Idéer sökes

Lavinia

Trådstartare
Hej!

Min pålla har haft lite problem ett tag nu, med svullnad i ett ben och puls, men ingen värme i hovarna.

Jag kan ta det från början: Hon fick gå ut på bete i mitten av juni (ca) och slet omgående av sej en framsko. Hovis kom 2 dagar senare (onsdag) och skodde om hela pållan. På fredagen fick jag lyfta av en av framskorna och på lördagen hade också den andra släppt. (Beteshagen är enormt vattensjuk). Pållan ömfotad (såklart!) och fick vila. På söndagen hittar jag häst med toksvullet vä framben, svullen över senor och varm.. Vår hästdjursjukvårdare tittade på det, osäker på om det var nån senskada/gaffelband etc, men eftersom pållan var så ömfotad gick det inte att springa med henne.

Måndag kom hovis och slog på framskorna- hade inte så mycket att slå i, så hon fick minska skostorleken ganska bra tyvärr. (plus minska risken att fröken igen skulle ta skorna av sej). När vi slagit på skorna gick pållan först jättebra, för att sen få väldigt ont, vilket gick över på kanske 10 min.

Pållan vilade några dagar till, fortfarande svullen vä fram, vi kollade efter hälta, som var max 1 grad, verkade mer komma från hoven än senor, men något svårt att se. Avvaktade några dagar till, var det en senskada skulle det ändå inte synas nåt bra på UL. Var fortfarande inte helt ohalt efter 1 vecka, så jag åkte in till klinik.

Där gjordes hältkoll, longering, och UL av frambenet och det enda dom hittade var en lätt ömfotadhet båda fram och mycket stasade blodkärl ffa vä fram. Butta 10 dagar och vila- såklart. Dom trodde det berodde på tappskorna/skoningen.

Under kuren blev pållan långsamt bättre, men 2 dagar efter avslutad kur var stasningen tillbaka- inte särskilt mycket puls dock.

Jag tog ut hovis som kollade av alla sömmar och gick igenom hovarna, men inte hittade någonting (då hade pållan en bra dag). Dagen efter var hon sämre igen...

Hon verkar inte ha det minsta ont, skrittar glatt på framåt på väg in från hagen (aldrig på väg ut, hon är ingen "utehäst"), är inte varm i hovarna, jag ska se om vi kan springa med henne idag igen och se om all hälta är borta.

Hon blir bättre när det regnar ute, vid varmt väder verkar det bli sämre. Det är knappt nån puls kvar, men stasningen av blodkärlen (över kotan på utsidan och "mellan" senorna på insidan av benet) kommer och går.

Finns det nån där ute som kan tipsa mej mer om vad vi kan göra, vad det kan vara. Jag kommer självklart ringa kliniken igen på måndag och se vad dom tycker, tänkte bara om någon här har några ideér?

/ lavinia, smått desperat
 
Sv: Idéer sökes

Hej igen!

Idag försökte vi kolla hälta, jag såg ingen inte heller min stallkompis, men så små hältor som 0.5-1 grad är inte helt lätta att se. Hon var mer stasad i blodkärlen idag, men ingen värme i hoven och (som sagt) ingen synbar hälta. Longerade några varv i trav, hon såg jättefin ut. Kanske något kort i steget, men det är svårt att se tycker jag när hovarna blivit så små- om det kan bero på det, liksom.


Ingen som har några idéer vad pållan kan ha gjort?

/ Lavinia
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
762
Senast: Habina
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 116
Senast: super
·
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
759
Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 199
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp