Idag är det womens little christmas

Zetronis

Trådstartare
På irland. Womens little christmas innebar att männen tar på sig hushållssysslorna för dagen, och det , mina vänner är den enda lediga dagen för kvinnor som vi ju vet står för huvudansvaret hemmavid vare sig de har jobb annorstädes eller ej. Rena rama julafton

Har firat dagen med att arbeta när mannen ändå skulle vara huslig. Nån måste ju bring home the 🥓
 
På irland. Womens little christmas innebar att männen tar på sig hushållssysslorna för dagen, och det , mina vänner är den enda lediga dagen för kvinnor som vi ju vet står för huvudansvaret hemmavid vare sig de har jobb annorstädes eller ej. Rena rama julafton

Har firat dagen med att arbeta när mannen ändå skulle vara huslig. Nån måste ju bring home the 🥓
Aldrig hört talas om women’s little Christmas. Men det låter som ”mors dag” som vi har i Sverige när det först introducerades.
 
Aldrig hört talas om tidigare, och känner mig inte speciellt berikad av kunskapen. Ledsamt att det är 2019 och män på så många håll fortfarande inte kopplat att om man bor ihop så bör man dela på hushållssysslorna, inte "hjälpa till" en dag om året och låtsas om att man är så himla snäll och duktig.
Ändå ska vissa ha det till att feminismen har gått för långt... :cautious:
 
Tänk att det ska behövas en dag för att dessa män ska få tummen ur arslet. Och kvinnorna ska säkert känna sig tacksamma. Blä!:wtf: Världen har långt kvar.

Ja såklart sedan kan männen hänvisa till denna dagen för resten av året om kvinnan skulle opponera sig!
 
Aldrig hört talas om tidigare, och känner mig inte speciellt berikad av kunskapen. Ledsamt att det är 2019 och män på så många håll fortfarande inte kopplat att om man bor ihop så bör man dela på hushållssysslorna, inte "hjälpa till" en dag om året och låtsas om att man är så himla snäll och duktig.
Ändå ska vissa ha det till att feminismen har gått för långt... :cautious:

Ja det är helt absurt! Kan ju säga att jag sprutade te genom näsan när maken berättade om denna dagen (han är engelsktalande) och han skrattade gott åt min reaktion
“trodde väl att du skulle uppskatta den här dagen! “

Men jag skulle vilja beskylla religion lite, här på ön är de ju mer troende än oss svenskar, och katoliker väldigt ofta därtill, och allt vad det innebär, tänker på ”the original sin”, Eva som åt av äpplet osv och förpassade mänskligheten från paradiset i stort sett (är inte helt bibliskt bevandrad)
Och när en ganska stark syn vad gäller kvinnors orenhet och otillräcklighet som fullkomlig människa.
För att inte tala om inställningen att det är mänskligt att fela och allt som behövs är guds förlåtelse genom några avig Maria och sen är allt förlåtet och glömt (av Gud alltså)
Det kan vara allt från barn/kvinnomisshandel till rena äktenskapliga övertramp. Kan tycka att det är lite knasig inställning att snarare be om ursäkt i efterhand med garanterad förlåtelse än att tänka efter före eller be om lov osv. Men är man kvinna finns inte samma skyddsnät utan man bär alltid skuld som man aldrig kan förlåtas för eller komma ifrån eftersom det är vad religionen baseras på.

Blir knäpp på katolska kvinnor, inte för att det är deras fel utan för att dom tar för givet att det är så

Och att de blir så tacksamma för vad de får, istället för att kräva förändring.
 
Tja, i Sverige så försökte de ju införa Frufridagen på 50-talet. O_o
https://sv.wikipedia.org/wiki/Frufridagen
Men, det blev ingen större succe

Måste säga att jag diggar faktumet att Povel Ramel bidrog med musik med namnet ”titta jag diskar” summerar mäns hushållsbidragande galant. Inte en syssla kan utföras utan att omgivningen ska göras uppmärksam på att ”nu händer det!” Titta jag har skurat golvet, och sen en paus där man då alltså på allvar ska säga ”duktig” eller liknande?

Jag lever väl mer jämställt än andra jag känner till, men just det här att maken ska få beröm och kors i taket när hushållssysslor utförs kan verkligen gå mig på nerverna.
Finns inte en chans att jag skulle komma och möta honom i dörren efter hans arbetsdag och förkunna alla hushållssysslor jag utfört och förvänta mig en klapp på huvudet.
Men när en man gör dessa saker då är det verkligen en bedrift!
 
Bara för att märka lite ord här så står det ingenstans i Bibeln att det var ett äpple, det står att Eva åt av den förbjudna frukten.

Åh ja förlåt, rätt ska vara rätt. Har andra böcker jag bläddrar i framför just bibeln så jag ska inte hävda mig på styva linan här utan reserverar mig för att min kunskap gällande ämnet innehåller eventuella faktafel! 😅

Här är en rolig låt om guds perspektiv och jag känner väl att det är lite den inställningen jag har inför olika typer av religion, och så är den trallvänlig! 👌

Kan verkligen hålla med om texraden:
The books you think I wrote are way too thick.
Who needs a thousand metaphors to figure out you shouldn't be a dick?
 
Jag lever väl mer jämställt än andra jag känner till, men just det här att maken ska få beröm och kors i taket när hushållssysslor utförs kan verkligen gå mig på nerverna.
Finns inte en chans att jag skulle komma och möta honom i dörren efter hans arbetsdag och förkunna alla hushållssysslor jag utfört och förvänta mig en klapp på huvudet.
Jag vet inte om jag och min partner är bäst i världen på att ge bekräftelse, men nog berömmer vi varandra för att vi tar tag i saker hemma. Jag blir jätteglad och berömmer min sambo ifall han dammsugit när jag jobbat, varit ute och ridit etc. och då säger jag det givetvis till honom. Det är inte självklart att varken han eller jag ska dammsuga, men någon måste ju göra det och det är positivt att han orkade ta tag i det just den dagen. Han gör likadant med mig när jag har gjort någonting.

Sen sköter man ju hushållet löpande utan att nämna någonting alls, men i mångt och mycket så ser vi faktiskt det vi gör hemma och det är guld värt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp