Idag är det blodgivardagen.

nullo-modo

Trådstartare
Antalet blodgivare minskar i Sverige och det går åt
1 blodpåse i minuten.
Anledningen till att antalet blodgivare minskar tycks vara att folk inte har tid.
 
Borde arbetsgivare ge tid för detta?

Själv är jasg rädd för nålar, blod osv så tyvärr har jag aldrig givit blod... dock tvekar jag inte en sekund på att min f.d. arbetsgivare i Sverige skulle ha givit mig eller nån annan en halvtimme för att åka och ge blod om vi frågat
 
Borde arbetsgivare ge tid för detta?

Själv är jasg rädd för nålar, blod osv så tyvärr har jag aldrig givit blod... dock tvekar jag inte en sekund på att min f.d. arbetsgivare i Sverige skulle ha givit mig eller nån annan en halvtimme för att åka och ge blod om vi frågat
Blodbussen kommer till mitt jobb 2 gånger år, är några som än inte vant sig vid nålar än trots dom givit i många år:).

Själv tillhör jag den gruppen som inte får ge blod då jag haft gulsot och har dåligt hb, önskar så att jag oxå kunde få ge.
 
Jag hade gärna gett blod om jag inte var så hysteriskt nålrädd. Det är kaos att ta blodprov på mig själv, trots de tunna nålar en har då är det inte ens säkert det går att få ut blod varje gång... Bara åsynen av blodgivarnålen hade gjort att jag sprungit åt ett annat håll. Möjligen att jag kunde varit blodgivare under narkos men jag tror inte det är ett alternativ som erbjuds :o
 
Borde arbetsgivare ge tid för detta?

Själv är jasg rädd för nålar, blod osv så tyvärr har jag aldrig givit blod... dock tvekar jag inte en sekund på att min f.d. arbetsgivare i Sverige skulle ha givit mig eller nån annan en halvtimme för att åka och ge blod om vi frågat
Varför behöver det vara på atbetstid?
 
Min förra arbetsgivare (statlig myndighet) tillät blodgivning på betald arbetstid, rena lyxen. Ngt som bidrar tror jag är tillgången till blodcentral/blodbuss. Bodde tidigare i Malmö, där är blodcentralen väldigt generös med öppetider (helgöppet etc) nu bor jag i Blekinge och här är det en bra bit mellan blodcentralerna och inga blodbussar alls.
 
Jag är för tillfället spärrad från att ge blod, hann ge tre gånger innan mina värden rasade. Förhoppningsvis får jag börja ge igen till hösten. När jag blev stoppad la ja ut en shout out på Facebook och fick faktiskt en f.d. kollega att skriva upp sig för blodgivning :)
 
Jag får inte ge blod pga medicinering. Inget dramatiskt, men diskvalificerar från att ge blod.
Dessutom återkommande episoder med järnbrist och påföljande Hb omkring 85 gör ju att jag inte är särskilt taggad att lämna heller.
För att inte tala om det opraktiska att transportera mig hit eller dit.
 
Är avis på er som får de blod.
Min mamma gav blod så ofta hon fick fram tills hon fick cancer, när jag var liten så längtade jag tills jag blev stor och få ge blod men så blev jag stor och får inte:cry:.
 
Många (större och/eller statliga och kommunala) arbetsgivare låter sina anställda lämna blod på arbetstid.
De arbetsplatser jag haft sedan jag började lämna blod år 2000 har alltid låtit mig göra det på arbetstid.
Där jag bor nu finns även plasma- och trombocytgivning, men mitt blod "räcker inte till" för att ge trombocyter. Hb-t brukar inte vara några problem - mitt rekord är strax över 150, men då hade jag leverpastej på alla mackor! :D
Borde blir bättre på att lämna plasma känner jag, det får en göra varannan vecka...
 
Jag vill och har givit men sen plötsligt fick jag för låga värden och de har fortsatt ligga för lågt så senast jag försökte vilket är typ 5 år efter att värdena sjönk så har de avskrivit mig. Supertråkigt för jag vill ge och har inga andra hinder.

Spontant dock kan jag tycka att det är väldigt hårda regler för att kunna lämna blod som diskvalificerar många. Borde gå att testa respektive påse på de som är inom de "enklare" smittriskgrupperna istället. Om det nu är brist på blodgivare.
 
Borde arbetsgivare ge tid för detta?

Själv är jasg rädd för nålar, blod osv så tyvärr har jag aldrig givit blod... dock tvekar jag inte en sekund på att min f.d. arbetsgivare i Sverige skulle ha givit mig eller nån annan en halvtimme för att åka och ge blod om vi frågat

Jag får ge blod på arbetstid. Har tyvärr bara gett blod en gång. Efter den gången fick jag PMS:en från helvetet! Allt var nattsvart i 2 veckor tills mensen kom. Riktigt obehagligt!! Ok, att jag kan ha tendenser till det annars också men så extremt som det var den gången har jag aldrig haft varken innan eller efter (det här var 3-4 år sen). Så jag vågar inte ge blod igen tyvärr :(
 
Jag hade gärna gett blod om jag inte var så hysteriskt nålrädd. Det är kaos att ta blodprov på mig själv, trots de tunna nålar en har då är det inte ens säkert det går att få ut blod varje gång... Bara åsynen av blodgivarnålen hade gjort att jag sprungit åt ett annat håll. Möjligen att jag kunde varit blodgivare under narkos men jag tror inte det är ett alternativ som erbjuds :o
Är en på jobbet som är rädd för nålar, enligt han själv så svimmade han dom 3 fösta gångerna och nu 20 år senare så går det bra om han får sitta kvar en stund extra och får en macka😍
 
Jag ger blod och har gjort i rätt många år nu. Som tjej får man normalt sätt lämna var fjärde månad. Dock så brukar inte mitt HB riktigt ha repat sig då, så jag lämnar ca 1 gång/halvåret. Då håller det sig ganska stadigt. Är inte överförtjust i nålen och ogillar sjukhuskänslan, men de är alltid väldigt snälla och jag ser det lite som terapi.

Sambon lämnar även trombocyter. Det får han göra ganska ofta. Vi brukar ta ut ersättningen i biobiljetter. Var många år sedan vi betalade för ett biobesök senast :).
 
Anledningen till att antalet blodgivare minskar tycks vara att folk inte har tid.

I min mans fall beror det helt enkelt på att de inte har öppet så mkt. Han kan helt enkelt inte lägga ca 3,5-4 tim en fm på att åka o lämna blod , tillbaka hem,när han sedan ska åka igen o jobba till 01.00 på natten.
Hans blod är mkt attraktivt. Finns nära inget bättre.Han är 0 och mkt högt hb är aldrig utomlands och alltid frisk.
Han har försökt att de ska ta emot honom före jobbet på em, då tar det inte så lång tid iom att resan ändå ska göras men fast de finns på plats så gör de inte det.
 
Är en på jobbet som är rädd för nålar, enligt han själv så svimmade han dom 3 fösta gångerna och nu 20 år senare så går det bra om han får sitta kvar en stund extra och får en macka😍
Åh vad modigt! Jag är också livrädd :o Men tror att jag har 0+ i blodgrupp om jag minns rätt, vilket är ju bra så att jag kan ge till alla. Men min fegisnerv slår till varje gång jag tänker på det ... :o:o Men vad bra med att man kan göra det på arbetstid! Jag kanske borde kolla upp det med min arbetsgivare (kommunen) ... Vi ligger ju alldeles intill en vårdcentral.

När jag vaccinerades sist så fick jag en kräm som gjorde att huden domnade i förväg så att själva sticket gjorde mindre ont. Undra om det går att få när man ger blod också..?
 
Åh vad modigt! Jag är också livrädd :o Men tror att jag har 0+ i blodgrupp om jag minns rätt, vilket är ju bra så att jag kan ge till alla. Men min fegisnerv slår till varje gång jag tänker på det ... :o:o Men vad bra med att man kan göra det på arbetstid! Jag kanske borde kolla upp det med min arbetsgivare (kommunen) ... Vi ligger ju alldeles intill en vårdcentral.

När jag vaccinerades sist så fick jag en kräm som gjorde att huden domnade i förväg så att själva sticket gjorde mindre ont. Undra om det går att få när man ger blod också..?

Jag tycker också nålar är otäckt, det tog mig typ 8 år från att jag tänkte att jag kanske skulle bli blodgivare tills jag faktiskt gick första gången. Jag tycker fortfarande det är ganska otäckt, men jag tittar inte. Första gången hade jag min bror som moraliskt stöd. Kanske två första gångerna till och med.
 

Liknande trådar

Samhälle Det kommer en ny lag från 1 januari 2024 om att de som erbjuder att snabbmat och dryck för take away måste utöver engångsförpackningar...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
6 808
  • Låst
Juridik & Ekonomi Min ekonomi har ju varit uppe för debatt här. Ja jag har haft skuldsanering Den ska enligt mina papper vara klar i höst, men användare...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
11 022
Småbarn När har ni minskat eller nästintill slutat med vila? Sexåringen hade stort behov av vila och vilade tills han var typ tre. Men ena...
2
Svar
22
· Visningar
1 687
Samhälle Så var det dags för sommartid i natt. Det har varit en del diskussioner om att slopa sommartid, vad tycker Buke? Själv är jag nog ganska...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
5 916
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp