Idag ändras allt

Nu är det sista dagen som jag är här. För IDAG ska jag flytta till ett hvb hem. Jag hade ju som ett mål att jag ville bli ut skriven för nyår men då ville jag ju få komma HEM och inte till nåt sånt ställe. Så är ju inte som jag klarade det målet då.
Men ja iallafall så ska jag flytta dit idag då som känns jätte konstigt. För jag känner ju INGEN där och vet jätte lite om hur allt gårtill och allt sånt. Och jag är jätte dålig på att lita på dom jag inte känner och typ säga hur jag mår eller sånt. Så är jätte rädd att det kommer bli sådär så jag inte kan säga nånting och då är det ingen som jag kan få fram nånting till där. För som nu så är det tillexempel en av dom bra sköterskorna som märker ifall hon kanske ska fråga lite mera hur det är och så ifall jag inte kan säga. Och kan messa pappa ifall jag inte kan säga nåt. Men där är det ju ingen som vet hur jag är liksom så då kan jag inte det.
Och vad jag vet så är det inte låst där utan dom får inte låsa in en. Och dethär är säkert olika på olika ställen men iallafall som jag har sett och läst så är det jätte mycket möjlig heter att göra dåliga saker. Och det är också jätte jobbigt isåfall för ifall jag inte litar på nån där och inte kan säga ifall jag mår skit liksom så är det ju mycket större chans att jag gör dåliga saker också. Och isåfall OM jag skulle göra det så ifall jag skulle ångra mig så blir det också jätte svårt för jag inte känner nån.
Så ja det är jätte många saker som jag är nervös för och så. Och bara hur allt funkar och med typ mat och skola och allt sånt och om man har terapi och bara rädd för ALLT. Och att jag har inte fått säga hejdå till O eller hundarna så det känns också skit och som jag sviker dom. Eller jag vet att dom nog inte tänker så men jag kan ändå inte fåbort att dom kanske undrar varför jag bara är borta och aldrig kommer till dom ifall jag inte bryr mig mera och så. Och typ att jag känner det som jag är över given av alla och ingen bryr sig eller nånting men så kanske dom tror så om mig. Och jag vill verkligen INTE att dom ska tro att jag inte VILL vara hos dom men jag kan ju inte ändra det alls. Så det är också skit jobbigt.
Och att jag vet ingenting hur jag borde vara liksom eller vad jag ska göra eller nånting. Eller ja ska väl vara migsjälv tycker dom flesta men om jag BARA ska vara migsjälv och som jag känner så vill jag inte prata med nån eller göra nåt utan bara gömma mig och försvinna. Men det kan jag ju inte. Så vet liksom inte hur dom för väntar sig att jag ska vara så jag inte gör allt fel bara.
Iallafall så förlåt att det här är dåligt skrivet och så men ville bara försöka få ut lite och typ skriva lite hur det känns justnu bara. Och jag vet INGET om regler och så på hvb hemmet så har ingen aning ifall man får ha sin telefon och dator och sånt eller om man inte får eller nånting. Så ingen aning ifall jag kommer kunna skriva heller så bara så ni vet ifall jag bara försvinner så kanske man inte får det. Men somsagt jag har ingen aning så man kanske får ha allt somvanligt också men bara OM.
 

Jag vill bara skriva lite men har pratat med nån sån prat människa idag. Så kurator eller psykolog eller nåt men kommer inte ihåg vad.
Men iallafall så såklart så pratade inte jag så jätte mycket och var bara jobbigt liksom. Och känns som det är helatiden olika nya personer och bara jobbigt att lära känna nya liksom.
Men ja det var ju inte så jätte mycket idag men ändå så är jag sååå trött nu och skulle typ vilja sova flera dygn känns det som. Så känns som idag kommer bli en jätte jobbig dag nu och orkar liksom bara inte.

Usch, ja det måste vara tröttsamt och jobbigt att det är nya människor hela tiden. Men förhoppningsvis får du behålla denna nya personen minst så länge du är kvar på hvb, om ni kommer överens. Hoppast det är en bra och duktig människa!

Helt normalt och förståeligt att du blev trött av det, kan du förmedla det till de som jobbar nu att du behöver vila och återhämta dig ett tag? Vet du om M ska jobba i dag, så du kan få mysa lite med honom? :heart
 
Jag tror jag fattar men jag kan inte. Eller liksom blir att jag blir stressad typ så kan jag inte tänka på nån trygg plats och det så blir det bara jobbigt för jag INTE kan.
Men det är säkert en jätte bra sak bara att det inte funkar så bra för mig justnu iallafall.

Jag behövde ”coachning” av min psykolog för att komma dit, så det är verkligen inte konstigt att du inte ”kan” redan nu.
Om jag tolkar dig rätt så blir du blockerad när du försöker tänka/göra på ett sätt du upplever att du inte klarar av, lite att nya saker direkt upplevs lite som ett hot i hjärnan och det bara låser sig, är det nånting sånt du brukar känna?
Så var det väldigt djupt rotat för mig förut, det GICK bara inte hur jag än försökte ändra och tänka annorlunda.

Om du relaterar till det så vill jag bara säga att det är inget konstigt att du inte ”kan”. Men det betyder inte heller att du inte kommer kunna, däremot att du behöver få coachning för att komma dit. Och det kommer du kunna få genom psykologen sen.
Känner man såhär måste man liksom få hjälp att låsa upp några lås i hjärnan först för att kunna göra nya kopplingar.

Innan jag fick hjälp med det så var det som att faktiskt alla mina minnen vad sammankopplade med något negativt, även fina saker. Sånt jag var tacksam och glad för (tex hästarna) var liksom också kopplat till skam och skuld över att jag var sjuk och inte kunde ge dom lika mycket som jag hade velat. ALLT hade i min hjärna en automatisk koppling till att jag inte var något värd, jag var konstig, knäpp, förtjänade inget bra, bara tog upp plats och tyngde ner andra med min blotta existens. Jag trodde att jag bara VAR sån, att det var jag. Just för det var ju det jag upplevde, och då är det ju svårt att se någon annan ”sanning”.
Men när jag fick hjälp att låsa upp några lås, herregud plötsligt insåg jag att det där jag tänkt, det stämde ju inte?

Självklart är det inte som att alla negativa känslor och minnen trollas bort, men det blir hanterbart på ett helt annat sätt. Det blir som mer mellanrum så jag KÄNNER inte allting hemskt så överväldigande starkt längre. Till exempel med hästarna jag hade, nu tänker jag på dem utan att attackeras av skuld och skam. Det känns synd fortfarande att jag under flera av åren jag fick ha dem var sjuk, men det tar liksom inte särskilt stor plats utan nu kommer främst allt det fina när jag tänker tillbaka.

Du behöver INTE ”kunna” hantera saker ”bättre” eller annorlunda än du gör just nu. Du gör så gott du kan, som du kämpar! Man kan liksom inte kunna nåt man inte fått lära sig och öva på. Det kommer du göra ihop med psykolog/kp/osv. Och det är inget du behöver ”kunna” Nu på en gång. Du kommer kunna sen, när du fått lära dig och övat. :heart

Nu kanske det här blev långt och svamligt, men hoppas du förstår lite hur jag menar. Och jag vill poängtera att jag INTE förminskar allt du känner och upplever, någonsin. För jag vet. Jag förstår. Och eftersom jag vet och förstår vill jag också (försöka) dela med mig av lite hopp. För även när man inte ser hoppet själv, så betyder det inte att det inte finns. Jag lovar dig att det finns hopp även för dig - och jag lovar inget lättvindigt - så säker är jag. Men det är också helt okej om du själv inte ser hoppet just nu. Jag vill bara så ett frö. Om jag kan.
F6EE9B43-CE01-47A7-A561-30C7BB2F2E40.jpeg
 
Jag vill bara skriva lite men har pratat med nån sån prat människa idag. Så kurator eller psykolog eller nåt men kommer inte ihåg vad.
Men iallafall så såklart så pratade inte jag så jätte mycket och var bara jobbigt liksom. Och känns som det är helatiden olika nya personer och bara jobbigt att lära känna nya liksom.
Men ja det var ju inte så jätte mycket idag men ändå så är jag sååå trött nu och skulle typ vilja sova flera dygn känns det som. Så känns som idag kommer bli en jätte jobbig dag nu och orkar liksom bara inte.

Åh ja det är så tufft när man ska försöka öppna sig för nya personer. Inte minst med tanke på hur mycket nytt och nya personer du haft runt dig en längre tid nu.

Vill bara säga att det är okej att inte prata så mycket hela tiden, och särskilt inte i början. Det är helt normalt i den typen av situation, för alla människor! Och om det känns bättre så kan man säga helt enkelt ”jag tycker det känns jobbigt att prata”. Bara det kan ibland göra att det blir lättare att ”komma igång” med en ny samtalskontakt. Det kanske du iofs redan har gjort.

Jag brukade berätta att jag tyckte det var jobbigt att så mycket fokus riktat på mig, att jag blev stressad för det kändes som att jag skulle prestera, att jag fick ångest av att inte veta vad som förväntades av mig och att det gjorde att jag kände mig otrygg. Och det var en jättebra öppning för samtalskontakten, att jag sa det jag ”kunde” säga. För då kunde hon börja lära känna och förstå mig lite, och då anpassa hur vi pratade och om vad för att bygga upp en tillit först och hjälpa mig att känna att jag hade ”kontroll” i situationen. Jag uppmuntrades att säga till om och när jag kände mig pressad till exempel, och ibland sätta det på en skala 1-10. Då kunde vi tillsammans kartlägga och se vilka mönster som fanns och hur vi kunde hålla samtalen ”lagom” utmanande för att det inte skulle bli överväldigande och kännas starkt obehagligt. För de är ju där för att hjälpa en, men behöver förstås en ingång för att göra det. Men med alla jag träffat har det verkligen styrkts under att det är inte bråttom, det får ta tid.
 
Usch, ja det måste vara tröttsamt och jobbigt att det är nya människor hela tiden. Men förhoppningsvis får du behålla denna nya personen minst så länge du är kvar på hvb, om ni kommer överens. Hoppast det är en bra och duktig människa!

Helt normalt och förståeligt att du blev trött av det, kan du förmedla det till de som jobbar nu att du behöver vila och återhämta dig ett tag? Vet du om M ska jobba i dag, så du kan få mysa lite med honom? :heart
Ja det kändes väl okej iallafall med henne så hoppas det inte blir sämre utan att hon är en jag kan prata med och så.
Kp och M har inte jobbat idag men imorgon så jobbar dom eftermiddag så då är det iallafall som jag tycker det bästa så jag kan vara med M på kvällen :heart
Men idag har jag varit jätte trött så har vilat på dagen också och varit lite med personal och lite så men inte gjort så jätte mycket.
 
Åh ja det är så tufft när man ska försöka öppna sig för nya personer. Inte minst med tanke på hur mycket nytt och nya personer du haft runt dig en längre tid nu.

Vill bara säga att det är okej att inte prata så mycket hela tiden, och särskilt inte i början. Det är helt normalt i den typen av situation, för alla människor! Och om det känns bättre så kan man säga helt enkelt ”jag tycker det känns jobbigt att prata”. Bara det kan ibland göra att det blir lättare att ”komma igång” med en ny samtalskontakt. Det kanske du iofs redan har gjort.

Jag brukade berätta att jag tyckte det var jobbigt att så mycket fokus riktat på mig, att jag blev stressad för det kändes som att jag skulle prestera, att jag fick ångest av att inte veta vad som förväntades av mig och att det gjorde att jag kände mig otrygg. Och det var en jättebra öppning för samtalskontakten, att jag sa det jag ”kunde” säga. För då kunde hon börja lära känna och förstå mig lite, och då anpassa hur vi pratade och om vad för att bygga upp en tillit först och hjälpa mig att känna att jag hade ”kontroll” i situationen. Jag uppmuntrades att säga till om och när jag kände mig pressad till exempel, och ibland sätta det på en skala 1-10. Då kunde vi tillsammans kartlägga och se vilka mönster som fanns och hur vi kunde hålla samtalen ”lagom” utmanande för att det inte skulle bli överväldigande och kännas starkt obehagligt. För de är ju där för att hjälpa en, men behöver förstås en ingång för att göra det. Men med alla jag träffat har det verkligen styrkts under att det är inte bråttom, det får ta tid.
Jag orkar inte svara på allt i dina inlägg men har läst båda och vill iallafall skriva tack för det du har skrivit :heart
Och ja det känns inte som jag kommer kunna lära mig allt med känslo reglering och ändra tankarna och allt sånt och känns inte som jag kommer kunna prata om alla saker och bara allt som jag vet att det kommer bli om. Utan som det känns så är jag väl för dålig eller korkad eller vad det är för problem men att min hjärna inte kommer kunna. Men iallafall bra att läsa att du kunde klara det liksom!
 
Ja det kändes väl okej iallafall med henne så hoppas det inte blir sämre utan att hon är en jag kan prata med och så.
Kp och M har inte jobbat idag men imorgon så jobbar dom eftermiddag så då är det iallafall som jag tycker det bästa så jag kan vara med M på kvällen :heart
Men idag har jag varit jätte trött så har vilat på dagen också och varit lite med personal och lite så men inte gjort så jätte mycket.

Du har ju gjort en jätteprestation idag :heart
Då får man vara trött och inte göra så jättemycket. Hoppas du får en bra kväll och sover bra i natt.

Lägger in en mysbild. Igår fick mina hästar en ny kompis, en liten söt islandshäst.
 

Bifogade filer

  • Ihopsläpp med Askja.jpg
    Ihopsläpp med Askja.jpg
    487,8 KB · Visningar: 37
Jag orkar inte svara på allt i dina inlägg men har läst båda och vill iallafall skriva tack för det du har skrivit :heart
Och ja det känns inte som jag kommer kunna lära mig allt med känslo reglering och ändra tankarna och allt sånt och känns inte som jag kommer kunna prata om alla saker och bara allt som jag vet att det kommer bli om. Utan som det känns så är jag väl för dålig eller korkad eller vad det är för problem men att min hjärna inte kommer kunna. Men iallafall bra att läsa att du kunde klara det liksom!
Det är precis som med att lära sig springa, hoppa etc. Först så måste man lära sig att ens krypa, sen gå etc. Man tror inte det ska gå först. Men till slut så!

Bifogar lite kul bild på min första ponny som 30-åring när han tiggde miniäpplen och ett fastnade i näsborren. Han letade och letade efter var lukten kom från innan jag pillade bort det. 😅
Kanske inte får dig att skratta nu. Men iaf tidsfördriv några sekunder kanske.
F0113A0B-F332-4539-8C99-104605EF1A10.jpeg
 
Nu kanske vissa tycker att jag har fel och tänker dåligt och så. Men okej då får ni tycka det. Men vill bara skriva lite om en sak att det känns som jag är typ rakt av en dålig person. Liksom att jag är mera jobbig än dom flesta andra. Och jag gör HELATIDEN saker så andra blir antingen arga eller besvikna eller nånting. Så som att jag bara måste vara jobbig för andra som att jag inte kan vara bra.
Och jag är jätte trött på det och jag VILL vara bra och inte vara neggativ eller ett problem eller allt sånt men jag vet inte hur för det går ju inte.
Och känns som jag kommer inte ens ihåg hur ett normalt liv är liksom och kommer aldrig ha det igen. Som bara idag att jag kan inte komma på NÅNTING som jag skulle vilja prova som fritids aktivitet och inget jag vill ha som långt mål. Och det känns ju som jätte normala saker egentligen men jag kan inte ens komma på det.
 
Nu kanske vissa tycker att jag har fel och tänker dåligt och så. Men okej då får ni tycka det. Men vill bara skriva lite om en sak att det känns som jag är typ rakt av en dålig person. Liksom att jag är mera jobbig än dom flesta andra. Och jag gör HELATIDEN saker så andra blir antingen arga eller besvikna eller nånting. Så som att jag bara måste vara jobbig för andra som att jag inte kan vara bra.
Och jag är jätte trött på det och jag VILL vara bra och inte vara neggativ eller ett problem eller allt sånt men jag vet inte hur för det går ju inte.
Och känns som jag kommer inte ens ihåg hur ett normalt liv är liksom och kommer aldrig ha det igen. Som bara idag att jag kan inte komma på NÅNTING som jag skulle vilja prova som fritids aktivitet och inget jag vill ha som långt mål. Och det känns ju som jätte normala saker egentligen men jag kan inte ens komma på det.

Om du VILL vara bra, så är du definitivt inte en dålig person. Det går liksom inte ihop - är man "dålig" så är man det med flit.

Du försöker, men du får inte alltid till det - då är du en bra människa. :heart

Kram på dig! Hoppast du får sova nu, så det snabbt blir morgon och du får vara med M igen.
 
Om du VILL vara bra, så är du definitivt inte en dålig person. Det går liksom inte ihop - är man "dålig" så är man det med flit.

Du försöker, men du får inte alltid till det - då är du en bra människa. :heart

Kram på dig! Hoppast du får sova nu, så det snabbt blir morgon och du får vara med M igen.
Tror jag fattar hur du menar men man kan ju vara jobbig och dålig och miss lyckad även fast man vill vara bra liksom. Så det är så det känns att jag är det och på verkar alla neggativt för jag inte kan bara göra som jag ska.
 
Vill bara skriva lite men är inget viktigt och fattar att jag säkert låter gnällig och dum nu. Men vill somsagt bara skriva lite.
Men iallafall så jag har ganska mycket ångest som jag har haft hela morgonen och jobbiga tankar och så. Så har försökt göra andra saker och inte tänka på det liksom men kommer inte på nånting som funkar som jag kan göra. Utan typ rita så kan jag inte komma på nåt och korsord eller sånt så kan jag inte ha fokus på det och så med olika saker. Så inget funkar.
Men ja iallafall så tänkte jag iallafall försöka prata med en personal som jag tycker är jätte svårt. Men hon som jag ville prata lite med hade inte tid så hon sa bara typ att hon kommer sen när hon har tid. Och alltså menar inte att det var dåligt av henne eller nåt sånt utan jag fattar att hon säkert har jätte mycket viktigare saker att göra och så. Så menar inget neggativt om det men bara att det blev ännu mera jobbigt för mig bara.
Men ja nu iallafall så är det bara vänta som jag kan göra liksom. Men kommer bli knäpp ifall jag bara sitter och väntar och inte gör nånting så jag måste komma på nåt men det är bara helt stopp. Så det är bara jobbigt.
 
Vill bara skriva lite men är inget viktigt och fattar att jag säkert låter gnällig och dum nu. Men vill somsagt bara skriva lite.
Men iallafall så jag har ganska mycket ångest som jag har haft hela morgonen och jobbiga tankar och så. Så har försökt göra andra saker och inte tänka på det liksom men kommer inte på nånting som funkar som jag kan göra. Utan typ rita så kan jag inte komma på nåt och korsord eller sånt så kan jag inte ha fokus på det och så med olika saker. Så inget funkar.
Men ja iallafall så tänkte jag iallafall försöka prata med en personal som jag tycker är jätte svårt. Men hon som jag ville prata lite med hade inte tid så hon sa bara typ att hon kommer sen när hon har tid. Och alltså menar inte att det var dåligt av henne eller nåt sånt utan jag fattar att hon säkert har jätte mycket viktigare saker att göra och så. Så menar inget neggativt om det men bara att det blev ännu mera jobbigt för mig bara.
Men ja nu iallafall så är det bara vänta som jag kan göra liksom. Men kommer bli knäpp ifall jag bara sitter och väntar och inte gör nånting så jag måste komma på nåt men det är bara helt stopp. Så det är bara jobbigt.
Har du kollat på sådana som målar på Youtube? Jag kan tycka acrylic pouring är väldigt avkopplande att kolla på.

Förstår att det blev tungt nu när du tog mig till dig och tog kontakt med en i personalen.

Kram ♥️
 
Har du kollat löshoppningsvideor på youtube? Det tycker jag kan vara ganska kul.

Eller blir det jobbigt för det är häst och du blir påmind om O ? (du behöver inte svara :heart )
 
Tror jag fattar hur du menar men man kan ju vara jobbig och dålig och miss lyckad även fast man vill vara bra liksom. Så det är så det känns att jag är det och på verkar alla neggativt för jag inte kan bara göra som jag ska.

Det är klart, ALLA misslyckas då och då. Men vad jag menade är att du är definitivt inte en dålig människa, som du skrev att det kändes som, du är en bra människa och det tror jag alla ser att du är och försöker vara. :heart

Och vet du? Det är de "jobbiga" människorna som gör världen till ett bättre ställe. Har du hört om Rosa Parks? Hon är världskänd för att hon var jättejobbig och "dum" och vägrade ge upp sin plats på bussen för en vit person (hon var afroamerikan) - vilket ledde till att flera blev inspirerade att vara jobbiga och inte göra som de blev tillsagd, och i slutänden så fick alla samma rättigheter (i USA) och kunde blant annat sitta vart de ville på bussen tack vara detta.

Jag tänker att när du är "jobbig" så är det troligen för att något inte fungerar för dig, och ting kanske behöver anpassas bättre eller göras annorlunda. Så då kanske folk i din omgivning börjar tänka om lite och hitta bättre lösningar, vilket kan göra så att de breddar sina erfarenheter och kan dela med sig av dessa till andra som jobbar med ungdomar.
Om alla hela tiden gör eksakt vad dom ska, så blir allting gjort på samma sätt vidare, och då blir det inga förbättringar. Det är samma när man t.ex. rider och utbildar hästar, eller hundar för den sakens skull - det är dom som är lite knepigare och gör att man måste tänka om och hitta nya metoder, som man lär sig mest av.

Hoppast du fick prata med hon som du tänkte prata med, och att det hjälpte lite. :heart
 
Har du kollat löshoppningsvideor på youtube? Det tycker jag kan vara ganska kul.

Eller blir det jobbigt för det är häst och du blir påmind om O ? (du behöver inte svara :heart )
Nej jag har inte kollat på det nångång men det låter inte så jätte kul men kan iallafall testa nångång.
 
Det är klart, ALLA misslyckas då och då. Men vad jag menade är att du är definitivt inte en dålig människa, som du skrev att det kändes som, du är en bra människa och det tror jag alla ser att du är och försöker vara. :heart

Och vet du? Det är de "jobbiga" människorna som gör världen till ett bättre ställe. Har du hört om Rosa Parks? Hon är världskänd för att hon var jättejobbig och "dum" och vägrade ge upp sin plats på bussen för en vit person (hon var afroamerikan) - vilket ledde till att flera blev inspirerade att vara jobbiga och inte göra som de blev tillsagd, och i slutänden så fick alla samma rättigheter (i USA) och kunde blant annat sitta vart de ville på bussen tack vara detta.

Jag tänker att när du är "jobbig" så är det troligen för att något inte fungerar för dig, och ting kanske behöver anpassas bättre eller göras annorlunda. Så då kanske folk i din omgivning börjar tänka om lite och hitta bättre lösningar, vilket kan göra så att de breddar sina erfarenheter och kan dela med sig av dessa till andra som jobbar med ungdomar.
Om alla hela tiden gör eksakt vad dom ska, så blir allting gjort på samma sätt vidare, och då blir det inga förbättringar. Det är samma när man t.ex. rider och utbildar hästar, eller hundar för den sakens skull - det är dom som är lite knepigare och gör att man måste tänka om och hitta nya metoder, som man lär sig mest av.

Hoppast du fick prata med hon som du tänkte prata med, och att det hjälpte lite. :heart
Jag fattar men känns ändå bara jobbigt och jag skulle hellre inte vara jobbig och inte lära andra nånting isåfall.
 
Nu jobbar kp och M :heart Så har varit med M ett tag. Men skulle egentligen vilja eller behöva prata om en sak med kp men det känns inte som det kommer gå idag alls. Så vet inte hur jag ska göra då ifall jag ändå ska försöka eller ifall det bara är o nödigt då om jag ändå inte kommer kunna säga det jag vill.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Det händer såmycket helatiden. Jag har tagit upp skolan igen och jag galopperade på ridningen förra veckan som jag skrev om ❤️ Och även...
Svar
12
· Visningar
751
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel
Dagbok Nu är det påsk igen och det är den värsta hög tiden förmig. Så justnu på minner väldigt mycket om väldigt jobbiga saker. Men det är ändå...
2
Svar
32
· Visningar
1 531
Senast: Flixon
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär för att det är mera djupa tankar och så och jag vill inte blanda hop det med liksom...
Svar
15
· Visningar
1 280
Senast: SiZo
·
  • Artikel
Dagbok Hej! Jag har fått veta en sak som kommer göra denhär sommaren till den bästa på flera flera år! Och jag ville verkligen få ha en dagboks...
2
Svar
20
· Visningar
1 564
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Kattbilder #9
  • Kaninskrik

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp