Idag har jag fått positivt provsvar på min häst

M

majja22

Och jag mitt naiva dumma nöt blev uppriktigt sagt GLAD!! Det handlar om ett erlichiasprov,titern var 1:160. Efter snart ett år av veterinärbeök,utredningar på klinik osv för hältor,muskelömhet,ryggont osv (har skrivit om det i två trådar förut)tänkte jag - att NU,nu har jag äntligen fått en förklaring - in på klinik 1 vecka för behandling med hästen så är det klart sen!
Tyvärr delade inte veterinären min uppfattning,hon tror INTE att min hästs problem beror på Erlichias.Så detta med behandling omedelbart bums(som jag hoppats på) kan jag nog glömma.För tillfället är min häst halt vb,nere i benet,vet. kunde inte peka på något sist vi var på kliniken,alltså förra veckan.För 1 månad sen var hon halt i knät vb. Vet. tycker att jag ska vänta ut hältan till veckoslutet,och är hon inte bra så ska hon scintas.Men om jag blev LUGNARE av det hela så kunde jag ju alltid ta ut en vet. till stallet för ett nytt blodprov nästa vecka för att se vad titern är!
Innan man får en häst behandlad,måste det alltid tas 2 blodprov? Jag har fått uppfattningen att så behöver det inte vara,vissa har fått åka in med sina hästar i stort sétt dagen efter 1:a provsvaret kommit.Eller har jag fel?
"Min" vet tycker inte att min häst visar symptom för Erlichios,dvs hon har inte gulgröna slemhinnor och feber! JAG tycker att hon visar och hela året har visat TYDLIGA symptom i form av som jag skrev tidigare - skumma hältor,ont i muskler och rygg.Idagsläget vandrar hältan i vb,men vet. menar som sagt att hon inte har de rätta symptomen,det brukar vandra från ben till ben,inte i samma.Erlichiasen kan ligga latent och behöver inte behandlas sa hon. Kan nämna att jag fick tjata till mig blodprov, två oberoende av varandra veterinärer har inte tyckt att det varit nödvändigt.
Så, om vi nu tar nytt blodprov på tisdag och titern är den samma,vad innebär det? Om titern är högre så borde det ju innebära att hon har en pågående infektion,eller? Men om den är 1:160 då också,kan de vägra behandla? Eller har vet. rätt - det är helt i onödan??
Jag vet varken ut eller in,ska jag stå på mig och bråka (jag tycker att det verkar vettigast att behandla henne för Erl. FÖRE scint,men skäll på mig om jag är helt ute och cyklar) ,eller ska jag bara vara tyst och göra som vet. säger?
Blir så trött på detta, vet inte om jag ska skratta eller gråta.....
 
Märkligt.
Min häst har behandlats för erlichias två gånger och jag känner massvis av hästar som behandlats förutom henne. Blodprov och nåt "tecken" har räckt. Min häst var öm i muskelfästena till ena bakbenet och stel i bakbenen. En annan häst jag vet fick "lynnesfel" och blev grymt hängig och slö. Ingen jag vet har haft feber?!

Jag bor i Sveriges mest fästingrika område och kanske har veterinärerna större erfarenhet av fästingsjukdomar här än ni har, men jag kan inte förstå varför veterinären tycker det skulle vara så otänkbart att din hästs vandrande problem kan bero på erlichias?

Min veterinär sa att bara för att värdena är höga behöver hon inte vara sjuk, ni får själva avgöra om hästen visar några symptom. (Detta kom fram vid vet. besiktningen då jag köpte henne). Fd ägarna tyckte INTE hon visade några symptom, men det tyckte jag. Så jag sa till veterinären efter jag köpt hästen att jag ville behandla och så gjorde vi. WOW, var ju en helt annan häst efter en veckas behandling! :idea:

Stå på dig! Om ni nu har försökt så mkt annat, varför inte försöka detta?? Kan mkt väl vara lösningen på många av era problem. Jävla skit-sjukdom om jag får säga... :mad:
 
Vad sa jag? =)

Och jag upprepar: Arne, Arne, Arne, Arne..*s*

Min hade ju exakt samma titer, ganska exakt samma symptom sin din. Fast ingen feber och inga gulgröna slemhinor inte :D

Behandlades ju fort som örat efter ETT prov. Blev frisk och har hållit sig frisk sedan dess (fram tills nu då, men det är ju inte erlichiosens fel att han är dålig nu).

När det gäller parprov så vad man vill se är en titerstegring med MER ÄN det dubbla. Dvs din häst ska ha en titer på 1:640 (mätsa ju i jämna fördubblingar, dvs nästa titer efter 1:160 är 1:320). Då har man en aktiv erlichios och kan behandla.

Nu brukar det inte tas parprov dock när man har klara och KLASSISKA symptom.

Och både min, och Corax häst här på Buke hade ETT prov med 1:160 ihop med symptom och fick direkt behandling (på MK). Ingen aning vilken vet Corax pratade med (både min och hennes kom ju "utifrån" med desperata ägare med positivt svar i handen på telefonen), men jag ringde och pratade med Arne när jag fått mitt positiva svar och min vet vägrade behandla eller ens erkänna att hästen hade symptom. Enligt Arne hade den ock skolbokssymptom och det var ingen tvekan alls om att den skulle ha behandling. Detta var solklart redan på telefon, och inte blev det ändrat för han såg hästen heller.

Så, på dem igen, din pålle SKA ha behandling =)
 
Ja,med bla era 2 historier bakom mig så ska jag absolut stå på mig! Men jag blir så trött på veterinärer ibland- JAG känner väl ändå min häst bäst? Har ALDRIG tidigare innan detta år haft några som helst problem men vare sig hältor eller rygg!Nu har det vandrat runt runt sen oktober-02...
Jag ska ringa min vet.på måndag för att berätta om hältan har försvunnit då,om så inte är fallet tycker hon ju att vi ska scinta. Jag känner ju att jag vill behandla detta NU,ska jag ringa i morgon,och i så fall vad ska jag säga? Att de blir tvugna?Kan jag ha det kravet? Det är ju ändå min häst,och det borde ju alltså vara jag som bestämmer i slutänden. Jag skiter fullständigt i om jag får betala ur egen ficka,det är inte pengar det handlar om,om nu bolaget vägrar ersätta.
Jag kan ju prata med AL,men hur glad blir "min" vet. då tro?? Arbetskollegor som de är? Det ska jag väl iofs skita i, men vad ska jag säga? Finns nån annan klinik än MK som de kan tänkas behandla på utan problem? Bläääää- detta är så jobbigt,nån som vill köpa en häst billigt?? :cool:närå,skämt åsido,men det känns så ibland...! Som sagt-jag blev jätteglad först,sen blev man snabbt nertagen på jorden igen.Tillbaks på ruta ett.
Aaaagggghhhh!
 
Jag vet inte hur andra kliniker är faktiskt, bara Ultuna och de kan du ju glömma i sammanhanget *morr*

Vad din vet tycker om du pratar med Arne är ju en fråga, fast JAG skulle nog skita i det just nu. Och ringa och få be att prata med Arne, och så kan du ju smöra lite och säga att du hört att han är duktig på erlichios *vissel, vissel* och att du vill ha hans åsikt i en fråga. Sen när han sagt vad han tycker så kan du ju "undra" lite varför hans kollega är så anti behandling.

Så skulle nog jag göra faktiskt. Det värsta som kan hända är ju att din vet blir skitsur, och så får du ha en annan veterinär på MK istället. Och det kan man ju kanske leva med? (Finns ju vet på MK som jag övht vägrar ha av andra orsaker, och det är ju bara att snällt be att få en annan vet liksom, man kanske får vänta några dagar längre, men det är det ju värt om man vet/tycker andra vet är bättre).

Och byter du klinik för att få behandlat lär ju din vet bli lika sur...

Som JAG personligen känner det så tycker ju jag att prova behandla mot erlichios FÖRST, och scinta sen är smartare än tvärtom. Inte minst för kostnaden om man ska blanda in den...

Usch, knepig sits det där, hur man än gör så blir någon stött. Fast det är ju DU och din häst som är viktigast.

Känner igen uppgivenheten, jag grät ju när jag åkte hem med ofräsch Vision som var friskförklarad från klinik, och LÄTTNADEN när erlichiosprovet kom tillbaka positivt var enormt. Än större när Mk tog in honom dagen efter jag ringde. Så jag förstår att det måste känts som ett slag i magen att din vet vägrade behandla.
 
Jag har gått och triggat upp mig här under kvällen (jag ser ut ung. såhär: :devil:),ska ringa tillbaks så fort de öppnar i morgon!De får väl tycka att jag är jobbig då,det får de leva med.Som sagt,nu handlar det ju faktiskt om det bästa jag har här i livet,och måste jag bråka,så ska jag göra det!
Tycker ju också att det verkar vara att börja i fel ände med att scinta,när vi faktiskt har på papper att erilichiosprovet var positivt...
 
Ibland måste man vara besvärlig som bara fan för att få hjälp. Tyvärr =/

/Alexandra - sitter och författar nedslående brev till veterinären... Ska fasiken inte glömma något på å.b. =)
 
Min veterinär som jag har "hemmavid" ville inte ta ehrlichia/borrelia-prov på en gång, utan vi tog ett "vanligt" först. Det påvisade en kraftig bakteriell infektion. Då hade hästen "bara" haft feber än så länge. Men när hältan upptäcktes (i alla fyra ben)och jag bad om ett nytt blodprov så var det inga problem. Men jag tror nog att vet. var skeptisk...
När jag fick reda på att ehrlichian var positiv så pratade jag både med "min" vet. och Arne på MK. Vi kom överens om att behandla på klinik då hästen för det första är väldigt medicinkänslig och dessutom hade kraftiga symptom.
När vi väl kom in var han "bara" halt på tre ben men reagerade stort! för palpation i rygg och nacke.
Idag är han glad och har fått tillbaka buset i blicken, men jag räknar ändå inte med att allt är över än...
Vi ska tillbaka om 1½ vecka för att se hur lederna har repat sig.
Som Alexandra sa; stå på dig!!! Det är nu som du verkligen inte får ge upp.
Tycker att din veterinär verkar lite väl konstig som inte behandlar. Undrar hur mycket hon egentligen kan?! :smirk:
Om du behandlar på annat ställe så tycker jag verkligen att du ska be den behandlande veterinären att prata med henne!!!

Du berättar väl hur det går?!

Lycka till i massor!
 
Min häst fick behaldling direkt när jag fått det positiva erlichios-svaret. Ändå hade hon bara 1:40.

Jag tycker också att det är rätt att du ser till att få din häst behandlad för erlichios innan ni fortsätter med det andra.

Lotta
 
Tack Arne! :bow: :bow: :bow: :bow: :bow:.
Ringde honom idag,och vi fick en tid redan på fredag!! Han är ju underbar!Han ville kika på henne,och ser hon inte helt schysst ut så får hon alltså stanna kvar för behandling!YES!
Jag kollade hästen idag,hältan såg jag inte mycket av,men hon ser väldigt stel,struttig och ofräsch ut! Så jag hoppas verkligen att detta nu verkligen beror på erlichiosen.Men Arne borde ju inte tyckt att vi skulle komma in om han INTE hade trott att det finns ett klart samband!
Så nu är det bara att hålla tummarna, jag blir ju lite nervös nu igen då.
Sen undrar ju hönsmamman som finns inom mig (för jämnan nu förtiden tycker jag.....)om detta med att de kan dö av behandlingen. Det kan väl inte vara sååååå vanligt? Och om de står på kliniken där de är under uppsikt så kan det väl inte vara så stor risk? Alltid är det ju nåt man ska oroa sig över..... :)
Men jag är så GLAD!! Och LÄTTAD!!
Glömde fråga honom mitt upp i alltihopa om detta med foder och så.hö kan väl tänkas att de har där,verkar ju jobbigt att släpa med det för en hel vecka.Men annat ska väl tas med?typ kornkross. Får de gå ute nånting på dagarna? Tänker på regntäcke och så...
 
Heja =) Arne är guld värd =)

Ang dina frågor (tar de baklänges):

Hö har de. Vet inte om de "tillåter" att man tar med (Ultuna gör det INTE), men jag resonerade kallt som så att de får magmedicin under behandlingen, så de kan äta MK-hö. Nu har min valack plåtmage, men kändes bara bökigt att komma släpande med 7 höbalar åt dem, mer krångel för dem liksom. Och de har STENKOLL på magen där. Så låt pållen äta deras hö du. Är pållen van att ha fri tillgång får han fri tillgång där med =) (Ytterligare en sak som är bättre än Ultuna). När det gäller kraftfoder så får de kraftfoder där, havre vet jag de får, annars vet jag inte. Men eftersom risken är att hästen får stå inne en hel vecka så lät jag dem ge det kraftfoder de tyckte. Min fick inte äta kraftfoder på tre dagar när han kom hem iaf (pga att han fick optikorten) och sen skulle jag lägga på det långsamt. Så ingen större fara, lämna du fodret hemma.

När det gäller hage så är det olika. Min stod där på vintern, han fick inte gå i hage men de promenerade honom vid hand. Jag frågade om täcken (hade olika täcken med mig för säkerhets skull) och de sa att eftersom han var helklippt var det nog bäst om han hade ett innetäcke iaf, men jag beh inte lämna andra täcken.

Corax häst som stod inne "nyss" fick dock gå ut i hagen (och rulla i leran *hehe*). Men jag skulle inte tro att de krånglar med täcken utan regnar det får de nog vara inne. Men du kan ju ta med ett regntäcke för säkerhets skull, och så frågar du djursjukvårdaren om du ska lämna det eller ta med det.

Men de är underbara på MK, och min valack (som gick ner 50 kg på tre dagar på Ultuna för han vantrivdes så och skickades hem if örtid för han började bli apatisk och matstrejka) gick UPP (och han är svårfödd) på MK och trivdes som fisken i vattnet och när jag var och hälsade på och sen när jag skulle hämta honom så tyckte han mest "Hej matte, kolla vilket fint hem jag fått, kul att du hälsar på, sa jag att det är gott käk här förresten? *glufs glufs*" Och han är KINKIG och en jäkla mattegris, så det är hägsta betyg direkt när han sa "Skitbra ställe det här, fast du inte är här matte" =)

De KAN dö av behandlingen. det är OVANLIGT, men det KAN hända. Även på klinik tyvärr. Engemycinet KAN slå ut magen och då är det inte bra. Därför ges probimin förebyggande under hela behandlingen, och det hålls stenkoll på avföringen och magen. Jag resonerade som så att OM det skulle gå åt skogen så är han iaf på klinik där de har de bästa förutsättningarna för att rädda honom OM något går åt skogen. Och som sagt, det är SÄLLSYNT att de dör elelr blir dåliga. Samtidigt kan man aldrig gardera sig helt mot risken, men de kan bryta benet i hagen imorgon med, och om man INTE behandlar så blir det ju inte så bra heller...

Kramar tummarna blå att allt går bra på fredag, och LOVA att rapportera!!
 
Tack så mycket för alla svar,tumhållning och allt!
Det känns ju skönt att veta då att hon blir väl omhändertagen ialla fall,så då kan jag sluta oroa mig över det :).
Jag hoppas VERKLIGEN att detta är över sen,men blir hon inte bättre efter behandlingen så blir det ju scint,men då kan man i alla fall utesluta NÅGOT, och förhoppningsvis sova liiiiiite bättre på nätterna....
Jag kommer faktiskt på allvar att börja gråta om jag har hästen med mig hem igen på fredag,men jag tror ju inte det.Som sagt - A hade väl aldrig tyckt att vi ska komma dit om han inte trodde att erlichiosen har ett samband med alla symptom hon haft sista året...
Jag lovar att jag ska rapportera vidare, hoppas det blir positiva saker att rapportera bara :crazy:.
Förresten,varför var din valack inlagd på Ultuna? Usch det lät ju inte bra,50 kg på 3 dagar... Kan inte ha varit kul för honom alls!
 
Han trampade in en pinne i hoven, rakt över strålbensbursan (=ILLA). Åkte in akut och skulle bli kvar på Ultuna i 1 vecka. Fick tyvärr infektion i såret och prognosen blev genast sämre. Dock ringde de efter tre dagar och sa att det var bättre han fick komma hem. Då hade han helt slutat äta och bara hängde i sin box. I början hade han såfort han hörde steg skinit upp och spetsat öronen, men när han såg att det inte var matte ställt sig och hängt igen. Och när han slutade äta ansåg de att det var bättre jag tog hem honom och försökte få honom att äta där. Han svepte i sig 20 kg hösilage första natten hemma =)

Sen stod han ett dygn till där efter någon vecka, fast då åt han hyfsat iaf.

Han är arab, maxad D, och efter tre dygn på Ultuna vägde han under 350 kg =/ Väger 400 - 425 normalt, men då var det vinter så då låg han nog på 400 innan.

I oktober när han las in på MK vägde han 393 kg, när han kom hem efter en vecka vägde han 415 kg ;)
 
Nej men stackarn!Ni har verkligen haft otur!
Hoppas att det blir ordning på honom snart nu då,trots fula röntgenförändringen!

I dag såg min gumma ut som en KRATTA, halt och eländig vb tom på rakt spår!!I går var hon ohalt när jag kollade henne på VOLT!Fast inge fräsch då visserligen,men idag var hon hundra gånger värre! :confused: :confused: :confused:
Men - om en vecka eller så så vet vi antagligen......
 
Tala om det där för Arne, att hon ena dagen är hyfsat fräsch och nästa dag halt både högt och lågt (det är nämligen ett klassiskt tecken *vissel*)

Jag kramar tummarna blå, och vill ha en rapport imorgon!!

(Sen, det kan ta ett tag efter behandling innan de är helt fräscha, min var ren för böjprov direkt efter men himla stel och krattig ändå så han fick opticorten. Sen var han en ny häst =))
 
Jajemen,Arne ska nog få höra så öronen trillar av, för hon SKA behandlas! Jag åker INTE hem med henne igen i morgon (sorry gumman lilla (hästen),men så är det)!
Vad är opticort egentligen? :confused:
Jag loooooovar att rapportera bums när jag kommer hem i morgon :)
 
Det finns värre öden för en häst än att bli lämnad på "hotell Hilton", det kan du hälsa pållan från en säker källa ;)

Opticorten är kortisontabletter.
 
Aha, kortison!
Ja hon lär ju säkerligen trivas helt förträffligt där, hon brukar ju spana in en hel del karlar när vi är där bla :). Hemma har hon ju bara EN kille,en c-ponny,hon tycker jättemycket om honom men hon är inte KÄR liksom...
Så nog kommer hon att tycka det är spännande att bo på hotell alltid. Kanske rent av skönt också att slippa oroliga matte ett litet tag.... Men jag kommer minsann att hälsa på , ialla fall varannan dag!
 
:crazy: :crazy:
Jätteintressant tråd, men ju mer jag läser desto nojigare blir jag... "jomen pållan kanske HAR erlichia igen? kanske booorde ta ett blodprov?" :crazy:
 
Ingen ide Veronica. Utan symptom är ett positivt prov ganska värdelöst. Det säger ingenting eg, titrarna kvarstår länge efter avklarad infektion. Och utan symptom kan man inte behandla.

men jag känner igen tankegångarna ;)
 

Liknande trådar

Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
866
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 170
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 187
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 382
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp