Id kontroll eller ej? Hästpass fråga igen...

Kaba

Trådstartare
Har lånat ett halvblodssto som är f.1996.

Denna damen skulle behöva ett hästpass, då hennes ägare inte skaffat det ännu.

Hur går jag tillväga? Är jag tvungen att ta ut en ID kontrollant + chipmärka henne?
Eller är det bara att skicka in regbeviset och kopia på köpekontraktet?

Tycker att det är flummigt formulerat på ASVH´s hemsida, så jag hittar inget svar på min fråga där.

Väldigt tacksam för svar.
 
Sv: Id kontroll eller ej? Hästpass fråga igen...

Vad jag vet måste hästen vara chippad och en ID-koll göras. Båda sakerna kan en vetrinär göra. Passa på om du ändå ska vaccinera eller något sådant.

Fast eftersom du lånat hästen är det ägarens sak att stå för kostnaden för detta.
 
Sv: Id kontroll eller ej? Hästpass fråga igen...

Inom travet är det iallafall så att den enda som kan ordna pass åt hästen så är det den som äger hästen.
 
Sv: Id kontroll eller ej? Hästpass fråga igen...

Ja självklart är det ägaren som "ordnar" passet = skriver under ansökan, skickar in regbeviset, kopian på köpekontraktet osv. Men då hästen står hos MIG, så faller det ju sig ganska naturligt att jag får ordna eventuell id kontroll och chipmärkning. Vore ju liiiiiteeee bökigt att skeppa hästen till ägaren för detta och sedan tillbaka till mig.

Tack för era svar.
 
Sv: Id kontroll eller ej? Hästpass fråga igen...

Är det inte så att hon har ett pass fast utan de veterinära sidorna när hon är född 1996?
I så fall behöver man bara skicka in passet (den blå boken) för komplettering med dessa sidor till ASVH.

Har hon inte en blåbok utan bara ett A4 registreringsbevis behöver man även gör ID-kontroll.
 
Sv: Id kontroll eller ej? Hästpass fråga igen...

Tack för ditt svar Masse!

Då behövs ingen Id kontroll, skönt.

Tack tack!
 

Liknande trådar

E
Hästvård Jag har ingen aning om detta hamnar i rätt forum, om inte så ber jag om ursäkt. Jo jag har hittat en häst som jag ska ha på foder för...
Svar
3
· Visningar
848
Senast: Empooo
·
P
Hästmänniskan Hur går man till väga för att få hästpass till följande 2 hästar: Häst 1 Halvblod, f-98. När han var föl var det en "gubbe" ute som...
Svar
4
· Visningar
1 097
Senast: Havregryn
·
Z
Hästmänniskan Hästpass - ännu mera obesvarade frågor!!? Jag har kollat runt på massa av trådar om hästpass, men jag tror inte att jag ändå riktigt...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
15 276
Senast: linn_westy
·
L
Tävling Okej, det finns säkert redan trådar på detta ämne, men orkar itne läsa igenom allt. så jag hoppas det finns någon därute som orkar svara...
Svar
1
· Visningar
946
Senast: Joyride
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp