Idag är det blodgivardagen.

en del av lönen.

Lön? Vad snackar du om, man gör det väl ändå inte för att bli belönad, utan för att rädda liv?


______

Jag får vänta en månad till innan jag kan testa att lämna igen (har liten bebis) sist jag försökte hade jag för lågt hb, men det var på 140 när jag var på efterkontroll så jag är hoppfull!
 
Har lämnat sen jag var 25, är nu 58. Med uppehåll för barn, utlandsresor, tatueringar...en period var mitt hB för lågt, men under ett par års tid tog jag järntabletter och fick upp det, nu efter klimakteriet (ingen mens) har det hållt sig bra 👍 Blodtryck började de ta efter 45 om jag minns rätt. Lämnar en gång i halvåret 😊
 
https://www.blastjarnan.se/artikel/hur-blir-min-katt-blodgivare

https://evidensia.se/vara-tjanster/blodbank-blodgivning/

Det verkar vara lite olika bud vad gäller katter. Men även Megara väger för lite + då att hon fått ungar tidigare. Ska ringa Evidensia ändå och kolla.
Jag har fundrat på Alice men just hennes temperament har fått mig att tveka :o:rofl: Men nu såg jag att hon har blivit för gammal, fyller 6 år i sommar. (Känns konstigt att hon har nått den åldern, hon är ju ung! :mad::D)

Men jag blir lite nyfiken på varför honkatter inte ska ha fött ungar tidigare? 🤔
 
Det finns, som de flesta av oss är medvetna om, en rad olika regler som begränsar människors möjligheter att ge blod. Jag har kompisar som vill ge blod men får inte för att en man som har haft sex med en annan man måste vänta i 12 månader. Det gör det knepigt för homosexuella män att bli blodgivare hur mycket de än skulle vilja. De blir identifierade som en riskgrupp oavsett hur de lever sina liv.
 
Läser lite om krav och regler om huruvida man får ge blod och hittade att när man blivit biten av apa så får man inte ge blod medan av andra djur om såret är läkt.
Varför just apa? :confused: Det finns väl smutsigare munnar?
 
Läser lite om krav och regler om huruvida man får ge blod och hittade att när man blivit biten av apa så får man inte ge blod medan av andra djur om såret är läkt.
Varför just apa? :confused: Det finns väl smutsigare munnar?

En del av världens allvarligaste sjukdomar har väl kommit från apor till människor, tex ebola och HIV. Så, gissningsvis, vill man vara extra försiktig.
 
Jag har fundrat på Alice men just hennes temperament har fått mig att tveka :o:rofl: Men nu såg jag att hon har blivit för gammal, fyller 6 år i sommar. (Känns konstigt att hon har nått den åldern, hon är ju ung! :mad::D)

Men jag blir lite nyfiken på varför honkatter inte ska ha fött ungar tidigare? 🤔
Min katt fyller10 eller 11 i år, helt otroligt egentligen. hur har han kunnat med att bli så gammal utanatt jag märkt något?!

Eftersom jag inte kan ge ska jag kolla om valpen kan ge när hon är äldre. Det vore ju kul om vi kunde göra en god gärning, framför allt om hon någon gång skulle beöva hjälp själv ju!
 
Lön? Vad snackar du om, man gör det väl ändå inte för att bli belönad, utan för att rädda liv.

Svar: Jag gör det för att rädda liv. Men för folk som har det fattigt, studenter och arbetslösa till ex, så tror jag säkert att en mättande fika som kanske skulle kosta 100 eller mer på ett vanligt café är en "morot".
 
Lön? Vad snackar du om, man gör det väl ändå inte för att bli belönad, utan för att rädda liv?


______

Förvisso, men min man får( fick) en tvål. Eller ett par strumpor. Något annat hade de inte.

En bra fika, eller biobiljetter , det tycker jag de kan ge.

Men är det någon som vet? säljer det företag som tappar blod det till sjukhus som beställer blod från dem?
 
Upptäckte just att om man jobbar heltid dagtid så är enda chansen att få lämna blod just på arbetstid... Undrar om man måste göra en fullständig nyanmälan såhär efter sju år. Får nog ringa och fråga.
 
Håller med, blev sur när en på radion sa flera gånger att alla friska som inte besökt tropiska länder dom senaste 6 månaderna kan ge blod och aldrig haft malaria. Detta sades ändå av en person som jobbar på en av blodbankerna 😡.
Finner oxå detta sjukt provocerande. Med taskiga järnvärden å tål inte blodgivarjärntabletter då jag blir konstant illamående av dom.
 
Upptäckte just att om man jobbar heltid dagtid så är enda chansen att få lämna blod just på arbetstid... Undrar om man måste göra en fullständig nyanmälan såhär efter sju år. Får nog ringa och fråga.
Men det var dåligt tycker jag. De två blodcentraler där jag lämnat har kvällsöppet en kväll i veckan.
 
Jag blev blodgivare direkt när jag fyllde arton och gav några år, men fick sen sluta. Jag blir så dålig efter, kan inte ta mig hem på ett vettigt sätt utan svimmar och spyr. Jag är inte rädd alls, mår jättebra där och sitter och chillar efteråt, men sen slår det ändå till på vägen hem. Så nu har jag tagit några års uppehåll och tänkte försöka prova igen om några år. Vill verkligen kunna göra det för jag vet att blodet behövs och jag önskar att fler gjorde det, men när det alltid blir samma visa efteråt känns det inte som det går 😔
 
Jag blev blodgivare direkt när jag fyllde arton och gav några år, men fick sen sluta. Jag blir så dålig efter, kan inte ta mig hem på ett vettigt sätt utan svimmar och spyr. Jag är inte rädd alls, mår jättebra där och sitter och chillar efteråt, men sen slår det ändå till
Jag blev blodgivare direkt när jag fyllde arton och gav några år, men fick sen sluta. Jag blir så dålig efter, kan inte ta mig hem på ett vettigt sätt utan svimmar och spyr. Jag är inte rädd alls, mår jättebra där och sitter och chillar efteråt, men sen slår det ändå till på vägen hem. Så nu har jag tagit några års uppehåll och tänkte försöka prova igen om några år. Vill verkligen kunna göra det för jag vet att blodet behövs och jag önskar att fler gjorde det, men när det alltid blir samma visa efteråt känns det inte som det går 😔

Har du, som jag, provat att ge blodplasma? Det behövs ju det också. Drack du tillräckligt mycket efter att du lämnat blod?
 
Har du, som jag, provat att ge blodplasma? Det behövs ju det också. Drack du tillräckligt mycket efter att du lämnat blod?

Nä, det måste jag kolla upp! Dricka för lite gör jag ju, problemet är bara att det liksom inte går att dricka mer, har lite problem med det. Så det är helt klart en orsak till att jag blir dålig efter.
 

Liknande trådar

Samhälle Det kommer en ny lag från 1 januari 2024 om att de som erbjuder att snabbmat och dryck för take away måste utöver engångsförpackningar...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
6 807
  • Låst
Juridik & Ekonomi Min ekonomi har ju varit uppe för debatt här. Ja jag har haft skuldsanering Den ska enligt mina papper vara klar i höst, men användare...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
11 019
Småbarn När har ni minskat eller nästintill slutat med vila? Sexåringen hade stort behov av vila och vilade tills han var typ tre. Men ena...
2
Svar
22
· Visningar
1 687
Samhälle Så var det dags för sommartid i natt. Det har varit en del diskussioner om att slopa sommartid, vad tycker Buke? Själv är jag nog ganska...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
5 916
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp