Identifierar du dig med ditt landskap? (utbruten från Hur många dalahästar har ni?)

Inget kletigt salt, ingen rutten tång, inget skräp eller olja från båtarna. Inga turister och inga läskiga strömmar.
Ska kanske förtydliga att jag gillar havet egentligen. Att titta ut över det, åka båt på det, eller gå längs stranden och titta på snäckor, tång och liknande är fint. Men de badbara områdena sammanfaller ytterst sällan med varmt vatten, algfritt och turistfritt. Enligt min erfarenhet då, som bara är vid havet som turist. :angel:
 
För några år sedan kom jag fram till att jag vill ha hav eller fjäll. Uppsala saknar ju båda delarna och jag insåg att jag aldrig kan trivas utan det. Eftersom jag numera inte seglar eller gör något på/i vatten (mer än badar ibland) vinner fjällen, eftersom jag "använder" dem mer än havet.

Försökte bada i Uppsala i riktigt varm dag i juli. Det var kö ned i vattnet :crazy:.
 
Jag identifierar mig inte definitivt inte som västgöte och har ingen aning om vad som symboliserar Västergötland som landskap. Jag kan inte heller säga att jag identifierar mig med endast en av mina två hemstäder men jag känner mig hemma i båda. Hur mycket hemma jag känner mig i respektive stad har dock varierat.
 
Som västkustbo definierar jag absolut INTE östersjövatten som havsvatten! :D Riktigt havsvatten är salt, inte bräckt...
Exakt! Jag tänkte just på det otäcka bräckvattnet.

Alltså, jag gillar praktiskt taget inte alls att bada, men i den mån jag badar vill jag ha ordentligt salt vatten!

Trots - eller kanske tack vare? - att en stor del av min uppväxt ägde rum mitt i mörkaste Småland, har jag inte kunnat förlika mig med sjövatten. Ej heller med insjöfisk. Båda smakar dy.

Här utanför Göteborg har vi ju riktigt havsvatten, men tyvärr störs den fria sikten av alla de små onödiga öarna! I övrigt är det fint. Doften av hav och tång och lite salt känsla i luften. Jag bor också i västra delarna av centrala staden, så jag har om inte havet, så i alla fall älven i min omedelbara närhet. Det är någon sorts central del av min vardag, som känns lite viktigt. Men ännu hellre skulle jag ha öppet hav på samma sätt.
 
Beror ju på vad du menar med insjöbad. Enorm skillnad på Vättern Vänern och en svart skogsjö. Jag tycker havet är supervidrigt med alla alger man ska trampa sig igenom och som slingrar runt kroppen när man simmat. Dessutom känns havet smutsigt i mina ögon. Uppväxt vid Vättern. Med helt klart vatten och sandbotten.
Med helt klart vatten är nog allt liv i sjön DÖTT :devil:
 
Här utanför Göteborg har vi ju riktigt havsvatten, men tyvärr störs den fria sikten av alla de små onödiga öarna! I övrigt är det fint. Doften av hav och tång och lite salt känsla i luften. Jag bor också i västra delarna av centrala staden, så jag har om inte havet, så i alla fall älven i min omedelbara närhet. Det är någon sorts central del av min vardag, som känns lite viktigt. Men ännu hellre skulle jag ha öppet hav på samma sätt.

Du behöver inte ta dig så värst många mil söderut från Göteborg för att få fri sikt ut över Kattegatt! Halland är trevligt, om vi skall prata landskap! :D
 
Det är ju skillnad på insjö och insjö 😁
DSC_6112-3.jpg
 
Du behöver inte ta dig så värst många mil söderut från Göteborg för att få fri sikt ut över Kattegatt! Halland är trevligt, om vi skall prata landskap! :D
Det är jag informerad om, tack! :D Jag är extremt hemma i norra Halland. Fri sikt börjar dock en aning längre söderut.

Bara lite längre söderut blir ju även husen så där trevliga som i Danmark! Det föredrar jag starkt.
 
Så olika syn det finns på havet! :rofl: :rofl:

Personligen undviker jag att bada oavsett om det är hav eller insjö. Jag är en fryslort :D

Jag ocksa, jag badar bara om vattnet ar over 28*C :cautious: Jag badade manga ganger i Roda Havet som haller den temperaturen aret runt (aven om ytvattnet ar kallare pa vintern, sa da badades det inte aven om jag dok. Med vatdrakt.) Det skulle inte falla mig in att bada i en insjo i Sverige. Det finns inte mycket som ar tilltalande med det, tycker jag. Daremot "Springs" i Florida med kristallklart vatten var en hit och vi badade oftar i ett par sadana an i havet som lag 5 minuter bort.

Men jag alskar hav. Jag ar normalt en otalig person som har svart att koppla av, men jag kan sitta och titta ut over ett hav hur lange som helst. Och en sand oken. Det ar nagot med det ogastvanliga och horisonten som ar sa lockande.

Visst ar det skillnad pa insjoar ... har ar en bild fran en mineral spring fran Florida. Pa vintern gar manatees in och haller sig varma dar. Vattnet haller sig alltid over 23*C och ar absolut kristall klart ... appropa att sjoar kan ocksa ha klart vatten. Absolut kul att sitta och titta pa manatees ... men den tiden av aret nar de ar ute i havet sa finns det inte nagot annat att titta pa an botten. Och en del mycket gammla stockar och annat som ar "preserved" utav mineralerna i vattnet och aldrig ruttnar.


manatee.jpg
 

Liknande trådar

Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
34 079
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp