Ideellt arbete - hur funkar det och hur bör det hanteras? (utbruten från GDPR)

Magiana

Trådstartare
Men då återstår ju fortfarande två saker: 1) dra det till datainspektionen. Riskera att bråka med föreningen, bli utestängd (att ts dessutom inte vill åta sig att vara funktionär vad det verkar mellan raderna, kanske då gör att man bryter mot stadgar och inte får rida där längre, beror ju fortfarande helt på vad som står i stadgar och medlemsavtal). 2) Prata med föreningen. Ha en kommunikation.

Det är ju liksom precis så enkelt. Jag vet vad jag skulle ha valt.
Jag motsätter mig inte att vara funktionär, men det jag reagerar på är att jag får det slängt i ansiktet att jag måste det. Jag har varit medlem och ridit på ett flertal ridskolor och har aldrig råkat ut för att man måste göra saker. På de ridskolorna har det varit ideellt (frivilligt) arbete, inte tvångsarbete.
 
Jag motsätter mig inte att vara funktionär, men det jag reagerar på är att jag får det slängt i ansiktet att jag måste det. Jag har varit medlem och ridit på ett flertal ridskolor och har aldrig råkat ut för att man måste göra saker. På de ridskolorna har det varit ideellt (frivilligt) arbete, inte tvångsarbete.
Det vanligaste är väl dessutom att man måste vara funktionär om man tävlar för klubben. Inte om man bara är medlem eller rider lektion.
 
Lite ot men jag har sett på några ställen att man måste hjälpa till ett visst antal gånger och eftersom det varit svårt att få frivilliga att ställa upp så sätts man bara upp. Ett stall jag tittade på var det obligatoriskt att närvara under tävling och städdagar (med några få undantag givetvis)
 
Jag motsätter mig inte att vara funktionär, men det jag reagerar på är att jag får det slängt i ansiktet att jag måste det. Jag har varit medlem och ridit på ett flertal ridskolor och har aldrig råkat ut för att man måste göra saker. På de ridskolorna har det varit ideellt (frivilligt) arbete, inte tvångsarbete.

Det är NORM de senaste 10 åren i eskalerad takt att medlemskap kräver en viss insats som funktionär.
Om det varit otydligt uttryckt från föreningens sida till dig så behöver du som sagt kolla med dem uttryckligen vad som gäller/förväntas/varit otydligt . Både detta och dina frågor ang GDPR .

Och du är inte tvingad utan du kan utifrån de svar och förklaringar du får gå ur i morgon .
 
Lite ot men jag har sett på några ställen att man måste hjälpa till ett visst antal gånger och eftersom det varit svårt att få frivilliga att ställa upp så sätts man bara upp. Ett stall jag tittade på var det obligatoriskt att närvara under tävling och städdagar (med några få undantag givetvis)
Visst kan det vara så men det ska man ju informera ordentligt om innan.
 
Jag motsätter mig inte att vara funktionär, men det jag reagerar på är att jag får det slängt i ansiktet att jag måste det. Jag har varit medlem och ridit på ett flertal ridskolor och har aldrig råkat ut för att man måste göra saker. På de ridskolorna har det varit ideellt (frivilligt) arbete, inte tvångsarbete.
Det står ju dock väldigt tydligt att klubben är beroende av att medlemmarna ideellt engagerar sig på deras hemsida så det torde inte vara något som kommer som en blixt. Så är det ju med de flesta mindre klubbar. Tror alla häromkring har cafe schema till exempel eller stalltjänst på helger från en viss ålder och liknande saker.
 
Det vanligaste är väl dessutom att man måste vara funktionär om man tävlar för klubben. Inte om man bara är medlem eller rider lektion.
Kollar man runt här har alla förskolor någon form av åtagande för medlemmar för att kunna hålla kostnaderna nere. Sälja grejer, café schema och stalltjänst samt även funktionär vid klubbtävling är norm. Det verkar vara mer regel än undantag. Det är ju sant att det ska informeras. Samtidigt om man betalar medlemsavgift måste man väl ta reda på vad man betalar för? Till exempel via klubbens stadgar som man förbinder sig att följa om man blir medlem.
 
Det står ju dock väldigt tydligt att klubben är beroende av att medlemmarna ideellt engagerar sig på deras hemsida så det torde inte vara något som kommer som en blixt. Så är det ju med de flesta mindre klubbar. Tror alla häromkring har cafe schema till exempel eller stalltjänst på helger från en viss ålder och liknande saker.
Att klubben är beroende av ideellt arbete är inte samma sak som att man måste tvångsarbeta. Jag har som sagt aldrig råkat ut för det trots att jag varit medlem på ett flertal klubbar.
 
Jag tror att det blir allt vanligare, i takt med att människor generellt inte vill arbeta ideellt som förr. På min närmsta ridskola är det obligatorisk stalltjänst.
När jag red på ridskola på 90-talet så skulle alla lektionsryttare över en viss ålder ha stalltjänst 1-2 heldagar per termin. Då var man i stallet från 8 till 20.
De som tävlade skulle även vara funktionärer vid tävlingar.
Föräldrar skulle stå i caféet 1-2 gånger per termin.
 
Att klubben är beroende av ideellt arbete är inte samma sak som att man måste tvångsarbeta. Jag har som sagt aldrig råkat ut för det trots att jag varit medlem på ett flertal klubbar.
Vad menar du är ideellt arbete? Att bara vissa ska arbeta och en del ska kunna åtnjuta de billigare priserna som kommer av att en, oftast mindre klubb, till exempel slipper betala för avlönad personal på helger eller betala lön till funktionärer?

Det kommer från ämnet men tycker det är en oerhörd konstig inställning om man är med i en ideell förening att inte följa de medlemsåtaganden och stadgar som klubben har och oftast är beroende av för att kunna gå runt.
 
Vad menar du är ideellt arbete? Att bara vissa ska arbeta och en del ska kunna åtnjuta de billigare priserna som kommer av att en, oftast mindre klubb, till exempel slipper betala för avlönad personal på helger eller betala lön till funktionärer?

Det kommer från ämnet men tycker det är en oerhörd konstig inställning om man är med i en ideell förening att inte följa de medlemsåtaganden och stadgar som klubben har och oftast är beroende av för att kunna gå runt.

Ja, jag tror ingen är beredd att betala de priser som krävs för att ha anställda funktionärer vid tävlingar...

Edit: Eller ens full anlönad bemanning hela veckan... att förvänta sig helgtjänst är inte ovanligt heller.
 
Jag tror de flesta är okej med arbete om föreningen är tydlig med att det kommer krävas, sånt kan man inte motsätta sig (eller man kan, finns alltid någon). Kan finnas många orsaker till att en person har svårt med att utföra denna typ av uppgift och som då hade valt bort en klubb där detta ingår/går att betala bort. Känns som att GDPR är en viktigare och mer intressant bit här än en ännu en lång diskussion om ideellt arbete ;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Kreditkort
  • SHL 23/24

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp