Identifiera lokorna!

Egonson_

Trådstartare
Fick igår en hel hög med gamla selar, bland annat dessa lokor som ser ut att vara finnlokor, eller åtminstone något liknande.
Det var en äldre man som hade dem, han slutade med hästar runt 1950 så dessa lokor är från 40-talet eller möjligen äldre.
Efter en grundlig genomgång kom jag fram till att allt trä och metallbeslag är rakt igenom friskt, så tanken är att använda dessa lokor efter uppfräschning med nytt läder bland annat.

Däckeln som hör till är en rejäl bågdäckel av armémodell men med lite udda grejer, så som sprintar som gör att man kan lossa hela bågen från bossorna.

Som synes har lokselen lite udda fästen för draglädren, de som satt på selen pulveriserades tyvärr bara man petade på dem, alltså totalförstörda, så de är redan kasserade men de var ställbara med ett stort spänne, och i änden satt rejäla krokar som hakades i något av hålen på lokornas beslag och låstes med en läderrem.
Är det något hemmabygge eller finns det fler selar som ser ut på det sättet?
Lokorna är "permanentstoppade" eller hur man ska beskriva det, bossorna är fastspikade direkt på lokträet runt om hela, med hästtagel och överdraget är i läder.
Storleken är 33" och de har legat på ardennerhästar.


Bilder, selen är nyligen rengjord, därför ser träet fuktigt ut.
216977_10150157242444648_568189647_6485440_672159_n.jpg

216854_10150157242819648_568189647_6485442_4272970_n.jpg

215990_10150157242374648_568189647_6485439_4683561_n.jpg
 
Sv: Identifiera lokorna!

Tror det är en variant på dom selar som arteleriet använde till kanonspannen man kunde använda olika hål på lokorna så passade dom på olika hästar.Det var nog ofta däckel som på skitselarna eftersom dom drog i linor .Eftersom man ju red en häst i varje par kombinerades dom nog med sadel på något vis.
 
Sv: Identifiera lokorna!

Intressant och låter mycket troligt :)
Men till denna var det en rejäl bågdäckel, kan såklart vara ditsatt senare.
 
Sv: Identifiera lokorna!

Jag har en väldigt lik sele som är en konstaterad "kanonsele" av de kunniga.
Hade dock inte dessa stora beslagen för draglinorna, men väldigt fin i övrigt. Däckeln och alla beslag på lädret hade mässing beslag av "finsele" sort så den har nog blivit en söndags/kyrksele med tiden innan jag fann den. Svanskappan var av den lyxigare modellen även den. Så den är nog omgjord som sagt.

Vad kul med gammal sele! Ta hand om den :):)

miagi
 
Sv: Identifiera lokorna!

Då är det säkert en "kanonsele" detta också. Jag har målat lite på dem men långt från klar, tänkte dock köra i dag så det får bli en provtur i vilket fall :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp