Bukefalos 28 år!

Id-nummer?

H

Horse

Vi tog över en hund som har varit misshandlad innan. Inte av den ägaren som hade den men den innan. Vi vet inget om honom, tog över honom för ett år sen (2006 19 feb.) Har tittat i hans öra och sett ett id-nummer (?), vi kan inte se bokstäverna eller siffrorna... Hur kan vi göra så att vi kan se siffrorna och bokstäverna bättre?
 
Sv: Id-nummer?

kanske ni kan få hjäp utav en veterinär, om det behöver rakas eller så... om inte annat så är de ju van att ha detta problem med att försöka tyda öron märkningar.

Det borde iaf vara en bokstav och sedan siffror...

Lycka till!
 
Sv: Id-nummer?

Om ni först rakar och sedan blöter på brukar det vara bäst att se. Brukar vara 5 siffror och sedan en bokstav, börja inifrån örat. Bokstaven står för det år som hunden är märkt.
 
Sv: Id-nummer?

Vet ni var man kan hitta alla olika bokstäver som står vilket år hunden är född?
 
Sv: Id-nummer?

tyvärr inte, men min tik som är född 28/12-2002 har en örontatuering som slutar på E.
Hoppas det löser sig!
 
Sv: Id-nummer?

Om ni först rakar och sedan blöter på brukar det vara bäst att se. Brukar vara 5 siffror och sedan en bokstav, börja inifrån örat. Bokstaven står för det år som hunden är märkt.

Bokstaven står för hundens födelseår om det är en registrerad hund. Dessa bokstäver kan du säkert hitta på skk.se.Vid blandrashund kan det bli vilken bokstav som helst då det är särskilda numrerade blanketter som beställs från SKK.
 
Sv: Id-nummer?

Min hund som är född 1/5 2002 är jag ganska säker på har ett P...
Eftersom din hund är född 2002 men registrerad 2003 kanske den ändå fick ett E som då står för 2003?
 
Sv: Id-nummer?

kan vara... svårt när man inte studerat eller tagit reda på mer info om detta förr *ler*
 
Sv: Id-nummer?

Vi har rakat honom och tvättat honom i örat men det syns fortfarande inte :( (Han är en svart vovve)
 
Sv: Id-nummer?

Jadu, vad ska man hitta på då. Kan du kanske ta något fett och smörja på märkningen. Matolja...
Du kan ta en lampa och lysa från "pälssidan" och se om det går tyda något.
 
Sv: Id-nummer?

Ja, jag kan ju testa men, jag tror inte det funkar.. :crazy:
 
Sv: Id-nummer?

X - 1997
Y - 1998
Z - 1999
M - 2000
N - 2001
P - 2002
S - 2003
T - 2004
V - 2005
De senaste åren...
 
Sv: Id-nummer?

Fast min hund som är född 2003 (februari) har ett S.

Såg nu att falukorw skrivit ut dessa redan...
 
Sv: Id-nummer?

X - 1997
Y - 1998
Z - 1999
M - 2000
N - 2001
P - 2002
S - 2003
T - 2004
V - 2005
De senaste åren...

Men det stämmer ju inte ihop med mina hundars markeringar.
Min tik Född 2002-12-28 har ett E på slutet. Och hennes son som är född 2004-10-26 har ett AB i början.

Så det verkar helt klart vara helt olika vart än man är!
 
Sv: Id-nummer?

Ja, det verkr så... Jag kollade på min ras dv.schnauzer. Då var det dessa bokstäver som gällde. Vet inte riktigt vad de går efter för märkning då? :confused: Det är ju året de är födda de handlar om men något mer måste det ju vara också... Någon som vet?
 
Sv: Id-nummer?

men kan det inte bara vara så då att när en öronmärkare beställer papper från jordbruksverket så får de helt enkelt olika för att inget ska bli dubbelt...
Min tik som har en markering som slutar på E.
Och hennes som en som börjar på AB.
Lite skumt de med, tiken är märkt av en prvat person och sonen på en veterinärs station...
 
Sv: Id-nummer?

Hundar som är id-märkta med 5 siffror och en bokstav på slutet har stamtavla i SKK. Man använder 10 olika bokstäver M N P S T V W X Y Z.
Har hunden en annan bokstav på slutet eller en bokstav i början är den inte registrerad med stamtavla i SKK.
Sök här http://kennet.skk.se/agarreg/
klicka på söktips
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi är många här på Buke med trimmraser. Och trimpälsar är ju en hel vetenskap! Så jag tänkte vi kunde ha en tråd med fokus på deras...
2
Svar
30
· Visningar
1 829
Senast: Jeps
·
Övr. Hund Jag kom att tänka på min allra första hund hon var 1 år när jag köpte henne och jag var 19 år och det var den mest fantastiska tiden i...
2
Svar
33
· Visningar
2 852
Senast: Linda_A
·
Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 329
Senast: manda
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 080
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp