog att vara på utlämningsstället när de öppnar, hålla avstånd till andra människor och både tvätta händer ordentligt och sprita när man kommer hem.

Går det inte att ringa till utlämningsstället och fråga om de kan ha extra tider?
 
Hur bär man sig åt för att hämta ut nytt ID hos polisen när man tillhör riskgrupperna i samhället och inte bör ha kontakt med andra? Min mamma har inget giltigt ID längre och var till polisen före utbrottet för att fixa det. Nu ligger det ett nytt där men då hon är 80+ och har underliggande sjukdomar bör hon vara hemma och inte gå ut bland folk, men nu kan hon ju inte legitimera sig och det går inte heller att hämta ut paket eller rek via ombud då det inte finns något ID att ta med sig så hur gör man då? :confused:

Enligt reglerna så ska det hämtas ut personligen. :(
Ring polisen och hör med dem. Det borde ju finnas undantagsregler även om sådant nu.
 
Jag tolkade det som att mamman kanske behövde ett ID så andra kan göra andra ärenden åt henne? :) Stämmer det @Mia_R ?
Ja, det stämmer. Hon är multisjuk och har svårt att förflytta sig pga MS och förslitningar så det är verkligen inte någon bra lösning att hon ska gå ut och vara tvungen att åka kommunalt eller taxi för att åka själv till polisen. Hon ramlar ibland, går med kryckor och kan ha svårt att ta sig upp själv. Syrran och/eller ungarna kan inte följa henne då syrran är förkyld och vi vet inte om hon är sjuk, vilket gör att ingen av ungarna heller får åka med henne.

Jag är 50 mil bort så det är lite långt att jag ska köra dit över dan för att skjutsa henne och jag vill inte heller råka smitta om jag är bärare. Jag ska höra med polisen om det går att lösa på något sätt, kortet finns ju där, det är kvitteringen som är det svåra då polisstationen inte ligger i närheten där hon bor.
 
Jag var tvungen att bryta min självisolering och hämta ut ett rek med en bankdosa, då postnord hade noll förmåga att vara flexibla. Förhoppningsvis är polisen bättre...

Är du säker på att det inte beror på din bank? Postnord är iofs inte heller så himla flexibla, men när jag beställde en ny bankdosa i förra veckan var banken väldigt tydlig med att den enda som kan hämta ut den hos ombudet är jag - inga undantag görs, punkt. På hen lät det som att det var bankens regel (annars hade det ju kunnat hjälpa till att lösa det, om det hade varit ett problem vilket det inte är i just mitt fall, tänker jag..).
 
Ring polisen och hör med dem. Det borde ju finnas undantagsregler även om sådant nu.

Undantagsregeln är förlängd liggtid. Normalt är den 3 månader men det ligger längre nu. Särskilt om man hör av sig.

Men det hjälper inte TS mamma.

Det finns inga undantag för kravet på att hämta personligen tyvärr.
 
Är du säker på att det inte beror på din bank? Postnord är iofs inte heller så himla flexibla, men när jag beställde en ny bankdosa i förra veckan var banken väldigt tydlig med att den enda som kan hämta ut den hos ombudet är jag - inga undantag görs, punkt. På hen lät det som att det var bankens regel (annars hade det ju kunnat hjälpa till att lösa det, om det hade varit ett problem vilket det inte är i just mitt fall, tänker jag..).
Postnord vägrade hålla den hos ombud längre än standardtiden.
 
Ring till stationen och hör med dem. På vissa stationer kan polisen köra ut och lämna, vissa stationer kan även släppa in på andra tider än ordinarie öppningstider, och även i undantagsfall lämna ut ID till nära anhörig om särskilda skäl finns. Ett sådant skäl kan vara att din mamma är multisjuk och hör till riskgruppen. Hör med stationen vilka åtgärder de har.
 
Jag var tvungen att bryta min självisolering och hämta ut ett rek med en bankdosa, då postnord hade noll förmåga att vara flexibla. Förhoppningsvis är polisen bättre...
Är du säker på att det inte beror på din bank? Postnord är iofs inte heller så himla flexibla, men när jag beställde en ny bankdosa i förra veckan var banken väldigt tydlig med att den enda som kan hämta ut den hos ombudet är jag - inga undantag görs, punkt. På hen lät det som att det var bankens regel (annars hade det ju kunnat hjälpa till att lösa det, om det hade varit ett problem vilket det inte är i just mitt fall, tänker jag..).

Postnord kan inte själv bestämma att lämna till någon annan. Men avsändaren kan. Jag hämtade min mammas rek efter att Transportstyrelsen efter ansökan från mamma medgav att den hämtades ut med fullmakt. Transportstyrelsen meddelade då postnord (som redan hade reket) att jag hade fullmakt att hämta det.

Sen lallade jag dit och hämtade det. Men det var avsändaren (Transportstyrelsen) som var tvungen att meddela postnord det. Postnord får inte själv göra avsteg.

Det var mammas körkort så sådant som normalt alltid ska hämtas personligen utan undantag. Men det visade sig vid kontakt med Transportstyrelsen att de faktiskt hade en rutin för särskilda fall. Men de informerade ingenstans online etc om det.

Att mamma inte kunde hämta var för hon är multisjuk, då inte kunde gå och inte orkade ens resan till ombud (3.5 mil enkel resa)
 
Ja, det stämmer. Hon är multisjuk och har svårt att förflytta sig pga MS och förslitningar så det är verkligen inte någon bra lösning att hon ska gå ut och vara tvungen att åka kommunalt eller taxi för att åka själv till polisen. Hon ramlar ibland, går med kryckor och kan ha svårt att ta sig upp själv. Syrran och/eller ungarna kan inte följa henne då syrran är förkyld och vi vet inte om hon är sjuk, vilket gör att ingen av ungarna heller får åka med henne.

Jag är 50 mil bort så det är lite långt att jag ska köra dit över dan för att skjutsa henne och jag vill inte heller råka smitta om jag är bärare. Jag ska höra med polisen om det går att lösa på något sätt, kortet finns ju där, det är kvitteringen som är det svåra då polisstationen inte ligger i närheten där hon bor.
Går det kanske enklare att ordna ett mobiltbankid och postnordsappen åt henne än att ordna uthämtning av idkortet just nu? Då kan hon iallafall under den tid din syster är sjuk/corona härjar som värst beställa paket med posten. Det kan såklart kännas lika oöverstigligt som att bestiga Mount Everest om hon aldrig har haft en smartphone men det vet du bättre än jag.
 
Går det kanske enklare att ordna ett mobiltbankid och postnordsappen åt henne än att ordna uthämtning av idkortet just nu? Då kan hon iallafall under den tid din syster är sjuk/corona härjar som värst beställa paket med posten. Det kan såklart kännas lika oöverstigligt som att bestiga Mount Everest om hon aldrig har haft en smartphone men det vet du bättre än jag.

Det går att komma runt det med med smartphone. Om mamman går med på det kan TS ladda ner mobilt bankid för mamman i sin telefon, samt även sköta mammans paket i appen.

Jag har I min telefon mobilt bankid för mig, och mobilt bankid för min mamma.
 
Det går att komma runt det med med smartphone. Om mamman går med på det kan TS ladda ner mobilt bankid för mamman i sin telefon, samt även sköta mammans paket i appen.

Jag har I min telefon mobilt bankid för mig, och mobilt bankid för min mamma.
Smart! Jag visste inte (har aldrig tänkt på) att man kan ha två bankid.
 

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Rom år 40. En strålande dag för stora kapplöpningar på Circus Maximus. Folkmassorna, som kan uppgå till så många som ett par hundra...
53 54 55
Svar
1 085
· Visningar
41 734
Senast: Klara
·
S
Övr. Hund Vill bara skriva av mig. I dag skall en av våra gamla kompisar få somna in. Mattes hund ända ut i klorna. Då vi träffades så litade...
Svar
6
· Visningar
1 910
Senast: thea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp