Idag är det blodgivardagen.

Vad händer pm vi vrider på detta lite. Nu ligger tiderna mest på folks arbetstider, vad kostar det då landstinget att låta folk ge blod/plasma på kvällar å helger så folk får lättare att ta sig ditt på helger och kvällar? Då ska det till ob på lönerna och kanske ytterligare andra utgifter för landstinget.

Jag hänger inte riktigt med här - menar du att det är lättare för folk att att ge blod på arbetstid om de får en biobiljett?
Antar då att du menar att folk är villiga att ta obetalt ledigt för en biobiljett, och att detta är billigare än att hålla blodgivning öppen på kvällar och helger?

Ja, det kan du såklart ha rätt i, och egentligen är jag inte kritisk till gåvorna - jag antar att det finns någon slags KPI för hur gåvorna påverkar blodgivningen och att det har beslutats att det är värt pengarna

För mig är blodgivning lite som att rösta - en av de där grundbultarna för att det samhälle jag vill leva i (demokratiskt, fri sjukvård etc) ska vara möjligt. Att ge blod känns mer som en plikt än något annat, och jag hade nog blivit närmast förnärmad om någon försökt ge mig en biobiljett för besväret.
Vissa grejer gör jag liksom för att det är det rätta att göra, inte för att jag får en belöning.

Som en förtydelse, så lägger jag inte någon värdering i vad som påverkar andras resonemang för att ge blod, men ville bara förklara varför systemet med belöningar/betalningar känns så främmande för mig.

(Sen vet jag att det naturligtvis finns ett klassperspektiv till detta, och att inte alla har samma frihet över arbetstid eller möjlighet att avstå en ryggsäck för att den har en region Skåne logga på eller vad det nu är)
 
Men är det verkligen ett marknadspris där man säljer till högstbjudande?
Är det inte en siffra som bygger på vilka faktiska kostnader som finns för all hantering, lagring, administration, provtagning osv. ?
Som kanske används som en ersättningsnivå när man skeppar blodet mellan olika landsting, utan att det är business? Eller i ekonomiska beräkningar där olika behandlingar/verksamheter utvärderas/budgeteras?

Ingen aning vad som driver priset på 1000 sek - det är möjligt att det är ett jätterimligt pris. Som jag förtydligade i mitt senaste inlägg så var det mer konceptet att ge blod för belöning/betalning som jag fann förvirrande.

(Någon måste ju också ha donerat blod för den där 1000kr påsen, jag antar att de blodgivare får en ännu högre betalning än om du ger direkt till regionen? Det skulle ju dock kännas som en kommersialisering av blodbehovet)
 
Ingen aning vad som driver priset på 1000 sek - det är möjligt att det är ett jätterimligt pris. Som jag förtydligade i mitt senaste inlägg så var det mer konceptet att ge blod för belöning/betalning som jag fann förvirrande.

(Någon måste ju också ha donerat blod för den där 1000kr påsen, jag antar att de blodgivare får en ännu högre betalning än om du ger direkt till regionen? Det skulle ju dock kännas som en kommersialisering av blodbehovet)
Men finns det någon kommersiell försäljning av blod i Sverige? Var? Av vem?
Finns det ens givare som ger till någon annan än de offentliga blodcentralerna?

https://geblod.nu/blodochblodgrupper/att-kpa-andras-blod/
 
Jag hänger inte riktigt med här - menar du att det är lättare för folk att att ge blod på arbetstid om de får en biobiljett?
Antar då att du menar att folk är villiga att ta obetalt ledigt för en biobiljett, och att detta är billigare än att hålla blodgivning öppen på kvällar och helger?

Ja, det kan du såklart ha rätt i, och egentligen är jag inte kritisk till gåvorna - jag antar att det finns någon slags KPI för hur gåvorna påverkar blodgivningen och att det har beslutats att det är värt pengarna

För mig är blodgivning lite som att rösta - en av de där grundbultarna för att det samhälle jag vill leva i (demokratiskt, fri sjukvård etc) ska vara möjligt. Att ge blod känns mer som en plikt än något annat, och jag hade nog blivit närmast förnärmad om någon försökt ge mig en biobiljett för besväret.
Vissa grejer gör jag liksom för att det är det rätta att göra, inte för att jag får en belöning.

Som en förtydelse, så lägger jag inte någon värdering i vad som påverkar andras resonemang för att ge blod, men ville bara förklara varför systemet med belöningar/betalningar känns så främmande för mig.

(Sen vet jag att det naturligtvis finns ett klassperspektiv till detta, och att inte alla har samma frihet över arbetstid eller möjlighet att avstå en ryggsäck för att den har en region Skåne logga på eller vad det nu är)
Tror du har förståt hur jag menar.
Skulle gärna ge blod, inga problem med nålar så länge jag har en bra sjuksköterska. Men med taskiga järnvärden å regelbundna näsblod om jag glömmer mins vanliga järntabbletter kombinerat med konstant illamående av blidgivar järntabletter funkar det inte.
 
Här är det också mest reklamgrejer, men det finns också ett antal välgörenhetsorganisationer att skänka till. Jag brukar skänka mina 30:- till barncancerfonden. En släkting tar en trisslott som sin gåva.

Vet också att man kan få reseersättning men jag vet inte riktigt reglerna kring det, jag bor så nära att det inte känns nödvändigt.
Här kunde man skänka till välgörenhet innan men det tog borts då jag har för mig att regionen inte fick gynna specifika organisationer(är osäker på exakta anledningen).
 
Hela konceptet med en marknadsplats för blod känns väldigt konstigt för mig.
För mig är det väldigt viktigt att sjukvård är tillgängligt och gratis för alla - och blod är en kritisk fel av sjukvården - för mig är blodgivning viktigt principiellt.

Visst är 87sek bättre än 1000, och vadän som kan motivera människor att ge är ju bra, så jag argumentar verkligen inte emot dig, det känns bara tråkigt att det ska behövas finnas ett jäkla business case för blod!
Fast det finns det ju för alla "varor" det är brist på? Om en region får in många skottskador/bilolyckor och tömmer sitt blodlager måste de ju köpa in från andra regioner för de planerade operationerna om det som donerats tagit slut. Det tar tid att bygga upp sitt eget lager igen.
 
Men finns det någon kommersiell försäljning av blod i Sverige? Var? Av vem?
Finns det ens givare som ger till någon annan än de offentliga blodcentralerna?

https://geblod.nu/blodochblodgrupper/att-kpa-andras-blod/
Regionerna köper av varandra för ungefär det priset. Är blodet slut i Skåne köper man från tex Kronoberg eller Blekinge. Det finns ingen kommersiell marknad eller att man som privatperson kan tappa sig själv och sälja.
 
Fast det finns det ju för alla "varor" det är brist på? Om en region får in många skottskador/bilolyckor och tömmer sitt blodlager måste de ju köpa in från andra regioner för de planerade operationerna om det som donerats tagit slut. Det tar tid att bygga upp sitt eget lager igen.


Ah, jag hade snurrat ihop det - fattade inte att 1000 sek var när regioner köpte av varandra!

Nu blev allt klarare:)
 
Visst är det så att man inte kan lämna blod om man inte kan sätta nål i armvecket ?
Har för mig att det är därför jag inte kan lämna blod
 
Jag vet sjuksköterskor inom palliativa vården som ej vill ge blod. Det tycker att man ger blod till höger och vänster till personer som egentligen inte borde prioriteras.

Har själv fått sitta och registrera remisser för dementa, sängliggande personer som ligger precis på gränsen för när blod bör ges. Under 100 i blodvärde så ska de minsann ha blod! 99 så skickar de remiss - på 94-åriga Greta som är svårt sjuk i demens och varken kan säga bu eller bä.
Jag tycker att det låter som oerhört underliga människor att ha jobba med dementa som är så utlämnade och hjälplösa.
 
Som varande en av de som fått emotta blod efter att ha krupit in på akutmott med osannolikt låga blodvärden så är jag oerhört tacksam till er alla som kan och ger blod. Kudos till er! :bow:

Själv kan jag tyvärr inte ge blod själv då jag har reagerat anafylaktiskt vid ett par tillfällen samt allmänt typ latent låga blodvärden.
Men jag skulle GÄRNA ge blod om jag kunde, är dessutom en sån som kan ge blod till alla, är en så kallad 'alien' 😁 skulle strunta fullständigt i ersättning och skulle gärna gå regelbundet oavsett 'jag har tid eler inte' - det är bara att göra det, tycker att det är en medmänsklig samhällelig och medborgerlig förbannad plikt att prioritera detta blodgivande.
 
Antalet blodgivare minskar i Sverige och det går åt
1 blodpåse i minuten.
Anledningen till att antalet blodgivare minskar tycks vara att folk inte har tid.


Förstår att tid är en bristvara hos många.

Men jag ville få information om att bli blodgivare och valde att söka mer info om det på Blodomloppet som jag ville delta i för den goda sakens skull.

Gick till info tältet som det fanns för info om blodgivning och frågade. Jag ville bla veta om det om man fick någon ersättning som ev täcket bensinkostnaden. Hur man bokade tid för första besök osv Eller helt enkelt hur det fungerade.
Nu gick inte Blodomloppet i den stad jag har närmst till för att ge blod. Men inte långt i från och mycket av vården”mitt” sjukhus inte kan ge sköts i Göteborg.
Men tänkte att de borde väll ha info om hela VG regionen. Nää vi har ingen info om din närmsta plats att lämna blod. Men blodbussen kommer då och då till de och de företagen i Göteborg.
Fick en liiten brochyr och det var inte så mycket till information. Och tjejen i tältet var mest intresserad av sina långa naglar.

Jag vet inte något mer nu än innan och nej jag har inte sökt upp närmsta blodcentral. Blev inte mer motiverad i vart fall.
 
Här kunde man skänka till välgörenhet innan men det tog borts då jag har för mig att regionen inte fick gynna specifika organisationer(är osäker på exakta anledningen).

Ah, kanske är ändrat här med. Jag skänkte i februari, men jag blev ju också spärrad då så har inte varit där sen dess.
 
Förstår att tid är en bristvara hos många.

Men jag ville få information om att bli blodgivare och valde att söka mer info om det på Blodomloppet som jag ville delta i för den goda sakens skull.

Gick till info tältet som det fanns för info om blodgivning och frågade. Jag ville bla veta om det om man fick någon ersättning som ev täcket bensinkostnaden. Hur man bokade tid för första besök osv Eller helt enkelt hur det fungerade.
Nu gick inte Blodomloppet i den stad jag har närmst till för att ge blod. Men inte långt i från och mycket av vården”mitt” sjukhus inte kan ge sköts i Göteborg.
Men tänkte att de borde väll ha info om hela VG regionen. Nää vi har ingen info om din närmsta plats att lämna blod. Men blodbussen kommer då och då till de och de företagen i Göteborg.
Fick en liiten brochyr och det var inte så mycket till information. Och tjejen i tältet var mest intresserad av sina långa naglar.

Jag vet inte något mer nu än innan och nej jag har inte sökt upp närmsta blodcentral. Blev inte mer motiverad i vart fall.

Om du ids så ring till närmsta sjukhus och fråga om dom har en blodcentral. Om inte så får du säkert svar på vart det finns.
 
Är det någon som har koll på om man kan vara blodgivare i ett annat landsting än det man är hemmahörande i?

Jag bor i ett landsting och jobbar i ett annat. Jag skulle ha mycket större möjligheter att lämna blod i landstinget jag jobbar i än där jag bor (jag bor i princip på länsgränsen och har längre till blodgivning i hemlandsting än där jag jobbar)...
 
Är det någon som har koll på om man kan vara blodgivare i ett annat landsting än det man är hemmahörande i?

Jag bor i ett landsting och jobbar i ett annat. Jag skulle ha mycket större möjligheter att lämna blod i landstinget jag jobbar i än där jag bor (jag bor i princip på länsgränsen och har längre till blodgivning i hemlandsting än där jag jobbar)...
Du kan lämna vart du vill.
 
Jo men jag har ändå fått info om att det är privat aktör.??
Men varför är det ett problem att regionerna gemensamt upphandlar någon som sköter deras marknadsföring och information?
Det har ju inte ett smack med blodhanteringen att göra om den som driftar hemsida och sociala medier är privat. :confused:
 

Liknande trådar

Samhälle Det kommer en ny lag från 1 januari 2024 om att de som erbjuder att snabbmat och dryck för take away måste utöver engångsförpackningar...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
6 616
Småbarn När har ni minskat eller nästintill slutat med vila? Sexåringen hade stort behov av vila och vilade tills han var typ tre. Men ena...
2
Svar
22
· Visningar
1 599
Hemmet Jag kommer behöva köpa ny säng inom kort och känner mig helt lost. Nuvarande säng är helt fantastiskt skön och jag har extremt svårt att...
Svar
8
· Visningar
987
Senast: Magnum
·
Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 016
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp