Bukefalos 28 år!

Idéer om 80-årspresent?

honung

Trådstartare
Normalt sett tycker jag frågan om 'vad ska jag köpa i födelsedagspresent?' på ett forum är ganska puckad, men nu sitter jag här själv och har verkligen ingen idéinspiration alls.
Men nu behöver jag den hjälpen. Det är min mamma som fyller 80, och jag har verkligen ingen bra idé själv. Hon är skruttig, ser väldigt dåligt, är inte så rörlig utan är mest hemma. Har inga direkta intressen. Har alltid varit en bokslukare av stora mått men är nu synskadad och därmed är det ljudböcker som gäller vilket hon med råge får tillgodosett från synhjälpscentralen. Hon tycker om fina kläder och har en stor garderob, jag har löpande köpt henne morgonrockar, tofflor och sjalar och tja...allt sånt hon behöver. Eftersom hon är en del av en restaurangfamilj så får hon såna behov tillgodosedda, hon äter dagligen fin mat från restaurangkök och hon har alltid fina viner hemma.
Familjeporträtt och sånt finns i överflöd som numer dammar igen osedda, digitala fotoramar går bort eftersom hon inte ser. Hon har haft en dator och internet men det gick också i malpåse när synen blev riktigt risig. Hon sitter mycket vid tv:n, men håller sig inte engagerad och vaken för filmtittande. Hon är som sagt mest hemma, hon orkar inte med så mycket mer än så. Jag tillser regelbundet att hon får fotvård, och en frissa kommer hem till henne var 6;e vecka och färgar och permanentar, daglig hårvård sköter hemtjänsten med bravur.

Jag behöver er hjälp! Ge mig inspiration!
 
Sv: Idéer om 80-årspresent?

Klassiker - en Spa-dag? - en hel Spa-helg på ett trevligt ställe? (ombyte förnöjer tänker jag mig ;))
 
Sv: Idéer om 80-årspresent?

Nej spa går bort. Hon är för dålig för det. Hon har förvisso mycket smärta i kroppen, är kroniskt sjuk i parkinson och rör sig inte så mycket hemifrån. Men en syrra är massör och ger henne regelbundet hemma-spa. Rutiner och fasta tider är viktigt för henne.
 
Sv: Idéer om 80-årspresent?

Lite dyrt kanske, men någon form av massagefåtölj, eller kanske bara en bekväm fåtölj med fotpall ( fast hon kanske redan har?). Goa, mjuka innetofflor kan vara skönt för de gamla då de ofta fryser, eller kanske en värmefilt?

Om hon har badkar ( rätt sällsynt idag) kanske någon form av badlyx med skum, olja eller liknande vara skönt för en trött kropp.

Om hon har balkong och inte kommer ut så mycket, så kanske hon skulle uppskatta blommor ( blir väl mer ljung och höst/vintergrönska nu framöver) eller något trevligt till balkongen. Även om hon inte ser så bra vill ju ofta även gamla ha det fint omkring sig.

Pga den dåliga synen, kanske det finns saker i hemmet att byta ut till mer funktionella prylar?

Torr hud eller problem med hårbotten eller liknande, så kanske någon finare sort av fotkräm, handkräm, hudlotion, schampo kan vara uppskattat?

Och... Det är svårt med presenter till äldre, de har ju oftast redan allt och sällan så mycket intressen kvar de orkar med.
 
Sv: Idéer om 80-årspresent?

:)

Hon har fåtölj och fotpall, och filtar och fårskinn, hon har tofflor, hon har liten balkong som är handikappanpassad och inredd med blomsterhav. Hudvården sköts och underhålls med allehanda saker - hon saknar inget på den fronten. Hon har inget badkar, det har vi tagit bort och ersatt med ångduschkabin med sittbänk. Vi har haft arbetsterapeuter där som anpassat hennes boende med hjälpmedel, allt från att ta bort trösklar, höja insteget från balkongen, till konservöppnare och lampor och tja...u name it. Vi har liksom tillsett att hon ska sakna inget i sin vardag. Det är ju det som är så svårt i födelsedagspresenthänseende.
 
Sv: Idéer om 80-årspresent?

Baka nåt åt henne, nåt hon gillar, ta med henne hem till dig o umgås med barnen, ta en promenad ( rullstol ? ) tror de flesta äldre uppskattar saker man gör för dom än saker dom inte har nån användning av :)
 
Sv: Idéer om 80-årspresent?

Orkar hon med en resa? Med dig och andra nära och kära eller bara mor och dotter resa, kan ju vara till ett spa eller liknande. Resor kan ju vara avkopplande och vilsamma.
 
Sv: Idéer om 80-årspresent?

Oj nu såg jag ditt inlägg...

Du jag förstår att det är svårt, hon har allt ju..:banghead:

Men gå ändå på det personliga, gör kalaset till något riktigt minnesvärt, hitta på något som gör henne riktigt glad, kanske att alla skriver någon händelse de minns där hon är med och gör en bild (stor bild så hon kan se)... om du förstår vad jag är ute efter..

Ja du det här var svårt...
Hoppas du får fler svar:crazy:
 
Sv: Idéer om 80-årspresent?

Ja, som sagt, hon saknar liksom inget. Vi har ordnat med ett kalas där grannarna i det höghus hon bor i uppvaktade henne rejält. Alltså, det kom massor av folk, vi hade en dag i solen på gården och hon blev övverraskad av all uppvaktning. Nu ska vi ha ett kalas med gamla kollegor och vänner från förr och när och fjärran samt familj. Det blir typ ett sextiotal personer, vi fixar allt hon behöver bara sitta i fåtölj och ta emot uppvaktning och äta maten. :)
Trots allt vill man ju ge paket. Hon älskar att få paket. Visst att vi gör allt praktiskt men just paketfrågan är liksom ändå alltid ett paket.
Just nu är jag lite inne på nya kaffemuggar, jag vet att hon gillar mina höganäsmuggar. Men hon fick i sin grann-yra en uppsättning nya handdrejade kaffemuggar hon tyckte var fina. Stora rejäla tant-trosor - check - det fick hon på grannkalaset. Skinnhandskar - check, det fick hon på grannkalaset. Alla har snott mina alternativ!
 
Sv: Idéer om 80-årspresent?

Hon verkar ju inte behöva något. När jag var i Skottland såg jag parkbänkar som var sponsrade:Man såg det via en plakett med en valfri text på.
Finns det något liknande hos er kanske?
Eller något annat renoveringsprojektman kan sponsra? Här renoverades tex. en ångbåtsbrygga där man fick köpa en bräda .
 
Sv: Idéer om 80-årspresent?

Är det något min mamma har gott om så är det ego - välgörenhet är inget hon engagerar sig i. Och jag är den förste att beklaga det. Annars har jag projekt jag brinner för..men njäh. Det enda vore att sponsra ortens katthem, det skulle hon sanktionera med medtyckande. Men det är ju PAKET jag efterlyser, paket, prassel och gyllene snören liksom. Hon är barnsligt förtjust i sånt. Men fylla med..vad?
 
Sv: Idéer om 80-årspresent?

Är det något min mamma har gott om så är det ego - välgörenhet är inget hon engagerar sig i. Och jag är den förste att beklaga det. Annars har jag projekt jag brinner för..men njäh. Det enda vore att sponsra ortens katthem, det skulle hon sanktionera med medtyckande. Men det är ju PAKET jag efterlyser, paket, prassel och gyllene snören liksom. Hon är barnsligt förtjust i sånt. Men fylla med..vad?

Skulle det fungera att sponsra ortens katthem, och då slå in ett inramat foto på en av katterna där med någon medföljande beskrivning av kattens liv (och då helst av allt hur just pengarna du skänkte har bidragit till att hjälpa katten)? Så kan man få in lite presentöppnande även i välgörenheten, och det blir ett paket som tar några minuter att "gå igenom". Det finns ju också katthem som har färdiga prylar i stil med kattalmanackor med deras katter.
 
Sv: Idéer om 80-årspresent?

Normalt sett tycker jag frågan om 'vad ska jag köpa i födelsedagspresent?' på ett forum är ganska puckad, men nu sitter jag här själv och har verkligen ingen idéinspiration alls.
Men nu behöver jag den hjälpen. Det är min mamma som fyller 80, och jag har verkligen ingen bra idé själv. Hon är skruttig, ser väldigt dåligt, är inte så rörlig utan är mest hemma. Har inga direkta intressen. Har alltid varit en bokslukare av stora mått men är nu synskadad och därmed är det ljudböcker som gäller vilket hon med råge får tillgodosett från synhjälpscentralen. Hon tycker om fina kläder och har en stor garderob, jag har löpande köpt henne morgonrockar, tofflor och sjalar och tja...allt sånt hon behöver. Eftersom hon är en del av en restaurangfamilj så får hon såna behov tillgodosedda, hon äter dagligen fin mat från restaurangkök och hon har alltid fina viner hemma.
Familjeporträtt och sånt finns i överflöd som numer dammar igen osedda, digitala fotoramar går bort eftersom hon inte ser. Hon har haft en dator och internet men det gick också i malpåse när synen blev riktigt risig. Hon sitter mycket vid tv:n, men håller sig inte engagerad och vaken för filmtittande. Hon är som sagt mest hemma, hon orkar inte med så mycket mer än så. Jag tillser regelbundet att hon får fotvård, och en frissa kommer hem till henne var 6;e vecka och färgar och permanentar, daglig hårvård sköter hemtjänsten med bravur.

Jag behöver er hjälp! Ge mig inspiration!

Kontakta en korsordsmakare som gör ett korsord med nycklar och bilder ur din mammas liv o leverne.... sedan kan ni tillsammans lösa korsordet... en klart mer ovanligare present....
 
Sv: Idéer om 80-årspresent?

Om hon ser dåligt så får jag direkt in på att presenten borde vara kopplad till ljud, känsel, lukt..

Nu kommer jag att komma med världens sämsta förslag, jag är värdelös på presenter och köper alltid det första och dyraste jag ser :D Men det kanske hjälper dig att spåna iallafall.

Ett vinspel som låter vackert till balkongen kanske?
Rumsdoft (doftpinnar?) med god och lyxig doft att ha inomhus?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp