Idéer kring sårskada

glitter

Trådstartare
Är lite funderande kring min hästs nya sårskada och ber om lite input!

Såret gick in djupt (höger bak) så vetten kom ut och sydde 4 stygn, resten av det ca 6cm långa såret va bara ytligt skrap…Inget skadat inuti tack å lov!!!
Tyvärr va vetten ganska ny i Sverige och vi förstod väl varann sådär …
Jag läste instruktionerna på underlaget noga och försöker följa det. Jag skulle ringa om hon fick mer temp 38,3. Dagen efter på kvällen hade hon 38,5 så jag ringde. Annan, (svensk), veterinär svarade och gav lite nya instruktioner. Eftersom hon har 38 som normal temp så va hon inte bekymrad, och OM hon inte kunde stödja på benet så skulle hon komma och ge lite avsvällande. Men hon ville vänta en dag.

Dagen efter är tempen nere igen och den har inte stigit sen dess och hästen har inte varit halt ett steg sen olyckan. Hon är ju tjock i benet, men det blir dom ju…

Nu går hon i sjukhage och box, men hon är i toppkondis och börjar bli rastlös eftersom hon inte är halt….
Så hur hade ni gjort? Hur länge borde hon stå så här still? Kan jag gå promenader? Såret sitter över kastanjen och rör sig inte mkt när hon går…
Vi bytte bandage igår och det ser superfint ut! Inget var eller så och ljust rosa vid skrapsåren…
Nu är skadan 5 dagar gammal. Hon står inte på ngn medicin!

Som sagt, intresserad av input eftersom vettarnas åsikt ”går isär”… tack!
 
Sv: Idéer kring sårskada

Går veterinärernas åsikter isär vad gäller motion? Jag hade nog gått lite promenader om hästen håller sig i skinnet och inte brallar runt och låter stygnen gå åt skogen. Just för den avsvällande effekten i rörelse.

Men du kan ju alltid ringa en större klinik och höra med dem, för att få en annan åsikt.
 
Sv: Idéer kring sårskada

Alltså, den förste vetten sa typ: hon ska stå still, mest, inte gå med andra liksom, i typ 4-6 veckor.(?!?!) Så får vi se.

Den andra sa att hon kan röra på sig men att stilla är allra bäst för såret om det såg illa ut när jag bytte, men det såg ju helt ihopdraget ut.

Hon går lugnt, men "gärna", om du förstår.
Jag hade hoppats få ner vandrandet i sjukhagen om jag gick lite promenader och vi äter lite gräs etc...
 
Sv: Idéer kring sårskada

Vandrar hästen i sjukhage hade jag inte gått promenader. Det är ju alltid en belastning på vävnaden, och har man inte sett såret och hur det sitter (det kan ju finnas fara att man förvärrar saker på insidan) så hade jag absolut följt veterinärens råd om motion.

Göra en sjukhage på gräs så hästen har lite att göra?
 
Sv: Idéer kring sårskada

Att skriva här innebär ju alltid lite missar ;)
Jag vill gärna FÖRHINDRA att hon börjar vandra. Vet att hon inte klarar hur många dagar som helst, när hon inte är halt.

Men jag försöker väl hålla henne på mattan så länge jag kan helt enkelt...
 
Sv: Idéer kring sårskada

Annars går det ju att be om lite lugnande att ge i maten. Det är ju ändå en kort tid de står som sårkonvalcenter, bäst är att göra det rätt från början, annars blir det ännu längre och tråkigare.
 
Sv: Idéer kring sårskada

Min häst är också skadad nu och jag fick rådet när jag åkte hem från strömsholm att ha henne så stilla som möjligt men att om hon höll sig lugn så kunde jag ut och beta med henne. Så det har jag gjort och peppar peppar har det gått bra.

Hon var bla sydd på insidan samt utsidan av hasen samt hade ett öppet sår på insidan.

Lycka till!
 
Sv: Idéer kring sårskada

svårt att säga men kan säga de råden jag fick när min häst fick en stor sårskada (hö bak, insida kota). Han fick sy 15 stygn ca (sövdes för detta). Sedan hade han 1 vecka total boxvila på klinik och 1 vecka total boxvila hemma. Han var heller aldrig halt eller febrig och han var HELT tokig i boxen. han var så galen att jag inte ens vågade ha honom i sjukhage. så han stod inne i stället. :crazy:

vecka 3 så fick jag börja gå med honom, och vi började med 5 minuter. sedan ökade vi under 2 veckors tid till 1 timme, fortfarande boxvila. och sedan 2 veckor med boxvila och skritt uppsuttet. därefter fick han börja gå i hage och börja sättas igång sakta. under hela skrittperioden fick vi vara i ridhuset för han gick på tårna och var övertaggad. men din häst kanske inte är sån att den är mer i luften än på marken när den är överpigg? :D

såret läkte fint, och han blev aldrig värre under boxvileperioden.

tips, om din häst är lugn, är ju att beta den. jag kunde knappt det med min häst, jag fick beta honom i en liten hage och hålla honom för han flög iväg okontrollerat hela tiden :p

lycka till! jag hade nog försökt hålla hästen stilla ett tag till , för 5 dagar är ju inte så mycket, min var ju heller aldrig halt men hade strikt stillastående i 2 veckor.
 
Sv: Idéer kring sårskada

Men lite övrigt, då.
Såret sitter insida höger bak, som ett knivsår över kastanjen. såret i sig ca 3cm brett, resten är mkt ytligt.
Hur länge måste det gå så hårt bandagerat? (kompresser, bomull, vetwrap).
Jag fattar att det måste läka inifrån och ut, och att luft ger skorpa istället, men kan det ändå må bra av luftning?
Vetten sa att första bytet skulle va efter 3 dagar, ska man hålla det intervallet sen med??

*frågvis*
 
Sv: Idéer kring sårskada

Ok, tack!
Nu är ju skadan här mindre, men likväl måste det ju skötas!
Att det tar tid vet ja, detta är inte första skadan kan man säga.. :p

Men hon blir tyvärr lite väl mycket i luften hon med så jag hade hoppats att hon fick gå ut i den lite större sjukhagen som är på gräs rätt snart ändå... (läs inte imorgon nu!!;))
Men nu betar vi, ca 10m utanför hagen så hon verkar rätt nöjd med det.
Men det kommer inte hålla länge till!!

Tack igen!
 
Sv: Idéer kring sårskada

hmm, okej. Ja, vi betar lite och hoppas hon nöjer sig med det ett tag. Jag jobbar ju på dagarna så det blir kvällarna som vi betar och pysslar...
Tröttsamt med sår!!
 
Sv: Idéer kring sårskada

Min häst har fortfarande öppet sår på insidan av has. Jag har bandagerar det nu i 4 v plus 2 när hon stod på strömsholm. Det såret ska jag bandagera tills det har läkt ihop helt.

Jag byter bandage varannan dag. Men det är ju som sagt ett öppet sår ditt är väl mer slutet.
 
Sv: Idéer kring sårskada

Hmm, ja, där det är sytt ser man inget sår alls, och ca 1cm på var sida är skrapsår. Så det är ju mkt mindre antar jag...
 
Sv: Idéer kring sårskada

Är man nyfiken på såret så finns bild på bilddagboken, sök på virrevolt00 och senast inlagd.
 
Sv: Idéer kring sårskada

ja då är det verkligen mindre:)

Tänk på att det är rötmånad nu och att bakterier trivs bra nu så lägg hellre om för lång tid än för kort.
 
Sv: Idéer kring sårskada

Kanske kan hoppas på lite kortare läkning då?:grin:

Ingen som orkat se bilden?
 
Sv: Idéer kring sårskada

Min veterinär säger alltid att hålla hästen i stillhet tills stygnen är tagna, efter det blir det lite promenader o sakta igånsättning
 
Sv: Idéer kring sårskada

kej... jag har ridit med stygn förr (på huvudet).
Men dessa är sådana som inte ska tas, ska jag räkna med 14 dagar då ändå kanske...
 
Sv: Idéer kring sårskada

Annars så får du väl ringa till vet igen och fråga. ´Jag har ringt massor med gånger till strömsholm angående min hästs sår.

Men ska du inte byta bandage oftare än var 3:e dag så behöver du inte byta så många gånger.

Jag har sett bilden och det ser då bättre ut än vad mitt såg ut i början. Det kommer bara säga slurp så har såret dragit ihop sig;).
 
Sv: Idéer kring sårskada

Ja ringde vetten för ngn timme sen och han sa väl som ja trodde, byte tre gånger till var tredje dag så ska det räcka. Och så stilla det går. Bara att hålla tumme för att hon håller sig på mattan.

Någon som vet ngt jag kan göra för att avhjälpa svullnaden?
När hon står så still så blir det ju lite tjockt..:(
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 502
Senast: MiniLi
·
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
31 958
Senast: iNHALE
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 310
Kropp & Själ Jag har en historia med återkommande UVIer. De går numera i princip alltid över av sig självt efter några dagar och jag har hittat ett...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 668
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp