Idag har jag fått positivt provsvar på min häst

Hehe,jag känner igen det där - man blir liksom hypokondriker å hästens vägnar.. :) Kan ju säga att efter detta år (om vi nu lyckas få henne bra igen) så kommer jag antagligen att vara SUPERNOJJIG. Liksom: seeer hon inte liiiiite oren ut? Äääär hon inte lite stel? Verkar hon inte lite hängig? osv.. osv... Blir trött bara jag tänker på det.. :)
 
Du aaaanar inte! *suckar* Jag har ju haft "turen" att hinna behandla pållan mot erlichias, upptäcka en urkalkning i strålbenet på ena fram och att hästen varit sned i sin kropp (bäckene, ryggkotor, halskotor) i många många år, på de 2 åren jag haft henne -jag har blivit en riktig hypokondriker.
Bara den senaste veckan har min häst haft
erlichias? (var lite stel när jag red fram i förrgår)
halt på höger bak? (tog ett skumt steg i stallgången ikväll)
fel på ryggkotorna? (prosterade när tränaren pressade henne)
snedhet i kroppen igen? (annat alt. för protesterna)
plötsligt fått ont av sin urkalkning? (gick inte fram så bra första 5 min när vi red ut igår)

jaaaaadu det är jobbigt i hjärtat att älska sin häst så här mycket :(
 
Usch då -ni har hunnit med en hel del ni två, trist och jobbigt! Och inte blir det ju mindre jobbigt efteråt heller då med alla möjliga sjukdomar och konstiga symptom som man målar upp i huvudet :D
Kan ju nämna att min häst häromnatten hade en titer på 3:372 (hhumm,nån som vet vad det innebär??) ,det var ju inte kul kan jag säga.Men jag kommer inte ihåg riktigt om hon fick behandling eller inte :cool:. Snacka om att det förföljer en dygnet runt, stackars hjärna :D
 
*skrattar*

Sorry, men den titern var kul.

Jag drömde vi kom in på återbesök jag, och så dömde de ut honom på plats och avlivade honom innan jag hann öppna munnen och vråla "NEEEEJ!"... =/ Jag är inte alllls oroad för återbesöket och är inte aaaaalls orolig att den där förändringen inte bara satt stopp för tävling och träning utan för skogsluffning med..oh n ej..inte ett digg orolig som sagt *ljug ljug*
 
Vad hemskt!Det är inte lätt att vara hästägare inte, det ska gudarna veta!Tur att ALLT inte är på riktigt :).
Nu ska jag till stallet,ska åka om några timmar *nervös*
Jag "hör" av mig senare ikvälloch berättar hur det gick!
 
Min herre är också en riktig mammahäst men verkade trivas OK på Mälarkliniken, trots att han var ett stressat nervknippe när han kom HEM.
Ut fick han gå varje dag, när det inte regnade. Och ja... han såg ut som en riktig liten GRIS när jag kom en vecka senare TROTS att de faktiskt borstar hästarna när de hinner!
Jag trodde att jag skulle ha ångest och hela konkarongen när han var borta, men det var bara första natten som jag tyckte synd om honom. Sen slappnade jag av och åkte inte ens och hälsade på. Jag tror nämligen inte att min häst hade uppskattat det; "VA?! Åker matte igen???"
Jag tror inte heller att du behöver oroa dig över engemycinet... Min häst är GRYMT känslig för allt, men klarade sig med bravur. Men å andra sidan så har han heller aldrig haft kolik (det är nog det enda han aldrig har haft *peppar peppar*).
Jag hoppas verkligen att hon är fräsch när du hämtar hem henne!
Min var ju fortfarande halt på tre ben, men de sa att han förmodligen bara var stel. Och jag har faktiskt inte känt av någon som helst hälta. Vi får väl se på återbesöket...

Just nu grämer jag mig över att jag inte kommer att få veta hur det har gått förräns på måndag. :( Har ju ingen burk hemma... Men men. Hur som helst så tror jag att ni fixar det här galant! :D

Kram på dä!
 
Corax - är du hysteriskt nyfiken kan jag ringa dig såfort Majja rapporterat? =)

Jag var och hälsade på min, och han verkade inte bry sig att jag åkte (jag smög ner lite mat i krubban och avvek när han åt). Sen har ju hästar inte samma tidsuppfattning som oss, så 7 dagar ensam eller besök varannan dag gör nog DEM ingen skillnad. JAG åkte och hälsade på för JAG ville det. Mer för mattes skull än pållens mao. Men såfort jag sett att han mådde bra (var ju lite oroaf efter Ultuna) så var det lugnt och jag sov gott på nätterna =) Jag ringde inte ens och frågade hur han mådde, utan jag ringde inte förrän sista dagen och frågade när jag kunde hämta ;)
 
Jag bad vet ta om proverna på lilla Pelle idag då han har börjat skaka på huvudet igen. Min vet sa att om svaret var över 1:160 så tar han hem Pelle till sig och beh. där trots att han bara skakar på huvudet. Pelle är annars utdömd av försäkringsbolaget då han som barnhäst kan bli farlig med sina hysteriska skakningar. Vi prövar detta och hoppas att det finns ett samband. Vi vill ju inte behöva ta bort barnens bästa lekkamrat och min trogna körponny.
 
Jaaa! Snälla gör det!!! :bump:
Då skulle jag bli jätteglad!

Ja jo... det är nog mycket för ens egen skull man åker. Jag hade nog oroat mig MER om jag åkt dit å hälsat på.
 
Såååå...Nu är jag hemma.Utan häst.Känns rätt bra.Hon verkade trivas ialla fall,såg nöjd ut när hon insåg att hon hamnade mittemot 2 snygga HINGSTAR!!! Hon hade knappt tid att säga hejdå till mig :(. så det kommer jag nog inte att oroa mig över. De börjar behandla henne på måndag.
Det som inte känns riktigt lika kul var att tom Arne var tveksam till att det är erlichiosen som spökar. Han + 2 veterinärer kliade sig i huvudet,förstod ingenting när de såg henne. Jättehalt i skritt, nästan ohalt i trav... :confused:.
Nåväl,han tyckte vi kunde testa behandling, det kanske är orsaken till några av hennes problem, dock så förberedde han mig på att hon nog kommer att behövas scintas.Vänster bak blir veterinärerna inte riktigt kloka på.I dag såg hon rent utav fördjävlig ut när hon gick, + svullen över hasen.I veckan var hon svullen över kotan.De har ingen bra förklaring till vad det är som händer med henne... Arne ska försöka fixa en scint-tid till nästa måndag direkt efter behandlingen, så kan vi åka direkt till Ultuna från MK.
Som sagt - blandade känslor. Detta KANSKE hjälper.Annars scint.Så det är bara att fortsätta vänta då.......

Corax - Lycka till med din häst!!
 
Både positivt och negativt då. Positivt att de provar behandla, men negativt att de inte trodde dte var hela svaret. Men jag fortsätter hålla tummarna!

Varför börjar d einte behandla idag, vet du det? *nyfiken*
 
Min häst har ju som sagt kroknat på allt vad sprutor heter.De försökte sticka in en permanentkanyl,men det gick inge vidare...Hon var helt galen,det var 2 manliga veterinärer + en skötare som försökte,men de gav upp. Jag tyckte så synd om henne,ville inte se,så jag gick därifrån...Hon blir ju farlig både för andra och sig själv när hon håller på så..
De väntar tills på måndag då det finns ännu mer personal som kan hjälpa till.Skönt att man slipper se då, en igår sparkade henne i magen när hon dummade sig, jag blev helt grinfärdig....
Vet du vad det kostar per dygn att ha hästen där? nu blir det ju liksom 10 dagar istället för 7,kan tänka mig att det springer iväg rätt bra.. Ska dit i morgon och gå en promenad med henne,saknar henne så!! Det kändes så konstigt i morse att jag inte skulle till stallet,jag kommer ju att bli jätterastlös denna vecka... Jag ska ju hälsa på några gånger i alla fall,men varje dag blir ju lite väl dyrt i soppapengar. Det är väl en 7 mil enkel resa..
 
Äha, då förstår jag varför de väntar =/

Ingen aning vad det kostar per dag, jag fick det inte specificerat per dag utan 7 dygn (eller, de skrev nog sex, de räknar nätter) med uppstallning, engemycin och probimin. Blev 4700 kr har jag för mig, kan kolla.. Och sen kan man väl dela det med sex så får man fram vad det kostar..
 
Med intravenös tillförsel av en antibiotika som heter engemycin. har för mig den tillhör tetracyklingruppen. Mycket kraftfull, men inte helt ofarlig för häst tyvärr (den kan slå ut hela magen). Man behandlar i sju dagar, och iaf den aktuella kliniken ger "magmedicin" i förebyggande syfte under hela behandlingen.
 
Åhhh,kom precis hem,har varit och hälsat på min älskade totta idag! Det gick ingen nöd på henne inte,gick ute i en hage och verkade rätt nöjd med livet. Jag fick världens gnägg när jag kom (*varm i hela kroppen*)men sen hade hon liksom inte riktigt tid med mig, hon hade fullt sjå att spana och snacka med nya polare i hagarna runt omkring... :).
Jag kan nog vara rätt lugn....
 
Vad skönt att hon verkar trivas!
Min häst ignorerade mig totalt och var med intresserad av polarna och maten! :smirk:

Tyvärr måste jag ju säga att min räkning uppnådde 9000! Men då blev han skodd runt om och gipsad för en hovböld också. Han stod från fredag-fredag.

Problemet med permanentkanylen (sprutor i öh taget)känner jag igen. Min herre fick dubbel dos lugnande med morfin men ändå så var vi tvugna att bremsa... Sånt är inte kul.

Det var ju skönt att du får tid till Ultuna direkt från MK! Men först och främst så håller vi ju såklart tummarna på att hon blir helt bra av Engemycinet!
 
Tack snälla,tack ALLA ni för tumhållning och stöd,det behövs!
Ja att det blir dyrt är ju ett som är säkert,speciellt om vi ska scinta också.Höjde ju upp vet.försäkringen till det dubbla för ett par veckor sedan,ryggen skulle undantas på höjningen (25000:-) sa bolaget då.Men tyvärr innan jag fick nytt förs.brev så hann vi ju in till Mk igen för vänster bak,och snabbt som ögat så undantog de även hältor och följder därav på alla FYRA benen.Går ej att ompröva eller få upphävt! Nåja,7400 finns kvar på de "gamla" 25000:- utan klausuler (trodde vi hade mindre så det är ju positivt).Det BORDE räcka till scinten, för det räknas ju till rygg och benundersökn. som de nya pengarna ej täcker. Detta med erlichiosen borde ju kunna gå på de nya pengarna för det har ju inget att göra med vare sig rygg eller ben.Tycker JAG,sen får vi väl se vad bolaget säger....Det fattas väl bara att de ska börja krångla nu också....
Nåväl,efter mycket om och men fick de dit kanylen idag. Vet. överraskade gumman med en spruta lugnande utomhus när hon inte var beredd. Hon blev JÄTTEARG!!! I morse var vet. tveksam till om de skulle få dit kanylen öht, och skulle det inte fungera så kunde de inte behandla :(. Ringde senare efter lunch och fick veta att det gått bra trots allt! Så.. - nu sitter kanylen,hoppas den får sitta kvar bara,en del hästar lyckas ta av den. Men det kommer antagligen att bli ett h-vete varje dag när sprutinnehållet ska i.Hon MÅSTE ha behandlingen i MINST 5 dagar, så 4 kvar nu då.Det vore ju trist om de ej kan behandla pga att den annars så lugna,supersnälla, goa hästen, som börjat få panik av allt vad sprutor är beter sig farligt!
Ska hälsa på gumman på onsdag, få se om hon fortfarande verkar trivas...tveksamt...de är ju bara DUMMA där nu :crazy:
 
Förresten - när ska ni på återbesök ? *nyfiken*
Hoppas det går bra, att de fick bort "skiten"!
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
382
Senast: Sirap
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
905
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 223
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 266
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp