Idag är det blodgivardagen.

Jag har blodgrupp O negativ så mitt blod passar för alla. Jag gav blod några gånger men hb-värdet blev för lågt och då började jag ge plasma istället. Men ifjol var järndepån nedre på 11 och man måste ha minst 15. Ätit lite bättre så den steg Men jag får bara ge en ggr i månaden pga dom tar två rör med blod till provtagning varje gång. En löjligt liten mängd så jag tycker jag borde få bestämma själv om jag vill ge men dom har sina regler. Dom erbjuder mig järntabletter men dom innehåller blod från djur som till råga på allt inte är svenska, sånt snusk 🤨. Vegetabiliskt järntillskott är dyrt och jag äter inte så mycket grönt som jag borde. Jag har sagt flera gånger till blodcentralens sköterskor att dom skulle väl kunna ta hem ett vegetabiliskt järntillskott. Om inte annat så skulle jag kunna köpa det för en del av poängen som jag får istället för något annat i deras butik. Om dom tar hem en rejäl mängd och inte tar någon förtjänst så skulle det inte bli dyrt. Då skulle jag kunna ggr blod också.
 
Jag kom på en sak till. Förr så gav jag i Karlstad och där har blodgivningen ett rejält café där de som lämnat får förse sig med fina mackor, kakor, frukt mm. Efter flytt har jag mycket närmare till Arvika så jag lämnar där. Deras café är av enklaste slag och jag har tänkt att vem vet, kanske skulle fler ge om dom fick fika i sjukhusets café/restaurang istället. Viktigast är att man dricker och diverse drycker finns det ju såklart, men en del ser nog ett generöst fika som en del av lönen.
 
Jag har aldrig lämnat blod, men däremot närmar jag mig min 200:e plasmagivning. För mig har detta gjort under. Från att ha varit ganska rädd till att på ganska kort tid vara helt avslappnad i sticksituationen. På "min" blodcentral är personalen helt fantastiskt duktiga på att sticka. Oftast känns det inte alls.
 
Har lämnat plasma sen jag var 18, blod någon gång ibland när jag kommit ihåg att det var ett tag sedan sist och inte vanemässigt bara bokar en plasma tid till nästa gång...

Nu var det dock ett bra tag sedan sist. Operation för ett par år sedan, sedan en tatuering och nu graviditet och barnafödande har kommit ivägen. Var så mycket lättare när jag pluggade (och dessutom i bodde i stan). Här har de öppet en kväll, till 18… annars bara dagtid. Omöjligt att hinna dit alls om man pendlar till jobb åt andra hållet tyvärr. Hade de haft öppet på helgen hade det definitivt varit lättare!
 
Jag har tidigare varit både blodgivare och plasmagivare, i olika perioder.
Numera får jag inte längre lämna blod av hälsoskäl, har flera diagnoser som var för sig diskvalificerar mig. Hade jag bara haft en av dem hade det kanske gått, men nu har jag gett upp.
Åh vad modigt! Jag är också livrädd :o Men tror att jag har 0+ i blodgrupp om jag minns rätt, vilket är ju bra så att jag kan ge till alla.
0+ går att ge till alla som är Rh+
0- går att ge till precis alla.
Jag har lågt blodtryck men frågan är vart går gränsen?
Visar hb-värdet även trycket eller enbart hemoglobinet? För annars gör man separat blodtryck då innan?
Det har aldrig tagits något blodtryck på mig. Jag har alltid haft väldigt lågt blodtryck, men det var aldrig problem att lämna blod/plasma.
Jag misstänker att den som nämnde det låga trycket kanske haft problem med att blodflödet blir lågt??
 
Jag har aldrig lämnat men skulle vilja. Eller vill och vill, jag tycker det är väldigt otäckt med nålar men tänker att jag borde övervinna det där och gå ändå. Jag ligger dock på gränsen på vissa kriterier..
 
Jag har aldrig lämnat men skulle vilja :)

Jag har haft problem med järndepåer som töms ur med jämna mellanrum så jag har inte vågat lämna blod.
Hoppas på att kunna lämna blod i framtiden!
 
Som så många andra här så vill jag men får inte pga sjukdom. När jag jobbade på statlig myndighet satt jag på region HQ och dit kom bussen och stod en dag på parkeringen. Otroligt praktiskt. In och ut. Nålskräck är inte ett problem med tanke på hur många liter jag måste tappats på under årens lopp trots att jag är relativt svårstucken. Och jag antar att de är experter som sticker som de på blodlabben på sjukhusen.

Däremot erbjöd jag min katt att donera blod. Men hon vägde för lite. Gränsen går runt fyra tror jag och hon vägde lite över tre. Hundägare borde kanske också kolla om deras hundar är lämpliga?
 
Har gett blod i omgångar de senaste ... uh.... 13 åren? Men ibland har medicinering och operationer kommit emellan. För tillfället också arbetstider där jag inte kan gå ifrån. Dessutom slutade man med gåvor på det närmsta lasarettet. Jag gjorde det inte för gåvorna men ändå!

Sen har jag en ganska värdelös blodgrupp när det kommer till givande: AB+


Att ge plasma har inte gått på över 15 år där jag donerat blod, de hävdade att sånt inte gjordes längre och inte var värt arbetsinsatsen?
 
Har lämnat blod en gång, tyvärr visade det sig att mitt Hb var lite för lågt den gången och då gav jag liksom upp, för jag kände mig så misslyckad :o.

Det är flera år sedan vid det här laget så jag borde nog göra ett nytt försök nu i sommar. Risken finns dock att det blir lika nedslående som förra gången då jag troligtvis äter och har ätit för lite järn de senaste åren. Men visst borde jag göra ett nytt försök :). Är varken sprut- eller blodrädd så...
 
Jag tillhör också skaran som vill men inte får :( Blir nästan lite provocerad av att läsa på olika ställen att "de flesta", "nästan alla" osv kan ge blod, när det faktiskt är ganska många som inte får av en eller flera anledningar. Hur definieras "de flesta"/"nästan alla" liksom.

Hursomhelst, ska kolla upp vad som krävs för att hundar får ge, kanske de kan göra en insats när jag inte kan :)
 
Får inte ge blod eftersom jag har epilepsi och tar medicin mot det, men skulle vilja. Kollade nu igen om det ändrats, men nej, man ska vara anfalls- och medicinfri i tre år. Det är kört med andra ord, jag är glad om jag klarar en vecka liksom och det med två mediciner! :o Men epilepsi är ju inte direkt blodsmitta så vore inte mitt blod en trevlig bonus att få ändå? :D
 
Som så många andra här så vill jag men får inte pga sjukdom. När jag jobbade på statlig myndighet satt jag på region HQ och dit kom bussen och stod en dag på parkeringen. Otroligt praktiskt. In och ut. Nålskräck är inte ett problem med tanke på hur många liter jag måste tappats på under årens lopp trots att jag är relativt svårstucken. Och jag antar att de är experter som sticker som de på blodlabben på sjukhusen.

Däremot erbjöd jag min katt att donera blod. Men hon vägde för lite. Gränsen går runt fyra tror jag och hon vägde lite över tre. Hundägare borde kanske också kolla om deras hundar är lämpliga?
Det tråkiga är att typ inga tävlingshundar kan bli blodgivare iom att de inte får resa utomlands som blodgivare. (Om de inte ändrat regler)
 
Jag tillhör också skaran som vill men inte får :( Blir nästan lite provocerad av att läsa på olika ställen att "de flesta", "nästan alla" osv kan ge blod, när det faktiskt är ganska många som inte får av en eller flera anledningar. Hur definieras "de flesta"/"nästan alla" liksom.

Hursomhelst, ska kolla upp vad som krävs för att hundar får ge, kanske de kan göra en insats när jag inte kan :)
Håller med, blev sur när en på radion sa flera gånger att alla friska som inte besökt tropiska länder dom senaste 6 månaderna kan ge blod och aldrig haft malaria. Detta sades ändå av en person som jobbar på en av blodbankerna 😡.
 
Som ung, frisk, ej utlandsresare borde jag få ge blod, tänkte jag. Men nej, mitt HB låg precis under gränsvärdet. Dessutom tyckte de att jag hade för små vener. :down:
 

Liknande trådar

Samhälle Det kommer en ny lag från 1 januari 2024 om att de som erbjuder att snabbmat och dryck för take away måste utöver engångsförpackningar...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
6 813
  • Låst
Juridik & Ekonomi Min ekonomi har ju varit uppe för debatt här. Ja jag har haft skuldsanering Den ska enligt mina papper vara klar i höst, men användare...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
11 029
Småbarn När har ni minskat eller nästintill slutat med vila? Sexåringen hade stort behov av vila och vilade tills han var typ tre. Men ena...
2
Svar
22
· Visningar
1 692
Samhälle Så var det dags för sommartid i natt. Det har varit en del diskussioner om att slopa sommartid, vad tycker Buke? Själv är jag nog ganska...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
5 959
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • LGCT Stockholm
  • Födda -21
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp