Idag ändras allt

Nu är det sista dagen som jag är här. För IDAG ska jag flytta till ett hvb hem. Jag hade ju som ett mål att jag ville bli ut skriven för nyår men då ville jag ju få komma HEM och inte till nåt sånt ställe. Så är ju inte som jag klarade det målet då.
Men ja iallafall så ska jag flytta dit idag då som känns jätte konstigt. För jag känner ju INGEN där och vet jätte lite om hur allt gårtill och allt sånt. Och jag är jätte dålig på att lita på dom jag inte känner och typ säga hur jag mår eller sånt. Så är jätte rädd att det kommer bli sådär så jag inte kan säga nånting och då är det ingen som jag kan få fram nånting till där. För som nu så är det tillexempel en av dom bra sköterskorna som märker ifall hon kanske ska fråga lite mera hur det är och så ifall jag inte kan säga. Och kan messa pappa ifall jag inte kan säga nåt. Men där är det ju ingen som vet hur jag är liksom så då kan jag inte det.
Och vad jag vet så är det inte låst där utan dom får inte låsa in en. Och dethär är säkert olika på olika ställen men iallafall som jag har sett och läst så är det jätte mycket möjlig heter att göra dåliga saker. Och det är också jätte jobbigt isåfall för ifall jag inte litar på nån där och inte kan säga ifall jag mår skit liksom så är det ju mycket större chans att jag gör dåliga saker också. Och isåfall OM jag skulle göra det så ifall jag skulle ångra mig så blir det också jätte svårt för jag inte känner nån.
Så ja det är jätte många saker som jag är nervös för och så. Och bara hur allt funkar och med typ mat och skola och allt sånt och om man har terapi och bara rädd för ALLT. Och att jag har inte fått säga hejdå till O eller hundarna så det känns också skit och som jag sviker dom. Eller jag vet att dom nog inte tänker så men jag kan ändå inte fåbort att dom kanske undrar varför jag bara är borta och aldrig kommer till dom ifall jag inte bryr mig mera och så. Och typ att jag känner det som jag är över given av alla och ingen bryr sig eller nånting men så kanske dom tror så om mig. Och jag vill verkligen INTE att dom ska tro att jag inte VILL vara hos dom men jag kan ju inte ändra det alls. Så det är också skit jobbigt.
Och att jag vet ingenting hur jag borde vara liksom eller vad jag ska göra eller nånting. Eller ja ska väl vara migsjälv tycker dom flesta men om jag BARA ska vara migsjälv och som jag känner så vill jag inte prata med nån eller göra nåt utan bara gömma mig och försvinna. Men det kan jag ju inte. Så vet liksom inte hur dom för väntar sig att jag ska vara så jag inte gör allt fel bara.
Iallafall så förlåt att det här är dåligt skrivet och så men ville bara försöka få ut lite och typ skriva lite hur det känns justnu bara. Och jag vet INGET om regler och så på hvb hemmet så har ingen aning ifall man får ha sin telefon och dator och sånt eller om man inte får eller nånting. Så ingen aning ifall jag kommer kunna skriva heller så bara så ni vet ifall jag bara försvinner så kanske man inte får det. Men somsagt jag har ingen aning så man kanske får ha allt somvanligt också men bara OM.
 

Vet inte vad jag vill skriva nu egentligen men vill iallafall FÖRSÖKA få ut lite tankar liksom. Men är säkert dumt.
Men iallafall så en sak som jag har tänkt idag. Så jag MÅSTE klara maten okej så jag får vara kvar på det hvb som jag har varit på nu. För om jag inte klarar maten så kanske jag måste byta till nåt annat ställe som är typ in riktat bara på anorexi och då kommer ju ändå allt annat jobbigt vara kvar sen ändå. Så då kommer allt ta ÄNNU längre tid bara. Plus så kommer jag inte ens ihåg när jag kände det liksom så lugnt och att jag var av slappnad och trygg och allt sånt. Men ja kommer inte ihåg när jag kände så innan men jag kan iallafall känna det som idag när jag låg och gosade med M. Och alltså jag har nog inte känt så som lugn på in sidan eller hur jag ska förklara på jätte jätte länge. Så vad jag kan komma ihåg iallafall så har jag inte känt det NÅNGÅNG efter äckel händelsen innan idag.
Och det är jätte mycket pågrund av M. Såklart inte BARA utan är väl miljö byte liksom och sånt också men ändå mest M. Så ifall jag gör så jag inte kan vara kvar där så tar jag liksom bort den bästa hjälpen av ALLT och det vill jag inte. Låter kanske jätte dumt men känns ändå så.
Men vet ändå inte hur jag ska klara alla behandlings saker som dom har bestämt om och så men jag skulle ju inte klara det mera nån annanstans heller. Men jag vill ändå INTE gå genom det men jag har inte så mycket val heller. Utan måste väl bara typ acseptera det men det är skit svårt.

Igen så skriver du så otroligt klokt och reflekterat, Emma! :heart

Jag tror det bästa just nu vore om du kan fokusera på en sak i taget. Så om maten är vad som är prio 1 nu så du kan få stanna med M, så behöver du inte fundera över alla framtidiga behandlingar och så nu. Det är säkert inte så lätt som det låter, men ofta så blir svåra saker lite enklare om man bryter ner dom i små steg. Så kanske om du försöker tänka att din energi just nu främst ska gå till att äta, inte så mycket annat? Och om det går bra så kommer ju även maten ge dig energi så du kan göra lite mera, som att gå med på M's promenader, kanske testa yoga och såna saker som laddar ditt batteri ännu mera.

Vi hejar på dig härifrån! :heart Kram.
 
Ja såklart men menade att han är ju inte där varje gång jag måste äta liksom så även ifall det går lättare när han är där så räcker inte det.
Tror du att du skulle kunna tänka att det iaf hjälper även om han inte alltid är med? Jag tänker att du då får öva och lyckas. Även om du inte alltid lyckas så blir det troligen trots allt fler gånger som du lyckas ta dig förbi blockeringen. Kanske det i sig kan göra att spärrarna sen blir lite mindre även när du äter själv i samma miljö? Hejar på dig!❤
 
Ja det är det ju men oftast så tycker jag mera om att lyssna på bara prat så nån dokumentär eller nåt sånt.
Jag har upptäckt att mitt bästa "sömnpiller" är pratradio eller ännu hellre en ljudbok som läses av någon lagom "sömnig" röst. Det finns ljudböcker i SR-appen (de som går som radioföljetong läggs upp i större delar och ligger kvar ganska länge). Den som är just nu har en uppläsare som verkligen är bra att somna till, men den boken är nog inte så rolig för dig (uppenbarligen inte mig heller eftersom jag somnar). I SR-appen finns en ljudbok som heter "Rebecca" som jag tyckte mycket om att lyssna på. Den boken blev en skräckfilm av Alfred Hitchcock 1940, men den är inte hemsk att lyssna på. I SR-appen finns också radioprogram samlade som är extra bra att lyssna på när man har svårt att sova.

Annars kanske du kan lyssna på storytell eller liknande där man kan lyssna på ljudböcker. En av mina döttrar tyckte mycket om att lyssna på sagor av Salman Rushdie som är skrivna för både barn och vuxna.
 
Vet inte vad jag vill skriva nu egentligen men vill iallafall FÖRSÖKA få ut lite tankar liksom. Men är säkert dumt.
Men iallafall så en sak som jag har tänkt idag. Så jag MÅSTE klara maten okej så jag får vara kvar på det hvb som jag har varit på nu. För om jag inte klarar maten så kanske jag måste byta till nåt annat ställe som är typ in riktat bara på anorexi och då kommer ju ändå allt annat jobbigt vara kvar sen ändå. Så då kommer allt ta ÄNNU längre tid bara. Plus så kommer jag inte ens ihåg när jag kände det liksom så lugnt och att jag var av slappnad och trygg och allt sånt. Men ja kommer inte ihåg när jag kände så innan men jag kan iallafall känna det som idag när jag låg och gosade med M. Och alltså jag har nog inte känt så som lugn på in sidan eller hur jag ska förklara på jätte jätte länge. Så vad jag kan komma ihåg iallafall så har jag inte känt det NÅNGÅNG efter äckel händelsen innan idag.
Och det är jätte mycket pågrund av M. Såklart inte BARA utan är väl miljö byte liksom och sånt också men ändå mest M. Så ifall jag gör så jag inte kan vara kvar där så tar jag liksom bort den bästa hjälpen av ALLT och det vill jag inte. Låter kanske jätte dumt men känns ändå så.
Men vet ändå inte hur jag ska klara alla behandlings saker som dom har bestämt om och så men jag skulle ju inte klara det mera nån annanstans heller. Men jag vill ändå INTE gå genom det men jag har inte så mycket val heller. Utan måste väl bara typ acseptera det men det är skit svårt.
Finns det mat som fungerar bättre och mat som fungerar sämre? Skulle du kunna göra en lista med både mat som går bra och mat som inte går så bra till hvb-hemmet så att de vet? Jag vet inte om de kan göra speciell mat för en person, men vet de vilken mat som är bäst/sämst så ökar i alla fall chansen.
Fungerar det bra med näringsdryck? I så fall kan du kanske be att få det också? Vilka smaker tycker du bäst om? Ett av mina barn fick näringsdryck när hon var sjuk, tror hon gillade choklad bäst.
 
Igen så skriver du så otroligt klokt och reflekterat, Emma! :heart

Jag tror det bästa just nu vore om du kan fokusera på en sak i taget. Så om maten är vad som är prio 1 nu så du kan få stanna med M, så behöver du inte fundera över alla framtidiga behandlingar och så nu. Det är säkert inte så lätt som det låter, men ofta så blir svåra saker lite enklare om man bryter ner dom i små steg. Så kanske om du försöker tänka att din energi just nu främst ska gå till att äta, inte så mycket annat? Och om det går bra så kommer ju även maten ge dig energi så du kan göra lite mera, som att gå med på M's promenader, kanske testa yoga och såna saker som laddar ditt batteri ännu mera.

Vi hejar på dig härifrån! :heart Kram.
Ja jag vet att jag borde bara ta en sak i taget liksom men jag kan inte bara inte tänka alls på allt annat. Utan det är ändå massa tankar om fram tiden och då även ifall jag försöker inte tänka på det.
 
Tror du att du skulle kunna tänka att det iaf hjälper även om han inte alltid är med? Jag tänker att du då får öva och lyckas. Även om du inte alltid lyckas så blir det troligen trots allt fler gånger som du lyckas ta dig förbi blockeringen. Kanske det i sig kan göra att spärrarna sen blir lite mindre även när du äter själv i samma miljö? Hejar på dig!❤
Ja alltså jag försöker tänka olika mottiveringar liksom och försöker tänka hur det känns när jag är med M och att ifall jag blir så jag får vara hemma ibland så kommer det nog vara mycket hjälp med våra hundar också. Så jag försöker men är ändå svårt bara.
 
Jag har upptäckt att mitt bästa "sömnpiller" är pratradio eller ännu hellre en ljudbok som läses av någon lagom "sömnig" röst. Det finns ljudböcker i SR-appen (de som går som radioföljetong läggs upp i större delar och ligger kvar ganska länge). Den som är just nu har en uppläsare som verkligen är bra att somna till, men den boken är nog inte så rolig för dig (uppenbarligen inte mig heller eftersom jag somnar). I SR-appen finns en ljudbok som heter "Rebecca" som jag tyckte mycket om att lyssna på. Den boken blev en skräckfilm av Alfred Hitchcock 1940, men den är inte hemsk att lyssna på. I SR-appen finns också radioprogram samlade som är extra bra att lyssna på när man har svårt att sova.

Annars kanske du kan lyssna på storytell eller liknande där man kan lyssna på ljudböcker. En av mina döttrar tyckte mycket om att lyssna på sagor av Salman Rushdie som är skrivna för både barn och vuxna.
Tack för tipsen :heart
 
Finns det mat som fungerar bättre och mat som fungerar sämre? Skulle du kunna göra en lista med både mat som går bra och mat som inte går så bra till hvb-hemmet så att de vet? Jag vet inte om de kan göra speciell mat för en person, men vet de vilken mat som är bäst/sämst så ökar i alla fall chansen.
Fungerar det bra med näringsdryck? I så fall kan du kanske be att få det också? Vilka smaker tycker du bäst om? Ett av mina barn fick näringsdryck när hon var sjuk, tror hon gillade choklad bäst.
Ja alltså det finns mat som är svårare än annat och så men ibland som det blev nu så blir det helt stopp så inget går. Men annars så är det iallafall lättare och svårare mat. Men tror inte dom kan an passa så jätte mycket med maten på hvb men kan väl kanske göra en sån lista iallafall.
Och närings drycker så tycker jag inte om nån såmycket men choklad och vanilj är väl dom minst dåliga iallafall. Men vill egentligen inte behöva ha det igen men ifall det är typ att jag måste det för att få vara kvar där så kommer jag såklart ta dom ändå.
 
Ja jag vet att jag borde bara ta en sak i taget liksom men jag kan inte bara inte tänka alls på allt annat. Utan det är ändå massa tankar om fram tiden och då även ifall jag försöker inte tänka på det.

Förstår det! :heart Är du på bup igen nu? Eller har du fått komma tillbaka till hvb?
 
Ja alltså jag försöker tänka olika mottiveringar liksom och försöker tänka hur det känns när jag är med M och att ifall jag blir så jag får vara hemma ibland så kommer det nog vara mycket hjälp med våra hundar också. Så jag försöker men är ändå svårt bara.
Förstår att du verkligen försöker!❤ Är osäker på om jag lyckades få fram det jag menade. Menade alltså att de gånger du kan äta med M och ätandet går bra är till nytta även om M inte alltid är med. Alltså att du då får öva och lyckas. Sen finns det då gånger när han inte är med och det kanske går sämre men du har iaf fått öva på ett bra sätt vid en del av tillfällena då. Förstår absolut att det är svårt att lyckas när han inte är med just nu.
 
Ja alltså jag försöker tänka olika mottiveringar liksom och försöker tänka hur det känns när jag är med M och att ifall jag blir så jag får vara hemma ibland så kommer det nog vara mycket hjälp med våra hundar också. Så jag försöker men är ändå svårt bara.
När jag gick trauma-terapin så fick jag lära mig att mentalt gå in i min "trygga plats". Jag behandlades för flera trauman och PTSD. För att det inte ska bli helt övermäktigt med bara en massa hemskt så fick jag lära mig ett sätt att försöka få lite lugn och trygghet. Jag ser ju att du inte litar till omvärlden och människor helt just nu. Då kan en sådan övning vara bra.
Jag använder den fortfarande, halvt automatiskt, när jag måste slappna av, tex hos kiropraktorn.
För mig var då min trygga plats med min ponny i hans box. Med den lukten, solen som sken in genom fönstret och gav värme och ljudet av hästar som tuggade. Där kände jag ro, trygghet, kärlek, värme etc.

Jag hittade en beskrivning av det om det är ngt du vill testa. Det gör inget om det inte går nu. Och du behöver inte känna press eller misslyckande om du tappar tråden och börjar tänka på annat. Det är helt normalt och ok. Man kan behöva hålla på ett tag för att få det att fungera hyfsat:

"
Nu ska vi gå igenom något som vi kallar för trygg plats. Eftersom traumatiska händelser kan göra att både vår tankevärld och verkliga omvärlden känns otrygg är en bra början att hitta åtminstone en plats inom oss själva där vi kan känna oss trygga.

Den platsen kan vi sedan gå till när obehagliga minnen och flashbacks dyker upp. Låter det konstig? Tänk såhär, en trygg plats är en plats dit din hjärna och dina tankar kan gå för att finna lugn. Det är en värdefull resurs eftersom du precis som med andningen kan nå din trygga plats från var som helst.

Din trygga plats kan vara precis var du vill. Det kan vara en plats som finns på riktigt eller en plats som bara finns i dina tankar. Ett sommarhus, en plats i bergen, ett vattenfall, en måne eller en äng. Du är skaparen och du bestämmer om någon får komma dit eller inte.

Sätt dig i en ställning som känns bekväm. Fösta gången du besöker din trygga plats är det bra om det är lugnt runtomkring dig. Sedan, när du blir bättre på att hitta din plats kommer du kunna hitta dit även när du befinner dig i en stökigare miljö.

  • Slut dina ögon och andas lugnt.
  • Hur ser platsen ut?
  • Utforska platsen i dina tankar.
  • Vad hör du för ljud, vilka dofter känner du?
  • Är det fint väder, kan du känna solens strålar mot din hud?
  • Vad får du för känslor när du befinner dig på den här platsen?
  • Kan du hitta en känsla av ro?
Kanske hittar du inte din trygga plats vid första försöket. Det är okej. I så fall kan du försöka igen lite senare. När du hittat din trygga plats kan du använda den tillsammans med att jobbiga och traumatiska minnen dyker upp. Du kan använda den både om du stöter på en övning som känns jobbig längre fram i programmet och i ditt vardagliga liv.
 
När jag gick trauma-terapin så fick jag lära mig att mentalt gå in i min "trygga plats". Jag behandlades för flera trauman och PTSD. För att det inte ska bli helt övermäktigt med bara en massa hemskt så fick jag lära mig ett sätt att försöka få lite lugn och trygghet. Jag ser ju att du inte litar till omvärlden och människor helt just nu. Då kan en sådan övning vara bra.
Jag använder den fortfarande, halvt automatiskt, när jag måste slappna av, tex hos kiropraktorn.
För mig var då min trygga plats med min ponny i hans box. Med den lukten, solen som sken in genom fönstret och gav värme och ljudet av hästar som tuggade. Där kände jag ro, trygghet, kärlek, värme etc.

Jag hittade en beskrivning av det om det är ngt du vill testa. Det gör inget om det inte går nu. Och du behöver inte känna press eller misslyckande om du tappar tråden och börjar tänka på annat. Det är helt normalt och ok. Man kan behöva hålla på ett tag för att få det att fungera hyfsat:

"
Nu ska vi gå igenom något som vi kallar för trygg plats. Eftersom traumatiska händelser kan göra att både vår tankevärld och verkliga omvärlden känns otrygg är en bra början att hitta åtminstone en plats inom oss själva där vi kan känna oss trygga.

Den platsen kan vi sedan gå till när obehagliga minnen och flashbacks dyker upp. Låter det konstig? Tänk såhär, en trygg plats är en plats dit din hjärna och dina tankar kan gå för att finna lugn. Det är en värdefull resurs eftersom du precis som med andningen kan nå din trygga plats från var som helst.

Din trygga plats kan vara precis var du vill. Det kan vara en plats som finns på riktigt eller en plats som bara finns i dina tankar. Ett sommarhus, en plats i bergen, ett vattenfall, en måne eller en äng. Du är skaparen och du bestämmer om någon får komma dit eller inte.

Sätt dig i en ställning som känns bekväm. Fösta gången du besöker din trygga plats är det bra om det är lugnt runtomkring dig. Sedan, när du blir bättre på att hitta din plats kommer du kunna hitta dit även när du befinner dig i en stökigare miljö.

  • Slut dina ögon och andas lugnt.
  • Hur ser platsen ut?
  • Utforska platsen i dina tankar.
  • Vad hör du för ljud, vilka dofter känner du?
  • Är det fint väder, kan du känna solens strålar mot din hud?
  • Vad får du för känslor när du befinner dig på den här platsen?
  • Kan du hitta en känsla av ro?
Kanske hittar du inte din trygga plats vid första försöket. Det är okej. I så fall kan du försöka igen lite senare. När du hittat din trygga plats kan du använda den tillsammans med att jobbiga och traumatiska minnen dyker upp. Du kan använda den både om du stöter på en övning som känns jobbig längre fram i programmet och i ditt vardagliga liv.
Jag tror jag fattar men jag kan inte. Eller liksom blir att jag blir stressad typ så kan jag inte tänka på nån trygg plats och det så blir det bara jobbigt för jag INTE kan.
Men det är säkert en jätte bra sak bara att det inte funkar så bra för mig justnu iallafall.
 
Nu är jag iallafall tillbaka på hvb så det är ju bra. Och kp och M jobbade förut så har varit med M också.
Men är ändå jobbigt nu och det vanliga att det är kväll liksom och blir mycket mera tankar och allt sånt. Och massa som jag vill få ut men jag vet inte hur.
 
Vad skönt att du vara med M!
Hur brukar kvällarna se ut när du är på HVB? Vad gör du vanligtvis?
Det är middag vid 18 och sen är det lite olika men idag är det vecko möte så det ska vara nu. Och sen på kvällen så ifall inte kp och M jobbar så brukar jag mest vara i mitt rum och typ kolla på nånting på youtube eller rita eller göra korsord eller sånt. Och ibland så är jag i tv rummet tillexempel men är mest i mitt rum bara. Och sen kvälls fika och sen får jag kvälls medicin ungefär 21 så brukar försöka sova ett tag efter det.
 
Jag tror jag fattar men jag kan inte. Eller liksom blir att jag blir stressad typ så kan jag inte tänka på nån trygg plats och det så blir det bara jobbigt för jag INTE kan.
Men det är säkert en jätte bra sak bara att det inte funkar så bra för mig justnu iallafall.
Det trygga kanske inte behöver vara en plats. Skulle det fungera om du tänkte att du hade M liggande bredvid och gosade med han? Som att du kunde plocka fram den känslan även om han inte är där just då.
(kanske knäpp ide, skippa om den inte var bra)
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Det händer såmycket helatiden. Jag har tagit upp skolan igen och jag galopperade på ridningen förra veckan som jag skrev om ❤️ Och även...
Svar
12
· Visningar
758
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel
Dagbok Nu är det påsk igen och det är den värsta hög tiden förmig. Så justnu på minner väldigt mycket om väldigt jobbiga saker. Men det är ändå...
2
Svar
32
· Visningar
1 533
Senast: Flixon
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär för att det är mera djupa tankar och så och jag vill inte blanda hop det med liksom...
Svar
15
· Visningar
1 282
Senast: SiZo
·
  • Artikel
Dagbok Hej! Jag har fått veta en sak som kommer göra denhär sommaren till den bästa på flera flera år! Och jag ville verkligen få ha en dagboks...
2
Svar
25
· Visningar
1 847
Senast: Nox
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp