Idag ligger vovven på operationsbordet.....

K

kvarngården

Vet. ska plocka bort ljuvertumörer på henne......Fy, vad nervöst det är.....*inga naglar kvar*. Det var hemskt att lämna henne i morse....

Någon annan som fått gjort detta ingrepp på sina vovvar?

*positiva svar helst! :smirk:*
 
jag hoppas att få slippa det på min lilla Vovva. Men jag vill bara säga att det kommer att gå bra!!
Kram
 
Jag hann inte skriva något svar igår, men jag höll tummarna så knogarna vitnade för din vovve igå.

Min tik är opererad 4 ggr(!) för juvertumörer. Som tur är har hon ett fantastiskt positivt temperament och har, med undantag av de två första dygnen efter OP, varit på precis samma glada humör.

Igår var jag faktiskt på ett återbesök hos vet då nya knölar (trots att juvrena är borta) har uppstått. En sitter i gammal ärrvävdad och jag har varit tveksam om det är en vävnadsknut från där ett staple har suttit. Den andra knölen kom direkt efter att hon hade löpt (som från ingenstans) - och om jag inte "vetat" att all juvervävnad var borttagen så skulle jag gissat på hyperplasi.

Veterinären verkade dock mer eller mindre övertygad om att det var vävnadsknuta respektive hyperplasi (hon kunde faktiskt känna att viss juvervävnad fanns kvar) och hon sa att om det inte skulle vara det så var knölarna så små att hon förmodligen kommer att märka av dem under sin livstid (tiken är 10 år i år). Men om jag ville kunde vi ta bort knölarna under lokalbedövning (de låg så ytligt) och skicka på analys - men då skulle det inte vara för hundens skull, utan för min (för att jagt skulle få veta vad det var för något). Så nu funderar jag på hur jag ska göra. Jag vill dock inte göra något som orsakar min hund onödigt lidande.

Men förhoppningsvis är min lilla älskade vintis frisk :bump:(peppar peppar).

I alla fall, hoppas att det har gått jättebra för din hund - det första dygnet efter operationen kan vara jobbigt för dem. Jag fortsätter hålla tummarna för att det är en godartad tumör. Om det inte är det brukar man operera bort hela den juversida där tumören satt (om de inte redan har gjort det). Om tumören är mindre än en hasselnöt är chanserna ofta goda att det inte har spridit sig till lymfsystemet och lungorna.

Kramar!
 
Tackar för ditt svar och "tumhållande"! :)

Operationen GICK bra! Hade inte varit några som helst komplikationer och hunden är pigg! Det jag var mest orolig för var att hon fyller snart 15 år och det är ju en aktningsvärd ålder!

Vet. har tagit bort två tuttar på henne och skickat iväg prov på tumörerna. Själv tyckte han att de så godartade ut.

Din vovve har ju verkligen varit med om en hel del, stackaren! :( Hoppas att det inte är något allvarligt denna gången. Alltid svårt att ta rätt beslut ang. vad man ska göra.

Kramis
 
Min vovva gick igenom det i november förra året.
Den operationen var tydligen jobbig, hon hade en tendens att blöda.....men efter tre timmars hårt arbete var de klara.
Det var på en mindre klinik och då jag jobbar med den vet. så fick hon komma hem samma dag. Hon mådde dåligt på kvällen och dagen efter, men när smärstillande (Rimadyl) verkade så blev hon piggare.
Nu är hon som en ny hund, ung på nytt (hon är 8 år).
Tur att din 15-åring verkar må bra!
Skriv gärna hur det går efteråt!
 

Liknande trådar

Övr. Barn Började nytt jobb idag efter att ha varit hemma ett tag. Sambon jobbar helg så han är ju hemma när jag jobbar. Dottern vaknade strax...
2
Svar
34
· Visningar
5 051
Senast: Hajfisk
·
Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 278
Senast: AraSlei
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 182
Hundhälsa Doris har opererat bort en knöl under ögat idag och har nu ett par stygn där. När jag hämtade henne hade hon fått en tratt för att hon...
2
Svar
22
· Visningar
2 928
Senast: Wingates
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp