Idag är det blodgivardagen.

Pa grund av denna traden har jag bokat in ett besok nasta manad!

Tycker det ofta ar ganska svart att boka tid - hos mig ar blodgivningstillfallena oftast fullbokade sa det galler att boka i tid. Antar darfor att vi inte har nagon alarmerande blodbrist, men det kanns anda som en trevlig samhallsviktig sak att gora

Nagra gavor far vi inte - man far sitta vid ett bord och dricka saft och mumsa kakor och chips i 10 minuter innan de slapper ivag en, och det kanns lagom.
Biobiljetter kanns ju som att det borde bli en jattestor utgift for landstingen? En biobiljett kostar val over 100 sek nufortiden?
 
Pa grund av denna traden har jag bokat in ett besok nasta manad!

Tycker det ofta ar ganska svart att boka tid - hos mig ar blodgivningstillfallena oftast fullbokade sa det galler att boka i tid. Antar darfor att vi inte har nagon alarmerande blodbrist, men det kanns anda som en trevlig samhallsviktig sak att gora

Nagra gavor far vi inte - man far sitta vid ett bord och dricka saft och mumsa kakor och chips i 10 minuter innan de slapper ivag en, och det kanns lagom.
Biobiljetter kanns ju som att det borde bli en jattestor utgift for landstingen? En biobiljett kostar val over 100 sek nufortiden?
Ja jag tänkte också att det borde vara en stor utgift. En onödig utgift också. För mig känns tanken om att ge blod som något man gör fr att "ge" och "hjälpa" och inte för att "få" något tillbaka. Man ska inte behöva belönas för varje sak man gör, tänker jag, utan känslan av att ge borde räcka långt.
 
Jag har tidigare varit både blodgivare och plasmagivare, i olika perioder.
Numera får jag inte längre lämna blod av hälsoskäl, har flera diagnoser som var för sig diskvalificerar mig. Hade jag bara haft en av dem hade det kanske gått, men nu har jag gett upp.

0+ går att ge till alla som är Rh+
0- går att ge till precis alla.

Det har aldrig tagits något blodtryck på mig. Jag har alltid haft väldigt lågt blodtryck, men det var aldrig problem att lämna blod/plasma.
Jag misstänker att den som nämnde det låga trycket kanske haft problem med att blodflödet blir lågt??
Här inte läst längre än hit, så någon annan kanske redan sagt något om detta. Men, på mig började de ta blodtrycket när jag fyllde 40. De tar två gånger per år tror jag, jag lämnar plasma ungefär 1 gång per månad.
 
Pa grund av denna traden har jag bokat in ett besok nasta manad!

Tycker det ofta ar ganska svart att boka tid - hos mig ar blodgivningstillfallena oftast fullbokade sa det galler att boka i tid. Antar darfor att vi inte har nagon alarmerande blodbrist, men det kanns anda som en trevlig samhallsviktig sak att gora

Nagra gavor far vi inte - man far sitta vid ett bord och dricka saft och mumsa kakor och chips i 10 minuter innan de slapper ivag en, och det kanns lagom.
Biobiljetter kanns ju som att det borde bli en jattestor utgift for landstingen? En biobiljett kostar val over 100 sek nufortiden?
Som plasmagivare får jag 100 poäng i ersättning per gång. Detta motsvarar 100 kr om jag tar ut det i pengar, eller i det stämpelkortsystem som min blodcentral har tillsammans med ett antal lokala butiker. Det finns också ett stort antal olika gåvor att välja på om man vill det. Tror det finns biobiljetter också, det fanns det tidigare i alla fall.

Blodgivare får 70 poäng tror jag.
 
Försökte bli blodgivare, men hade för kassa vener. Vet inte om jag ska vara glad för det (ogillar att bli stucken), eller ledsen för att jag inte kan bidra.
 
Är det samma regler som gäller för plasma som för blod? Tänker om det hade varit möjligt för mig att lämna plasma tidigare än vad jag får lämna blod...
 
Jag klarar det inte helt enkelt. Både nål och blodfobi. Jag åkte in med mor när hon skulle ge en gång och det var jag som svimmade, inte hon.

Är otroligt tacksam för att det finns människor och djur som ger!
 
Ja jag tänkte också att det borde vara en stor utgift. En onödig utgift också. För mig känns tanken om att ge blod som något man gör fr att "ge" och "hjälpa" och inte för att "få" något tillbaka. Man ska inte behöva belönas för varje sak man gör, tänker jag, utan känslan av att ge borde räcka långt.
Jag brukar oftast avstå gåvan då det i Skåne oftast är någon reklampryl. Har liksom inte plats för hur många handdukar, picnicfiltar och ryggsäckar som helst.
En påse blod kostar ca 1000kr att köpa in så att om en liten gåva gör att fler ger blod är det ju en stor vinst för regionerna.
 
Som plasmagivare får jag 100 poäng i ersättning per gång. Detta motsvarar 100 kr om jag tar ut det i pengar, eller i det stämpelkortsystem som min blodcentral har tillsammans med ett antal lokala butiker. Det finns också ett stort antal olika gåvor att välja på om man vill det. Tror det finns biobiljetter också, det fanns det tidigare i alla fall.

Blodgivare får 70 poäng tror jag.

Är poängen en stor motivation eller faktor till varför du donerar blod/plasma
 
Jag brukar oftast avstå gåvan då det i Skåne oftast är någon reklampryl. Har liksom inte plats för hur många handdukar, picnicfiltar och ryggsäckar som helst.
En påse blod kostar ca 1000kr att köpa in så att om en liten gåva gör att fler ger blod är det ju en stor vinst för regionerna.

Hela konceptet med en marknadsplats för blod känns väldigt konstigt för mig.
För mig är det väldigt viktigt att sjukvård är tillgängligt och gratis för alla - och blod är en kritisk fel av sjukvården - för mig är blodgivning viktigt principiellt.

Visst är 87sek bättre än 1000, och vadän som kan motivera människor att ge är ju bra, så jag argumentar verkligen inte emot dig, det känns bara tråkigt att det ska behövas finnas ett jäkla business case för blod!
 
Jag tror inte jag får ge blod pga mediciner och sjukdomar men ska iaf fråga nästa gång jag är på vårdcentralen, är helt obrydd vid nålstick och brukar va lätt att dra blod ifrån så rent praktiskt är jag nog en bra kandidat.
 
Pa grund av denna traden har jag bokat in ett besok nasta manad!

Tycker det ofta ar ganska svart att boka tid - hos mig ar blodgivningstillfallena oftast fullbokade sa det galler att boka i tid. Antar darfor att vi inte har nagon alarmerande blodbrist, men det kanns anda som en trevlig samhallsviktig sak att gora

Nagra gavor far vi inte - man far sitta vid ett bord och dricka saft och mumsa kakor och chips i 10 minuter innan de slapper ivag en, och det kanns lagom.
Biobiljetter kanns ju som att det borde bli en jattestor utgift for landstingen? En biobiljett kostar val over 100 sek nufortiden?
Vad händer pm vi vrider på detta lite. Nu ligger tiderna mest på folks arbetstider, vad kostar det då landstinget att låta folk ge blod/plasma på kvällar å helger så folk får lättare att ta sig ditt på helger och kvällar? Då ska det till ob på lönerna och kanske ytterligare andra utgifter för landstinget.
 
Visst är 87sek bättre än 1000, och vadän som kan motivera människor att ge är ju bra, så jag argumentar verkligen inte emot dig, det känns bara tråkigt att det ska behövas finnas ett jäkla business case för blod!
Men är det verkligen ett marknadspris där man säljer till högstbjudande?
Är det inte en siffra som bygger på vilka faktiska kostnader som finns för all hantering, lagring, administration, provtagning osv. ?
Som kanske används som en ersättningsnivå när man skeppar blodet mellan olika landsting, utan att det är business? Eller i ekonomiska beräkningar där olika behandlingar/verksamheter utvärderas/budgeteras?
 
Jag ger blod men inte så ofta tyvärr. Blir tyvärr väldigt påverkad av att ge blod. Yr och illamående vilket håller i sig flera dagar. Har lågt blodtryck vanligtvis men det försvinner typ när jag gett blod. Tidigare gick det fort och lätt att ge blod men mitt blodtryck verkar ha blivit lägre med åldern för nu får de både värma armen och stoppa på kärlvidgande salva för att det ska fungera.
 
Jag brukar oftast avstå gåvan då det i Skåne oftast är någon reklampryl. Har liksom inte plats för hur många handdukar, picnicfiltar och ryggsäckar som helst.
En påse blod kostar ca 1000kr att köpa in så att om en liten gåva gör att fler ger blod är det ju en stor vinst för regionerna.

Här är det också mest reklamgrejer, men det finns också ett antal välgörenhetsorganisationer att skänka till. Jag brukar skänka mina 30:- till barncancerfonden. En släkting tar en trisslott som sin gåva.

Vet också att man kan få reseersättning men jag vet inte riktigt reglerna kring det, jag bor så nära att det inte känns nödvändigt.
 
Men det finns GeBlod.nu, ligger verkligen det under landstinget? eller är det ett privat företag?
Kopierat från sidan:
"GeBlod har som mål att skapa uppmärksamhet för blodgivning och därmed rekrytera och behålla blodgivare. GeBlod är ett kommunikationskoncept för alla landstings och regioners blodgivningsverksamheter att samlas under. Det ger verksamheterna även möjlighet att byta namn till GeBlod.
GeBlod finns som webbsida och i sociala medier. Webbplatsen drivs av GeBlod Kommunikation (regionblodcentralernas nätverk för PR & Kommunikation) på uppdrag av SweBA i samarbete med Databyrån och Care of Haus. Webbplatsen startade i januari 1999, förnyades 2011 och fick ny design 2017.
GeBlod.nu är länsindelad och syftet med webbplatsen är att informera om blodgivning och rekrytera nya blodgivare. Den ger också möjlighet att hålla kontakt med sin blodcentral/blodbuss. Främsta målgrupperna är blodgivare, potentiella blodgivare, studerande och media.
Webbredaktionen ansvarar för innehållet på gemensamma sidor medan blodcentralerna uppdaterar lokala sidor med busstider, evenemang och nyheter. Webmastern ansvarar för de tekniska funktionerna och driften av GeBlod.nu."

(Måste vara en skrivmiss så de egentligen menar att den drivs av nämnda företag på uppdrag av regionblodcentralernas nätverk...)
 

Liknande trådar

Samhälle Det kommer en ny lag från 1 januari 2024 om att de som erbjuder att snabbmat och dryck för take away måste utöver engångsförpackningar...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
6 814
  • Låst
Juridik & Ekonomi Min ekonomi har ju varit uppe för debatt här. Ja jag har haft skuldsanering Den ska enligt mina papper vara klar i höst, men användare...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
11 041
Småbarn När har ni minskat eller nästintill slutat med vila? Sexåringen hade stort behov av vila och vilade tills han var typ tre. Men ena...
2
Svar
22
· Visningar
1 692
Samhälle Så var det dags för sommartid i natt. Det har varit en del diskussioner om att slopa sommartid, vad tycker Buke? Själv är jag nog ganska...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
5 981
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp