Idag; Betong!

-Catherine-

Trådstartare
Idag kom betongbilen, oj så nöjd jag blev :banana::bump:.
Nu skall det bara brinna ihop...sen skall det snickras väggar och tak :laugh:

blog
 
Sv: Idag; Betong!

Jag bygger ut stallet :)

Idag har jag två isolerade uteboxar. Tillbyggnaden blir en "kallfarstu" med skötplats och förvaring, ev också en ponnybox.
 
Sv: Idag; Betong!

åååh va kuuul. Vi håller själva på och bygger ut vårat stall. Vi har nu 3 bocar och pytteliten gång om man ens kan kalla det för gång!

Vi har slagit ut en betongvägg som skiljer ladan från stallet och nu gräver vi i ladan. Där ska vi sedan få hit betongbilen :bump:

Men allt tar ju sån tid, vill ju att det ska bli klart på en dag :rofl:
 
Sv: Idag; Betong!

Ja visst är det roligt, och visst tar det tiiiiid :p.
Men just nu känns det som en baggis att få upp väggar och tak nu när plattan är klar, det har varit den biten som krävt mest arbete och tid (för att inte säga pengar :p).

Har du några bilder på ditt bygge?
 
Sv: Idag; Betong!

Ja visst är det roligt, och visst tar det tiiiiid :p.
Men just nu känns det som en baggis att få upp väggar och tak nu när plattan är klar, det har varit den biten som krävt mest arbete och tid (för att inte säga pengar :p).

Har du några bilder på ditt bygge?

Ska se om jag hittar några bilder. Tog en himla massa som jag sedan la upp på datorn och sedan kraschade hårddisken!! :eek: ALLA bilder borta :cry:
Men ska kolla i gubbens dator :)
 
Sv: Idag; Betong!

Vad spännande! Drömmer och ritar på 3 uteboxar med foderutrymme samt sadelkammare.... Tror att just plattan kommer kosta mest. Jag vill ha en minst 2 meter bred yta utanför själva boxarna med överskjutande tak.

Hur djupt har ni grävt? Hur mycket fyller man med grus? Vad fick ni betala för betongen per kvm?

Hoppas du orkar svara:D
 
Sv: Idag; Betong!

Jo, plattan är det som kostar mest med min utbyggnad. Ca 10k har jag räknat med totalt. Det inkluderar då allt från grävning, bortforsling av massor, grus, avloppsmaterial samt kostnad för gjutform, armering & betongbilen. Jag tror jag kom undan rätt billigt iaf iom att jag har kontakter inom både gräv & grus.

Min platta blev 7x4m totalt. Jag grävde dock ur lite drygt 8x5m för att jag skulle få lite dränering runt själva plattan. Själva djupet på grävningen blev runt 60cm, sedan stötte vi på berg. Det gick åt ett helt lastbilslass med grus (blir det runt tio kubik tro?).
Betongen har jag inte fått fakturan på än, men grovt uppskattat 1250kr/kubik +moms. Jag gjorde av med 3,5kubik till min platta.
 
Sv: Idag; Betong!

Va kul att jag hittade denna tråd. Jag har precis fått betong till golvet i befintlig byggnad. Nu ska vi bygga ut en liten vinkel på denna som ska fungera som skötselplats och förvaring. Golvet ska byggas denna vecka och vi kör på trägolv i utbyggnaden. Tanken är att ta hem hästarna när golvet är klart. Väggar och tak funkar att bygga även när hästarna finns hemma.
 
Sv: Idag; Betong!

Vad skönt att inte kunna gräva mer än 60 cm;) Tror inte det ligger berg under här där vi planerar våra boxar. Ska man då ner på frostfritt djup, dvs ca 120cm eller? Går ju åt ännu mer grus:(

Har iofs bra kontakter, framförallt grus och transport så dessa kostnader kan jag få ner rätt bra. Även grävjobbet tror jag även där jag ganska lätt kan fixa:laugh:
Bra att få ett betongpris, tack och lycka till:bow:
 
Sv: Idag; Betong!

Vad kul:laugh:
Betongbilen kommer till mej också snart...på måndag...
Har stooora förväntningar och kan knappt bärga mej,ska bli helt underbart med stallet hemma!
 
Sv: Idag; Betong!

Uppdatering:


Igår blev resningen av stalltillbyggnaden klar, oh så bra det blev. Det är nu man får klart för sig på riktigt hur pass mkt större det faktiskt kommer att bli, jag lever i ett lyckorus för stunden :)

Nu har snickarna gjort sitt, resten av jobbet åligger undertecknad att färdigställa, dvs brädslå väggarna och lägga plåten på taket. Jag funderar just nu på vilket som är mest praktiskt att börja med, tak eller vägg? I skrivande stund så lutar det mest åt taket, känns liksom bäst att få på det först...hmm...vad tror ni?

Så här ser det ut nu:

blog


blog


Här blir dörren:

blog


Plåten som skall upp på taket, ngn som känner sig sugen på att hjälpa till? ;)

blog
 
Sv: Idag; Betong!

Ja, det blir allt så, taket först :)

Jag har full förståelse för att du inte vill hjälpa till, jag vill knappt hjälpa till själv jue :p. Men, bara att hugga i, det är ju en rejäl morot att få klart så fort som möjligt :)
 
Sv: Idag; Betong!

Oj oj oj!
Trevligt trevligt!
Jag och sambon planerar ev för att bygga stall när jag är klar med mina studier. Det som krävs är att vi ska få loss mark bakom huset. Det är åkermark som inte blir brukat, det slås för att hålla undan sly och sådant, men det används inte. Förhoppningsvis får vi loss tillräckligt för att bygga stall. :D

Det kommer bli dyrt då vi kommer få bygga allt från grunden, men det kommer vara värt det. Tanken är att jag ska vidareutbilda mig efter Sjukgymnastexamen till ET och jobba med både människor och hästar. :D

Men hur det blir får framtiden utvisa. :)
 
Sv: Idag; Betong!

Mitt stall är faktiskt byggt från grunden också, men jag har tagit det i etapper :)
Visst, det kostar att bygga från grunden, men å andra sidan så får man ju det precis som man vill ha det. Gör man dessutom mkt själv så kapar man ju rejält på kostnaderna :)

Det är härligt att ha visioner, och just dina visioner låter ju som ngt riktigt, riktigt roligt :)

Idag har jag iaf fått lite mer gjort, jag uppdaterade min blogg med bilder för den som är intresserad:

http://blog.kulturboa.se
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 632
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 253
  • Artikel
Dagbok Min motivation, som jag tidigare jämförde med ett trilskande fuxsto, lyckades tillslut komma igång, gå in på banan, prestera och ta hem...
Svar
3
· Visningar
601
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 418
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp