Ideella ridledare

B

**BORTTAGEN**

Ni som "jobbar" som ridledare, får ni någon ersättning eller förmån, eller jobbar ni helt gratis?
Hälsningar trött ridledare.
 
Numera har jag inte lektioner på ngn ridskola, men har förut haft det i "hundra år".

Jag fick då 90:-/timmen, vit lön, ngt som kallades ersättning till idrottsledare i min deklaration.
Klubben lämnade inkomstuppgift till skattmasen, men jag fick själv skatta för pengarna.
Jag löste det genom att be arbetsgivaren dra ett par hundra kronor extra i månaden.

Detta ersättning till idrottsledare är till för att ideella föreningar ska slippa bli arbetsgivare, ngt de ju sällan har ekonomi till.

Jag gjorde enormt mkt ideellt arbete, men att stå och ha lektioner med allt det innebär, skulle jag INTE göra gratis!

Jag anser det INTE går att likställa med annat ideellt arbete, som man ju oftast inte MÅSTE göra på en speciell tid VARJE vecka.
 
Jag skulle inte jobba och ha ridlektioner ideellt.
Men däremot så har jag teorigrupper med barn en gång i veckan, och ser det både som lärorikt, roligt och personlig utveckling.
 
Haft kör/tmkörningslektioner helt ideelt men även fått betalt för att hålla lektioner.
 
Ridlektioner (& stalltjänst) får jag betalt för. Det är mest mindre barn (typ ridlekis) och lönen är den som är rekommenderad från facket (som sen klubben betalar ut som lön till idrottsledare vilket innebär att de inte betalar någon skatt) och jag skulle inte kunna tänka mig göra det utan lön. Däremot studiecirklar och medhjälpare på lektioner (för att lära mig mer) gör jag gärna gratis!
 
Jag får ca 85:- per timme varav 15 min är planeringstid, klubben betalar även kurser så som ulk, vulk och ridledarkurs (även fortbildningskurser med välutbildade instruktörer ingår) men då förbinder man sig att jobba x antal terminer beroende på hur mycket utbildningen kostar. Kommunen ger bidrag emd 80% av utbildningsavgiften så det blir inte så våldsamt dyrt för klubben. I mitt fall blir jag nog kvar typ en ½ timme obetalt då vi nattar men det kvittar för mig.

Men annars tycker jag att det är ok jag får rida klubbens hästar på tillridning och liknande samt låna dem till kurser då jag inte har egen häst.

Min personliga åsikt om ideelt arbete är att man ska jobba så mycket som man själv känner att man klarar av och det är individuellt (vissa har barn, går i skola, jobbar osv..), jag tycker inte att man ska behöva slita häcken av sig medans vissa inte gör något. Om det är så att en del får jobba mer än andra vilket är väldigt vanligt (man sliter ut en generation i taget)kan man ta upp det med styrelsen och då försöka driva igenom ett beslut på att tex varje ridande elev ska åta sig att jobba på tex 1 arrangemang i klubben på det sättet får alla dra sitt strå till stacken. Vi har gjort så att den som jobbar bör vara 18 år, yngre är ok beroende på vad det är annars kan/ska någon myndig vara med. Därför blir det ofta elevens föräldrar eller liknande som får jobba i stället.
 
Har kollat upp lite vad jag får...
Jag är 19 år och får (är egentligen uppgifter för 18år el 17+1 års yrkesverksamhet) 87:- (månadslön 13905:-). Sen är det oftast OB (ca 20:- har jag för mig) och lektionstillägg 12:-/lektion.
Sen betalar klubben (genom SISU) utbildning mm för ridlärarna. Jag har hitills bara gått ULK (mest för att jag är med i usek) och för det ska man väl ha kurser + studiecirklar för att betala igen.
 
jag jobbar och har lektioner. jobbar i stallet och rider till hästar. jag är vitt anställd och har gått ridledarkursen. JAg får låna hästar hur mycket jag vill för träning och tävling.
 
jobbar inte som ridledare i nuläget men har sedan 95 bedrivit voltigeverksamhet på ideell basis på vår ridklubb

beyalning har aldrig varit aktuellt

Har tidigare jobbat både på ridläher och på en annan ridklubb och då fick jag betalt, kommer tyvärr inte ihåg hur mycket, var snart 10 år sen.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 535
Hästmänniskan Hej gänget, Jag har någon slags livskris och vill tillbaka till stallet, på arbetstid. Och det verkar vara en helt orimligt slingrig...
2
Svar
25
· Visningar
3 931
Senast: fickan
·
Lantbruksdjur Hej allihopa! Är spekulant på ett hus som är perfekt på många vis bordet från att vi har ett jordbruk ca 100m bredvid huset. Har sökt...
Svar
16
· Visningar
1 271
Senast: dobbis
·
Kropp & Själ Är nu placerad i arbetsförmedlingens klor och sysselsatt...Får givetvis betala en massa extrakostnader där som jag iofs också har när...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 829
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp